UHDTV(Ultra High Definition Television) 방송 서비스는 높아진 해상도를 비롯한 우수한 기술적 특성, 이제까지 방송에서는 구현하기 어려웠던 양방향 서비스 등 유용한 부가기능을 시청자들에게 제공하는 고품격 서비스로 주목받고 있다. 우리나라는 일찌감치 서비스를 시작한 유료방송과 함께, 2017년 5월 지상파 방송 또한 UHD 본방송 서비스를 개시하면서 바야흐로 UHDTV 시대를 열었다. 본 연구에서는 전환 과도기이자 본-궤도에 오른 UHD 방송 서비스의 현주소를 점검하고자 하였으며, 이를 위해 실제 방송 중인 콘텐츠의 품질이 UHD에 대한 선호도와 구매의사에 미치는 영향에 관하여 실증적으로 비교분석하였다. 또한 콘텐츠 품질이 신기술 수용 관련 이용자 특성에 미치는 영향을 조사하였다. 콘텐츠 품질에 관한 연구는 주관적 화질평가를 실험연구 방식으로 진행하였고, 이용자 특성과 UHD 선호도에 관한 연구는 실험에 참여한 평가자를 대상으로 설문조사를 실시하여 통계분석 하였다. 화질평가 실험과 설문조사에 참여한 총 173명 중 화질평가 응답이 부적합한 4명의 데이터를 제거하여 최종 169명의 데이터를 대상으로 연구를 진행하였다. SPSS(Statistical Package for the Social Science) 25.0 통계분석 패키지를 이용하여 인구통계학적 특성, 기술통계 분석 및 탐색적 요인분석과 신뢰도 분석을 실시하였다. 콘텐츠 품질에 관한 비교평가는 현재 방송 중인 HD / Up-scaling UHD / 4K UHD Native의 세 가지 콘텐츠 품질에 대하여 시청자들이 인지하는 정도를 알아보고자 하였다. 일반적인 가정의 TV 시청거리인 2.5m 거리에서 55 / 65 / 75인치 세 가지 크기의 TV수상기를 이용하여 주관적 화질평가를 실시하였다. 이 실험에 참여한 평가자들의 남녀 성별, 선호프로그램 장르, 수상기의 크기와 종류에 따른 영향을 통계분석 하였다. 이에 더하여 측정기를 통한 객관적 화질평가를 실시하여 주관적 화질평가 결과와 비교 분석함으로써 콘텐츠별 품질의 차이에 대한 객관성을 확보하는 한편, 주관적 화질평가 실험을 통하여 가능한 다양한 분석과 차별성을 제시하였다. 연구결과를 요약하여 의미하는 바를 살펴보면 다음과 같다. 먼저 화질평가 결과를 살펴보면, 측정기를 이용한 객관적 화질평가와 평가자에 의한 주관적 화질평가를 분석한 결과 품질이 높아질수록 측정기와 평가자 모두에서 좋은 점수가 나타났다. 화질차이 인식정도는 사람에 의한 주관적 화질평가에서 더 큰 차이를 보였고, 이러한 경향은 TV수상기가 커질수록 뚜렷하게 나타났다. 특히 55인치 TV수상기에서는 화질에 역행하는 평가결과가 상당수 나타나는 것으로 보아 화질차이를 인식하기 어려운 것으로 나타났으며, 65인치 이상이 되면 일반 시청자들도 화질차이를 인식할 수 있을 것으로 판단된다. 75인치 TV수상기에서는 콘텐츠 품질에 비례하여 평가결과가 나타났으나, TV수상기 크기에 대한 선호도를 묻는 설문조사 결과에서는 65인치 크기를 가장 선호하는 것으로 나타났다. 여성이 남성보다 콘텐츠 품질에 더 민감하고, TV수상기 크기에는 영향을 덜 받는 것으로 나타났다. 프로그램 선호 장르별로 비교한 결과 다큐멘터리를 선호하는 집단이 콘텐츠 품질에 가장 민감한 것으로 나타났고 수상기 크기도 큰 것을 선호하는 것으로 나타났다. 드라마를 선호하는 집단 또한 콘텐츠 품질에 민감한 것으로 나타났으나 수상기크기에 의한 영향은 덜 받으며, 수상기크기와 콘텐츠 품질이 상호작용할 경우에는 조절효과가 가장 큰 것으로 나타났다. 콘텐츠 품질이 기술수용모델(Technology Acceptance Model)과 혁신확산이론(Diffusion of Innovation Theory)을 설명하는 주요소인 이용자 특성(인지된 유용성, 인지된 용이성, 혁신성향)에 미치는 영향을 분석하기 위하여 위계적 회귀분석을 실시하였다. 분석 결과 콘텐츠 품질이 인지된 유용성에 미치는 영향은 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났다. 콘텐츠 품질은 성별과 나이에 상관없이 인지된 용이성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 혁신성향에 대한 분석 결과 남자가 여자보다 혁신성향이 강하게 나타났으며, 콘텐츠 품질 또한 혁신성향에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 콘텐츠 품질이 UHD 선호도와 구매의사에 미치는 영향을 알아보기 위하여 교차분석을 실시하여 분석한 결과, UHD 선호도에는 뚜렷하게 영향을 미치고 구매의사에는 다소 약하게 영향을 미치는 것으로 나타났다.
UHDTV(Ultra High Definition Television) broadcasting service is attracting attention as a high quality service that provides TV viewers with useful additional functions including improved technical characteristics such as increased resolution and bidirectional interactive services that have not been implemented in broadcasting until now. In Korea, the era of UHDTV has been opened with launch of terrestrial UHD broadcasting services as well as Pay-TV channels which had already started the services earlier. The purpose of this study is to investigate the current status of UHD broadcasting service in the transition period and also its on-track. To do this, this study investigated the effect of the quality of contents currently being broadcasted upon UHD preference. Also, this study examined the effect of content quality on user characteristics related to new technology acceptance. Subjective video quality assessment was conducted through the experimental research, and user characteristics were surveyed by the participant who took part in the assessment. Among the 173 participants who took part in the video quality evaluating experiment and the questionnaire survey, the answering data of the final 169 persons were adopted after removing the data of four persons who answered inadequately in the evaluation of the video quality. SPSS (Statistical Package for the Social Science) 25.0 Statistical analysis package was used to analyze descriptive statistics such as demographic characteristics, mean, standard deviation and variance of variables, exploratory factor analysis and reliability analysis. The comparative evaluation of the content quality was to examine the perceived level by the assessors about the three content quality of HD / Up-scaling UHD / 4K UHD Native that is currently broadcasted. Subjective video quality assessment was conducted using three types of TV sets, 55 / 65 / 75 inches, at a distance of 2.5 meters, which is the distance of watching TV in general households. The effects of gender, preference of program genre, size and type of TV sets were analyzed statistically. In addition to these, the objective video quality assessment through the measuring instrument was performed, and compared with the result of subjective video quality assessment, objectivity about the difference of the quality according to the contents was ensured, and various analyses and differentness were suggested through the subjective video quality assessment. The conclusions of the study are summarized as follows. First, as a result of analyzing the objective video quality assessment through the measuring instrument and the subjective video quality assessment by the human evaluator, the higher the quality, the better the score of both the measuring instrument and the evaluator. The degree of recognition of video quality difference showed a bigger difference in the subjective video quality assessment by human, and this tendency appeared clearer as the TV set size increased. Especially, it should be difficult to recognize the difference in video quality considering that a large number of evaluation results stood against the video quality in the 55 inch TV set, in the meanwhile, it is assumed that the non-professional viewers can recognize the video quality difference when the TV size exceeds 65 inches. In the 75 inch TV set, the evaluation results were proportional to the content quality. However, the questionnaire survey about the preference for the size of the TV set showed that the 65 inch size was the most preferred. According to the survey, women are more sensitive to content quality than men, and less affected by TV set sizes. As a result of comparison with program preference genre, it was found that the group preferring documentary was most sensitive to content quality and preferred bigger sized TV set. The drama preference group was also sensitive to the content quality, but it was less influenced by the size of TV set, and the control effect was greatest when the size of TV set and content quality interacted. Hierarchical regression analysis was performed to analyze the effect of content quality on user characteristics (innovation propensity, perceived usefulness, perceived ease of use), which is a major factor of Diffusion of Innovation Theory and Technology Acceptance Model. The results showed that the effect of content quality on perceived usefulness was not statistically significant. Content quality was found to affect perceived ease of use regardless of gender and age. As a result of analysis of innovation propensity, men showed stronger innovation tendency than women, and content quality also had a statistically significant effect on innovation propensity. Cross analysis was conducted in order to investigate the effects of content quality on UHD preference and purchasing intention, and it was found that content quality has a significant effect on UHD preference and a slight influence on purchase intention.
제1장 서론 1제1절 연구의 배경과 필요성 1제2절 연구의 목적과 의의 4제2장 기존문헌 및 선행연구 검토 7제1절 UHD 방송 개요 7제2절 지상파 UHDTV 서비스 현황 8제3절 유료방송 UHDTV 서비스 현황 12제4절 이론적 배경 141. 뉴미디어 수용에 따른 이론적 배경 142. 화질평가를 위한 이론적 배경 17제3장 연구문제 및 연구방법 22제1절 연구모형 및 연구문제 22제2절 연구방법 231. 설문조사 24가. 설문조사의 구성 25나. 통계분석 진행 262. 화질평가 26가. 화질평가 개요 28나. 화질평가용 동영상제작 28다. 화질평가자 실험 평가자 구성 및 실험실 환경 구축 32라. 실험시스템 구성 34마. 화질평가 사전세팅 및 진행 353. 주요 변인의 개념 및 조작적 정의 38가. 콘텐츠 품질 38나. 화질평가 38다. 시청자 특징 40라. TV수상기 크기 40마. 주관적 화질평가 41바. 혁신성향(Innovativeness) 41사. 인지된 용이성(Perceived ease of Use) 42아. 인지된 유용성(Perceived Usefulness) 42자. UHD 선호도(Preference) 42차. UHD 구매의사(Behavioral Intention) 43제4장 연구결과 분석 44제1절 기술통계 분석 441. 조사 대상자의 인구 통계학적 특성 442. 조사 대상자의 미디어 시청환경 조사 463. UHDTV에 대한 선호도 조사 48제2절 객관적 화질 평가분석 501. Video quality measurement report 522. Video quality curve 543. 기타 quality 지표 574. Characteristic frames 57제3절 주관적 화질평가 분석 581. 주관적 화질평가와 객관적 화질평가 결과의 비교분석 592. 연구문제 분석 61가. [연구문제 1]에 대한 분석과 함의 63나. [연구문제 2]에 대한 분석과 함의 64다. [연구문제 3]에 대한 분석과 함의 66제4절 설문조사 분석 751. 탐색적 요인분석과 신뢰도 분석 75가. 탐색적 요인분석 75나. 신뢰도 분석 802. 연구문제 분석 80가. [연구문제 4]에 대한 분석과 함의 81나. [연구문제 5]에 대한 분석과 함의 86제5장 결론 89제1절 연구결과 요약 및 시사점 89제2절 연구의 한계점 및 후속연구를 위한 제언 93참고문헌 95영문요약(ABSTRACT) 100부록 103설문조사지 103