본 연구목적은 뷰티서비스종사자를 대상으로 잡크래팅이 긍정심리자본, 직무만족 및 직무열의의 관계성을 규명하고 나아가 긍정심리자본을 매개변수로 선정하여 그 효과성을 규명하는데 있었다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 서울, 경기 지역에 위치한 뷰티서비스종사자를 대상으로 자기기입식 설문지법을 이용하여 최종 683부를 최종분석 자료로 사용하였다. 자료처리는 SPSS 23.0 프로그램과 AMOS 24.0 프로그램으로 빈도분석, 기술통계, 상관관계분석, 신뢰도분석, 확인적 요인분석, 구조방정식모델분석, 부트스트랩 및 소벨테스트를 실시하였다. 일련의 연구절차를 통하여 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에 사용된 측정도구의 정규성, 타당성 및 신뢰도를 분석한 결과, 모든 측정도구에서 왜도와 첨도의 절대값이 기준 미만으로 나타나 정규성이 검증되었다. 측정도구의 타당도를 위하여 확인적 요인분석을 실시한 결과에서 잡크래프팅은 3개 하위요인 14문항, 긍정심리자본은 4개 하위요인 18문항, 직무만족은 단일차원으로 6문항, 직무열의는 3개 하위요인 12문항으로 확인되었다. 측정도구의 모델 적합도 지수는 절대 적합도지수 x2310.365, RMR .025(수용기준 .05이하), GFI .944(수용기준 .9이상), RMSEA .056(수용기준 .08이하)와 증분 적합도지수인 NFI .939, IFI .957, CFI .957(수용기준 .9이상)으로 모든 적합도 지수가 수용 기준에 양호하게 나타나 최종 연구의 측정도구로 사용하였다. 둘째, 뷰티서비스종사자의 잡크래프팅이 긍정심리자본, 직무만족 및 직무열의에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나, 잡크래프팅 수준이 높아질수록 긍정심리자본, 직무만족 및 직무열의 수준이 높아지는 것을 확인하였다. 셋째, 뷰티서비스종사자의 긍정심리자본이 직무만족과 직무열의에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나, 긍정심리자본 수준이 높아질수록 직무만족과 직무열의가 높아지는 것을 확인하였다. 넷째, 뷰티서비스종사자의 잡크래프팅이 직무만족과 직무열의와의 관계에서 긍정심리자본의 매개효과가 나타났다. 뷰티서비스종사자의 직무만족과 직무열의를 고취하기 위해서는 자신의 직무환경을 스스로 변경하여 직무의 적합도를 향상시켜주는 잡크래프팅과 더불어 뷰티서비스종사자의 잡크래프팅이 직무만족과 직무열의와의 관계에서 개인의 긍정적 심리역량인 긍정심리자본이 중요한 매개역할을 하는 것으로 확인되었다. 이에 뷰티서비스 기업에서는 직무종사자가 자신의 직무를 이해하고 능동적으로 직무범위를 확대시키며, 타인과의 관계에 있어서도 적극적인 관계를 형성하는 잡크래프팅의 수준을 높일 수 있도록 노력해야 할 필요가 있다. 본 연구는 뷰티서비스종사자를 대상으로 한 잡크래프팅의 효과성을 검증하는 초기 연구라는 점에서 뷰티서비스 산업의 인적자원관리에 효율적으로 활용할 수 있는 기초자료가 될 것으로 기대한다. 따라서 뷰티서비스종사자에게 긍정심리자본의 역량을 향상시켜 조직성과에 기여할 수 있도록 조직차원에서 다차원적인 지원과 함께 지속적인 학습지원환경을 통해 긍정적인 조직문화의 변화가 필요할 것으로 사료된다.
The objective of this study is to examine the relationships of job crafting, positive psychological capital, job satisfaction, and work engagement of beauty service employees, and also the mediating effects of positive psychological capital. To achieve the objective of this study, a survey was conducted targeting beauty service employees in Seoul and Gyeonggi regions in the self-administered survey method, and total 683 questionnaires were used for the final analysis. Using the SPSS 23.0 Program and AMOS 24.0 Program for dataprocessing of the collected data, the frequency analysis, descriptive statistics, correlation analysis, reliability analysis, confirmatory factor analysis, structural equation model analysis, boot strap, and sobel test were conducted. The results drawn through a series of research procedures are as follows. First, in the results of analyzing the normality, validity, and reliability of the measurement tools used for this study, the absolute value of skewness and kurtosis was lower than the criteria in all the measurement tools, so that the normality was verified. In the results of conducting the confirmatory factor analysis for the validity of the measurement tools, the job crafting included three subfactors and 14 questions, the positive psychological capital with four subfactors and 18 questions, the job satisfaction with a single dimension and six questions, and the work engagement with three subfactors and 12 questions. The model goodness-of-fit indexes of the measurement tools were like the absolute goodness-of-fit index x2310.365, RMR .025(acceptance criteria .05 or lower), GFI .944(acceptance criteria .9 or up), RMSEA .056(acceptance criteria .08 or lower) and the incremental goodness-of-fit index NFI .939, IFI .957, CFI .957(acceptance criteria .9 or up), so that all the goodness-of-fit indexes met the acceptance criteria, which was used as the final measurement tool of this study. Second, as the job crafting of beauty service employees had positive(+) effects on the positive psychological capital, job satisfaction, and work engagement, when the level of job crafting got higher, the level of positive psychological capital, job satisfaction, and work engagement was increased. Third, as the positive psychological capital of beauty service employees had positive(+) effects on the job satisfaction and work engagement, when the level of positive psychological capital got higher, the job satisfaction and work engagement were increased. Fourth, there were the mediating effects of positive psychological capital on the relationships of job crafting, job satisfaction, and work engagement of beauty service workers. In order to inspire the job satisfaction and work engagement of beauty service employees, it would be important to have the job crafting that improves the goodness-of-fit of job by changing their own job environment. Moreover, the positive psychological capital as the individual''s positive psychological competency played an important mediating role in the relationships of job crafting, job satisfaction, and work engagement of beauty service employees. Thus, the beauty service employees should put efforts to increase the level of job crafting for understanding their own job, actively expanding the range of job, and also forming active relationships with others. As an initial research verifying the effects of job crafting targeting beauty service employees, this study could be the basic data for the efficient use of human resources management of beauty service industry. Therefore, it would be necessary to provide the multilateral support in the level of organization and also to positively change the organizational culture through the continuous learning support environment, so that beauty service employees could contribute to the organizational performance by improving their competency of positive psychological capital.