메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김영희 (경북대학교, 경북대학교 대학원)

지도교수
이장우
발행연도
2019
저작권
경북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수3

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (4)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to investigate the effect of family support on the entrepreneurship intention of prospective founders. The purpose of this study is to investigate the effects of family support (family social support, family financial support) on entrepreneurship intention and to investigate the moderating effect of family cohesion and entrepreneurial self - efficacy. The purpose of this study is to investigate the intention of entrepreneurship through questionnaires, To do this, we cite GUESSS data. Data was analyzed through
the STATA13 version to analyze the data. The main results of the study are summarized as follows. First, as the social support of family increases, the intention of start - up increases, but the family finance support has no influence on the intention of start - up. Second, when family cohesion and entrepreneurial self - efficacy are controlled, family support has no effect on entrepreneurial intentions. Third, entrepreneurial self - efficacy has a positive effect on the relationship between family finance support and entrepreneurship intention. To summarize the implications of this study, It indicates how important family support is to the entrepreneurial intention of the founder, Add literature on the importance of family support that is relatively lacking in entrepreneurship.

목차

제 1 장 서론 1
1.1 연구의 배경 및 목적 1
제 2 장 이론적 배경 4
2.1 창업의도 4
2.1.1 창업의도 이론과 연구 흐름 7
2.1.1.1 Ajzen의 계획된 행동이론 8
2.1.1.2 Shapero의 창업 이벤트 모형 9
2.2 사회적 지원 10
2.2.1 사회적 지원의 개념 10
2.2.2 사회적 지원의 내용 12
2.2.3 사회적 지원의 기능별 유형 13
2.2.3.1 정서적 지원 13
2.2.3.2 도구적 지원 13
2.2.3.3 정보적 지원 14
2.2.3.4 평가적 지원 14
2.3 가족응집력 15
2.4 기업가적 자기효능감 17
제 3 장 가설설정 및 연구모형 19
3.1 연구가설 19
3.1.1 도구적 지원 : 가족 네트워크 지원 19
3.1.2 도구직 지원 : 가족 금융 지원 20
3.1.3 정서적 지원 : 가족응집력의 조절 효과 22
3.1.4 기업가적 자기효능감의 조절 효과 23
3.2 연구 모형 24
제 4 장 연구방법 25
4.1 표본과 자료수집 25
4.2 변수의 조작화 및 측정방법 26
4.2.1 종속변수 : 창업 의도 26
4.2.2 독립변수 : 가족 네트워크 지원, 가족 금융 지원 26
4.2.3 조절 변수 : 가족 응집력 27
4.2.4 조절변수 : 기업가적 자기효능감 27
4.2.5 통제변수 27
4.3 분석 방법 28
제 5 장 연구결과 29
5.1 인구통계학적 특성 29
5.2 변수의 신뢰성과 타당성 평가 31
5.3 상관관계 분석 34
5.4 가설의 검정 35
제 6 장 결론 및 토의 38
6.1 연구의 시사점 38
6.2 연구의 한계점 및 향후 연구 방향 40
참고문헌 41
설문지 50
Abstract 55

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0