본 연구는 매출채권관리 이론을 체계적으로 정리하고, 매출채권관리가 경영성과에 미치는 영향과 기업규모가 매출채권관리와 경영성과의 영향관계에서 조절역할을 하는지를 규명하고 이러한 결과를 바탕으로 중소기업의 경영성과에 상대적으로 영향력이 큰 매출채권관리 요인과 기업규모의 조절작용을 밝혀 시사점을 도출하고 중소기업의 경영성과 개선과 정부정책에 활용할 기초자료를 제공하고자 하는데 목적이 있다. 연구 분석결과 첫째, 중소기업의 매출채권관리의 구성요인인 CEO 의지, 신용판매관리의 신용판매결정, 신용통제관리의 대손통제, 계약체결, 회수관리의 회수방침, 회수방법과 절차 등이 재무적 경영성과의 안정성에 유의한 영향을 미치는 것으로 확인되었으며, 이러한 결과는 매출채권관리 구성요인들이 역량이 높을수록 중소기업이 재무적 경영성과의 안정성이 높아진다고 할 수 있다. 둘째, 중소기업의 매출채권관리의 구성요인인 CEO 의지, 신용판매관리의 신용분석과 평가, 신용판매결정, 신용통제관리의 계약체결, 회수관리의 회수방침, 회수방법과 절차 등이 재무적 경영성과의 부실채권 발생률에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 중소기업이 부실채권 발생률을 줄이려면 매출채권관리 구성요인들의 역량을 강화해야 한다고 볼 수 있다. 셋째, 중소기업의 매출채권관리 구성요인인 CEO 의지, 신용판매관리의 신용분석과 평가, 신용판매결정, 신용통제관리의 계약체결, 회수관리의 회수방침, 회수방법과 절차 등이 비재무적 경영성과의 조직만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 효율적인 중소기업의 매출채권관리가 직원의 조직만족에 긍정적인 영향을 미치는 것을 의미한다. 넷째, 중소기업의 매출채권관리와 경영성과의 영향관계에서 기업규모의 조절역할을 분석한 결과, 매출채권관리와 재무적 경영성과의 안정성과 비재무적 경영성과의 조직만족도에서는 조절효과가 없는 것으로 나타났고, 매출채권관리와 재무적 경영성과의 부실채권 발생률에서는 유의미한 조절효과가 나타났다. 즉, 매출채권관리의 구성요인인 분석과 평가, 신용판매결정, 회수방법과 절차 등이 재무적 경영성과인 부실채권 발생률을 감소시키는 조절효과가 확인되었다. 이러한 결과는 기업규모가 큰 중기업일수록 신용분석과 평가와 부실채권 발생률 감소의 영향관계를 크게 조절하고 있으며, 기업규모가 작은 소기업일수록 신용판매결정과 회수방침에서 부실채권 발생률 감소에 영향관계를 더욱 크게 조절하는 것으로 분석되었다. 본 연구의 결과에서 얻을 수 있는 시사점으로는 첫째, 본 연구모형은 타당하고 현실에 적용가능하다는 것이다. 모형에서 제시한 변수들이 종속변수들의 주요 결정요인임을 밝히고 있어서 매출채권관리는 사전적 매출채권관리와 사후적 매출채권관리를 통합하여 분석하는 것이 가능함을 시사한다. 둘째, 중소기업의 매출채권관리 접근은 기업의 자산가치 극대화 차원에서 접근해야 함을 시사한다. 상대적으로 입지 및 신용도가 약한 중소기업의 경우 효율적인 매출채권관리는 기업의 생존과 직결되는 매우 중요한 문제이다. 따라서 매출채권관리는 중소기업의 단기적인 수익극대화 측면이 아니라 장기적인 성장과 지속가능한 계속기업이 되기 위한 경영에 기반하여야 하고, 결국 매출채권관리의 궁극적인 목표는 기업의 안정성에 있어야 한다는 것이다. 셋째, 변수의 상대적 영향력이 큰 매출채권관리 요인으로 재무적 경영성과에서 사후적 매출채권관리인 회수방침, 회수방법과 절차가, 비재무적 경영성과에서는 신용판매관리가 중요한 것으로 나타났다. 이러한 결과는 중소기업에게 신속하고, 규칙적이며, 제도화된 회수방침이 필요하고 회수방법과 절차를 위한 매출채권관리 교육 및 전담인력과 부서가 필요하며, 신용정책수립 시 자산규모, 거래처 신용상태, 경기변동을 고려한 정책이 우선되어야 함을 시사하고 있다. 넷째, 중소기업의 매출채권관리 효율성 제고측면에서 정부지원의 정책적 제안이다. 사전적 채권관리 강화를 위한 정부의 신용조회 시스템지원과 표준계약서 의무화 권장, 매출채권의 유동화 확대와 사후적 채권관리를 위한 법률적 무료지원 확대와 정부가 매출채권관리 교육과 정책을 수립함에 있어 CEO의 특성을 감안한 다양하고 차별화된 매출채권관리시스템 구축과 지원이 필요함을 시사하고 있다.
The purpose of this study is to investigate the effect of the accounts receivable management on the performance of management and the effect of firm size on controlling the relationship between accounts receivable management and management performance. Based on these results, The purpose of this study is to clarify the factors and firm size to make implications, to provide basic data to improve the management performance of SMEs and to apply them to government policies.
The results of this study are as follows: First, CEO commitment, the credit sales decisions of credit sales management, the credit control of credit control management, signed contract, the collection policy of collection management and the recovery methods and procedures constituting the components of the receivables management of SMEs have a significant effect on stability in financial performance. These results suggest that the higher the competitiveness of the components of accounts receivable management, the more stable the financial performance of SMEs. Second, CEO commitment, credit analysis and evaluation of credit sales management, credit sales decision, contract in credit control management, recovery management on recovery policy, recovery method and procedure were significantly influenced on the incidence rate of bad debts. Therefore, SMEs need to strengthen their capacity to accounts receivable management to reduce the incidence of bad debts. Third, CEO commitment, credit analysis and evaluation of credit sales management, which is a component of SME accounts receivable management, credit sales decision, contract of credit control management, recovery policy, recovery method and procedure have a significant effect on organizational satisfaction of non - financial performance. This result implies that the efficient accounts receivable management of SMEs has a positive effect on employee satisfaction. Fourth, as a result of analyzing the moderating role of firm size in relation to the accounts receivable management and financial management performance of SMEs, it is found that there is no moderating effect between accounts receivable management and stability in financial performance, organizational satisfaction of non - financial performance. But there is a significant moderating effect between accounts receivable management and the incidence rate of bad debts. The implications of this study are as follows: First, this model is reasonable and applicable to reality. The results of this study suggest that it is possible to integrate pre-accounts receivable management and post-accounts receivable management because the variables presented in the model are the main determinants of dependent variables. Second, SMEs'' approach to managing their receivables suggests that they should approach SMEs in order to maximize their asset value. For SMEs with relatively weak position and creditworthiness, efficient accounts receivable management is a very important issue that directly affects the survival of the company. Therefore, the management of accounts receivable should be based not on the short-term profit maximization of SMEs but on long-term growth and management to become a sustainable company, and ultimately the goal of managing receivables should be the stability of the company. Third, it is found that the major factors of accounts receivable management, which have a large influence on the variables, are recovery policy, recovery methods and procedures in financial management performance, and credit sales management in non - financial performance. These results require fast, regular, and institutionalized collection policy for SMEs, and require accounts receivable management training and dedicated personnel and departments for collection methods and procedures. When establishing credit policy, asset size, credit status, suggesting that the policy should be prioritized. Fourth, it is a policy proposal of government support in terms of efficiency improvement of account receivables management of SMEs. To support the government''s credit inquiry system and mandate standard contracts to strengthen pre-accounts receivable management, to expand the securitization of trade credit, to expand legal free support for post-accounts receivable management, and to establish the education and policy of accounts receivable management And the need to build and support a differentiated accounts receivable management system.
목차
목 차Ⅰ. 서론 11. 연구의 배경 12. 연구의 목적 63. 연구의 범위 및 구성 6Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 81. 중소기업 8가. 중소기업의 정의 및 기준 8나. 우리나라 중소기업 현황 11다. 중소기업의 특성과 역할 122. 매출채권관리 15가. 매출채권관리의 개념 15나. 매출채권관리의 특성 18다. 매출채권관리의 선행연구 213. CEO 의지 35가. CEO 개념 35나. CEO 특성과 역할 36다. CEO 의지 선행연구 384. 독립변수 구성요인 도출 405. 경영성과 45가. 경영성과의 개념 45나. 경영성과의 유형 46다. 경영성과 관련 선행연구 48Ⅲ. 연구 설계 501. 연구모형 도출 502. 연구의 방법 533. 연구가설의 설정 53가. 매출채권관리와 경영성과 간의 관계 53나. 매출채권관리와 경영성과 간 기업규모의 조절관계 624. 변수의 조작적 정의 및 설문지 구성 71가. 변수의 조작적 정의 71나. 설문지 구성 735. 자료수집 및 분석방법 74Ⅳ. 실증분석 751. 기초통계 분석 75가. 표본의 특성 75나. 기술통계량분석 772. 변수의 타당성 및 신뢰성 분석 81가. 독립변수의 타당성 및 신뢰성 분석 81나. 종속변수의 타당성 및 신뢰성 분석 833. 가설 검증 85가. 매출채권관리가 경영성과에 미치는 영향 검증 85나. 기업규모의 조절효과 검증 96다. 가설 검증 결과와 요약 103Ⅴ. 결론 1091. 연구의 결론 1092. 연구의 시사점 및 정책적 함의 111가. 연구의 시사점 111나. 정책적 함의 1123. 연구의 한계 및 향후 연구방향 113ABSTRACT 117REFERENCE 120설문지 133