본 연구는 초등학교 교내 교사학습공동체 수준의 단위학교 간 차이에 주목하면서 교사학습공동체는 교사 수준 변인, 학교 수준 변인, 교사 수준 변인과 학교 수준 변인의 상호작용에 의해 영향을 받는다는 가정 아래, 초등학교 교내 교사학습공동체 수준에 영향을 미치는 요인들의 효과를 다층적으로 분석하는데 주된 목적이 있다. 연구 목적에서 제시한 내용들을 구체적이고 종합적으로 규명하기 위해 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 초등학교 교내 교사학습공동체의 수준은 단위학교에 따라 어느 정도 차이가 있는가? 둘째, 교사 수준 변인이 초등학교 교내 교사학습공동체 수준에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 학교 수준 변인이 초등학교 교내 교사학습공동체 수준에 미치는 영향은 어떠한가? 넷째, 초등학교 교내 교사학습공동체 수준에 영향을 주는 교사 수준 변인과 학교 수준 변인의 상호작용은 어떠한가? 위와 같은 연구 문제의 해결에 앞서 연구자들의 필요에 따라 다양하게 정의되고 있는 교사학습공동체의 개념을 명확하게 정의하였으며, 교사학습공동체의 범위는 초등학교 교내 교사학습공동체로 설정하였다. 교사학습공동체에 영향을 미치는 선행 변인에 대한 탐색은 교사 수준 변인과 학교 수준 변인으로 구분하여 진행하였다. 선행 변인 탐색 결과 교사 수준 변인은 인구통계학적 변인 6개와 사회심리학적 변인 5개로 구분하여 총 11개의 변인으로 구성하였다. 학교 수준 변인은 학교배경 변인 3개와 학교경영과정 변인 4개로 구분하여 총 7개의 변인으로 구성하였으며, 최종적으로 초등학교 교내 교사학습공동체 수준에 영향을 미치는 선행 변인으로 총 18개 변인을 선정하였다. 본 연구에서 선정한 변인들의 측정도구는 기존에 개발된 측정도구를 수정?보완하여 사용하였으며, 물리적 접근성 변인의 측정도구는 자체적으로 개발하여 사용하였다. 예비조사는 본 연구자가 소속된 인천광역시교육청의 15개교 433명의 초등교사를 대상으로 실시하였으며, 최종적으로 373부를 예비조사에 사용하였다. 예비조사 분석을 통하여 총 19개 변인 105문항 중 동료교사 간 신뢰 변인 1문항, 혁신에 대한 개방성 변인 1문항을 삭제하여, 총 103문항으로 본조사 측정도구를 확정하였다. 본 조사는 인천광역시교육청 소속 초등학교 총 249개교 중 약 19.8%에 해당하는 49개교 1452명의 초등교사를 대상으로 실시하였으며, 최종적으로 918부를 통계 분석에 사용하였다. 설문지의 분석은 다층 구조 자료를 분석하는데 적합한 통계적 방법인 위계적 선형모형(HLM 7.03 for windows)을 사용하였으며, 주요 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 교내 교사학습공동체 수준의 단위학교 간 차이는 약 78.8%로 나타났다. 둘째, 교사 수준 변인들이 초등학교 교내 교사학습공동체 수준에 미치는 영향을 분석한 결과, 총 11개 변인 중 인구통계학적 변인인 학력 변인과 사회심리학적 변인인 긍정적 피드백 변인 2개 변인만이 초등학교 교내 교사학습공동체 수준에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 교사 수준의 변인들을 통제한 상황에서 학교 수준 변인들이 초등학교 교내 교사학습공동체 수준에 미치는 영향을 분석한 결과, 학교 수준의 학교경영과정 변인인 교장의 리더십, 의사결정 참여, 교사 협력 변인이 초등학교 교내 교사학습공동체 수준에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 학교 수준의 학교배경 변인 중 초등학교 교내 교사학습공동체 수준에 영향을 미치는 변인은 없는 것으로 나타났다. 넷째, 교사 수준 변인과 학교 수준 변인의 상호작용 효과는 다음과 같다. 물리적 접근성이 좋은 학교일수록 초등학교 교내 교사학습공동체 수준에 대한 학력 변인의 영향력은 감소하며, 교사들의 의사결정 참여 수준이 높은 학교일수록 초등학교 교내 교사학습공동체 수준에 대한 학력 변인의 영향력은 증가하였다. 또한, 학교장의 변혁적 리더십 수준이 높은 학교일수록, 교사들의 의사결정 참여 수준이 높은 학교일수록, 교사 협력의 수준이 높은 학교일수록 초등학교 교내 교사학습공동체 수준에 대한 동료교사 간 신뢰 변인과 긍정적 피드백 변인의 영향력은 증가하였다. 이상의 분석 결과를 바탕으로 한 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 초등학교 교내 교사학습공동체 수준의 단위학교 간 차이는 약 78.8%로 상당히 큰 것으로 나타났다. 교육부, 시?도교육청, 지역교육지원청, 학교장들이 초등학교 교내 교사학습공동체의 질적 수준 제고를 위해서는 교사 수준의 변인들보다는 상대적으로 학교 수준 변인들에 더 많은 중점을 두어야한다. 둘째, 초등학교 교내 교사학습공동체 수준에 영향을 미치는 교사 수준 변인들의 영향력은 인구통계학적 변인군보다는 사회심리학적 변인군의 영향력이 높은 것으로 나타났다. 주목할 점은, 본 연구에서 설정한 교사 수준 변인 11개를 모두 투입하여도 교사 수준 변량을 약 0.6%밖에 설명하지 못한다는 것이다. 따라서 초등학교 교내 교사학습공동체 수준의 상당 부분을 설명할 수 있는 교사 수준 변인을 탐색하기 위한 추가적인 후속 연구가 필요하다. 셋째, 초등학교 교내 교사학습공동체 수준에 영향을 미치는 학교 수준 변인들의 영향력은 학교배경 변인군보다는 학교경영과정 변인군의 영향력이 높은 것으로 나타났다. 학교 수준 변인 중 학교경영과정 변인군이 초등학교 교내 교사학습공동체 수준의 학교 변량 약 83.3%를 설명하므로 교육부, 시?도교육청, 지역교육지원청, 학교장들이 초등학교 교내 교사학습공동체의 질적 수준 제고를 위해서는 학교경영과정 변인에 중점을 둔 정책적 접근이 필요함을 알 수 있다. 넷째, 단위학교가 지닌 특성에 따라 교사 수준의 변인이 초등학교 교내 교사학습공동체 수준에 미치는 영향력의 크기는 달라진다. 교육부, 시?도교육청, 지역교육지원청, 학교장들이 초등학교 교내 교사학습공동체의 질적 수준을 제고하기 위해서는 교사 수준 변인과 학교 수준 변인에 대한 단선적인 접근을 넘어서는 복합적인 접근과 처방이 필요하다.
This study focuses on the difference among unit elementary schools’ in-school professional learning community under the assumption that they are influenced by teacher related variables, school related variables, and interaction between teacher related variables and school related variables. The main purpose of this study is to analyze the effects of factors affecting the learning community level of an elementary school in a multi-layered way. In order to clarify the contents presented in the research purpose concretely and comprehensively, the following research questions were set up. First, how is the level of elementary schools’ in-school professional learning communities different from one school to another? Second, what is the effect of teacher related variables on the level of elementary schools’ in-school profession learning community? Third, what is the effect of school related variables on the level of elementary schools’ professional learning communities? Fourth, what is the interaction between teacher related variables and school related variables affecting the elementary schools’ in-school professional learning community level? Prior to solving the above research questions, the concept of professional learning community defined variously according to the needs of researchers was clearly defined and the scope of professional learning community was set as in-school community in elementary schools. Teacher related variables and school related variables were divided and searched for predicting variables that affect professional learning communities. The results of the search showed that the teacher related variables were composed of 11 variables, which were divided into 6 demographic variables and 5 social psychological variables. The variables of school related were divided into 3 variables of school background and 4 variables of school management process. A total of 18 variables were selected as final variables affecting the elementary schools’ in-school professional learning community. In this study, the measurement tools of the selected variables were modified and supplemented already developed tools, and the measurement tools of the physical accessibility variables were developed and used by themselves. The pilot survey was carried out on 433 elementary school teachers in 15 schools of Incheon Metropolitan City Office of Education to which the researcher belonged. Finally, 373 copies were used for the analysis. Through the pilot survey analysis, one item of trust between fellow teachers and one item of openness to innovation among the total of 105 items of the 18 variables were deleted, so 103 items were confirmed. Main survey was conducted on 1452 elementary school teachers in 49 schools, about 19.8% of the total 249 elementary schools belonging to Incheon Metropolitan City Office of Education. Finally, 918 copies were used for statistical analysis. The analysis of the questionnaire used a hierarchical linear model(HLM 7.03 for windows), which is a statistical method suitable for analyzing multilevel data, and the main results are as follows. First, about 78.8% of elementary schools’ in-school professional learning community showed a difference among the unit schools. Second, the analysis of the effects of teacher related variables on the elementary schools’ in-school professional learning communities showed that educational level of demographic variables and positive feedback of socio-psychological variables had influence on the level of elementary schools’ in-school professional learning community. Third, as a result of analyzing the effects of the school related variables on the level of elementary schools’ in-school professional learning communities with controlling teachers'' related variables, it was found that the school principals'' leadership, participating decision making, teacher cooperation of school management process variables influenced on the level of elementary schools’ in-school professional learning community. In addition, there were no significant influences on the level of elementary schools’ in-school professional learning community among the school background variables at school level. Fourth, the interaction effects of teacher related variables and school related variables are as follows. The effect of educational level on the elementary schools’ in-school professional learning communities decreased as schools with good physical access. The influence of educational level on the elementary schools’ in-school professional learning communities increased as the level of teachers'' participation in decision making increased. Also, principal''s level of transformational leadership, teachers’ participation on decision making, teachers cooperation level increased the influence of trust between fellow teachers and positive feedback variable on the elementary schools’ in-school professional learning communities The conclusion of this study based on the above analysis is as follows. First, the difference among unit school levels of the elementary school in-school professional learning community level was big about 78.8%. In order to improve the quality level of elementary schools’ in-school professional learning communities, the Ministry of Education, the City Office of Education, the Regional Education Support Office, and the principals should focus more on school-related variables than teacher-related variables. Second, the influence of teacher related variables influencing the level of elementary schools’ professional learning communities was found to be more influenced by socio-psychological variables than by demographic variables. It is important to note that even though all the 11 teacher related variables set in this study are input, only about 0.6% of them can be explained. Therefore, additional follow-up studies are needed to explore teacher related variables that can account for much of the elementary schools’ professional learning community. Third, among the influences of the school related variables influencing the level of elementary schools’ in-school professional learning communities, school management process variables were found to be more influential than school background variables. Since school management process variables explain 83.3% of the elementary schools’ in-school professional learning community, in order to improve the quality of elementary schools’ in-school professional learning communities, the Ministry of Education, the City Office of Education, the Regional Education Support Office, principals should do policy approach focusing on school management process variables. Fourth, the influence of teacher related variables on the elementary schools’ professional learning community level varies according to the characteristics of the unit school. In order to improve the quality level of elementary schools’ in-school professional learning communities, the Ministry of Education, the City Office of Education, the Regional Education Support Office, and the school principals need a more complex approach and prescription to go beyond the straightforward approach to teacher related variables and school related variables.
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 63. 연구의 범위 및 제한점 84. 용어의 정의 8Ⅱ. 이론적 배경 91. 교사학습공동체의 개념 92. 교사학습공동체의 특성과 구성 요인 133. 교사학습공동체에 영향을 미치는 선행 변인 탐색 23Ⅲ. 연구 방법 341. 연구 모형 및 연구 절차 342. 연구 대상 및 자료의 수집 383. 측정도구 394. 분석 방법 56Ⅳ. 연구 결과 및 해석 631. 연구 자료의 기술통계 632. 교사학습공동체 수준의 단위학교 간 차이 653. 교사 수준 변인이 교사학습공동체 수준에 미치는 영향 674. 학교 수준 변인이 교사학습공동체 수준에 미치는 영향 715. 교사 수준 변인과 학교 수준 변인의 상호작용 효과 74Ⅴ. 논의 및 결론 821. 요약 822. 논의 863. 결론 및 제언 99참고문헌 105ABSTRACT 118부록 121