본 연구는 과학자 유형에 따른 학습이 초등학생의 과학에 대한 태도와 과학실험 목적에 대한 인식, 과학자에 대한 인식에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위해 부산광역시에 소재한 D초등학교 6학년 2개 학급의 학생 총 44명을 ‘연구반 1’과 ‘연구반 2’로 구성하였다. 연구반 1에서는 사회적으로 부정적인 영향을 미친 과학자의 생애에 대한 읽기 자료를 활용하여 수업을 실시하였다. 반대로 연구반 2에서는 주로 위인전에 등장하는 사회에 긍정적인 영향을 미친 과학자의 생애에 대한 읽기자료를 활용하여 수업을 진행하였다. 사전 검사 결과, 과학에 대한 태도 부분에 있어 두 집단은 유의한 차이가 없는 동일한 집단으로 가정할 수 있었으며, 실험 처치를 마친 뒤 사후 검사를 실시하여 통계적으로 검증하였다. 본 연구에서는 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 과학자 유형에 따른 학습은 과학에 대한 태도를 기르는데 모두 긍정적인 효과가 있었다. 특히 사회적으로 악영향을 미친 과학자에 대해 학습을 할 때에는 과학에 대한 태도 전반과 더불어 그 하위요소인 ‘과학적 태도들의 적용’ 영역에 더 유의미한 결과를 낳았다. 한편, ‘과학의 사회적 의미’ 영역과 ‘과학자들의 규준’ 영역에 있어서는 사회적으로 긍정적인 영향을 미친 과학자 학습을 할 때 더 긍정적인 변화가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 과학자 유형에 따른 학습은 과학 실험 목적을 개인적 발전과 만족과 같은 내적 가치에 초점을 두어 인식하게 한다. 특히 사회적으로 긍정적인 영향을 미친 과학자에 대해 학습할 경우 과학자의 실험 목적과 학교에서의 과학 실험 목적을 내적 가치 영역의 하위범주인 인지적 영역에 맞추어 인식하도록 하는 경향이 있었다. 셋째, 과학자 유형에 따른 학습은 과학자에 대한 인식을 변화시키는데 긍정적인 영향을 미친다. 사회적으로 악영향을 미친 과학자에 대해 학습한 경우 과학자에 대한 관심이 늘고, 사회적으로 긍정적인 영향을 미친 과학자에 대해 학습한 경우에는 과학자에 대해 다양하게 인식하게 되며 과학자에 대한 사고의 폭이 보다 더 넓어지는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 통해 과학자 유형에 따른 학습은 과학에 대한 태도와 과학자에 대한 인식 변화에 유의한 효과가 있다고 결론지을 수 있다. 사회적으로 부정적인 영향을 미친 과학자에 대한 학습은 과학에 대한 태도 전반과 과학자에 대한 관심을 기르는데 더 긍정적인 효과가 있다. 반면, 사회적으로 긍정적인 영향을 미친 과학자에 대한 학습은 과학에 대한 태도 하위요소와 과학자에 대한 인식을 긍정적으로 변화시키는데 더 효과적이다. 이를 볼 때, 사회적으로 부정적인 영향을 미친 과학자나 사회적으로 긍정적인 영향을 미친 과학자 중 한쪽만 교육하는 것보다는 양쪽을 적절하게 활용하였을 때 발생하는 교육적 효과가 더 클 것으로 보인다. 또한 과학자에 대한 학습은 학생들이 과학수업에 흥미와 호기심을 가지는데도 도움을 줄 수 있을 것이다. 이에 대한 꾸준한 연구가 이뤄진다면, 학생들이 비판적 사고와 같은 과학적 태도와 과학자와 과학에 대한 긍정적인 태도를 가지고 더 나아가서는 과학적 소양을 기를 수 있는 발판이 될 것이다.
The purpose of this study is to investigate the effect of learning according to the type of scientist on the attitude toward science, the perception of scientific experiment purpose, and the perception of scientist. For this purpose, 44 students from two classes of 6 grade D elementary school located in Busan Metropolitan City were composed of ''Experimental Group 1'' and ''Experimental Group 2''. Experimental group 1 used reading material about the life of a scientist who had a negative social influence. Conversely, Experimental Group 2 used the reading materials about the life of scientists who had a positive influence on the society that appeared in the wisdom. As a result of the pre-test, the two groups were assumed to be the same group with no significant difference in the attitude toward science and after the experimental treatment, post-test was performed and statistically verified. In this study, the following conclusions were obtained. First, learning based on the type of scientist has positive effects on the attitude toward science. Particularly, when studying a scientist who has adversely affected societies, it has a more significant effect on the subordinate ''application of scientific attitude'' as well as overall attitude toward science. On the other hand, there appears to be a more positive change in the social meaning of science and the norms of scientists in the study of scientists who have a positive social impact. Second, learning based on the type of scientist focuses on the inner value such as personal development and satisfaction. In particular, when studying a scientist who has a positive social impact, there was a tendency to understand the purpose of the experiment of scientist and the purpose of the science experiment at the school in accordance with cognitive domain which is the subcategory of the inner value domain. Third, learning by type of scientist has a positive effect on changing the perception of scientist. If you are learning about a scientist who has a socially adverse impact, you will be more interested in the scientist, and if you are learning about a scientist who has a positive social impact, you will be aware of the diversity of the scientist and broaden the scope of thoughts. The results of this study can be concluded that the learning according to the type of scientist has a significant effect on the attitude toward science and the change of perception on scientists. Learning about scientists with socially negative influences has a more positive effect in raising overall attitudes toward science and interest in scientists. On the other hand, learning about scientists who have a positive social impact is more effective in positively changing subelement attitudes toward science and perceptions of scientists. In this sense, it seems that the educational effect occurs when both sides are used appropriately rather than only one of the socially negative scientist or the socially positive scientist. Learning about scientists can also help students become interested and curious about science classes. If a steady study is done, students will have a scientific attitude like critical thinking, a positive attitude toward scientists and science, and a stepping stone to develop scientific literacy.
- 목 차 -Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 33. 용어의 정의 34. 연구의 제한점 4Ⅱ. 이론적 배경 51. 과학교육과 과학사 52. 「과학사 이야기 자료」의 내용 구성 83. 과학 관련 태도 114. 과학자에 대한 정의 155. 선행연구의 고찰 17Ⅲ. 연구방법 및 절차 201. 연구 대상 202. 연구 절차 213. 연구 설계 234. 검사 도구 245. 자료처리 방법 276. 과학자 유형에 따른 학습 내용 및 절차 27Ⅳ. 연구결과 및 논의 301. 과학자에 대한 학습이 과학에 대한 태도에 미치는 영향 302. 과학자에 대한 학습이 과학실험 목적에 대한 인식에 미치는 영향 343. 과학자에 대한 학습이 과학자에 대한 인식에 미치는 영향 37Ⅴ. 결론 및 제언 411. 결론 412. 제언 43참고문헌 44ABSTRACT 48부 록 51