본 연구는 관광휴양자원의 지속가능한 공급을 위한 공공의 역할이 대두되는 상황과 주민주도의 관광휴양환경 관리를 통해 기존 관광휴양자원 관련된 지역 문제의 해결이 필요한 사회적 흐름의 배경에서 시작되었다. 특히, 시민의 도덕적 이성과 참여를 기반으로 생태계 법칙에 순응하는 사회구조 조건을 제시하고 있는 사회생태적 접근이 관광휴양자원 공공정책의 목표와 과정에 미치는 영향을 살펴 지속가능한 관광휴양자원의 관리 방안을 논의하고자 하였다. 공공정책의 목표와 개선방향을 살펴보기 위해 사회생태적 접근과 관광휴양자원의 공공가치에 대한 시민의 인식, 그리고 친사회적 태도 간의 인과관계를 검증하였다. 그리고 대표적 관광휴양도시인 춘천시의 지역사회 특성과 관광휴양자원의 분포 및 조성내용의 특색을 비교하여 사회생태적 관광휴양자원의 공공정책 방안을 제시하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 관광휴양자원을 지속가능하게 운영·관리 하는데 있어서 시민들은 사회생태적 접근 방안에 대해 신뢰를 하고 있었다. 특히, 관광휴양자원의 공급이 대부분이 자연생태환경을 대상으로 하므로 지속가능성을 확보하기 위해서는 기존의 자연과 사회를 지배하려는 사회의 제도 및 관습으로부터의 탈피할 필요가 있음을 높게 인식하고 있었다. 또한 관광휴양자원을 이용한 공공정책 추진과정에서 공공의 선을 달성하기 위해서는 지역사회 구성원 간의 관계와 협력을 지원하는 사회구조, 시민의 자율적인 참여환경, 그리고 선순환적으로 자원이 소비되고 편익이 윤리적으로 배분되는 도덕적 경제구조의 필요성을 높게 인식하였다. 둘째, 시민들은 관광휴양자원의 공공재화로서 가치를 매우 높게 평가하고 있었다. 관광휴양자원은 심미적 편익을 제공하면서도 잠재된 이용과 미래 후손을 위해 관리되고 지켜야 할 대상으로 평가하고 있으므로 지역사회 구성원의 공공정책에 대한 지지를 받기 위해서는 기존 경제적 이익 추구를 공급 목표로 하는 정책방향을 전환할 필요가 있다. 공공정책의 추진과정에서 추구해야 할 공공성에 대해서는 다소 부정적인 평가가 있었다. 특히, 이익의 분배와 지역 전체의 균형적 발전을 위해 관광휴양자원 운영관리 정책이 공정성을 유지해야 할 것을 요구하였다. 그리고 관광휴양활동은 시민이 마땅히 누려야 할 권리이므로 공익을 추구하는 사업추진과정에 있어 시민의 이해관계가 충분히 반영될 수 있는 투명한 제도적 장치가 필요한 것으로 확인되었다. 셋째, 지속가능한 관광휴양자원 관련 공공정책을 추진하는데 필요한 시민의 친사회적 태도는 공공정책에 대한 호의적 지지와 적극적 태도로 구성되었다. 특히, 관광휴양자원 관련 공공정책에 대한 시민사회의 친사회적 태도는 민주적 과정을 포함하고 지역의 균형발전을 위한 정책이 수행될 때 높게 형성되었다. 또한 정책을 지지하고 직접 참여 할 때 지역민이 주체가 되어야 하며, 운영·관리에 있어 공공기관과 전문가의 지원이 함께 이루어지는 것이 바람직하다고 평가하고 있었다. 특히, 일반 시민의 참여를 촉진하기 위해서는 여가활동의 기회 및 경제적 이익창출과 연계하는 등 다양한 직·간접적인 대안이 적합한 것으로 나타났다. 구조방정식 검증 결과 사회 생태적 접근에 대한 시민의 수요가 높은 경우 관광휴양자원의 공공재화가치를 높게 평가하고, 공공정책의 공공적 가치를 호의적으로 인식하는데 영향을 미치고 있었다. 또한 관광휴양자원의 공공가치에 대해 시민이 긍정적 인식하는 경우 최종적으로 공공정책에 대한 시민의 지지태도가 나타나고 있었다. 즉, 사회 생태적 접근은 시민의 관광휴양자원의 가치와 공공정책의 공공성을 호의적으로 평가하게 하고, 시민의 친사회적 태도를 형성하는 데 유의한 대안이라 할 수 있다. 본 연구에서는 춘천시 지역현황과 관광휴양자원의 조성 및 분포 특성을 비교하여 사회생태적 접근의 영향을 살펴보았다. 춘천시의 관광휴양자원 공급 정책은 생태자연환경자원을 대상으로 경제적 이익창출을 추구하고 특정인의 정치활동 수단으로 활용되면서 개발의 방식에서 비도덕적이고 생태자연환경을 파괴하며 독점하는 경우가 많았다. 이로 인해 성숙된 시민의식으로 인한 사회구조의 변화가 촉진되었고 사회생태적 접근에 대한 수요가 높아진 것으로 판단된다. 또한 춘천시의 관광휴양자원은 춘천시민의 생활환경에 접하여 주변의 산림과 하천이나 호수를 활용하여 밀도 있게 조성되어 있어서 시민의 여가생활 및 경제활동과 밀접하게 연계되어 있다. 따라서 관광휴양자원의 보존과 관리가 존중된 지속가능한 정책 추진이 바람직하다고 평가하고 있었다. 지역공동체가 주축이 되어 관광휴양자원의 운영·관리 활동이 빈번하게 발생했던 지역에서는 환경재를 중심으로 사회생태적 접근의 필요성이 크게 나타나고 있었다. 이상의 연구 결과를 통해, 관광휴양자원 관련 지속가능한 공공정책이 수행되기 위해서는 사회생태적 접근이 추진되는 사회구조가 시민의 진화된 참여를 통해 이루어져야 될 것으로 판단된다. 특히, 관광휴양자원 관련 공공정책은 공공재화가치의 지속성을 우선적인 목표로 추구해야 하며 행정은 시민의 공정한 참여와 관광휴양활동 권리를 보장하는 쪽으로 성숙되어야 할 것이다. 춘천시가 사회생태적 접근에 의한 관광휴양자원 정책을 시행하기 위해서는 다음과 같은 정책 방안이 검토되어야 할 것이다. 첫째, 생태자연환경의 질적 가치를 추구하는 운영·관리의 기조 강화, 둘째, 각 행정부처에서 산발적으로 추진되는 관광정책의 종합적 관리체계 구축, 셋째, 시민 주도적인 운영관리의 안정적 지원을 위한 통합지원기구의 마련, 넷째, 민간의 참여 방식과 수준의 강화이다. 이상의 연구 결과가 사회생태적 접근에 기인하여 지역 특색과 경쟁력 있는 관광휴양자원의 생태계를 구축하는데 유의한 기초자료가 되기를 기대한다.
This study started from the background of social flow in which the public role for the sustainable supply of tourism & recreation resources was rising, and the regional problems related to the existing tourism & recreation resources should be resolved through the residents-driven management of tourism & recreation environment. Especially, this study aimed to discuss the management measures for the sustainable tourism & recreation resources by examining the influences of socio-ecological approach suggesting the condition of social structure adapting to the laws of ecology based on the moral rationality and participation of citizens, on the goal and process of public policies of tourism & recreation resources. In order to examine the goal and improvement direction of public policies, this study verified the causality between civil perception of socio-ecological approach and public value of tourism & recreation resources, and prosocial attitude. And the measures for the public policies of socio-ecological tourism & recreation resources were suggested by comparing the community characteristics of Chuncheon-si as the representative tourism & recreation city, distribution of tourism & recreation resources, and the characteristics of established contents. The main results of this study could be summarized as follows. First, for the sustainable operation/management of tourism & recreation resources, the citizens trusted the socio-ecological approach measures. Especially, as most of the supply of tourism & recreation resources were targeting the ecological natural environment, in order to secure the sustainability, the necessity to get out of the existing social institution/custom to dominate the nature and society was highly perceived. Also, to achieve the public goodness in the process of carrying forward the public policies using tourism & recreation resources, the necessity of the social structure supporting the relations and cooperation between community members, the environment where citizens could autonomously participate, and the ethical economic structure in which resources would be consumed in the virtuous circle and benefits would be ethically distributed, was highly perceived. Second, the citizens highly evaluated the value of tourism & recreation resources as public goods. As the tourism & recreation resources providing the aesthetic benefits are evaluated as the ones that should be managed/protected for the potential use and the future generations, to get the support of public policies from community members, it would be necessary to change the direction of the existing policies pursuing the economic benefits. There was a bit negative evaluation of the publicness that should be pursued in the process of carrying forward the public policies. Especially, it was asked to maintain the fairness of operation/management policies of tourism & recreation resources for the distribution of profits and the balanced development of whole community. And as the tourism & recreation activities are the civil rights, it would be necessary to establish the transparent institutional system that could fully reflect the interests of citizens in the process of carrying forward projects pursuing the public interest. Third, the civil prosocial attitude necessary to carry forward the public policies related to the sustainable tourism & recreation resources was composed of favorable support and active attitude to the public policies. Especially, the prosocial attitude of civil society to the public policies related to tourism & recreation resources was highly formed when the policies including the democratic process for the balanced development of region were performed. Also, in case when supporting and participating in policies, the local residents should be working as the subjects, and the operation/management should be accompanied by supports from public institutes and experts. Especially, in order to promote ordinary citizens'' participation, there should be diverse direct/indirect alternatives such as opportunity of leisure activity and creation of economic profits. In the results of verifying the structural equation, in case when the civil demand for the socio-ecological approach was high, it had influences on the high evaluation of value of tourism & recreation resources as public goods, and also the favorable perception of public value of public policies. Also, in case when the citizens positively perceived the public value of tourism & recreation resources, finally, the citizens'' supporting attitude to the public policies was shown. In other words, the socio-ecological approach could be a significant alternative for making citizens favorably evaluate the value of tourism & recreation resources and the publicness of public policies, and also forming the prosocial attitude of citizens. This study examined the influences of socio-ecological approach by comparing the current status of Chuncheon-si, and the characteristics of establishment/distribution of tourism & recreation resources. As the supply policies for tourism & recreation resources of Chuncheon-si pursued the creation of economic profits targeting the ecological natural environmental resources, and was also used as a means of a certain person''s political activities, the development was immoral, monopolistic, and destroying the ecological natural environment in many cases. Thus, the change in social structure was promoted by mature citizenship, which must be led to the increased demand for the socio-ecological approach. Also, as the tourism & recreation resources of Chuncheon-si, closely neighboring to the living environment of Chuncheon citizens are densely established by using the surrounding forrest, river, or lake, they are closely connected to the leisure life and economic activities of the citizens. Therefore, carrying forward the sustainable policies respecting the preservation and management of tourism & recreation resources was evaluated as desirable. In the regions where the community-driven operating/managing activities of tourism & recreation resources frequently occurred, the necessity of socio-ecological approach focusing on the environmental goods was greatly shown. Through the results of this study, in order to perform the sustainable public policies related to tourism & recreation resources, the social structure where the socio-ecological approach is carried forward, should be built up by the evolved participation of citizens. Especially, the public policies related to tourism & recreation resources should preferentially pursue the sustainability of public goods value, and the administration should be matured to guarantee the citizens'' fair participation and rights of tourism & recreation activities. In order for Chuncheon-si to implement the tourism & recreation resources policies based on the socio-ecological approach, the policy measures should be reviewed as follows. First, the keynote for the operation/management pursuing the qualitative value of ecological natural environment should be strengthened. Second, the comprehensive management system of tourism policies that are sporadically carried forward by each administrative department should be established, Third, the integrated support organization for the stable support of citizens-driven operation/management should be established. Fourth, the method and level of private participation should be reinforced. The results of this study could be used as the basic data for establishing the ecosystem of characteristic and competitive tourism & recreation resources based on the socio-ecological approach.
목차
제 1 장 서론 1제 1 절 연구 배경 및 목적 1제 2 절 연구 범위 및 추진체계 41. 연구 범위 42. 추진 체계 6제 2 장 이론적 고찰 9제 1 절 관광휴양자원에 관한 연구 91. 관광휴양자원의 특성 112. 관광휴양자원의 개발 및 운영 패러다임 203. 법률 및 제도 검토 23제 2 절 관광휴양자원의 공공가치에 관한 연구 271. 관광휴양자원의 공공재화가치 312. 관광휴양자원의 공공성 형성가치 34제 3 절 사회생태적 접근과 친사회적 태도에 관한 연구 451. 사회생태적 접근 구성요소 472. 친사회적 태도 553. 사회생태적 접근 연구의 의미 61제 4 절 소결 63제 3 장 연구 대상지 고찰 66제 1 절 관광휴양자원 조성 현황 연구 661. 춘천시 개요 및 일반현황 662. 춘천시 관광휴양자원 조성 현황 68제 2 절 관광휴양자원 관리 특성 연구 781. 춘천시 관광휴양자원 관리 특성 782. 춘천시 관광휴양자원 관리와 지역사회 특성 85제 3 절 소결 88제 4 장 연구방법 92제 1 절 연구모형 92제 2 절 분석모형 및 가설 941. 예비설문 시행 942. 설문변인 구성 993. 분석모형 및 가설설정 104제 3 절 조사 및 분석방법 1071. 설문조사 방법 1072. 분석 방법 108제 5 장 결과 및 고찰 111제 1 절 응답자의 인구사회적 특성 1111. 설문 응답자의 인구통계학적 특성 1112. 춘천시 지역사회적 특성 113제 2 절 관광휴양자원에 대한 인식 특성 1151. 사회생태적 접근에 대한 인식 1152. 관광휴양자원의 공공가치에 대한 인식 1183. 친사회적 태도에 대한 인식 1214. 관광휴양자원 관련 주체에 관한 인식 122제 3 절 측정개념의 타당성 검증 1241. 탐색적 타당성 검증 1242. 확인적 타당성 검증 1333. 판별타당성 검증 148제 4 절 사회생태적 접근이 공공가치 인식과 친사회적 태도에 미치는 영향 1491. 구조방정식 모형 검증 1492. 구조방정식 인과관계 효과 검증 1523. 가설 검증 153제 5 절 춘천시 관광휴양자원 관리의 사회생태적 접근 적용 1561. 춘천시 운영관리 현황과 사회생태적 접근의 영향 비교 1562. 춘천시 지역특색의 사회생태적 접근의 영향 조절 159제 6 절 종합고찰 163제 6 장 결론 166? 참고문헌 171? 부록 A : 예비조사 설문지 183? 부록 B : 본조사 설문지 188? ABSTRACT 194