베어링의 저항 토크 및 에너지 손실은 베어링의 궤도부 표면과 전동체 사이에서 발생하는 마찰 및 마모의 영향을 받으며 이를 최소화하는 설계가 필요하다. 최근, 이러한 손실을 줄이기 위해 베어링 궤도면에 적용할 수 있는 내마모 코팅이 많은 주목을 받고 있다. 그러나 실제 베어링의 작동 조건을 고려한다면, 1 GPa 이상의 고하중 조건에서 내마모 코팅의 트라이볼로지적 특성 향상 효과에 대한 검증이 필요하다. 본 연구에서는 미끄럼마찰 실험을 통해 탄소기반 소재(Si-DLC, ta-C), MoS2 및 graphite 등의 소재로으로 증착 된 SUJ2 베어링강의 마찰 및 마모 특성을 평가하였다. 또한, MoS2 와graphite 코팅은 각 코팅에 서로 다른 표면 처리를 적용하여 표면 처리의 트라이볼로지적 특성에 대한 향상 효과를 확인하였다. Pin-on-disc 타입의 마찰실험기를 사용하여 dead-weight 방식으로 높은 수직하중을 시편에 가하여 코팅의 트라이볼로지적 특성을 평가하였으며 건식 및 윤활 조건에서 트라이볼로지적 특성을 정량적으로 나타냈다. 또한, 베어링이 구름마찰이 주로 발생하는 기계요소임을 고려하여 협력업체를 통해 탄소기반 코팅의 구름마찰 실험을 진행하고 실험 후 시편을 전달받아 구름운동에 대한 코팅의 내구수명과 마모현상의 메커니즘을 분석하였다. 실험결과, 탄소기반 코팅은 고하중 조건에서 SUJ2 베어링강의 트라이볼로지적 특성을 향상시켰지만 MoS2 및 graphite 코팅은 낮은 경도로 인해 높은 마모율을 보여 고하중 조건에는 적합하지 않음을 확인할 수 있었다. 기판 표면 처리 방법에 따라 MoS2 와 graphite 코팅에서 다른 마찰 및 마모 경향성이 나타났으며, 내마모 특성을 개선하기 위해 SUJ2 베어링강에 단순히 윤활제를 적용하는 것보다 내마모 코팅을 적용하는 것이 트라이볼로지적 특성 향상에 더 긍정적인 효과가 있음을 확인하였다. 협력업체를 통해 추가 진행한 실험에서 두 탄소기반 코팅 중, 상대적으로 경도가 낮은 Si-DLC가 더 좋은 내구수명을 보였으며, 전반적인 연구 결과를 통해 베어링 내구수명 확보를 위한 경도와 코팅 설계가 필요함을 확인하였다. 본 연구에서 평가한 내마모 코팅의 트라이볼로지적 특성에 대한 결과는 코팅을 통해 기계 부품의 효율과 내구성을 향상시키기 위한 연구의 기초 자료로 활용될 것으로 기대된다.
Friction and wear between the bearing raceway and rolling elements affect resistance torque and the energy loss of bearing, and designing is required to minimize this. In recent years, low wear coatings applicable to bearing raceway is attracting much attention to reduce such losses. However, considering severe operating conditions of actual bearings, it is necessary to verify the effect of low wear coating for improving of tribological properties under high-load conditions. In this study, friction and wear characteristics of carbon-based coatings (Si-DLC, ta-C), MoS2 and graphite coating deposited on SUJ2 bearing steels were evaluated through sliding friction test. In addition, we verified effects of surface treatment on tribological porperties by applying different surface treatments on each MoS2 and graphite coating. The tribological characteristics of the coatings were evaluated by pin-on-disc friction tester in high normal load and dead-weight method, and we quantified the tribology properties under each dry and lubrication condition. Considering that bearing is a rolling element, we carried out rolling friction test of the carbon-based coating with ILJIN GLOBAL and analyzed result and wear mechanism after the test. Experimental results showed that the carbon-based coating improves the tribological properties of SUJ2 bearing steel even under high load conditions. But MoS2 and graphite coatings show high wear rates due to theirs low hardness, so they are not suitable for high load conditions. MoS2 and graphite coatings showed different friction and wear tendencies depending on the substrate surface treatment method. To improve the wear resistance, applying low wear coatings to the SUJ2 bearing steel was more effective rather than simply applying a lubricant. Among the two carbon-based coatings, Si-DLC showed better durability life due to its relatively low hardness, and the overall results showed that hardness and coating thickness designing were necessary for bearing coatings. The results of tribological characteristics of low wear coatings evaluated in this study are expected to be used as basic data to improve the efficiency and durability of mechanical parts through coating.