본 연구는 직접적인 민원접점에서 지방자치단체 민원담당공무원들이 수행하는 감정노동이 직무만족과 조직몰입에 어떻게 영향을 미치는지 파악하고, 특히 도입이 늘고 있는 심리·정신건강 증진프로그램이 감정노동과 직무만족·조직몰입의 영향관계에 어떠한 효과를 가지는지 처음으로 실증적 연구를 전개한 점에서 의의가 있다. 연구방법은 문헌연구와 실증분석을 병행하였다. 설문지를 이용한 실증적 연구를 진행하였는데, 인천광역시 시청 민원실, 10개 군·구청 민원처리부서, 152개 읍면동 주민센터에서 직접 민원업무를 처리하는 민원담당공무원을 대상으로 거의 전수 조사하였다. 수집된 설문자료에 대해 요인분석, 빈도분석, 차이검증, 다중회귀분석을 실시한 후 가설검증을 하였다. 독립변수인 감정노동의 하위변인은 선행연구를 토대로 감정표현의 빈도, 주의정도, 다양성, 감정적 부조화 4개 차원으로 설정하고, 요인분석을 통해 직무만족은 3개 요인(업무조건을 통한 직무만족, 업무역량을 통한 직무만족, 심리반응을 통한 직무만족)으로, 조직몰입은 1개 요인으로 묶여졌다. 분석결과, 감정노동의 하위변수는 직무만족 3개 요인과 조직몰입에 모두 영향을 미치는 것으로 분석되어 전체적으로 민원담당공무원의 감정노동은 직무만족과 조직몰입에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 심리·정신건강 증진프로그램에 참여한 경우 업무조건을 통한 직무만족에는 감정표현의 빈도 중 일부변수와 다양성만이 영향을 미치고, 업무역량을 통한 직무만족에는 감정표현의 빈도와 감정적 부조화 중 일부변수만 영향을 미치며, 심리반응을 통한 직무만족에는 감정적 부조화 중 일부변수만이 영향을 미치는 것으로 분석되어 대체적으로 심리·정신건강 프로그램 참여는 직무만족에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 그러나 직무몰입에 대하여는 감정노동의 모든 하위변인들이 영향을 미치지 않는 것으로 나타나서 심리·정신건강 프로그램 참여는 조직몰입에 영향을 미치지 않는 것으로 확인되었다. 이러한 연구결과를 토대로 민원담당공무원의 직무만족도·조직몰입도 향상 및 대시민 행정서비스의 품질 제고를 위해 심리·정신건강 증진프로그램의 확산·홍보·충실화·인식개선, 젊은 공무원과 여성공무원에 대한 다양한 배려방안 강구 등 정책적 제언을 하였다.
A Study on the Job Satisfaction and Organizational Commitment of Civil Servants who have Emotional Labor
Jun, Sung Soo Majoring in Public Administration Dept. of Public Administration Graduate school University of Seoul
This dissertation examines how emotional labor affects job satisfaction and organizational commitment among the civil servants in charge of directly handling civil complaints. This study carries significance as it develops the first-ever empirical research on how psychological and mental health programs being increasingly introduced would affect the relationship between emotional labor, and job satisfaction and organizational commitment. The study was conducted through both reference research and empirical analysis. For the empirical research, the questionnaires were sent to the Civil Complaint Division of Incheon Metropolitan City Government, civil complaint departments of 10 county and local district offices, and the civil servants in charge of civil complaints at 152 local community service centers across Incheon city. Based on the survey results, factorial analysis, frequency analysis, difference verification, and multiple regression analysis were conducted, followed by hypothesis verification. Based on the precedent study, sub-variables of emotional labor, independent variable, include four dimensions such as frequency of emotional expressions, level of attention, diversity, and emotional disharmony. And through factorial analysis, job satisfaction was found to be relevant to three factors - job satisfaction from work conditions, job satisfaction from competency, and job satisfaction from psychological reaction ? with organizational commitment relevant to one factor. Findings indicate that sub-variables of emotional labor were found to affect all three factors of job satisfaction as well as organizational commitment. It showed that the emotional labor of public servants dealing with civil complaints generally affects both job satisfaction and organizational commitment. Those who have participated in psychological and mental health programs showed that job satisfaction from work conditions was affected partly by the variable of emotional expressions’ frequency and diversity. Job satisfaction from competency was found to be affected by part of the variables such as frequency of emotional expressions and emotional disharmony, whereas job satisfaction from psychological reaction was affected by only part of the emotional disharmony variable. Overall, the results showed that participation in psychological and mental health programs affects job satisfaction. However, all sub-variables of emotional labor were found not to affect the organizational commitment, indicating that engaging in psychological and mental health programs did not affect the organizational commitment. Based on the results, policy recommendations have been made including expansion, promotion, completeness, awareness improvement of the psychological and mental health programs in order to enhance job satisfaction and organizational commitment for public sector employees in charge of civil complaints, and to improve the quality of public administrative services. Such recommendations also include various measures in consideration for young employees and female employees of the public sector.
Keywords: local government and municipalities, civil servants in charge of civil complaints, emotional labor, job satisfaction, organizational commitment, psychological and mental health programs
목차
제1장 서론 1제1절 연구 목적 1제2절 연구 범위와 연구 방법 31. 연구 범위 32. 연구 방법 4제2장 이론적 고찰 5제1절 감정노동 및 민원담당공무원의 이해 51. 감정노동자의 개념과 특성 52. 민원담당공무원의 개념과 특성 9제2절 직무만족의 의의 131. 직무만족의 개념 132. 직무만족의 측정요인 15제3절 조직몰입의 의의 171. 조직몰입의 개념 172. 조직몰입의 구성요인 18제4절 선행연구의 검토 19제5절 연구모형 및 가설의 설정 23제3장 실증분석의 설계 25제1절 측정 도구 251. 설문의 구성 252. 설문의 타당성과 신뢰성 분석 27제2절 연구대상 및 연구방법 321. 표본의 선정 및 자료수집 322. 표본의 일반적 특성 343. 분석 방법 37제4장 실증분석의 결과 38제1절 빈도 및 차이분석 381. 빈도분석 382. 차이분석 44제2절 직무만족 분석 결과 651. 직무만족 요인1(업무조건을 통한 직무만족)에 미치는 영향 652. 직무만족 요인2(업무역량을 통한 직무만족)에 미치는 영향 663. 직무만족 요인3(심리반응을 통한 직무만족)에 미치는 영향 68제3절 조직몰입 분석 결과 69제4절 심리·정신건강 프로그램의 효과 분석결과 711. 감정노동 → 직무만족 요인1(업무조건을 통한 직무만족) 712. 감정노동 → 직무만족 요인2(업무역량을 통한 직무만족) 733. 감정노동 → 직무만족 요인3(심리반응을 통한 직무만족) 754. 감정노동 → 조직몰입 76제5절 가설의 검증 78제5장 결론 80제1절 연구결과의 요약 80제2절 연구결과의 정책적 시사점과 한계 82참고문헌 87부록 : 설문지 91ABSTRACT 96