이 연구는 IPA기법을 통해 자유학기제 체육활동에 참여하는 학생의 인식을 교육서비스품질의 관점에서 규명하여, 자유학기제 체육 활동의 안정적인 운영을 위한 개선방안을 제시하고 학교 체육수업의 활성화에 필요한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 경상남도 C시에 위치한 3개의 중학교에 재학 중인 학생들 중 자유학기제 체육활동에 참여한 경험이 있는 학생 250명을 표집하여 설문조사를 실시하였으며, 불성실하게 응답하였거나 신뢰성이 없다고 판단되는 40명의 자료를 제외한 210부의 유효 표본을 자료 분석에 활용하였다. 자유학기제 체육활동의 교육서비스 품질에 대한 중요도와 만족도 간의 차이검정 결과는 다음과 같다. 첫째, 유형성 측면에서 최신 체육 기구 및 장비 보유, 외관이 우수하고 깔끔한 체육시설, 사용 시 불편함이 없고 잘 작동되는 체육 시설과 장비 등 모든 속성에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 신뢰성 측면에서 학생에게 문제가 발생했을 시 적극적으로 해결하는 교사, 신뢰 할 수 있는 성적처리 과정 및 평가 결과에는 유의한 차이가 있었지만, 교사의 매끄러운 수업 진행, 계획된 학사 일정을 준수하여 수업을 진행하는 교사에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 반응성 측면에서 학생의 질문 및 건의사항에 신속하게 반응하는 교사, 자발적으로 학생을 돕는 교사, 바쁠 때도 학생의 요구에 신속하게 반응하는 교사에는 유의한 차이가 있었지만, 체육수업과 관련된 학사 일정을 미리 제공하는 교사에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 확신성 측면에서 믿고 따를 수 있는 교사, 안전한 수업 환경, 학생에게 친절하고 예의 있는 교사, 학생을 가르칠 풍부한 전문 지식이 있는 교사 등 모든 속성에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 공감성 측면에서 학생들의 편의를 고려한 교육시간 편성, 학생 한명 한명에게 모두 관심을 가지는 교사, 학생의 요구를 충분히 알고 잘 이해해주는 교사 등 모든 속성에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한, 자유학기제 체육활동의 교육서비스품질에 대한 중요도와 만족도 간의 차이검정 결과를 토대로 IPA 분석을 실시한 결과는 다음과 같다. Ⅰ사분면은 중요도와 만족도가 모두 높은 속성으로서 현재 상태의 지속적인 유지와 관리가 요구되며 학생에게 문제가 발생했을 시 적극적으로 해결하는 교사, 신뢰 할 수 있는 성적처리 과정 및 평가 결과, 믿고 따를 수 있는 교사, 안전한 수업 환경, 학생에게 친절하고 예의 있는 교사, 학생을 가르칠 풍부한 전문 지식이 있는 교사 등의 속성이 포함되어 있다. Ⅱ사분면은 중요도는 높은 반면 만족도가 낮은 속성으로 최우선적인 개선이 요구되며 사용 시 불편함이 없고 잘 작동 되는 체육 시설과 장비, 학생들의 편의를 고려한 교육시간 편성, 학생 한명 한명에게 모두 관심을 가지는 교사, 학생의 요구를 충분히 알고 잘 이해해주는 교사 등의 속성이 포함되어 있다. Ⅲ사분면은 중요도와 만족도가 모두 낮은 속성으로 현재 시점에서 최우선적으로 고려해야 할 사항이 아니며 최신 체육 기구 및 장비 보유, 외관이 우수하고 깔끔한 체육시설, 체육수업과 관련된 학사 일정을 미리 제공하는 교사, 학생의 질문 및 건의사항에 신속하게 반응하는 교사, 자발적으로 학생을 돕는 교사, 바쁠 때도 학생의 요구에 신속하게 반응하는 교사 등의 속성이 포함되어 있다. Ⅳ사분면은 중요도는 낮은 반면 만족도가 높은 속성으로 현재의 노력에 대해 고려해 보아야 할 속성으로 구성되며 교사의 매끄러운 수업 진행, 계획된 학사 일정을 준수하여 수업을 진행하는 교사 등의 속성이 포함되어 있다.
This study aims to find the perceptions of students who participated in physical education under the free semester system from an education service quality perspective by using the IPA method, presenting an improved proposal for stable operation of physical education activities under the free semester system, and offering fundamental data needed to vitalize physical education classes in school. For this purpose, 250 students who experienced physical education activities in the free learning semester were sampled and surveyed among students attending 3 middle schools in C-si, Gyeongsangnam-do and 210 valid sample responses were used for data analysis excluding 40 unfaithful or unreliable responses. The results of testing the difference between importance and satisfaction of the physical education quality under the free semester system are as follows: First, as for tangibility, significant differences were found in all attributes such as the possession of state-of-the-art physical equipment and facilities, physical facilities with a good and clean appearance, physical equipment and facilities that work well and are convenient to use, etc. Second, as for reliability, significant differences were found in the teacher proactively addressing problems when students were facing them and a reliable process and credible evaluation results in giving grades. However, there were no significant differences found between the teacher''s teaching style conducting classes smoothly and the teacher conducting classes following the planned school calendar. Third, regarding responsiveness, significant differences were found in the teacher responding quickly to questions and suggestions of students, the teacher helping them willingly, and the teacher responding rapidly to student demands. However, there were no significant differences in the teacher informing the physical education class schedules in advance to the students. Forth, as for assurance, there were significant differences found in every attribute such as the teacher being trustworthy and followed by the students, a secure class environment, the teacher being kind and polite to them, the teacher having an abundant knowledge to teach them, etc. Fifth, concerning empathy, significant differences were found in all attributes such as scheduling the education time considering the convenience for students, the teacher paying attention to each student, the teacher being fully aware of and understanding student needs and so on. In addition, the findings of performing IPA based on the results of testing the differences between importance and satisfaction on the service quality of physical education in the free learning semester are as follows. Quadrant Ⅰ is a property with both high importance and satisfaction, which is required to manage and maintain the status quo. It includes several teaching factors such as proactively addressing problems when students are facing them; having a reliable process and credible evaluation results in giving grades; being trustworthy and followed by the students; keeping a secure class environment; being kind and polite to students, and lastly, having abundant knowledge to teach them. Quadrant Ⅱ is a property with high importance and low satisfaction, which is an area that needs to be improved primarily. It consists of elements such as physical equipment and facilities that work well and are convenient to use, scheduling the education time considering the convenience for students, the teacher paying attention to each student, the teacher being fully aware of and understanding student needs. Quadrant Ⅲ is a property with both low importance and satisfaction, and it is not considered as the first priority at this point. It consists of the following components; the possession of state-of-the-art physical equipment and facilities, physical facilities with a good and clean appearance, the teacher informing the physical education class schedules in advance to the students, the teacher responding quickly to questions and suggestions of students, the teacher helping them willingly, and the teacher responding rapidly to student demands. Quadrant Ⅳ is a property with low importance and high satisfaction, and it is a field that requires to review the current efforts. It contains the teacher''s teaching style conducting classes smoothly, and the teacher conducting classes following the planned school calendar.
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구 목적 43. 연구 문제 44. 연구의 제한점 5Ⅱ. 이론적 배경 61. 자유학기제에 대한 이해 62. 교육서비스 품질에 대한 이해 15Ⅲ. 연구방법 191. 연구대상 192. 조사도구 193. 조사도구의 타당도와 신뢰도 214. 조사절차 및 처리 225. IPA기법 23Ⅳ. 연구결과 261. 자유학기제 체육 활동의 교육서비스품질에 대한 중요도와 만족도 및 우선순위 분석 262. 자유학기제 체육활동의 교육서비스품질에 관한 IPA기법 30Ⅴ. 논의 33Ⅵ. 결론 및 제언 381. 결론 382. 제언 40참고문헌 41부록 47ABSTRACT 49