청년은 주거관련 경험이나 정보가 부족하여 많은 주거문제에 노출되어 있다. 이러한 주거문제는 당사자인 청년의 지식수준을 개선함으로써 해결되거나 예방할 수 있는 것들이 많기 때문에 기본적인 자료나 교육·상담 프로그램을 제공하는 것이 중요하다. 또한 주거 정보·교육·상담 프로그램은 수혜자의 주거문제 해결뿐만 아니라 전반적인 주생활과 밀접하게 연관되어 있기 때문에 프로그램을 개발할 때 청년의 라이프스타일을 고려해야 한다. 본 연구는 청년을 대상으로 이들의 라이프스타일에 따른 주거 정보와 교육 및 상담 프로그램 요구를 실증적으로 분석하여 향후 청년대상 맞춤형 주거복지 정보?교육?상담 프로그램의 개발과 시행을 위한 적용점을 제안하는 데 그 목적이 있다. 2018년 9월 12일부터 21일까지 전국 만 19세 이상 39세 이하 한국 국적의 미혼 청년 1,000명을 대상으로 온라인 설문조사를 진행하였다. 주거 라이프스타일은 주거 AIO(activity, interest and opinion) 문항으로 측정하였다. 연구의 이론적 틀에 따라 사회인구학적 특성과 주거 특성이 주거 라이프스타일에 미치는 영향력, 주거 라이프스타일과 주거문제 경험의 관계, 주거 라이프스타일과 주거 정보·교육·상담 프로그램 경험의 관계, 주거 라이프스타일에 따른 주거 정보·교육·상담 프로그램 요구, 주거문제 경험과 주거 정보·교육·상담 프로그램 경험에 따른 주거 정보·교육·상담 프로그램 요구를 분석하였다. 주요 분석결과는 다음과 같다. 주거 AIO 문항의 요인분석 결과 제도·환경 요인, 트렌드추구 요인, 관계중심 요인, 가정애착 요인 등 4개 주거 라이프스타일 요인이 도출되었다. 주거 라이프스타일 요인을 이용하여 군집분석을 실시한 결과, 청년은 무기력 군집, 마이홈 군집, 가치지향 군집, 관계지향 군집, 다방면관심 군집 등 5개 주거 라이프스타일 군집으로 분류되었다. 청년의 주거 라이프스타일 군집에 따라 응답자 특성이나 주거문제 경험, 주거 정보·교육·상담 프로그램 경험, 주거 정보·교육·상담 프로그램 요구가 다르게 나타났다. 또한, 청년의 주거문제 경험과 주거 정보·교육·상담 프로그램 경험에 따라 주거 정보·교육·상담 프로그램 요구의 차이가 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 청년대상 주거 정보·교육·상담 프로그램 개발과 시행을 위한 적용점을 프로그램 참여유도 방안, 주제, 제공방식, 제공주체, 홍보방안으로 구분하여 제시하면 다음과 같다. 첫째, 주거관련 정보수집 경험이 향후 프로그램 참여의향에 긍정적 영향을 준 결과를 고려하면 주거관련 단순자료를 적극적으로 제공함으로써 주거 정보·교육·상담 프로그램 참여의향을 개선할 수 있을 것이다. 특히, 이러한 방식은 5개 군집 중 프로그램 참여의향이 상대적으로 낮은 무기력 군집에게 효과적일 것이다. 둘째, 프로그램의 주제는 청년들이 이미 경험하고 있는 문제나 앞으로 경험할 가능성이 높은 문제를 중심으로 하며 주거 라이프스타일별 주제 선호도에 따라 주제를 선별적으로 선택하는 방법을 고려해야 한다. 셋째, 프로그램 제공방식은 청년이 전반적으로 선호하는 단순자료 제공을 기본으로 하며, 프로그램 주제와 주거 라이프스타일 군집에 따라 선호하는 제공방식의 차이가 있으므로 이를 종합적으로 고려한다. 교육 프로그램은 대학교와 직장에서 학생과 직원 대상 교육 프로그램을 확대하여 제공하고, 장소는 읍?면?동 주민 센터, 대학교 등 전문연구?교육기관, LH공사 각 지역 본부 등의 활용하는 방안을 제안한다. 상담 프로그램은 선호도가 높은 방문 개인 상담을 중심으로 제공하는 것이 효과적일 것이다. 넷째, 청년은 프로그램이 공신력을 갖추는 것을 중요하다고 인식하고 있으며 주거 정보·교육·상담 프로그램은 모든 주거 라이프스타일 군집에서 신뢰 정도가 가장 높았던 주거관련 공공기관과 주거복지센터가 제공하는 것을 적극 고려한다. 다섯째, 청년이 온라인 광고를 선호하며 주로 뉴미디어를 통해 정보를 습득하는 경향을 고려하여 프로그램 홍보시 뉴미디어와 연계하는 방식을 고려한다. 본 연구는 주거 정보?교육?상담 프로그램에 대한 요구를 청년을 대상으로 조사하고 라이프스타일 관점에서 요구를 분석하여 향후 프로그램의 개발과 시행을 위한 방법론적 적용점을 제안하였다는 점에서 큰 의의가 있다. 본 연구의 방법론을 활용하여 더 다양한 계층의 라이프스타일에 따른 요구에 대한 후속 연구가 진행된다면 대상계층별 라이프스타일에 따른 맞춤형 주거 정보·교육·상담 프로그램을 개발하고 시행하는 데 더 효과적으로 정보를 활용할 수 있을 것이다.
Young persons are exposed to diverse housing problems due to lack of housing-related experience and information. These problems can be solved or prevented by improving young persons'' level of knowledge in this area. Thus, it is important to provide fundamental housing information, education, and counseling programs. Also, since the housing information, education, and counseling programs not only solve the recipient''s housing problems but are also closely related to the overall housing life, it is necessary to consider young persons'' lifestyle when developing such programs. The main purpose of the study was to provide suggestions to apply for development and implementation of housing information, education, and counseling programs targeting young people by analyzing the demand for the programs based on their lifestyle. From September 12 to 21, 2018, a nationwide online survey was conducted to 1,000 unmarried Korean adults aged between 19 and 39. Young persons’ housing lifestyle was measured using housing activity, interest, and opinion (AIO) items. Based on the theoretical framework of this study, the influence of socio-demographic characteristics and housing characteristics on housing lifestyle, the relationship between housing lifestyle and experiences of housing problems, the relationship between housing lifestyle and experiences of housing information, education and counseling programs, needs of housing information, education, and counseling programs based on housing lifestyle, and needs of the programs based on experiences of housing problems and housing information, education, and counseling programs were analyzed. As results of a factor analysis, four housing lifestyle factors were derived from housing AIO items: Policy/Environment Factor, Trend-pursuit Factor, Relationship-orientation Factor, and Home-attachment Factor. Using the housing lifestyle factors, young people were classified into five housing lifestyle clusters through a cluster analysis: Burn-out Cluster, My Home Cluster, Value-oriented Cluster, Relationship-oriented Cluster, and Highly-Interested Cluster. According to the young people''s housing lifestyle clusters, there were significant differences in the respondents'' characteristics, experience of housing problems, experience of housing information, education, and counseling programs, and needs for housing information, education, and counseling programs. Also, according to young people''s experience of housing problems and housing information, education, and counseling programs, different needs for housing problem and housing information, education, and counseling programs were found. Based on these results, applications for developing and implementing housing information, education, and counseling programs for young people were suggested focusing on program participation inducement, subject, delivery method, service provider, and promotional method. First, considering the positive effects of housing-related information gathering experience on the intention to participate in future programs, it will be possible to improve the intention to participate in the programs by actively disseminating housing information materials. In particular, this would be more effective for the young persons in Burn-out Cluster who showed a relatively lower intention to participate in the programs. Second, subject of the programs should focus on the problems that young people are currently experiencing, or that possess the potential for young people to experience in the near future. In addition, consideration should be given to selectively choose subjects based on preferences of different housing lifestyles. Third, the major program delivery method should be the dissemination of information materials that young people generally prefer. Since preferences of the delivery method differs based on the program subjects and housing lifestyle clusters, these should be comprehensively considered as well. It is suggested that education programs are to be provided by expanding education programs for students and employees at colleges and workplaces, and to utilize Eup/Myeon/Dong community centers, research and educational institutions such as colleges, and the regional headquarters of the Land and Housing Corporation for possible locations for such educational programs. As for the counseling programs, it would be effective to provide counseling services centered on personal visits as these were preferred by majority of the participants. Fourth, young people were found to perceive importance of the housing information, education, and counseling programs to be equipped with public confidence. It is recommended to actively consider housing-related public institutions and local residential information centers as program providers since those entities were most trusted as programs providers by young persons in all housing lifestyle clusters. Fifth, considering young people''s preference for online advertisements and their tendency to acquire most new knowledge through new media, it is suggested to consider promoting the programs in affiliation with the new media. The significance of this study is to investigate the needs of young people for housing information, education, and counseling programs and analyze the needs from a lifestyle perspective while proposing a methodological application for the development and implementation of future programs. If further studies on the needs of more diverse classes of people is conducted utilizing the methodology of this study, it could be more effective in developing and implementing housing information, education, and counseling programs customized for the recipient''s lifestyle.