음운처리능력(phonological processing)은 음운적 작업기억 능력, 음운인식 능력, 음운적 정보회상 능력으로 구성되어 있다. 이러한 음운처리능력에 어려움을 보이는 조음음운장애는 음운처리능력 발달과 각 하위영역 간 상관관계를 살펴본 선행연구는 부족하다. 본 연구에서는 4∼5세 일반 아동과 기능적 조음음운장애 아동의 음운처리 발달을 비교해 살펴보고 각 영역 간 상관관계를 살펴보고자 하였다. 본 연구의 대상은 4∼5세 기능적 조음음운장애 아동 21명, 일반 아동 27명으로 총 48명으로 선정하였다. 음운적 작업기억 능력을 알아보기 위해 그림 바로 지시하기, 거꾸로 지시하기 과제를 사용하였으며 총 18문항으로 구성하였다. 음운인식 능력을 알아보기 위해 음운인식 탈락과제, 합성과제, 변별과제를 사용하였으며 총 30문항으로 구성하였다. 음운적 정보회상 능력을 알아보기 위해 빠른 이름대기 과제를 사용하였으며 총 3회로 구성하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 집단과 연령에 따라 음운적 작업기억 능력 중 바로 지시하기 능력 차이를 살펴보았을 때, 일반 아동은 4세가 5세에 비해 낮았으며, 기능적 조음음운장애 아동은 연령 간 차이가 없었다. 동일한 연령에서 두 집단 간 차이를 살펴볼 때 5세 집단에서 기능적 조음음운장애 아동이 일반 아동에 비해 낮았고, 4세에서는 두 집단 간 차이가 없었다. 거꾸로 지시하기 능력에서 연령과 집단 모두 차이가 없었다. 둘째, 집단과 연령에 따라 음운인식 능력 차이를 살펴본 결과, 일반 아동은 4세가 5세에 비해 음운인식 능력이 낮았으며, 기능적 조음음운장애 아동은 연령 간 차이가 없었다. 각 연령에서는 기능적 조음음운장애 아동이 일반 아동에 비해 능력이 낮았다. 이러한 결과는 음운인식 하위과제 중 탈락과제에서 동일하게 나타났다. 그러나 합성과제와 변별과제에서는 5세 기능적 조음음운장애 아동이 5세 일반 아동에 비해 낮았으나, 4세에서는 두 집단 간 능력의 차이가 없었다. 셋째, 집단과 연령에 따라 음운적 정보회상 능력 차이를 살펴보았을 때, 두 집단 모두에서 5세 아동이 4세 아동보다 높았으나, 연령에서는 집단 간 차이가 없었다. 넷째, 각 집단에서 음운처리능력의 하위영역 간 상관관계를 살펴본 결과, 기능적 조음음운장애 아동은 모든 하위영역 간 상관관계가 없었다. 일반 아동은 바로 지시하기 과제-탈락과제, 바로 지시하기 과제-변별과제, 탈락과제-변별과제 간 상관관계가 있었다. 본 연구에서는 4∼5세 기능적 조음음운장애 아동과 일반 아동의 음운처리능력을 비교하고 하였다. 그 결과 기능적 조음음운장애 아동은 일반 아동에 비해 음운적 작업기억 능력과 음운인식 능력이 낮았다. 그러나 음운적 정보회상 능력은 비슷하였으며, 연령이 증가함에 따라 음운적 정보회상 능력이 발달하는 것을 알 수 있었다. 따라서 본 연구의 임상적 의의는 첫째, 기능적 조음음운장애 아동의 임상적 중재에 앞서 음운적 작업기억 능력과 음운인식 능력을 정확하게 파악하는 것이 중요하다. 둘째, 음운적 작업기억 능력에 중요한 임상적 시기는 5세로 사료된다. 셋째, 주의력이 짧은 기능적 조음음운장애 아동을 대상으로 음운처리능력을 지도할 경우 그림과 같은 시각적 자극을 함께 활용하는 것이 효과적이다.
Phonological processing consists of phonological working memory ability, phonological awareness ability, and retrieval ability of phonological information from long term memory. Previous studies which explored the phonological processing development and correlations between sub-areas are lacking in the articulatory and phonological disorders that have difficulties in this phonological processing. This study attempted to compare and examine the phonological processing development of children aged four to five years with functional articulatory and phonological disorders, and investigate correlations between sub-areas. The number of the subjects of this study was a total of 48 children including 21 children with functional articulatory and phonological disorders aged four to five years old and 27 general children. To examine phonological working memory ability, this study constructed 18 items using the forward pointing and backward?pointing tasks. To examine phonological awareness ability, This study constructed a total of 30 items using the phonological awareness elision task, synthesis task and discrimination task. To examine the retrieval ability of phonological information from the long term memory this study constructed a total of 3 sessions using the rapid automized naming test task. The results of this study are summarized as follows. First, as seen at the differences in the forward?pointing ability among phonological working memory abilities, depending on the age group, it was lower in general children than four years old and five years old, and children with functional articulatory and phonological disorders showed no difference between ages. To look at the differences between the two groups at the same age, It was lower in the group of five year old children with functional articulatory and phonological disorders than general children, and there was no difference in the four year old group between the two groups. There was no difference in age and group in backward?pointing ability. Second, in the results of examining the difference of phonological awareness ability according to group and age, in general children, the phonological awareness ability was lower in four year old children than five year old children, and children with functional articulatory and phonological disorders showed no difference between ages. In each age group, the children with functional articulatory and phonological disorders had lower ability than general children. These results were shown in the same way as in the elision task among the sub?tasks of phonological awareness. However, in the synthesis task and the discrimination task, the five year old children with functional articulatory and phonological disorders were lower than the five year old general children, but there was no difference in ability between the two groups at four years of age. Third, when examining the difference in the retrieval ability of phonological information from long term memory according to group and age, in both groups, five?year?old children were higher than four year old children, but there was no difference between groups in age. Fourth, in the results of examining the correlation between sub-areas of phonological processing in each group, children with functional articulatory and phonological disorders had no correlation between all sub-areas. General children had correlation between forward?pointing task and elision task, forward?pointing task and discrimination task, and elision task and discrimination task. In this study, the phonological processing of children with functional articulatory and phonological disorders and general children aged four to five years were compared. As a result, children with functional articulatory and phonological disorders had lower phonological working memory ability and phonological awareness ability than general children. However, retrieval ability of phonological information from long term memory was similar, and it was found that as age increased, retrieval ability of phonological information from long term memory developed. Thus, the clinical significance of this study is first, that it is important to accurately grasp phonological working memory ability and phonological awareness ability before clinical intervention for children with functional articulatory and phonological disorders. Second, it is thought that the clinical period which is important for the phonological working memory ability is five years of age. Third, it is effective to use visual stimuli such as pictured when the phonological processing is taught to children with short attention and articulatory and phonological disorders.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 4Ⅱ. 이론적 배경 51. 일반 아동의 음운처리능력 52. 의사소통장애 아동의 음운처리능력 12Ⅲ. 연구 방법 161. 연구 대상 162. 연구 도구 183. 연구 절차 244. 자료 분석 295. 신뢰도 316. 통계 처리 31Ⅳ. 연구 결과 321. 집단(기능적 조음음운장애 아동, 일반 아동)과 연령에 따른 음운적 작업기억 능력 차이 322. 집단(기능적 조음음운장애 아동, 일반 아동)과 연령에 따른 음운인식 능력 차이 363. 집단(기능적 조음음운장애 아동, 일반 아동)과 연령에 따른 음운적 정보회상 능력 차이 414. 각 집단(기능적 조음음운장애 아동, 일반 아동)에서 음운처리능력의 하위영역(음운적 작업기억 능력, 음운인식 능력, 음운적 정보회상 능력) 간 상관관계 44Ⅴ. 결론 및 논의 46참고문헌 54영문초록 64부록 68