인지능력의 요소 중 하나인 작업기억(working memory)은 정보를 저장하고 조작하는 역할을 하기 때문에 발달 과정의 모든 아동에게 적응행동을 습득하고 인지 과제를 수행하는데 중요한 역할을 한다. 뿐만 아니라 언어 학습도 인지적 요소가 관여되어 있기 때문에 일반적으로 언어학습과 작업기억의 상관은 높다고 지적되고 있다. 지적장애 학생의 경우는 제한된 인지능력과 낮은 작업기억 능력을 가지며 이로 인해 언어학습에도 어려움을 겪고 있다. 따라서 본 연구에서는 지적장애 학생의 언어학습을 위한 하나의 방법으로 작업기억의 중요성을 인식하고, 경도 지적장애 학생에게 언어성 작업기억 검사를 실시하여 그 특성을 알아보고자 했다. 이를 위해 언어연령이 6∼7세인 경도 지적장애 학생 10명과 이들과 언어연령을 일치시킨 일반 아동 10명을 대상으로 언어성 작업기억 검사를 실시하여 그 결과를 비교하였다. 연구에서 사용한 언어성 작업기억 검사는 음운루프와 중앙집행장치를 측정하는 비단어 따라 말하기, 숫자 따라 말하기, 문장 폭 기억하기, 숫자 거꾸로 따라 말하기 과제를 사용하였다. 결과 처리는 집단 간 작업기억 검사의 점수 차이를 알아보기 위해 t-검정, 집단 간 오류유형의 차이를 알아보기 위해 기술통계, 변인 간 상관관계를 알아보기 위해 Pearson 적률상관계수를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 비단어 따라 말하기와 문장 폭 기억하기에서 경도 지적장애 학생이 일반 아동에 비해 유의하게 낮은 점수를 받았다. 둘째, 비단어 따라 말하기에서 경도 지적장애 학생은 음소대치, 무반응, 음소생략, 음절생략, 음소첨가의 순으로, 일반 아동은 음소대치, 음절생략, 무반응, 음소생략, 음소첨가의 순으로 높은 오류빈도를 보였다. 단어회상 과제에서 경도 지적장애 학생은 부분반복, 무반응, 다른 어휘, 전체반복 순으로, 일반 아동은 무반응, 부분반복, 전체반복, 다른 어휘 순으로 높은 오류빈도를 보였다. 셋째, 경도 지적장애 학생은 지능지수가 비단어 따라 말하기, 정오판단와 정적 상관이 있고, 언어점수가 비단어 따라 말하기와 유의한 정적 상관이 나타났다. 반면 일반 아동 집단은 지능지수가 정오판단과 숫자 거꾸로 따라 말하기와 정적인 상관이 있고, 언어점수는 작업기억 검사와 유의한 상관이 나타나지 않았다. 연구 결과를 바탕으로 결론을 내리면, 경도 지적장애 학생은 일반 아동에 비해 언어성 작업기억 용량에 제한이 있으며, 작업기억 용량이 작아 음운처리와 이중처리 능력에 어려움이 있음을 알 수 있었다. 또한 언어연령을 일치시킨 일반 아동과 작업기억의 오류유형을 비교하였을 때 비슷한 양상을 보이고 있어 경도 지적장애 학생의 오류가 일탈적 형태가 아님을 알 수 있었다. 그러므로 경도 지적장애 학생에게 충분한 작업기억 훈련을 실시한다면 향상된 효과를 기대할 수 있다.
Work memory, one of the elements of cognitive ability, is highly correlated with language learning because it serves to store and manipulate the information necessary to perform complex cognitive tasks. This research aims to help children learn languages and mediate languages by comparing the ability of students with intellectual disability to those with verbal work memory. The subject of the study was 10 students with the mild intellectual disability with a langugage age of 6 to 7 years and 10 normal children with a language age of 6 to 7 years. For the result processing, T-test was conducted to determine the difference in score of working memory tests between groups. Descriptive statistics were performed to determine the differences in the type of error between groups. And Pearson correlation coefficient was used to investigate the correlation between variables. The results of this study are as follows: First, students with mild intellectual disabilities received significantly lower scores than normal children in non-word recall test and CLPT. Second, in the non-word recall test, the students with mild intellectual disabilities showed the highest error frequency in the order of phonemic substitution, no response, phonemic omission, syllable omission, and phonemic addition. But, normal children who matched the language age showed the highest error frequency in the order of phonemic substitution, syllable omission, no response, phonemic omission. In the word recall task, students with mild intellectual disabilities showed the highest error frequency in the order of partial repetition, no response, another vocabulary, whole repetition. But, normal children who matched the language age showed the highest error frequency in the order of no response, partial repetition, whole repetition, another vocabulary. Third, students with mild intellectual disabilities had a significant positive correlation with IQ scores to language quotient, non-word recall test, correction judgement task, and language quotient to non-word recall test. But normal children who matched the language age was had a significant positive correlation with IQ to correction judgment task, backward digit span and no significant correlation between the language score and the working memory test. As a result of these studies, Students with mild intellectual disabilities have limited verbal working memory capacity compared to normal children, and their working memory is small, making them difficult to phonologic processing and dual processing. Also, the error patterns of working memory are similar to those of normal children who matched language age, indicating that errors of students with mild intellectual disabilities are not deviant. Therefore, it is possible to expect an improvement if sufficient working memory training is conducted for students with mild intellectual disabilities.
목차
목 차I. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구 문제 4II. 이론적 배경 51. 지적장애 학생의 언어학습 52. 작업기억과 작업기억 평가 83. 작업기억과 언어 학습의 관계 12III. 연구 방법 151. 연구 대상 152. 연구 도구 163. 연구 절차 234. 자료 처리 23IV. 연구 결과 241. 집단 간 언어성 작업기억 수행력 비교 242. 집단 간 오류유형 비교 283. 집단별 변인 간 상관관계 31V. 논의 341. 집단 간 언어성 작업기억의 차이 342. 집단 간 오류유형 비교 373. 집단별 작업기억 요소와 관련변인 간 상관관계 40Ⅵ. 결론 및 제언 42참고문헌 44영문초록 51부록 54