도시 열환경 문제가 심각한 가운데 찬공기 계획은 도시의 폭염, 열대야 등을 사전적으로 완화할 수 있는 중요한 방안으로 대두되었다. 최근 국내에서는 바람길 숲 시범도시를 선정하여 친환경적이고 지속가능한 도시조성에 힘쓰고 있으며, 향후 바람길을 도시에 적용하기 위해 각종 정책을 실시할 예정이다. 이에 본 연구에서는 도시 바람길을 효과적으로 계획하기 위하여 찬공기 분석을 수행하고, 이를 바탕으로 찬공기를 관리하기 위한 방안을 마련하였다. 개발이 더욱 활발하게 진행될 것으로 예상되고 서로 다른 특징을 지닌 청주시, 전주시, 진주시를 대상으로 찬공기 분석을 실시했으며, 각 지역의 찬공기 관리 전략 및 도시계획적 제안 등을 중점적으로 다루었다. 찬공기 분석 결과 전주시에서 가장 이상적인 바람길 형태가 나타났는데, 동측에서 생성된 찬공기가 전주시 내로 찬공기가 흘러 들어왔으며 중심 시가지를 거쳐 남쪽으로 이동했다. 평균 찬공기 풍속은 0.72m/s로 다른 지역에 비해 가장 빨랐으며, 평균 찬공기층 높이는 60.24m로 진주시 다음으로 높게 나타났다. 청주시는 찬공기 흐름 및 층 높이에 있어 가장 낮게 분석되었는데, 평균 찬공기 풍속은 0.47m/s, 평균 찬공기층 높이는 52.74m로 나타났다. 초기에는 찬공기가 가장 많이 생성되었지만 분지형태로 인해 흐름이 약해졌기 때문인 것으로 판단되었다. 진주시의 경우 평균 찬공기 풍속은 0.51m/s, 평균 찬공기층 높이는 71.51m로 나타나 높은 결과값을 보였다. 이는 진주시 주변부가 깊고 복잡한 산악지형인 반면, 진주시 내 대부분은 완만한 구릉형태로 인한 것으로 생각되었다. 각 지역의 행정구역별 찬공기 비교를 통해 흐름이 원활한 지역 및 약한 지역을 파악하고, 찬공기 관리 방안을 제안하였다. 청주시의 경우 산업단지시설이 주로 개발 예정됨에 따라 산업단지 입지 시 주거지역에 영향을 미치지 않는 곳을 선정해야 하며, 오염물질을 확산 할 수 있는 시설 배치 및 녹지대 확보 등이 실시되어야 한다. 전주시는 현재 산지의 접경지역까지 개발이 이루어졌으며, 주택공급을 활발히 하고 있다. 이에 따라 현재의 원활한 찬공기 생성을 유지할 수 있도록 산지의 추가적인 개발을 피하고, 주거단지 계획 시 찬공기 유동을 고려하여 설계해야 할 것이다. 또한 현재 계획 중인 녹지 네트워크에 찬공기 흐름을 반영하여 녹지 조성지를 선정하고, 흐름이 약한 지역에서의 찬공기를 확대하기 위해 우선적으로 녹지를 확보해야 할 것이다. 진주시는 산업단지, 주거단지 등 새로운 시설의 입지가 가장 활발한 지역으로써 현재의 찬공기 흐름을 유지할 수 있도록 해야 한다. 특히 비교적 약한 진주시 도심에서의 찬공기 유지를 위해 남강 및 진양호 일대와 평거 생활권의 관리가 반드시 필요하다. 본 연구는 지역적 특징에 따른 찬공기 관리방안을 제안했으며, 도시기본계획 등을 종합적으로 고려하여 체계적인 찬공기 계획을 마련하였다는 데에 의의가 있다. 따라서 본 연구의 찬공기 관리방안은 각 지역의 체계적인 바람길 전략 및 관련 정책을 수립하는 데에 활용될 수 있을 것이며, 향후 바람길 지침 등을 마련하기 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
As the problems about the urban thermal environments are serious, the planning of wind corridor has become an important way to mitigate the urban heat islands and the tropical nights. Korea is making efforts to create an eco-friendly and sustainable cities by selecting demonstration cities that creates a wind corridor through forest formation. Various policies will be implemented to apply the wind corridor to cities in the future. In this study, cold air analysis was performed to plan wind corridor in cities effectively and strategies for managing cold air were established. The analysis of cold air was conducted on Cheongju, Jeonju and Jinju, which are expected to be developed more actively and have different characteristics. And this study focused on management strategies of cold air and urban planning proposals. As a result, the most ideal wind corridor appeared in Jeonju. The cold air generated from the east side of Jeonju and flowed to the south through the central city area in Jeonju. The average cold air speed of Jeonju was 0.72 m/s, which was the fastest compared to other regions, and the average height of cold air layer was 60.24 m, which was the second highest after Jinju. Cheongju was analyzed to have the lowest cold airflow and cold air layer. The average speed of cold air was 0.47 m/s and the average height of cold air layer was 54.74 m. It was considered that the cold air was generated in the beginning but the flow was weakened due to the basin shape. In the case of Jinju, the average speed of cold air was 0.51 m/s and the average height of cold air layer was 71.51 m. These values were high. This is because the vicinity of Jinju is deep and mountainous areas, while most of Jinju is gentle hills. Areas with smooth flow and areas with weak flow were identified through comparison of cold air by administrative area, and the management strategies of cold air were suggested. As the industrial complexes are to be developed mainly in Cheongju, it is required to select areas that do not affect residential areas. In addition, it is also required to arrange the facilities to spread pollutants and to secure green spaces. Jeonju has been developed up to the boundary of mountain area and is increasing actively housing supply. Accordingly, it is necessary to avoid the further development of mountain area to maintain the current cold air generation and to design the cold air flow considering the planning of residential complex. In addition, it is necessary to select the green areas to reflect the cold air flow to the currently planned green network. And it is also needed to secure the green areas first in order to expand the cold air in areas where the airflow is weak. Jinju is the most active area of new facilities such as industrial complexes and residential complexes, so that the current cold air flow can be maintained. Especially, in order to maintain the cold air in relatively weak city center of Jinju, the management of Namgang River, Jinyangho Lake and Pyeonggeo areas must be required. This study suggested strategies for managing cold air according to regional characteristics, and it is meaningful that a systematic plan for cold air was prepared considering the Urban Master Plan synthetically. Therefore, the proposed management strategies of cold air could be used to establish a systematic strategy of wind corridor and related policies in each region. In addition, this study could be used as basic data for guideline development of planning wind corridor.
제 1 장 서 론 11.1 연구 배경 및 목적 11.2 연구 범위 및 방법 21.2.1 연구 범위 21.2.2 연구 방법 5제 2 장 이론 및 선행연구 고찰 72.1 이론적 고찰 72.1.1 찬공기 개념 및 정의 72.1.2 찬공기 생성 원리 및 특성 72.1.3 찬공기 활용 및 계획 방법 92.2 관련 법·제도 122.3 선행 연구 18제 3 장 사례지역 찬공기 특성 분석 223.1 찬공기 분석 모형: KALM 223.1.1 모형 개요 223.1.2 모형 원리 223.1.1 분석 방법 243.2 사례지역(1): 청주시 263.2.1 일반현황 263.2.2 입력자료 구축 283.2.3 찬공기 분석 결과 293.3 사례지역(2): 전주시 393.3.1 일반현황 393.3.2 입력자료 구축 413.3.3 찬공기 분석 결과 433.4 사례지역(3): 진주시 533.4.1 일반현황 533.4.2 입력자료 구축 553.4.3 찬공기 분석 결과 563.5 사례지역의 찬공기 특성 비교 66제 4 장 열환경 개선을 위한 찬공기 관리방안 694.1 청주시 694.2 전주시 744.3 진주시 78제 5 장 결론 및 제언 82참고문헌 85영 문 초 록 89국 문 초 록 93