2016년 주거실태조사에 따르면 혼인건수는 1995년 43.5만 건에서 2016년 28.2만 건으로 급감하였고, 이러한 혼인감소와 함께 혼인연령 증가와 주거·양육 부담 등으로 출생아수는 지속적으로 감소하여 1995년 71.5만 명에서 2016년 40.6만 명으로 최저치를 기록하였다. 또한, 평균 초혼연령은 남자 32.9세, 여자 30.2세로 증가하였다. 최근 여성의 경제활동 참여가 증가하면서 신혼부부는 출산과 육아에 어려움을 느끼고 가사 노동에 대한 부담이 커지고 있기 때문에 신혼부부의 출산·육아·가사 부담을 줄여주고, 더 나아가 개인의 여가생활을 즐길 수 있는 주거생활서비스 개발을 위한 연구가 필요하다. 기존의 주택 공급과 같은 하드웨어적 관리뿐만 아니라 주거의 질적 수준 향상이라는 주거 관리 차원에서 주거생활서비스가 주거트렌드와 연관되면서 그 관심과 필요성이 커지고 있다. 또한, 20~30대의 신혼부부는 트렌드에 민감하고 트렌드를 주도하는 집단이므로 이들의 트렌드에 부합하는 주거생활서비스 제공을 위해서는 신혼부부의 트렌드에 대한 분석이 필요하다고 볼 수 있다. 따라서 본 연구는 신혼부부의 라이프 트렌드를 살펴보고, 주거생활서비스 필요성, 주거생활서비스 요구, 주거생활서비스 의견들을 파악하여, 이를 통해 신혼부부를 위한 주거생활서비스 개발을 위한 기초자료를 제공하고자 한다. 본 연구의 조사대상은 서울 및 수도권에 거주하는 만 19~39세 연령을 가진 신혼부부(혼인기간 7년 이내 신혼부부 또는 1년 이내 결혼을 준비 중인 예비신혼부부)이다. 연구방법은 온라인 설문조사 방법으로 261명의 응답을 분석에 사용하였다. 자료의 분석은 SPSS 22.0을 이용하여 빈도, 백분율, 평균, 교차분석, t-test, 일원분산분석(One-Way ANOVA)을 실시하였고 사후분석으로 다중비교(Tukey법)를 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 1) 조사대상 신혼부부에게 케렌시아 트렌드와 워라밸 트렌드가 핵심 라이프 트렌드로 나타났다. 2) 조사대상자의 대다수(81.2%)가 주거생활서비스 필요성을 느끼고 있었다. 3) 주거생활서비스 아이템별 이용경험은 전반적으로 많지 않은 편이었고, 아이템별 주거생활서비스 요구도는 국공립 어린이집, 무인택배, 방과후 아이돌봄, 피트니스, 늦은시간 아이돌봄의 요구도가 가장 높았고, 반려동물 펫카페 제공, 반려동물 돌봄, 캠핑체험/바베큐의 요구도는 낮았다. 또, 주거생활서비스를 직접 경험해본 경우 서비스 요구도가 더 높았다. 4) 일반적 특성보다 라이프 트렌드가 주거생활서비스 요구도에 더 유의한 차이를 보였고, 트렌드 성향이 강한 집단의 주거생활서비스 요구도가 높았다. 5) 조사대상자 중 대다수(92%)는 주거생활서비스를 이용할 의사가 있었으며, 실질적으로 재능기부 의사는 없었다. 조사대상자의 44.8%가 전문가(주거서비스 코디네이터) 필요성을 인식하고 있었으며, 2/3 이상(75.5%)이 전문가 고용으로 관리비가 증가하더라도 비용을 부담하겠다고 하였다. 주거생활서비스 제공으로 기대되는 효과는 긍정적이었다. 연구결과와 결론을 바탕으로 한 본 연구의 제언은 다음과 같다. 1) 라이프 트렌드를 고려한 주거생활서비스 개발이 필요하고, 변화하는 트렌드를 반영하여 주거생활서비스도 계속적으로 변화할 필요가 있다. 2) 부부의 자녀보육을 지원하는 육아·보육 서비스뿐만 아니라 개인과 부부의 건강, 힐링, 자기개발, 여가·문화 활동과 관련된 서비스도 고려하여 계획되어야 한다. 3) 주거생활서비스가 지속적이고 안정적으로 작동할 수 있도록 주거서비스 기획 및 운영을 위한 전문 인력인 주거서비스 코디네이터 배치가 필요하다. 4) 주거생활서비스 아이템 개발과 함께 물리적 환경도 함께 계획되어야 하며, 주거생활서비스 변화에 대응할 수 있도록 가변성 있는 공간계획이 고려되어야 한다. 5) 주거생활서비스의 구체적인 운영방안과 관리에 대한 연구와 거주 후 평가(POE) 연구가 이루어져야 할 것이다.
According to the housing survey in 2016, the number of marriages decreased sharply from 435,000 in 1995 to 282,000 in 2016. With the decrease in the number of marriages, the number of births decreased steadily from 715,000 in 1995 to 406,000 in 2016. Also, the average age of first marriage increased to 32.9 for men and 30.2 for women. As the recent increase in women''s participation in economic activities makes it difficult for newly married couples to give birth and raise their children, and also the burden on household labor increases, a study is needed to develop housing living services to reduce the burden on newly married couples, support them to give birth, and raise children, and even to enjoy their lives. The interest and need for housing living services is growing as they are related to housing trends in terms of hardware management such as housing supply, as well as improving the quality level of housing. Also, since newly married couples in their 20s and 30s are trend-sensitive and trend-leading, it may be necessary to analyze the trends of newly married couples in order to provide housing living services that match them. Therefore, this study aims to provide basic data for the development of housing living services for newly married couples by looking at the life trends of newly married couples; identifying the needs and demands for housing living services, and the opinions about them. The subjects of study were newly married couples aged between 19 and 39 living in Seoul and the metropolitan area, who are newly married couples up to 7 years of marriage or marriage expectant couples preparing to get married within 1 year. The study method was an online survey method, and 261 responses were used for analysis. Using SPSS 22.0, the analysis of the data was performed with frequency, percentage, mean, cross-analysis, t-test, one-way ANOVA, and by post-analysis, the Tukey method. The main results of this study are as follows: 1) The “Querencia” and “Work and Life Balance” trends have emerged as key life trends for the surveyed newly married couples. 2) The majority(81.2%) of the surveyed couples felt the need for housing living services. 3) The overall experience of using each item of housing living service was limited, and the requirement for housing living services was the highest among the national and public daycare centers, unmanned delivery, after-school child care, fitness centers and late-hour child care, while the requirement for pet cafes, pet care, camping and barbecue was low. In addition, the requirement for housing living services was higher if one experienced them in person. 4) Life trends showed a more significant difference in the requirements for housing living services than general characteristics, and the requirement for housing living services by groups with strong trend tendencies was higher. 5) The majority of those surveyed(92%) were willing to use housing living services and did not actually intend to donate their talents. 44.8% of those surveyed were aware of the need for an expert(housing service coordinator), and more than two-thirds(75.5%) said they would bear the expense even if the cost of management increased due to the employment of experts. The expected effects of providing housing living services were positive. Suggestions for this study based on findings and conclusions are as follows: 1) Housing living service development considering life trends is necessary, and housing living services need to be continuously adjusted to reflect changing trends. 2) The plan should take into account not only child care services but also services related to personal and couples'' health, healing, self-development, and leisure and cultural activities. 3) Housing service coordinator, a specialized staff for planning and operation of housing services, needs to be set up so that housing living services can operate continuously and reliably. 4) The physical environment should be planned along with the development of items for housing living services and a flexible floor plan should be considered to cope with changes in housing living services. 5) Research on specific operation plans and management of housing living services and study on post occupancy evaluation(POE) should be conducted.
제1장 서론 1제1절 연구의 배경 및 필요성 1제2절 연구 목적 4제3절 용어 정의 51. 신혼부부 및 신혼부부 가구유형 52. 주거서비스 및 주거생활서비스 63. 트렌드 및 라이프 트렌드 6제2장 이론적 배경 7제1절 신혼부부의 특성 71. 신혼부부의 개념 72. 신혼부부의 사회·인구학적 특성 83. 신혼부부의 경제적 특성 124. 신혼부부의 주거 및 가구 특성 145. 신혼부부의 라이프 트렌드 216. 신혼부부 주거지원 정책 현황 27제2절 주거서비스 321. 주거서비스의 개념 322. 주거서비스 인증 363. 주거생활서비스 사례 43제3절 관련 선행연구 고찰 52제3장 연구 내용 및 방법 60제1절 연구 내용 601. 연구 문제 602. 연구 모형 61제2절 연구 방법 621. 조사대상 622. 자료수집 623. 조사도구 624. 자료분석 68제4장 조사결과 및 분석 69제1절 조사대상자의 일반적 특성 691. 조사대상자의 사회·인구학적 특성 692. 조사대상자의 주거 특성 72제2절 조사대상자의 라이프 트렌드 741. 라이프 트렌드 74제3절 조사대상자의 주거생활서비스 필요성 781. 주거생활서비스 필요성 782. 일반적 특성에 따른 주거생활서비스 필요성 차이 793. 라이프 트렌드에 따른 주거생활서비스 필요성 차이 81제4절 조사대상자의 주거생활서비스 요구 821. 주거생활서비스 아이템별 이용경험 822. 주거생활서비스 아이템별 요구도 853. 주거생활서비스 아이템별 이용경험에 따른 주거생활서비스 요구도 차이 894. 일반적 특성에 따른 주거생활서비스 아이템별 요구도 차이 915. 라이프 트렌드에 따른 주거생활서비스 아이템별 요구도 차이 1146. 라이프 트렌드 그룹에 따른 주거생활서비스 아이템별 요구도 차이 124제5절 조사대상자의 주거생활서비스에 대한 의견 1271. 주거생활서비스 이용의사 1272. 주거생활서비스 비용부과방식 1313. 재능기부 의사 및 재능기부 영역 1354. 전문가(코디네이터) 필요성 및 비용부담 정도 1395. 주거생활서비스 기대효과 148제5장 결론 및 제언 154제 1절 결과 요약 154제 2절 결론 및 제언 159참 고 문 헌 161부 록 165국문초록 173