그동안 잠재적 창업가인 대학생들을 대상으로 대학에서의 창업의지에 미치는 영향요인들에 대해 많은 연구들이 수행되어 왔다. 근래 들어 정부와 대학에서의 집중적 관심과 지원으로 창업교육의 양적, 질적 팽창과 함께 대학에서의 창업환경이 빠른 속도로 다양화되며 변화되고 있다. 하지만 지금까지 여러 학자들의 많은 시도에도 불구하고 창업교육의 효과에 대한 검증은 미흡한 상황으로 그 결과 또한 학자들마다 서로 상반된 주장을 하거나 이들의 관계를 명확히 밝히지 못하고 있다. 특히 대학에서의 창업교육의 효과검증에 있어 창업교육의 수강여부나 창업관련 체험활동에 대해 수강이나 경험의 여부를 척도로 창업의지를 측정하는 예, 아니오 식의 이분법적(二分法的) 접근이 주로 사용되어 왔으나, 최근 창업교육의 양적, 질적 팽창으로 인한 대학의 창업지원환경이 개선되어 진일보 하고 있는 점을 고려 향후, 창업교육의 효과검증에도 상황변화에 맞는 연구가 요구된다. 더불어 지금까지 제대로 검증되지 못하고 혼재되어 있는 창업교육과 창업의지의 관계에 대하여 실증을 통한 보다 체계적이고 세밀한 측정과 검증이 수행되어야 할 필요가 있다. 따라서 본 연구에서 지금까지의 연구에서 주로 다뤄져 왔던 영향요인에 대해 선행연구를 토대로 창업교육, 기업가정신, 교내창업교육지원제도들이 창업의지에 미치는 영향에서 사회적지지가 어떤 조절효과를 보이는지 효과성을 검증하여, 이를 통해 대학에서 이루어지는 창업교육의 올바른 방향성과 정책적 시사점을 제시하는데 연구의 목적을 두었다. 본 연구를 수행함에 다음과 같은 주요 연구 질문을 제시 하였다. 첫째, 창업교육참여의 정도가 창업의지에서 어떤 차이를 나타내는지, 둘째, 교내창업교육지원제도와 창업의지는 긍정적인 관계가 존재하는지, 셋째, 기업가정신은 창업의지에 어떠한 영향을 미치는지, 마지막으로 사회적지지는 창업교육참여도와 교내창업교육지원제도, 기업가정신과 창업의지 사이에서 어떠한 영향을 미치는지 그 조절효과를 검증하였다. 본 연구의 연구모형을 검증하기 위하여 우리나라 서울, 인천을 포함하는 수도권과 호남권, 경상권, 강원권, 충청권에 소재하는 4년제 대학에서 재학 중인 대학생들 201명이 응답한 설문을 독립표본 빈도분석 및 위계적 회귀분석을 통해 분석하였다. 우선 창업교육참여도와 기업가정신, 교내창업교육지원제도와 창업의지의 관계를 검증하고, 이들 관계에서 사회적지지의 조절효과를 검증하고 확인하였다. 그리고 창업교육참여도는 창업교육정도와 창업체험정도로, 기업가정신은 혁신성, 진취성, 위험감수성, 교내창업교육지원제도는 창업교육지원, 창업사업화지원으로 구분하여 측정하였다. 연구결과를 정리하면, 창업의지에 유의한 직접효과가 있는 변수는 창업교육정도와 진취성, 위험감수성, 사회적지지로 나타났으며, 모두 창업의지에 정(+)의 효과가 있었다. 따라서 창업교육정도 및 진취성, 위험감수성, 사회적지지가 높아질수록 창업의지가 증가하는 것으로 나타났다. 조절효과에 있어서는 사회적지지가 일부 인과관계에서 조절효과가 있었다. 창업사업화지원이 창업의지에 미치는 인과관계에 사회적지지가 조절변수로서 유의한 긍정적 영향력이 있는 것으로 나타나 창업사업화지원이 창업의지에 미치는 정(+)의 영향력은 사회적지지가 높아질수록 증가하였다. 그러나 기업가정신의 혁신성은 창업의지에 미치는 영향력에 있어 사회적지지가 높아질수록 창업의지를 상쇄시키는 것으로 나타났다.
주제어 : 창업교육, 기업가정신, 교내창업지원제도, 사회적지지, 창업의지
ABSTRACT
A Study on the Influence of Entrepreneurship Education and Entrepreneurship, University Entrepreneurship Support System at University Students : Focused on Moderating Effect of Social Support
Chun-Ho Kim
Department of Venture Management, The Graduate School of Venture Hoseo University Seoul, Korea
(Support by Professor Dong-Woo Yang)
Many researches have been conducted on the factors influencing the entrepreneurial intention for the university students who are potential entrepreneurs. Recently, with the intensive interest and support from the government and universities, the entrepreneurial environment in the university has been rapidly diversified and changed along with the quantitative and qualitative expansion of the entrepreneurial education. However, in spite of many attempts by many scholars up to date, the verification of the effectiveness of entrepreneurial education has been insufficient. As a result, scholars have also indicated the contrary claims or failed to clarify the relationship among them. Especially, in the verification of the effect of the entrepreneurial education at universities, the dichotomy approach of the yes or no method which is measuring the entrepreneurial intention regarding course taking of the entrepreneurial education or experience of entrepreneurial activities was mainly used. However, it is necessary to study the effects of the entrepreneurial education according to change in situation. In addition, more systematic and detailed measurement and verification through the demonstration of the relationship between the entrepreneurial education and the entrepreneurial intention, which have not been properly validated so far, need to be carried out. In this study, we verified the effectiveness of social support on the effects of the entrepreneurial education, corporate entrepreneurship, and university''s entrepreneurial education support system based on the precedent researches. The purpose of this study is to suggest the right direction and policy implications of the entrepreneurial education in the university. This study presented the following main research questions. First, how the participation of the entrepreneurial education shows the differences in the entrepreneurial intention. Second, whether the entrepreneurial education support system and the entrepreneurial intention have a positive relationship or not. Third, how corporate entrepreneurship affects the entrepreneurial intention. Finally, how social support affects the participation of the entrepreneurial education and support system as well as corporate entrepreneurship and the entrepreneurial intention. In order to verify the research model of this study, the questionnaire has been responded by 201 college students attending four-year universities in the Seoul metropolitan area including Seoul, Incheon, Honam area, Gyeongsang area, Kangwon area, and Chungcheong province and the questionnaire was analyzed by independent sample T-test and hierarchical regression analysis. The relationships between the participation of the entrepreneurial education and the entrepreneurship, and the university’s entrepreneurial education support system and the entrepreneurial intention have been examined respectively. In addition, the regulation effect of social support have been verified and confirmed based on the relationship represented above. The participation of the entrepreneurial education is divided into the level of the entrepreneurial education and the level of the experience. Entrepreneurship is divided into innovative, initiative, and risk sensitivity. Moreover, university’s entrepreneurial education support system is divided into the entrepreneurial education supportand the entrepreneurial business support. As the result, the variables that have direct effects and are related to the entrepreneurial intention are the level of the entrepreneurial education, initiative, risk-sensitivity, and social support. These were all shown the positive effect to the entrepreneurial intention and the level of the entrepreneurial intention has increased as the level of variables rose. Moreover, social support showed the regulation effect in a part of causality. As a moderating variable, social support is examined that it gave significant influence to causality that the entrepreneurial business support influenced to the entrepreneurial intention. Thus, the positive influence that the entrepreneurial business support affected the entrepreneurial intention has increased as social support increased. However, in terms of the influence for the entrepreneurial intention, innovative of the entrepreneurship offset the entrepreneurial intention as social support increased.
Key words: Entrepreneurial Education, Entrepreneurship, University''s Entrepreneurial Education Support System, Social support, Entrepreneurial Intention