메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

신미경 (서울벤처대학원대학교, 서울벤처대학원대학교 대학원)

지도교수
김광진
발행연도
2019
저작권
서울벤처대학원대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수1

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The thesis is for analyzing and investigating the relations among motivation for job education, job stress, and job satisfaction, as well as for verifying the fidelity of variables by proposing the model for the results of variables'' relationship. The survey for this study is conducted for 30days from June 1st to 30th, by employees working in the area of food and beverages department from Seoul districts, that are collected 543 peoples'' survey out of 600 by purposive or judgemental sampling. The validity and reliability of the questionnaires are verified by experts'' conference, a preliminary inspection, factor analysis, and reliability analysis. The reliability for this survey is shown as α=.688~α=.935. The analysis is undertaken by input data with using SPSSWIN 24.0 program, and the statistical techniques are used by factorial analysis, reliability analysis, correlation analysis, independent sample t-test, one-way analysis of variance, and multiple regression analysis. The results gained from these research methods are following.
First, there are differences between job motivation for job education, job stress, and job satisfaction by socio-demographic factors.
Second, job motivation for job education affects job stress. It means when intellectual interest is increased, organization system is also increased, while it is decreased when the motivation from occupational profession development is decreased. When the motivation from the change and development of phenomenon, intellectual interest, the satisfaction from external expectation are increased, the job requirements are increased; while the motivation for occupational profession development is decreased as well as job requirements. The solving factors for the conflicting relationships are increased when the motivation for intellectual interests is increased. When the motivation for change and development of phenomenon and intellectual interest is increased, lack of autonomy is increased too, while it is decreased when the motivation for the occupational profession development is decreased. When the motivation for formation of social relationships and intellectual interests are decreased, job anxiety is although increased, like when the motivation for occupational profession development is not there.
Third, the motivation for job education affects the internal satisfaction. When the motivation for the formation of social relationships and intellectual interests are increased, the internal satisfaction is also increased. On the other hand, when the motivation for the satisfaction of external expectations and development of occupational profession is decreased, the internal satisfaction also gets decreased. When the motivation for the formation of social relationships and intellectual interests are increased, the external satisfaction is also increased.
Fourth, the job stress affects the job satisfaction. It means, when the activities for organization system, conflicting relationships, and job autonomy are well conducted, the internal satisfaction is increased. On the other hand, when the job insecurity and the job stress are increased, the internal satisfaction is decreased. When the organization system, conflicting relationship, and job autonomy are handled well, the external satisfaction is increased, while the stress from job requirements and job instability is increased, the external satisfaction gets low.
Fifth, the motive of job training affects attentively the job satisfaction for the employees. Meanwhile, the job stress affects the motive of job traning and the job satisfaction directly and indirectly. This result represents that the job stress significantly affects the job satisfaction that employees pursue.

목차

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구 배경 1
2. 연구 목적 13
Ⅱ. 이론적 배경 15
1. 식음료 종사원 15
가. 식음료 직무군 15
나. 식음료 교육현황 21
다. 식음료 종사원의 직무 및 요구 능력 22
2. 직무 교육 27
가. 직무교육의 개념 27
나. 교육 참여 동기 30
3. 직무스트레스 32
4. 직무만족 36
Ⅲ. 연구 방법 41
1. 연구모형 및 가설 41
가. 연구 모형 41
나. 연구 가설 42
2. 변수의 조작적 정의 43
가. 직무교육 43
나. 교육 참여 동기 44
다. 직무스트레스 44
라. 직무만족 44
3. 조사방법 45
가. 조사 대상 45
나. 측정 도구 47
a. 사회 인구학적 특성 48
b. 직무교육 참여 동기 48
c. 직무스트레스 49
d. 직무만족 49
다. 설문지의 타당도 및 신뢰도 49
a. 직무교육 참여 동기 50
b. 직무스트레스 52
c. 직무만족 54
라. 조사 절차 및 자료 처리 56
a. 조사절차 56
b. 자료처리 57
Ⅳ. 연구 결과 58
1. 사회 인구학적 특성과 직무교육 참여 동기, 직무스트레스, 직무만족 58
가. 사회 인구학적 특성과 따른 직무교육 참여 동기 58
나. 사회 인구학적 특성에 따른 직무스트레스 61
다. 사회 인구학적 특성에 따른 직무만족 64
2. 직무 참여 동기와 직무스트레스 및 직무만족의 관계 67
가. 변수간의 상관관계 67
나. 직무교육 참여 동기와 직무만족의 관계 68
a. 직무교육 참여 동기와 내적만족 68
b. 직무교육 참여 동기와 외적만족 69
다. 직무교육 참여 동기와 직무스트레스의 관계 70
a. 직무교육 참여 동기와 조직체계 70
b. 직무교육 참여 동기와 직무요구 71
c. 직무교육 참여 동기와 갈등 관계 71
d. 직무교육 참여 동기와 직무 자율성 결여의 관계 72
e. 직무교육 참여 동기와 직무불안성의 관계 73
라. 직무스트레스와 직무만족의 관계 74
a. 직무스트레스와 내적만족 74
b. 직무스트레스와 외적만족 75
3. 직무교육 참여 동기와 직무스트레스 및 직무만족의
인과관계 76
Ⅴ. 논의 79
1. 직무교육 참여 동기와 직무스트레스 79
2. 직무교육 참여 동기와 직무만족 81
3. 직무스트레스와 직무만족의 관계 82
Ⅵ. 결론 84
1. 요약 84
2. 시사점 87
3. 제언 88
참고문헌 90
부 록 96
ABSTRACT 113

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0