본 연구는 복지현장에서 최근 각광받고 있는 기업 사회공헌활동의 활성화에 대한 관심에서 출발하여 기업 사회공헌활동의 적합성과 참여동기가 조직성과에 어떤 영향을 미치는 가를 분석하고, 그 과정에서 조직신뢰가 어떠한 역할을 하는지를 확인하였다. 이를 위한 연구문제는 첫째, 기업 사회공헌활동의 적합성과 참여동기가 조직성과에 미치는 영향은 어떠한가이며, 둘째, 기업 사회공헌활동의 적합성과 참여동기가 조직신뢰에 미치는 영향은 어떠한가이고, 셋째, 조직신뢰는 조직성과에 영향을 미칠 것인가이다. 마지막으로 기업 사회공헌활동의 적합성과 참여동기가 조직성과와의 관계에서 조직신뢰의 역할은 무엇인가 이다. 본 연구의 대상은 국내에서 사회공헌활동을 실시하는 대기업 및 중소기업 직원들을 대상으로 하였다. 본 연구에서는 485명을 대상으로 설문을 실시하였으며, 그 중에서 총 403부를 최종분석자료로 사용하였다. SPSS Win 23.0 프로그램으로 자료를 분석하였고, 매개효과 검증을 위해 Baron과 Kenny(1986)의 방법과 Hayes(2009)의 SPSS PROCESS에 의한 부트스트래핑(Bootstrapping)을 실시하였다. 연구결과 기업 사회공헌활동의 적합성과 참여동기가 조직신뢰를 매개로 조직성과에 미치는 영향을 살펴보면, 기업 사회공헌활동의 적합성과 강제적 동기, 자발적 동기는 조직성과에 직접효과를 발생시켰고, 기업 사회공헌활동의 적합성, 강제적 동기, 자발적 동기가 Sobel 검증 결과 두 경로 모두 매개효과에 있어 유의한 것으로 나타났다. 이로써 기업 사회공헌활동의 적합성과 참여동기가 조직신뢰를 통해 조직성과를 확장할 수 있다고 확인할 수 있다. 따라서 조직신뢰를 강화하고 조직성과를 높이기 위해서 기업에서는 지속적인 사회공헌활동을 실천할 필요가 있음을 밝혀내었다. 이러한 분석결과를 바탕으로 한 본 연구의 정책적·실천적 함의는 다음과 같다. 첫째, 기업 사회공헌활동에 대한 인식전환이 요구된다. 본 연구에서도 입증되었듯이 기업 사회공헌활동의 적합성과 참여동기는 조직성과에 분명한 영향을 미치고 있음이 검증되었다. 따라서 기업 사회공헌활동을 기업의 비용으로 취급하는 것을 넘어 우리사회를 위한 투자로 인식해야 한다. 둘째, 기업 사회공헌활동의 참여동기는 그 배경이 강제적 동기이든, 자발적 동기이든 조직성과에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 기존의 연구와는 다른 차별적인 결과이다. 다시 말해 기업 사회공헌활동 참여가 개인적인 의사에서 발생한 자발적 동기인지, 조직의 환경적 요인 및 상황에 영향을 받은 강제적 동기인지에 상관없이 사회공헌활동에 참여하는 것을 통해 조직성과가 향상되었다. 이 결과로부터 기업의 임직원들은 기업 사회공헌활동을 반드시 해야하는 하나의 과업으로 인지하고 있음을 유추할 수 있다. 따라서 기업에서는 임직원의 입장에서 공감대를 형성할 수 있는 다양한 사회공헌활동의 기회를 제공해야 한다. 또한 본 연구는 조직신뢰를 매개변수로 활용하여 조직성과를 확인하였다. 즉, 기업 사회공헌활동의 적합성과 참여동기는 임직원의 조직신뢰를 통해 조직성과에 정(+)의 영향을 미칠 수 있다. 따라서 기업 사회공헌활동이 조직신뢰가 증가시키며, 이는 조직성과에도 정(+)의 영향을 미치는 것을 확인하였다. 마지막으로 본 연구는 기업 사회공헌활동이 조직성과에 미치는 연구가 미흡한 상황에서 민간재원으로서 기능을 갖는 기업 사회공헌활동이 조직성과에 미치는 영향 요인을 구체적으로 확인하였다는데 의의가 있다.
The purpose of this study is to confirm whether the appropriateness of corporate social contribution activities perceived by employees and the motivation of participation affect the organizational performance, I did. Also, we want to confirm what role it plays through the trust of organization. Research questions are as follows. First, "What is the effect of corporate social contribution activities perceived by employees and their motivation on organizational performance?" Second, "The appropriateness of corporate social contribution activities perceived by employees and their motivation to participate in organizational trust And the third is that "organizational trust will affect organizational performance." Fourth, "the appropriateness of corporate social contribution activities perceived by employees and their motivation to participate in organizational performance what is the role of trust? “ The subjects of this study are large and small business employees who conduct social contribution activities in Korea. For the sampling method, we used a sample of non-probabilistic sampling because of limit of practical access to the subject. Considering the average recovery rate and the effective data rate, the size of the sampling is set to 450 in this study. We used it as analysis data. Data analysis was performed using SPSS Win 23.0 program. Bootstrapping was performed by Baron and Kenny (1986) and Hayes (2009) SPSS PROCESS for mediating effect. The results of this study are as follows. First, we examine the effects of organizational trust on the appropriateness of corporate social contribution activities and the motivation to participate in organizational performance. The indirect effect of the two pathways was significant and the Sobel test result was also significant in the mediating effect of both paths. This implies that the appropriateness of social contribution activities, forced motivation, and voluntary motivation indirectly affects organization performance through organization trust. The results of this study confirm that the suitability, compulsive motivation, and voluntary motivation of corporate social contribution activities perceived by employees have a direct effect on organizational performance and induce indirect effects on organizational performance through organizational trust . In other words, it can be confirmed that corporate social contribution affects organizational performance when it is mediated through organizational trust. This implies that organizational trust can be strengthened through the appropriateness of corporate social contribution activities and motivation to participate, and that strengthened organizational trust naturally leads to organizational performance. Therefore, in order to enhance organizational trust and improve organizational performance, companies need to continuously practice corporate social contribution activities. Based on these findings, the implications of this study are as follows. First, it is necessary to change the recognition of corporate social contribution activities. As demonstrated in this study, it has been proved that suitability of corporate social contribution activities and motivation of participation perceived by employees have a clear influence on organizational performance. Therefore, it is necessary to recognize that corporate social contribution activities should be regarded as investment for our society from the viewpoint of social welfare rather than treating them as corporate expenses. Second, the motives of corporate social contribution activities perceived by employees are influenced by whether the background is forced or spontaneous motivation. This is a different result from previous studies. In other words, regardless of whether the voluntary motivation of the employees in the social contribution activities of the employees, the environmental factors of the organization, or the forced motivation influenced by the situation, the organizational performance was improved by participating in the social contribution activities. As a result, it can be inferred that employees are aware of corporate social contribution activities as a task to be sure. Corporate social contribution activities should provide various opportunities for employees to form consensus. Third, this study confirmed the appropriateness of corporate social contribution activities and motivation of participation perceived by employees using organizational trust as a parameter. In other words, the appropriateness of corporate social contribution activities and the motivation for participation can be extended to organizational performance through the trust of employees. Therefore, companies are interested in increasing the trust of their employees, and it is necessary to practice separate programs for them.
목차
제1장 서론 1제1절 연구의 필요성 및 목적 1제2절 연구문제 4제2장 이론적 배경 5제1절 조직성과 51. 조직성과의 개념 52. 조직성과 선행연구 9제2절 기업 사회공헌활동 131. 기업 사회공헌활동의 개념과 유형 132. 기업 사회공헌활동에 대한 관점 173. 기업 사회공헌활동의 적합성 214. 기업 사회공헌활동의 참여동기 235. 기업 사회공헌활동의 선행연구 25제3절 조직신뢰 291. 조직신뢰의 개념 292. 조직신뢰의 필요성 323. 조직신뢰 선행연구 34제4절 기업 사회공헌활동, 조직성과, 조직신뢰의 관계 371. 기업 사회공헌활동의 적합성 및 참여동기와 조직성과 372. 기업 사회공헌활동의 적합성 및 참여동기와 조직신뢰 383. 조직신뢰와 조직성과 404. 기업 사회공헌활동의 적합성과 참여동기가 조직성과간의 관계에서 조직신뢰 43제3장 연구방법 45제1절 연구모형 및 연구가설 451. 연구모형 452. 연구가설 46제2절 연구대상 및 자료수집절차 48제3절 변수의 조작적 정의 및 측정도구 491. 종속변수: 조직성과 502. 독립변수: 기업 사회공헌활동 513. 매개변수: 조직신뢰 53제4절 자료처리 및 분석방법 54제4장 연구결과 57제1절 연구대상자의 인구사회학적 특성 57제2절 연구대상자 인구사회학적 특성에 따른 조직성과 차이 59제3절 주요변수의 특성 62제4절 주요변수들간의 상관관계 63제5절 가설검증 결과 641. 기업 사회공헌활동의 적합성, 조직신뢰, 조직성과에 관한 가설검증 결과 642. 기업 사회공헌활동의 강제적 동기, 조직신뢰, 조직성과에 관한 가설검증 결과 723. 기업 사회공헌활동의 자발적 동기, 조직신뢰, 조직성과에 관한 가설검증 결과 804. 기업 사회공헌활동의 적합성, 강제적 동기, 자발적 동기, 조직신뢰가 조직성과에 관한 가설검증 결과 88제5장 결론 및 제언 97제1절 연구결과 요약 및 논의 971. 연구대상자의 인구사회학적 특성 972. 기업 사회공헌활동의 적합성과 참여동기가 조직성과에 미치는 영향 983. 기업 사회공헌활동의 적합성과 참여동기가 조직신뢰를 매개하여 조직성과에 미치는 영향 99제2절 제언 1021. 제언 1022. 연구의 함의 1063. 연구의 한계점 및 후속 연구를 위한 제언 108참고문헌 111부록(설문지) 129ABSTRACT 134