본 연구의 목적은 초임교사들이 유치원에서 조직에 필요한 역량을 갖추어 전문성이 증진되도록 S-OJT를 활용하여 유치원의 실정에 맞는 초임교사 입문교육을 모형을 개발하고, 이를 유치원의 초임교사에게 적용하여 그 의미를 고찰하는 것이다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 유치원 초임교사를 위한 입문교육 모형의 개발은 어떻게 이루어지는가? 1-1. 유치원 초임교사를 위한 입문교육 모형의 교육목적 및 목표는 무엇인가? 1-2. 유치원 초임교사를 위한 입문교육 모형의 실행 단계는 어떠한가?
연구 문제 2. 유치원 초임교사를 위한 입문교육 모형의 적용이 어떻게 이루어 졌으며 의미는 어떠한가? 2-1. 유치원 초임교사를 위한 입문교육 모형의 적용 사례는 어떠한가? 2-2. 유치원 초임교사를 위한 입문교육 모형 적용의 의미는 어떠한가?
이와 같은 연구 목적을 위하여 S-OJT를 활용한 초임교사 입문교육 모형 개발을 위한 연구를 수행하였고, 유치원의 특성을 고려하여 초임교사 입문교육 모형을 적용하여 입문교육을 실행하는 연구를 수행하였고 의미를 분석하였다. 본 연구의 내용과 결과를 요약하면 다음과 같다. 유치원 초임교사 입문교육 모형 개발은 경력교사 3인이 퇴직을 하고 초임교사 3인이 입문을 하게 된 유치원의 상황에서 초임교사를 위한 교육이 필요하다는 유치원의 요구로부터 시작되었다. 초임교사를 위한 입문교육을 개발하기 위하여 유치원 기관의 원장, 부장교사, 경력교사, 새로 임용 예정인 초임교사들과 면담을 통하여 초임교사와 유치원이 겪는 문제를 파악하고 유치원의 요구, 교육 내용과 방법의 구성 방안들에 대한 인식 및 요구를 살펴보았다. 문헌분석을 통하여 외국의 입문교육의 목표와 내용, 방법, 평가 등을 고찰하였으며, 국내 선행연구들에서 제안하는 입문교육의 모형과 고려사항 등을 고찰하여 모형 개발의 이론적 기초를 다졌다. 앞서 조사한 요구분석과 문헌검토를 토대로 본 초임교사 입문교육 모형의 초안을 작성하였고, HRD 전문가의 자문을 거쳐 수정 및 보완하여 초임교사 입문교육 모형의 시안을 구성하였다. 요구분석과 문헌검토 결과 유치원 초임교사 입문교육에 체계성과 구조적인 계획인 필요함이 도출되었으며, 현장의 철학과 문화가 공유되고 선배 교사의 실천적 지식이 전달되는 것이 필요하다는 적용점이 도출되었다. 이에 따라 체계적인 현장중심 교육인 S-OJT를 활용하여 초임교사 입문교육의 모형을 구성하기로 하였다. 또한 보다 체계적인 방법으로 교육 요구 역량을 도출하고자 현재수준과 바람직한 정도로 요구되는 수준을 이용하여 Borich 요구분석과 the Locus for Focus 모델을 활용하는 단계를 추가하였다. 유치원(기관) 협의를 통하여 유치원의 맥락에 따라 초임교사에게 요구되는 역량이 다르다는 의견이 제시되었다. 이에 핵심역량을 재구성한 유치원 특성을 고려한 역량을 도출할 필요성이 제기되었다. 연구자는 전문가 자문을 통하여 Dubois(1993)의 역량 덧씌우기 방법을 추가하였고 입문교육 모형 최종안을 구축하였다. 유치원 특성을 고려한 초임교사 입문교육의 목적은 유치원 초임교사의 역량을 증진하는 것이며, 이를 구체화한 하위 목표는 네 가지이다. 첫째, 지속적인 지원을 통하여 초임교사의 고립감을 해소하고 적응을 돕는다. 둘째, 유치원 맥락에서 요구되는 실천적 지식을 형성하여 교육과정 운영에 적용되도록 한다. 셋째, 초임교사의 반성적 사고와 자기개발을 통하여 전문적 능력을 증진한다. 넷째, 체계적인 시스템과 교사의 질 확보를 통하여 초임교사의 교수 효능감과 수업 만족감을 증진한다. S-OJT를 활용한 초임교사 입문교육의 실행단계는 입문교육 실행여부결정, 교육요구 내용 도출, 교육 훈련가 선정 및 양성, 교육 모듈 구성, 입문교육 실시, 입문교육 평가의 여섯 단계이다. 입문교육 실행여부 결정은 업무 환경의 제한, 가능한 자원, 업무의 특성, 개인적 차이, 재정적 고려사항을 바탕으로 한다. 교육요구 내용 도출은 유치원 초임교사 핵심역량(박은혜, 조운주, 2015)을 바탕으로 유치원 특성에서 요구되는 초임교사의 역량을 도출을 하며, 초임교사 역량을 진단하여 초임교사 역량의 우선순위를 도출하고 이를 바탕으로 교육 요구 역량을 도출한다. 교육 훈련가는 원장(감), 경력 3년 이상의 교사, 해당직무의 전문가로 선정하며, 의사소통 능력과 헌신과 공유의 열린 마음을 가지도록 한다. 또한 교육의 목적 및 교육 방법 등을 훈련한다. 교육 모듈 구성 단계에서는 교육 요구 역량 별 강화 방안을 계획하고 초임교사 입문교육 플로우차트를 구성한다. 입문교육의 실시 단계에서 실시 내용 별 훈련가와 주요 내용 및 교육방법을 계획하고 초임교사 입문교육을 실시한다. 입문교육의 평가는 초임교사 평가, 훈련가 평가, 프로그램 평가를 실시한다. 초임교사 평가는 교육계획안과 저널을 활용하며 세미나 형식의 협의 중심 동료장학과 수업 자기장학을 통해 이루어진다. 또한 보조자료로 원장, 훈련교사의 역량 평가와 핵심역량에 대한 초임교사 자가진단을 한다. 훈련가 평가는 현장연구 과정 분석을 통한 평가와 유치원 자체 평가 보고서 및 면담을 활용한다. 프로그램 평가는 회기별 입문교육에 대한 훈련가의 평가와 훈련자인 초임교사의 반응 및 만족도 등을 평가한다. S-OJT를 활용한 유치원 초임교사 입문교육 모형 적용의 의미를 분석하기 위하여 2017년 1월부터 12월까지 서울시 남부에 소재한 S 유치원의 초임교사 3명에게 총 4차의 S-OJT 교육과 평가(35회)를 실시하였다. 입문교육 모형의 적용 효과를 알아보기 위하여 심층면담, 현장관찰, 동영상 녹화와 녹음 후 전사, 서면자료 등의 자료수집 방법을 사용하여 자료를 수집하였으며, 자료 수집 기간은 2018년 10월까지 이루어졌다. 자료의 수집과 분석과정에서 질적 연구의 신뢰도와 타당도를 높이고자 노력하였다. S-OJT를 활용한 초임교사 입문교육 모형을 적용한 결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저, 입문교육 실행 여부 결정단계에서 여러 가지 유치원의 상황을 고려한 결과 입문교육 적용이 바람직하다고 판단되었다. 교육 요구 내용 도출 절차에 따라 유치원에서 요구되는 초임교사의 역량을 선정하였으며, 이 과정에서 경력교사들의 포커스 집단 면담과 유치원 원장 및 부장교사의 의견 수렴을 통한 수정을 하였다. 도출된 역량에 대하여 교육요구분석을 실행하여 초임교사에게 교육이 요구되는 역량을 도출하였다. 교육 내용으로 선정된 역량은 교직소양 역량으로 ‘흥(즐거움과 열정)’, ‘창의성’, ‘자기 개발’, ‘교직관’이며 관계 역량으로 ‘교사-유아 어울림’, ‘교사-학부모 어울림’, ‘교사 간 어울림’ 역량이 도출되었다. 교육과정 역량으로 ‘활동중심 통합교육’, ‘국악통합활동’, ‘중점활동(오디에이션, 과학/수학)이 도출되었다. 원장, 부장교사와의 협의를 통하여 각 역량의 강화방안을 계획하였으며, 교육의 모듈과 플로우차트를 구성하였다. S-OJT를 활용한 유치원 초임교사 입문교육은 학기 시작 전과 학기 초에 S-OJT 1차(9회), 2차(10)회와 동시에 2개월 간 수업참관이 진행되며, 1학기(S-OJT 3차, 4회)와 2학기(S-OJT 4차, 3회)에 약 한 달에 한 번씩 이루어지는 교육과정 발전을 위한 교육을 구성하였다. 또한 각 차수의 끝에는 수업 장학이나 세미나 형식의 협의 중심 동료장학을 통한 평가를 구성하였다. 총 구성된 교육은 35회기이다. S-OJT를 활용한 유치원 초임교사 입문교육 모형 적용의 의미는 다음과 같다. 첫째, 유치원 특성에서 요구되는 초임교사의 개인 역량에 대한 증진이 나타났다. 교직소양 역량 중 흥(즐거움과 열정)은 ‘보다 질높은 수업을 향한 열정’, ‘교사와 유아가 함께 흥겨워하기’, ‘교사와 학부모가 함께 흥겨워하기’로 나타났으며, 창의성은 ‘융통적으로 대처하기’, ‘유창하게 활용하기’, ‘독창적으로 생각해내기’, ‘내 것으로 창조해내기’로 나타났다. 자기개발은 ‘반성적 사고가 실행으로 연결’, ‘전문성 개발의 욕구’, ‘노력이 성취감으로 달성’으로 나타났으며, 교직관은 ‘유치원의 교직관 이해와 실행하기’, ‘교사의 주체성이 발현된 교직관’으로 나타났다. 대인관계 역량 중 교사-유아 간 어울림은 ‘긍정의 훈육’, ‘개별 유아들의 표현에 귀 기울이기’, ‘유아 발달에 대한 이해를 수업에 반영’으로 나타났다. 교사-학부모 간 어울림은 ‘유아 관찰을 통해 학부모와 소통하기’, ‘교육과정의 공유를 통해 학부모와 소통하기’로 나타났다. 교사 간의 어울림은 ‘서로 이해하기’, ‘서로 지원하기’, ‘원내 교육의 지속적인 연계’로 분석되었다. 교육과정 역량에서 활동중심 통합교육은 ‘실제적 경험이 가능한 주제 선정’, ‘유아의 흥미 고려’, ‘목표를 다양한 경험으로 구성’, ‘수업 전문성 높이기’로 나타났다. 국악통합활동은 ‘국악에 관심갖기’, ‘국악놀이 활용하기’, ‘유아들과 함께 국악 즐기기’로 도출되었으며, 중점 활동은 ‘오디에이션 활용하기’, ‘주제를 중점 활동과 연계하기’로 나타났다. 따라서 초임교사의 개인역량 증진을 위한 입문교육 모형 적용이 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있다. 둘째, S-OJT를 활용한 유치원 초임교사 입문교육의 적용 결과 유치원 조직 역량이 증진되었다. 훈련가 효과와 연관되는 리더들의 발전으로는 원장과 부장교사의 역량 증진이 나타났으며, 원장은 ‘운영을 위한 판단하기’, ‘행복한 리더십’. ‘열정의 교사 지원군’으로 도출되었고, 부장교사는 ‘흥(즐거움과 열정)의 전파’, ‘나의 일보다 지원이 먼저’, ‘원장과 교사 집단 연결고리’의 역량을 나타냈다. 유치원 조직의 발전으로 단기적 발전 면에서 ‘교사 이직 없이 함께 더 나은 내년을 향해’와 ‘학부모들의 인정’으로 나타났으며, 장기적 발전으로 ‘내적 시스템의 체계화’, ‘유치원의 특성을 반영한 체계적 시스템 구축’으로 나타났다. 따라서 유치원 초임교사 입문교육 모형 적용은 유치원 조직의 역량 증진에 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있다.
The purpose of this study is to develop a model for the beginning teacher education in kindergarten using S-OJT. This model helps beginning teachers have a competence necessary for the kindergarten organization. The research questions of this study are as follows. Research questions 1. How is it composed the development of a model for induction program for kindergarten beginning teacher? 1-1. What are the educational objectives and goals of the model for the induction program for kindergarten beginning teacher? 1-2. What is the stage of implementation of the model for the induction program for kindergarten beginning teachers?
Research questions 2. What is the application of the induction program model for kindergarten beginning teachers? 2-1. What are the examples of application of the induction program model for kindergarten beginning teachers? 2-2. What is the meaning of application the induction program model for kindergarten beginning teachers?
For the purpose of this research, I conducted research for the development of beginning teacher education using S-OJT and conducted a study to implement beginning teacher education by applying the beginning teacher education model in consideration of the characteristics of kindergarten. And the effect of application of admission education was verified. The contents and results of this study are summarized as follows. The development of the beginning teacher education model for kindergarten started from the kindergarten''s need that the three teachers of retirement teachers retire and that three teachers are required to be educated for the beginning teachers in the situation of kindergarten. The purpose of this study was to investigate the problems faced by beginning teachers and kindergartens through interviews with director, the head teacher, teachers and beginning teachers in order to develop the perception and the needs of the organization. The objectives, contents, methods, and evaluation of introductory education in foreign countries were examined through literature analysis, and the theoretical basis of the model development was fortified the models and considerations of the introductory education proposed in domestic prior studies. Based on the need analysis and literature review, I drafted a model for the beginning teacher education program and revised it after consulting HRD specialists. As a result of the need analysis and literature review, it was derived that the systematic and structural plan needs to be taken in the kindergarten teacher education, and that the philosophy and culture of the field are shared and the practical knowledge of the senior teacher is needed. Therefore, I decided to use S-OJT, a systematic field-oriented education, to construct a model of beginning teacher education. I also added borich needs analysis and the Locus for Focus model using the current level and the desired level to derive the training demand capacity in a more systematic way. Through kindergarten consultation, it was suggested that beginning teachers had required different competencies depending on the direction of the kindergarten and the kindergarten context. So, it is necessary to reconstruct the core competencies and to derive competencies considering the characteristics of kindergarten. I added Dubois(1993)''s capacity overlay method and constructed the final draft of the beginning teacher education program model. The purpose of the beginning kindergarten teacher induction program considering the context of kindergarten is to promote the capacity of the beginning kindergarten teachers. There are four subordinate goals that embody it. First, through ongoing support, it helps to eliminate the sense of isolation of beginning teachers and helps adaptation. Second, the practical knowledge required in the context of kindergarten is formed and applied to the operation of curriculum. Third, it promotes professional skills through reflective thinking and self-development of beginning teachers. Fourth, it improves the teaching efficacy and satisfaction of beginning teachers through systematic system and the quality of teachers. The implementation stage of the beginning kindergarten teacher induction program using S-OJT is the six stages: determining whether to implement the beginning kindergarten teacher induction program, deriving the content of education needs, selecting and training trainers, organizing education modules, implementation of the beginning kindergarten teacher induction program, evaluation of the beginning kindergarten teacher induction program. In order to verify the effect of applying the beginning kindergarten teacher induction program model using S-OJT, three beginning teachers in S kindergarten in southern Seoul from January to December of 2017, education and evaluation was performed. In order to investigate the effects of the beginning kindergarten teacher induction program, data were collected using in-depth interviews, field observations, video recordings, post-recording, transcription, and written materials. Data collection period was until October 2018. I tried to improve the reliability and validity of qualitative research in the process of data collection and analysis. The results of applying the beginning teacher education model using S-OJT are summarized as follows. First, considering the various kinds of kindergarten situation at the stage of deciding whether or not to carry out the admission education, it is considered desirable to implement the admission education using S-OJT. The analysis of the training needs for the derived competencies was conducted to derive the competencies required for the beginning teachers. The competencies selected for the content of education are the ability of ''Korean''s excitement(joy and passion)'', ''creativity'', ''self-development'' and ''teacher''s belief''. The content of relationship capability is ''mingling with teacher and child'', ''mingling with teacher and parents'' and ''mingling with teachers''. As a curriculum competency, ''activity-oriented integrated education'', ''integrated Korean music'', ''focused activities (audiation, science/mathematics) were derived. Through the consultation with the director and the head teacher, I planed the strengthening of each competency and organized the module and flow chart of education. The beginning kindergarten teacher induction program using S-OJT will be held for 4 sessions. At the end of each degree, the evaluation was made through class supervision or seminar type consultation centered peer supervision. Total training is 35 sessions. The meaning of using the beginning kindergarten teacher induction program using S-OJT is as follows. First, the effect of beginning teacher''s personal competence required in kindergarten characteristics was shown. In teaching proficiency, Korean''s excitement(joy and passion) was shown ''passion for higher quality classes'', ''teacher and child are excited together'', and ''teacher and parents are excited together''. Creativity was shown ''to be flexible'', ''to use fluently'', ''to think creatively'', and ''to create mine''. The self-development showed that ''reflection is connected to execution'', ''desire for professional development'', and ''effort is accomplished with sense of accomplishment''. The teachers'' belief showed ''understanding and executing teachers'' belief in kindergarten'', ''teachers'' belief whose subjectivity is expressed by teachers''. Among the interpersonal skills, mingling with teacher and child showed ''discipline of affirmation'', ''listening to the expressions of individual child'', and ''reflecting the understanding of child development to the class''. Mingling with teacher and parents appeared to be ''communicating with parents through observation of child'' and ''communicating with parents through sharing of curriculum''. Mingling with teachers were analyzed as ''understanding each other'', ''supporting each other'', and ''continuous linkage of in-school education''. In curriculum competencies, activity-based integrated education was found to be ''selecting topics that can be practically experienced'', ''considering the interests of children'', ''constructing goals with various experiences'' The integrated activities of Korean traditional music were derived from ''having interest in Korean music'', ''utilizing Korean music play'' and ''enjoying Korean music with children''. The focus activity was ''utilizing Audiation'' and ''associate topics with focus activities. Therefore, it can be seen that the application of the beginning kindergarten teacher induction program model for the improvement of the personal capacity of the beginning teachers has a positive effect. Second, as a result of applying the beginning kindergarten teacher induction program based on S-OJT, the effect on kindergarten organization capacity was shown. The development of leaders related to the training effect showed the effect of improving the competency of the director and the head teacher. The director''s competency improved ''judgment for the operation'', ''happy leadership'', and ''enthusiastic teacher supporter''. The head teacher showed the ability of ''propagation of excitement(joy and passion)'', ''support first than my work'', and ''leader and teacher''s group connection''. As a result of the development of the kindergarten organization, it appeared as ''towards the next year together without changing jobs'', ''parents'' recognition'' and ''the system of the internal system'', ''the systematic system reflecting the characteristics of the kindergarten''. Therefore, it can be seen that the application of the beginning kindergarten teacher induction program model is effective in enhancing the capacity of the kindergarten organization.
목차
Ⅰ. 서 론 1A. 연구의 필요성 및 목적 1B. 연구문제 8C. 용어의 정의 9Ⅱ. 이론적 배경 11A. 유치원 초임교사 입문교육 111. 유치원 초임교사 입문교육의 개념 112. 유치원 초임교사 입문교육의 의의 143. 유치원 초임교사 입문교육 프로그램 29B. 유치원 초임교사의 역량과 전문성 371. 역량의 개념 및 도출방법 382. 유치원 교사 핵심역량 463. 유치원 초임교사의 전문성 58C. S-OJT(Structured On the Job Training) 661. S-OJT의 개념 및 방법 662. S-OJT 절차 713. S-OJT와 초임교사 입문교육 77Ⅲ. 유치원 초임교사를 위한 입문교육 모형 개발 80A. 유치원 초임교사를 위한 입문교육 모형 개발 절차 801. 요구도 조사 812. 문헌 고찰 893. 초안 구성 및 전문가 자문 984. 교사/기관 협의 및 전문가 자문 103B. 유치원 초임교사 입문교육 모형 구성 1061. 유치원 초임교사를 위한 입문교육의 목적 및 목표 1072. S-OJT를 활용한 유치원 초임교사 입문교육 실행 단계 107Ⅳ. 유치원 초임교사 입문교육 모형 적용 114A. 연구방법 1141. 연구참여유치원 1142. 연구참여자 1163. 자료수집 1224. 자료분석 127B. 유치원 초임교사 입문교육 모형 적용 사례 1311. 입문교육 실행 여부 결정 1312. 교육 요구 내용 도출 1363. 교육 훈련가 선정 및 양성 1494. 교육 모듈 구성 1505. 입문교육 실시 156C. 유치원 초임교사 입문교육 모형 적용의 의미 1611. 초임교사의 개인역량 증진을 위한 입문교육 모형 적용의 의미 1612. 유치원 조직역량 증진을 위한 입문교육 모형 적용의 의미 198V. 논의 및 시사점 211A. 요약 2111. S-OJT를 활용한 유치원 초임교사 입문교육 모형 개발 2112. S-OJT를 활용한 유치원 초임교사 입문교육 모형 적용 213B. 논의 2151. S-OJT를 활용한 유치원 초임교사 입문교육 모형 개발의 의미 2152. S-OJT를 활용한 유치원 초임교사 입문교육 모형 적용의 의미 219C. 후속 연구를 위한 제언 228참고문헌 230부록 261국문초록 263ABSTRACT 268