본 연구는 중국유학생의 부모애착, 기본심리욕구, 진로정체감, 우울 간의 구조적 관계를 분석하고자 하였다. 이를 위해 총 335명의 재한 중국유학생을 대상으로 부모애착 척도(Inventory of Parent and Peer Attachment; IPPA), 기본심리욕구 척도(Basic Psychology Needs Scale; BPNS), 진로정체감 척도(My Vocation Situation; MVS), 우울 척도(Beck Depression Inventory; BDI)로 구성된 설문지를 사용하여 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 23.0과 AMOS 23.0을 사용하여 빈도분석, 신뢰도 분석, 기술 통계분석을 실시하였으며, 상관분석과 잠재변수 간 매개효과를 규명하기 위해 구조방정식 모형을 분석하였다. 본 연구의 결과 는 다음과 같다. 첫째, 부모애착과 기본심리욕구, 진로정체감은 서로 정적상관을 보였으나 우울과는 부적상관을 보였다. 둘째, 부모애착과 우울관계 간의 관계에서 기본심리욕구는 매개효과를 갖는다. 셋째, 부모애착과 우울관계 간의 관계에서 진로정체감은 매개효과를 갖는다. 넷째, 부모애착과 우울관계 간의 관계에서 기본심리욕구와 진로정체감은 이중매개효과가 있다. 본 연구의 결과를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 중국유학생의 부모애착과 기본심리욕구, 진로정체감, 우울은 유의미한 상관을 갖는다. 둘째, 중국유학생은 부모와의 애착이 안정적일수록 기본심리욕구가 잘 충족되며, 이는 진로정체감을 높여 이들이 유학생활 중 경험할 수 있는 우울감을 감소시킨다. 본 연구는 재한 중국유학생의 한국 유학생활 적응을 도울 수 있는 다양한 교육방안과 프로그램을 개발하기 위한 기초자료로 활용할 수 있다는 점에서 가치가 높을 것으로 기대된다.
주요어: 중국유학생, 부모애착, 기본심리욕구, 진로정체감, 우울
The study aims to analyze the structural relationship among parental attachment, basic psychological needs, career identity and depression in Chinese college students in Korea. To this end, 335 overseas Chinese students were asked to fill out a questionnaire consisting of the Inventory of Parent and Parent Attachment (IPPA), Basic Psychology Needs Scale (BPNS), My Vocation Situation (MVS) and Beck Depression Inventory (BDI). The collected data were subjected to frequency analysis, reliability analysis, descriptive statistics and correlation analysis through SPSS 23.0 and AMOS 23.0. In order to find out the mediating effects between latent variables, the structural equation model was also applied for analysis. The results of this study are discussed as follows: First, the parental attachment had a positive correlation with basic psychological needs and career identity, while it was negatively correlated with depression. Second, the basic psychological needs produced mediating effects in the relationship between parental attachment and depression. Third, career identity had mediating effects in the relationship between parental attachment and depression. Fourth, there were dual mediating effects exerted by the basic psychological needs and career identity in the relationship between parental attachment and depression. The conclusion drawn from the above results is as follows: First, there is a significant relationship among parental attachment, basic psychological needs, career identity and depression in overseas Chinese students. Second, more stable parental attachment makes the basic psychological needs easier to be satisfied, therefore leading to better career identity and reduced depression experienced in studying abroad. The study is expected to provide a useful resource for the development of multiple educational programs to help with the life of Chinese students studying in Korea.
Key Words: Chinese College Students, Parental Attachment, Basic Psychological Needs, Career Identity, Depression
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 113. 용어의 정의 12Ⅱ. 이론적 배경 151. 중국유학생의 이해 152. 부모애착 193. 기본심리욕구 274. 진로정체감 385. 우울 48Ⅲ. 연구방법 581. 연구대상 582. 연구절차 613. 측정도구 624. 자료분석 675. 연구모형 68Ⅳ. 연구결과 701. 부모애착, 기본심리욕구, 진로정체감, 우울의 기술 통계 및 상관관계 702. 부모애착, 기본심리욕구, 진로정체감, 우울 간의 구조적 관계 75Ⅴ. 논의 및 결론 871. 요약 및 논의 872. 결론 및 제언 94참고문헌 98부록 123ABSTRACT 144