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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

채병권 (대전대학교, 대전대학교 대학원)

지도교수
김선근
발행연도
2019
저작권
대전대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수9

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이 논문의 연구 히스토리 (6)

초록· 키워드

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Export markets for ginseng products made in Korea, which have been highly concentrated in China, tend to be expanded into the Vietnamese and Southeast Asian markets recently. One of the main objectives of this paper is to investigate the Vietnamese consumers'' consumption value into both attitude and intention purchasing Korean ginseng products, which would help to explain marketing activities by analysis on the Vietnamese consumers'' purchase factors. In addition, we tried to see if there is mediating effects of the word-of-mouth and purchase experience. The results of the analysis showed that the social value out of Vietnamese consumers'' consumption values affects positively on the purchasing attitude of Korean ginseng products and purchase attitude affects positively on purchase intention. The regulatory effects about the word of mouth and the purchase experience were also verified. As the word of mouth and the purchase experience were revealed through analysis and validation, it is necessary to establish various marketing strategies to increase the contact frequency with Korean ginseng products. In particular, the Vietnamese consumers'' consumption value for expensive Korean ginseng products is related to the social consumption value of collectivism and Confucian culture. Therefore, the social achievement that Korean ginseng product purchasers desire to be recognized by others by showing their status or status Marketing activities should be developed to reflect the desire.
The main implication of this study is to present empirical purchasing factors through research on the consumption value of Korean ginseng products and to provide basic data to help efficient marketing strategies for Korean ginseng products on Vietnam.
The purpose of ‘Expansion of Chinese market through analysis of export barriers’ is to prepare export marketing plan of Chinese market.
Following 20 factors were derived from existing research literature. Exchange rate fluctuations, High raw material prices, price competitiveness, Technology and quality management ability, Product design, Unification of export policy and administration, Export-related operating funds, Export Marketing Human Resources, Competition in overseas markets, National Ginseng Industry Policy, Customs and non-tariff barriers, Complex export-related systems, Competitors in the world market, Collecting overseas market information, China''s Korean Ginseng Products in the World Market, Misconception about the heat-up reaction, Low growth in China and major consumer markets, Maintaining relationship with overseas importers, Pioneering overseas sales network, Low brand awareness.
As a result of analysis, The three factor of export barriers were meaningless, The 17 factors were found to be significant. The 17 factors were grouped into 6 variables according to the characteristics. Analytical Hierarchy Process(AHP) surveys of 12 Korean ginseng distribution specialists were “what are the factors that impede the export of Korean Ginseng Products”. Results of the questionnaire were as follows: 1. Exports system, 2. Market competition, 3. Product development, 4. Product characteristics, 5. Financial difficulties, and 6. Country policy.
Based on the results, In order to expand exports to the Chinese market, it is necessary for exporters to make efforts to understand the import regulations of China and to actively negotiate efforts to deregulate entry into the Chinese market. The identity of Korean ginseng products should be established and branded. We need to develop ginseng products to suit local market.

목차

Ⅰ. 서 론 1
Ⅱ. 베트남 소비자의 소비가치 분석을 통한 시장 진출 방안 3
1. 연구배경 3
2. 베트남 인삼시장 현황 4
1) 수출현황 4
2) 소비현황 5
3) 인삼제품의 통관 및 등록 절차 6
3. 문헌연구 7
1) 소비자의 구매행동관련 이론 7
2) 선행연구 9
(1) 소비가치 9
(2) 소비자의 태도 12
(3) 구매의도 13
(4) 구전효과 14
(5) 구매경험 15
4. 연구모형 및 가설설정 16
1) 연구모형 16
2) 가설설정 16
(1) 소비가치가 소비자의 태도에 미치는 영향 16
(2) 제품에 대한 소비자의 태도와 구매의도 19
(3) 구전효과의 조절효과 19
(4) 구매경험의 조절효과 20
3) 변수의 조작적 정의 및 설문조사 21
5. 실증분석 23
1) 조사개요 23
(1) 조사대상 및 자료수집 절차 23
(2) 설문지 구성 및 자료 분석 방법 23
2) 신뢰성 및 타당성 검증 26
3) 가설검증 29
4) 조절적 효과 30
(1) 구전효과의 조절적 효과 30
(2) 구매경험의 조절적 효과 31
6. 마케팅 전략 방안 32
1) 사회적 소비가치의 활용 32
2) 구전효과의 활용 32
3) 구매경험의 활용 33
Ⅲ. 중화권 수출장벽요인 분석을 통한 시장 진출 방안 35
1. 연구배경 35
2. 수출환경 36
1) 수출현황 36
2) 세계시장의 환경변화 38
3. 문헌연구 38
1) 선행연구 39
2) 문헌연구 기반의 수출장벽요인 도출 39
(1) 환율변동에 따른 원화가치 하락 40
(2) 높은 원재료 가격 40
(3) 가격경쟁력 40
(4) 기술력 및 품질관리 능력 41
(5) 제품의 디자인 41
(6) 수출정책 및 행정의 일원화 42
(7) 수출관련 운영자금 42
(8) 수출마케팅 인적자원 42
(9) 해외시장에서의 경쟁 43
(10) 국가의 인삼산업 정책 43
(11) 관세 및 비관세 장벽 43
(12) 복잡한 수출관련 제도 44
(13) 세계시장에서의 경쟁자 44
(14) 해외시장 정보수집 45
(15) 세계시장의 중국산 모조 한국인삼제품 45
(16) 승열반응에 대한 오해 45
(17) 중국 및 주요 소비시장의 저성장 46
(18) 해외 수입업자와의 관계유지 46
(19) 해외 판로 네트워크 개척 46
(20) 낮은 브랜드 이미지 47
4. 실증분석 47
1) 설문조사 개요 47
2) 조사대상 기업의 특성 49
3) 수출장벽요인 분석 결과 50
4) 수출활성화 방안 설문의 빈도분석 53
5) 수출장벽 변수의 AHP 분석 54
5. 수출장벽 극복 방안 56
1) 수출제도 장벽 극복 방안 56
2) 시장경쟁 장벽 극복 방안 57
3) 제품개발 장벽 극복 방안 57
4) 상품특성 장벽 극복 방안 58
5) 금융조건 장벽 극복 방안 58
6) 본국정책 장벽 극복 방안 59
Ⅳ. 결론 61
1. 베트남 소비자의 소비가치 분석 시사점 및 한계 61
1) 시사점 61
2) 한계점 62
2. 중화권 수출장벽요인 분석의 시사점 및 한계 63
1) 시사점 63
2) 한계점 64
참 고 문 헌 65
영 문 초 록 73
부 록 76
감 사 의 글 81

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