메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김동희 (전북대학교, 전북대학교 일반대학원)

지도교수
김리진
발행연도
2019
저작권
전북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수0

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Peer relationships are important in the positive development of adolescents. However, adolescents cannot but experience only positive and negative aspects of socializing with their peers. In terms of adolescents interpersonal relations, internalized shame becomes an important emotional variable, Trait meta-mood is expected to be a cognitive variable that controls interpersonal issues, so we want to look at them.
The study targets 266 students in 3 high schools in J, Jeollabukdo, Data obtained from this study were analyzed using SPSS 18.0. The analysis of data is First, the t-test was conducted to investigate the difference of variables according to gender of high school students. Second, to investigate the relationship between variables, Pearson ''s correlation analysis was performed, a Cronbach''? was calculated for reliability analysis. Third, to investigate the effect of dependent variables on independent variables, after the gender variable is treated as a dummy variable, A multiple regression analysis was performed.
The results of this study are as follows. First, There was a significant difference according to gender of subjects internalized shame, meta mood and interpersonal problem of adolescents. Second, internalized shame, meta mood and interpersonal problem showed a significant correlation. Third, there was a significant effect of mistake anxiety and emptiness, which are sub - factors of internalized shame in total interpersonal problem. Next, there was a significant effect of gender, a sense of inadequacy and emptiness, which are sub - factors of internalized shame in moving toward people. there was a significant effect of mistake anxiety and emptiness, which are sub - factors of internalized shame in moving against people. Finally, there was a significant effect of mistake anxiety and emptiness, which are sub - factors of internalized shame in moving away from people.
High school students'' high internalized shame and low meta mood is the chances of causing problems in interpersonal situations, leading them to experience various aspects of interpersonal problems.
Namely, treating high school students'' internalized shame and meta mood is expected to help reduce the problems that high school students experience in interpersonal relationships. This study aims to be used as the basis for programs to prevent interpersonal problems of high school students.

목차

I. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 6
II. 이론적 배경 8
1. 내면화된 수치심 8
2. 상위기분 11
3. 대인관계문제 14
4. 내면화된 수치심, 상위기분, 대인관계문제의 관계 19
1) 내면화된 수치심과 대인관계문제 19
2) 내면화된 수치심과 상위기분 20
3) 상위기분과 대인관계문제 21
III. 연구방법 23
1. 연구대상 및 연구절차 23
2. 측정도구 24
1) 내면화된 수치심 24
2) 상위기분 25
3) 대인관계문제 26
3. 자료분석 27
IV. 연구결과 28
1. 성별에 따른 고등학생의 대인관계문제, 내면화된 수치심과 상위기분의 차이 28
1) 성별에 따른 고등학생의 내면화된 수치심의 차이 28
2) 성별에 따른 고등학생의 상위기분의 차이 29
3) 성별에 따른 고등학생의 대인관계문제의 차이 30
2. 고등학생의 내면화된 수치심, 상위기분과 대인관계문제의 관계 31
1) 고등학생의 내면화된 수치심과 대인관계문제의 관계 31
2) 고등학생의 상위기분과 대인관계문제의 관계 32
3) 고등학생의 내면화된 수치심과 상위기분의 관계 33
3. 고등학생의 내면화된 수치심과 상위기분이 대인관계문제에 미치는 영향 34
1) 고등학생의 내면화된 수치심과 상위기분이 대인관계문제에 미치는 영향 35
2) 고등학생의 내면화된 수치심과 상위기분이 사람에게 향함에 미치는 영향 37
3) 고등학생의 내면화된 수치심과 상위기분이 사람에게 맞섬에 미치는 영향 39
4) 고등학생의 내면화된 수치심과 상위기분이 사람에게 멀어짐에 미치는 영향 41
Ⅴ. 논의 43
1. 결과에 대한논의 43
2. 제언 48
참고문헌 50
부록 62

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0