본 연구는 학점은행제에 참여하여 학위를 취득한 중고령층 성인학습자를 대상으로 학점은행제에 참여 배경과 학위취득과정에서 경험하게 되는 학습과정, 학위 취득 후 삶의 변화를 탐색하고 학점은행제 제도의 발전 방안에 대한 시사점을 제공하고자 함에 목적이 있다. 이를 위해 경기북부 소재 A대학 부설 평생교육원에서 학점은행제로 학위를 취득한 중고령층 성인학습자를 대상으로 심층인터뷰를 통한 질적 분석을 하였다. 연구결과 중고령층 성인학습자들의 학점은행제 학위취득과정 참여 배경은 ‘공부에 대한 열망’, ‘제2의 인생 설계를 위한 학위 및 자격증의 취득’, ‘변화하는 사회에 적응’, ‘국가 및 지역사회에 대한 헌신, 봉사’ 로 나타났다. 중고령층 성인학습자들이 학점은행제에 참여하여 경험한 학습경험의 중심현상은 ‘학습을 통한 성장’, ‘대인관계의 형성’으로 나타났다. 이들은 생애주기상 중년기에서 노년기로 전환되는 시기로서 기억력 감퇴와 장기간의 학업단절로 학습초기에 어려움을 겪었지만, 학습에 대한 높은 흥미로 반복학습을 통해 이해력과 기억력이 향상되는 경험을 하였다. 학습 참여 과정에서 자기 자신의 성장과 자신감의 향상, 전문지식 및 기술 습득을 경험하였고, 학습을 통해 지식이 재창조되는 과정에서 ‘하나의 경험 현상들’이 상호작용과 연속성을 통해 통합화되었다. 교수자와의 교감(애정, 배려, 격려와 지지), 학습동료들과의 교감(경쟁과 협력, 상호간의 독려), 가족들의 격려와 자녀들의 도움은 이들이 학업을 포기하지 않고 지속하는데 큰 도움을 주었다. 이들은 다양한 연령층과 함께 공부하며 사회성과 관계성이 형성되어 대인관계가 넓게 확장되었다. 또한 가족들의 격려와 자녀들의 도움은 가족 간에 서로 존중하는 마음을 가질 수 있게 변화시킨 계기가 되었다. 중고령층 성인학습자들은 학점은행제 학습경험을 통하여 성격과 사고방식, 삶을 대하는 태도가 긍정적으로 변화됨을 경험하였고, 학습경험은 또 다른 학습 욕구를 촉진시켰다. 이들의 학습경험은 직업전환 및 직장생활에 도움을 주는 측면이 있었지만, 중고령 학습자라는 특성으로 인하여 학업을 마친 뒤 나이에 대한 한계를 경험하기도 하였다. 본 연구결과 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 학점은행제가 중고령층 성인학습자들이 고령사회를 살면서 은퇴준비를 위한 징검다리 역할이 될 수 있는 교육제도로 정착할 수 있는 환경을 마련해야 한다. 둘째, 학점은행제로 취득한 학위가 정당한 대우를 받을 수 있도록 제도에 대한 홍보 활성화와 인식 개선 노력이 필요하다. 셋째, 오랫동안 학교를 떠나 있던 중고령층 성인학습자의 학습 지원을 위한 멘토링 시스템 활성화와 함께 행정적인 배려가 필요하다. 넷째, 학점은행제는 쉽게 이수학점을 딸 수 있고 수업의 양이나 질적 수준이 낮다는 인식이 개선될 수 있도록 수업의 질을 향상시켜야 한다. 다섯째, 학점은행제 학위취득 학습자를 위한 장학제도 등이 필요하다. 여섯째, 학점은행제가 은퇴 후 직업 활동과 사회 활동을 준비할 수 있도록 중고령층의 일자리 확충 및 경험공유 활성화를 위한 제도 및 환경 개선이 필요하다. 일곱째, 본 연구는 한 대학의 부설 평생교육원 학점은행제를 대상으로 한 질적 연구이므로 이를 일반화하기에는 무리가 있다. 후속연구에서는 대상 기관과 지역을 확대하고 양적 연구를 병행하는 연구가 필요할 것이다.
This study aims to provide an implication of the long-term plan for the development of academic credit bank system through interviewing with the middle and old aged adult learners who has acquired a degree in academic credit bank system on surveying for their post-lives after the degree acquisition, the curriculums that they had learned during their learning participation and their motive for participating in academic credit bank system. In order to conduct this study I firstly focus on a qualitative analysis to those who had acquired a degree from academic credit bank system in ‘A’ university located in the northern area of Gyeonggi-do through interviewing with them in depth. From research finding, the motives that they participated in the degree course are as follows; First, ‘Desire to Study’ Second, ‘ An acquisition of a degree or certificates for designing their another lives’ Third, ‘ An adaption to changing society’ Finally, ‘ Contribution to their nation or communities’. The phenomenon that they have experienced during their learning is about ‘Growth through Learning’ and ‘Formation of Interpersonal Relationships’ Their memory losses and long-termed academic failure make them have difficulty learning because they are in the transition from middle-aged to old aged in their life time. However, their high interest in learning has improved their understanding and memory through repeated learning for them. In addition,they not only experienced improvement of their own growth and self-confidence, but acquired their expertises in the course of learning engagement while ‘one-experienced phenomena’ was integrated through an interaction and continuity. Some of the factors like encouragements, consideration through communication with their professors, competition and cooperation with their peers as well as big supports from their family are helpful for them not to give up their studies. They can expand their interpersonal relationships, studying with various age groups and establish their developed social relationships. Moreover, the encouragements and supports from their family members could make a momentum the family members respected each other. They experienced positive change in their personalities , mindsets and attitudes toward life through learning experience from academic credit bank system and it also stimulated another learning need. Their learning experiences could be a big help for them to change their job and to keep their job satisfaction while they experienced limitation to get a job opportunity on their age after finishing their courses. The conclusions from this study go as follows; First, an educational circumstance that academic credit bank system can be a stepping stone for the middle and old aged to prepare for their retirement as an educational alternative should be established. Second, the efforts to improve an awareness of the academic credit bank system and promote it widely should be needed so that the degree from the system can be treated equally as like a regular degree. Third, supporting like activating mentoring system or administrative attention should be required for the learners who have disconnected from school long time. Forth, the qualities of the classes should be improved because a popular belief that the degree or academic credits from academic credit bank system can be easily earned is prevailed. Fifth, the scholarship system for them should be established as soon as possible. Sixth, The improvement of the system and environment to give them a lot of opportunities for their job and share their experience with others should be needed in order for the academic credit bank system to prepare for their vocational and social activities after their retirement. Seventh, this study could not be enough to generalize the thesis that I presented above because it is only a qualitative research for the small samples, based on some of the subjects interviewed from the life-long center in ‘A’ university. Considering the statement above, a follow- up study will be needed not only to expand target institutions and regions, but to conduct a quantitative method at the same time.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 52. 연구문제 53. 용어의 정의 5가. 중고령층 성인학습자 5나. 학점은행제 5다. 학습경험 54. 연구의 제한점 6Ⅱ. 이론적 배경 71. 성인학습과 중고령층 성인학습자 7가. 성인학습 7나. 중고령층 성인학습자 82. 학습경험 133. 학점은행제 14가. 학점은행제 제도의 도입 배경 및 목적 14나. 학점은행제 이용 대상 15다. 학점은행제의 운영체제 154. 선행연구 고찰 21Ⅲ. 연구의 방법 241. 연구 대상 기관 및 연구 참여자의 선정 242. 자료의 수집 및 분석 25Ⅳ. 연구결과 28Ⅴ. 학점은행제 학습 경험 321. 참여동기 32가. 공부에 대한 열망 32나. 제2의 인생을 설계하고 변화하는 사회에 적응 33다. 국가의 발전에 헌신 342. 학습경험 35가. 학습동료와의 경쟁과 협력 35나. 학습을 통한 성장 36다. 대인관계 형성 37라. 교수자와의 교감 38마. 원격 기반 학습경험 39바. 가족들의 지지와 격려 413. 삶의 변화 42가. 성취감과 자부심 43나. 나 자신의 변화 43다. 학습에 대한 인식 변화 44Ⅵ. 결론 및 제언 49참고문헌 55<부 록 1> 연구 참여 동의서 61<부 록 2> 반구조화 면담지 62Abstract 64