메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

유재연 (경기대학교, 경기대학교 대학원)

지도교수
강순희
발행연도
2019
저작권
경기대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수3

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
고학력 청년층의 노동시장 진입을 지원하고 생애 첫 일자리에서의 원활한 적응을 돕기 위해서는 이들이 노동시장에 진입하기 전에 진로를 설계하는 과정부터 지원할 필요가 있다. 졸업 전 불확실한 정보를 통한 비현실적인 직장에 대한 기대는 직업탐색기간을 늘리거나 취업 후 만족도 역시 낮추어 이직의도를 높일 수 있기 때문이다. 이를 예방하기 위해 청년층의 직업탐색과정과 첫 직장 적응과정에 영향을 미치는 요인들을 확인하여 재학 시기부터 합리적인 진로설계를 위한 맞춤형 정보를 제공하는 것은 중요하다.
본 연구는 대졸 청년층의 첫 직장에 대한 기대수준을 결정하는 기준을 분석하고 의중임금과 시장임금이 초기 노동시장 성과에 미치는 영향을 확인하고자 하였다. 그리고 과정에서 재학 중 직무경험이 조절작용을 하는지 분석하는 데 목적이 있다. 이를 위해, 첫 번째, 관련 문헌 연구를 통해 눈높이, 재학 중 직무경험, 초기 노동시장 성과의 관계에 대하여 분석하였다. 두 번째, 양적연구를 통해 눈높이가 초기 노동시장 성과에 미치는 영향을 분석하고, 재학 중 직무경험 여부와 경험 동기가 긍정적인 조절효과를 보이는 지 세부적으로 분석하였다. 또한 일자리의 질에 따라 눈높이가 초기 노동시장 성과에 미치는 영향과 재학 중 직무경험의 조절효과가 달라지는 지 확인하였으며 이들 변인 간의 관계에 대한 결과를 논의하였다. 세 번째, 양적연구 결과에 대하여 청년대졸자의 측면에서 의미를 해석하기 위하여 재학 중 직무경험을 하고 첫 일자리 경험이 있는 청년들을 심층 면담하였다.
본 연구는 대졸 청년의 눈높이, 재학 중 직무경험에 대한 인식을 확인하고 초기노동시장 성과와의 인과관계를 분석하는 과정에서 양적연구 결과로 해석이 어려운 심리적 측면에 대하여 논의하기 위하여 혼합연구방법을 진행하였다.
양적연구 자료표집을 위해서 한국고용정보원에서 제공하는 2015년 대졸자직업이동경로조사를 활용하여 분석하였다. 수집된 자료의 통계처리는 SPSS for Windows 24.0을 활용하여 위계적 조절회귀분석, 위계적 조절 Cox 회귀분석 등을 실시하였다. 독립변인은 의중임금 대비 시장임금의 비중인 눈높이로, 종속변인은 첫 일자리 이행기간과 첫 일자리 근속기간, 조절변인은 재학 중 직무경험 여부와 재학 중 직무경험동기로 설정하였다.
질적연구 자료표집을 위해서 재학 중 직무경험을 하고 첫 일자리에서 근무하거나 근무한 적이 있는 연구 참여자 11명을 대상으로 심층면담을 실시하였다.
양적연구와 질적 연구의 결과를 종합하면 다음과 같다.
첫 번째, 고학력 청년층의 눈높이는 첫 일자리 이행기간에 영향을 미치지 않았다. 전문대졸업자의 35.0%, 4년제 대학 졸업자의 40.1% 정도만이 자신이 희망했던 최소한의 임금수준과 같거나 높은 직장에 취업하고 있었다. 이들은 임금 외에 기업 전망과 규모와 지리적 여건, 흥미, 업무 강도와 자기개발을 위한 여가시간 등도 고려하여 입사를 결정하고 있었으며 임금에 대하여 정확히 알지 못하고 취업하는 경우도 존재하였다.
두 번째, 눈높이 충족률이 높을수록 첫 일자리 근속기간 이탈 위험이 낮게 나타났다. 눈높이 충족률이 높은 경우는 의중임금이 낮은 경우와 높은 경우가 모두 존재하였다. 심층면담 사례를 통해 일과 생활의 균형을 중시하는 연구 참여자의 경우 시장임금은 낮지만 눈높이가 충족이 되고 낮은 업무강도에 만족하여 이직의도가 낮은 것을 확인하였다. 또한 고임금을 희망하여 대기업에 들어간 경우는 눈높이 충족률이 높고 업무강도가 높지만 이직행동에 옮길 정도는 아닌 것을 확인하였다.
세 번째, 눈높이와 첫 일자리 이행, 눈높이와 첫 일자리 이직의 관계에서 재학 중 직무경험의 조절효과는 나타나지 않았다. 다만, 재학 중 직무경험은 첫 일자리 이행기간을 줄이고 첫 일자리 근속기간 이탈 위험률이 낮아지는 영향요인이었다. 재학 중 직무경험 동기를 세부적으로 확인한 결과, 전문대학 졸업자 중 생계형인 경우, 4년제 대학 졸업자 중 직업탐색과 생계형이 아닌 기타경험을 한 경우만 경험이 없는 졸업자에 비해 첫 일자리 이행기간이 짧게 나타났다.
네 번째, 첫 일자리 초임 기준 3분위로 구분하고 초기노동시장 성과에 영향을 미치는 지 세부적으로 분석하였다. 전문대학 임금 상위집단에서만 눈높이와 첫 일자리 이행기간의 관계에서 재학 중 직무경험의 조절효과를 확인할 수 있었다. 재학 중 직무경험이 눈높이 충족률이 높을수록 첫 일자리 이행기간이 짧아지는 영향을 약하게 조절하는 작용을 수행하였다. 첫 일자리 초임3분위로 구분하여 눈높이와 첫 일자리 근속기간 간의 관계에서 재학 중 직무경험의 조절효과를 분석한 결과 전문대학과 4년제 대학 모두 재학 중 직무경험의 조절효과를 확인할 수 없었다.
다섯 번째, 고학력 청년층이 재학 중 직무경험과 첫 일자리에서 어떻게 생각하고 행동하였는지 확인하기 위하여 반복적 비교분석법을 사용하였다. 그 결과 10개의 범주로 구분할 수 있었으며 이는 다음과 같다; (1)의중임금에 대한 생각차이, (2)첫 일자리 선택 시의 상황 차이, (3)자기분석과 취업준비행동의 차이, (4)진로탐색에 영향을 준 경험의 차이, (5)첫 일자리 적응 태도, (6)미래에 대한 생각, (7)이직 사유, (8)재학 중 직무경험을 대하는 일반적인 태도, (9)재학 중 직무경험의 어려움을 대하는 태도, (10)재학 중 직무경험의 유용성에 대한 생각.
종합하여 보면, 본 연구를 통하여 고학력 청년층의 눈높이가 전문대와 4년제 대학 졸업자 간에 차이가 존재하고 있으며, 첫 일자리 이행과 이직 등 초기 노동시장 성과 역시 다르게 나타남을 확인할 수 있었다. 또한 재학 중 직무경험의 여부나 동기에 따라 눈높이가 초기 노동시장에 미치는 영향이 다르며, 이 역시 전문대와 4년제 대학 졸업자 사이에 차이가 있음을 발견하였다. 이러한 결과는 고학력 청년층에 대하여 대상별 맞춤형 취업정보 제공이 중요하다는 것을 입증하는 것이다. 본 연구는 고학력 청년층의 눈높이가 취업에 미치는 영향과 재학 중 직무경험의 조절효과를 전문대학과 4년제 대학으로 구분하여 비교 분석하고 또한 일자리의 질을 세분하여 초기 노동시장 영향요인을 규명하였다는 데 의의가 있다고 본다. 하지만 고학력 청년층 눈높이를 임금이라는 경제적 측정도구만을 사용하여 분석하였다는 한계가 있는 만큼, 앞으로 고학력 청년층의 직업가치나 사회인식 등의 다양한 측정도구를 반영한 후속 연구가 요구된다.

In order to support highly educated youth entering into the job market and help them adapt smoothly in their first job, the support should start from the step of designing their careers. The unrealistic work expectation with uncertain information can extend the job search period or decrease the job satisfaction level which cause any intention to change their jobs. To prevent these circumstances, it is important to identify the factors influenced on the job search process and the first job adaptation of youth, and provide customized information for reasonable career planning from the period of attendance at school.

The purpose of this study is to analyze the criteria that determines the expectation level of the first job of college graduates and to analyze the effects of the reservation wage and market wage on initial labor market outcomes, and in-school work experiences as moderate variable. First, this study analyzed the relationship between the eye-level, work experiences during school, and initial labor market outcomes through the relevant literature review. Secondly, this study analyzed the effect of the eye-level on initial labor market outcomes through quantitative research, and in detail whether in-school work experiences and experiences’ motivation have a moderating effect. In addition, the effect of eye-level on the initial labor market outcomes and the moderate effect of in-school job experience during school were examined according to the quality of the job, and the results of the relationship between these variables were discussed. Third, I interviewed in-depth the youth who had first job experience on initial labor market and in-school work experiences to interpret the meaning of the results of the quantitative research in terms of the youth college graduate.

This study conducted a mixed method. The quantitative study was carried out in the process of analyzing the causal relationship with initial labor market outcomes, confirming work experiences during school, and eye-level of youth. The qualitative study researched on the psychological aspects that are difficult to interpret as a result of quantitative research.
For sampling quantitative research data, this study was analyzed using the 2015 Graduates Occupational Mobility Survey provided by Korea Employment Information Service. SPSS for Windows 24.0 was used for statistical processing of collected data by Kaplan-Meier curve, hierarchical regression analysis, hierarchical Cox regression analysis, and so on. Independent variable was set as eye-level, dependent variables were set as transition period to first job, first job tenure. And moderate variables was set as in-school work experiences.
For sampling quantitative research data, this study was analyzed using the 2015 Graduates Occupational Mobility Survey provided by Korea Employment Information Service. SPSS for Windows 24.0 was used for statistical processing of collected data by Kaplan-Meier curve, hierarchical regression analysis, hierarchical Cox regression analysis, and so on. Independent variable was set as eye-level, dependent variables were set as transition period to first job, first job tenure. And moderate variables was set as in-school work experiences.
The results of quantitative and qualitative research are summarized as follows.
First, the eye-level of highly educated youth did not affect the transition periods to first job. Only 35.0% of 2-3 year college graduates and 40.1% of 4 year college graduates were employed at a workplace equal to or higher than the reservation wage. In addition to the wages, they decided to enter the company in consideration of the business prospects, size, geographical conditions, interests, intensity of work and leisure time for self-development, and there were cases where they were not fully aware of wages.
Second, the higher the eye-level met satisfaction, the lower the risk of leaving their first job tenure was. If youth were highly satisfied than their eye-level, there were both low and high reservation wage. As a result of in-depth interviews, it was confirmed that reservation wage was low in case of participants who emphasized work and life balance, and the market wage was low, too. But their eye-level and satisfaction of intensity of work were high. Also, in case of entering a large company with high wages, it is confirmed that the eye-level is high and the intensity of work is high, too.
Third, there was no moderating effect of in-school job experience on the relationship between eye-level and first job transition, eye-level and first job turnover. However, in-school job experiences were factors that reduced the first job transition period and lowered the risk of leaving first job tenure. As a result of examining the motivation of in-school job experience, the cases of 2-3 year colleage students who worked for ‘living’ and 4 year students who worked for ‘the other’ group showed a decrease in the first transition period compared to no experiences.
Fourth, this study divided the labor market into three quartiles of first job''s wage and analyzed in detail whether it affects first labor market outcomes. The moderating effect of in-school job experiences were confirmed in the relationship between the eye-level and transition periods to the first work only in the upper wage group of 2-3 year college. In the process of reducing the first work transition periods with meeting high eye-level, it has the moderate effect of weakening the influence of the in-school work experiences on dependent variables. But, the moderating effect of in-school job experiences in the relationship between the eye-level and first job durations were not confirmed in all groups.
Fifth, repeated comparative analysis was used to identify how did highly educated youth think and do in their in-school job experiences and in their first job. The results were classified into following 10 categories; (1)difference of thoughts on reservation wages, (2)situation difference when selecting first job, (3)difference between self-analysis and job preparation behavior, (4)difference in experience that affected career search, (5)first job adaptation attitude, (6)thinking about the future, (7)motivation to leave, (8)general attitude toward in-school job experiences, (9)attitude toward difficulty of in-school job experience, (10)thinking about the usefulness of job experience.
In conclusion, this study shows that there are differences of eye-level between the college and the 4 - year college graduate youth’s and proved that the initial labor market outcomes are also different. In this process, it is meaningful that the effect of job experience during school is also different from each other to demonstrate empirically the importance of providing customized employment information. In addition, this study is meaningful to distinguish 2-3 year college and 4 year college and to provide information on the factors affecting the initial labor market by segmenting quality of the jobs. But to prove the eye-level of higher education youth, there was a limitation that only the economic measurement tool such as wage was used. So, further research is needed to provide employment information reflecting the diversity of social awareness of highly educated youth in the future.

목차

I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 4
3. 용어의 정의 5
1) 눈높이(eye level) 5
2) 첫 일자리 이행기간 (first job transition period) 6
3) 첫 일자리 근속기간(first job duration) 6
4) 재학 중 직무경험(in-school job experience) 6
Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 청년층의 노동시장의 이행 8
1) 구직자의 직업탐색이론 10
2) 기업의 구인과정 관련 이론 18
3) 노동시장 구조론 23
2. 청년층 노동시장에 대한 선행연구 27
1) 청년층 눈높이에 대한 선행연구 27
2) 청년층의 노동시장 이탈 위험 관련 선행연구 32
3) 재학 중 직무경험에 대한 선행연구 34
Ⅲ. 연구방법 44
1. 연구방법론 44
1) 통합연구방법론 44
2) 통합연구방법 설계유형 45
2. 양적연구 47
1) 양적연구 개요 47
2) 연구 대상 51
3) 연구절차 52
4) 측정도구 58
5) 자료 분석방법 63
3. 질적 연구 64
1) 연구개요 64
2) 연구대상 65
3) 연구절차 66
4) 자료 분석방법 68
5) 윤리적 고려 73
Ⅳ. 연구결과 및 논의 74
1. 양적연구 74
1) 전문대학 74
2) 4년제 대학 99
3) 전문대학과 4년제 대학의 비교분석 123
4) 논의 128
2. 질적연구 결과 133
1) 노동시장 이행 태도와 생각 133
2) 노동시장 적응 태도와 생각 146
3) 재학 중 직무경험 태도와 생각 156
4) 논의 167
Ⅴ. 결론 172
1. 요약 172
2. 결론 173
3. 제언 179
참고문헌 181
부 록 194
Abstract 298

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0