국제기업가정신 연구는 국제신생벤처기업에 초점을 두던 것에서 점차 기업가와 기업가가 갖춘 능력 및 행동에 관한 연구로 흐름이 변화하고 있다(Oviatt and McDougall, 1994). 그러나 기존 문헌들은 국제기업가정신을 구체화하는 속성을 조작화 하는 데 있어 기업가의 역량을 응용하고 있으나 주로 기능적인 측면에서 설명하고 있다. 또한, 국제화 기회가 발생했을 때 이를 포착하기 위해서 국제기업가의 어떠한 역량이 필요한지 국제기업가정신과 기회 간의 적합성에 관해 논의한 연구는 거의 없다. 따라서 본 연구에서는 선행연구를 바탕으로 국제기업가정신, 국제화 기회, 그리고 국제화 성과 간의 관계를 다음과 같이 분석하고자 한다. 첫째, 1996~2015년 사이에 SSCI급 경영 전문 국제학술지 일곱 종에 게재된 주요 연구 논문들을 분석하여 국제기업가정신의 글로벌 속성을 도출하고, 국제화 기회 유형을 분류하여 연구모형의 도출 및 연구가설을 설정하는 것이다. 둘째, SPSS 22.0 통계패키지와 AMOS를 이용하여 신뢰성과 타당성 및 가설검증을 할 것이다. 셋째, 분석 결과를 바탕으로 국제기업가정신, 국제화 기회, 그리고 국제화 성과 간의 영향 관계를 규명하고 시사점을 제시하는 것이다. 본 연구는 수출 중소기업 및 벤처기업의 최고경영자를 대상으로 설문조사를 하였으며, 총 150부의 설문지를 가설 검증에 사용하였다. 연구결과를 요약하면 첫째, 국제기업가정신의 구성 요소를 일반적 속성 ‘혁신성’, ‘위험 감수성’, ‘기민성’으로 선정하고 글로벌 속성을 ‘네트워크 역량’, ‘국제 경험’, ‘문화 적응성’으로 도출하여 총 6개 요인으로 구성하였다. 둘째, 국제화 기회를 성과 실현 조건에 따라 기회의 포착 ‘혁신적 기회’, ‘재정거래 기회’와 기회의 활용 ‘매력적 기회’, ‘효율적 기회’ 4개로 분류하였다. 셋째, 혁신성, 위험 감수성, 기민성이 높을수록 혁신적 기회와 재정거래 기회에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 매력적 기회와 효율적 기회에는 유의한 영향을 미치지 않았다. 다음으로 국제기업가의 네트워크 역량, 국제 경험이 풍부할수록 혁신적 기회와 재정거래 기회에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나 문화 적응성은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그리고 매력적 기회와 효율적 기회에는 네트워크 역량, 국제 경험, 문화 적응성 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 국제기업가정신과 국제화 기회의 포착 및 활용이 고성과 집단에서 높은 상관관계가 나타났으며 이는 국제기업가정신과 국제화 기회 간의 적합성이 높을수록 국제화 성과가 높음을 의미한다. 마지막으로 국제화 기회의 매개 효과는 대부분 기각되었으며 혁신성은 완전 매개, 네트워크 역량과 국제경험은 부분 매개 효과가 나타났다. 따라서 본 연구의 결과는 국제기업가정신이 국제화 성과에 직접 영향을 미치기보다는 국제기업가정신(기업 내부 강점)과 국제화 기회(외부환경) 간의 적합성이 중요함을 시사하는 결과로 해석된다. 본 연구는 다음과 같은 학문적·실무적 시사점이 있다. 그동안 분절적으로 연구되어 온 국제기업가정신의 구성 요소를 체계적으로 정리하여 글로벌 속성을 도출하고 국제화 기회의 유형 및 측정지표를 개발했다는 점은 향후 기업가정신 연구의 발전에 도움이 될 수 있을 것으로 기대한다. 특히, 국제기업가정신과 기회를 포착과 활용의 차원에서 연결 지어 독특한 인과 관계를 구상하였다는 점에서 학술적인 의미가 있다. 실무적 기여로는 한정된 자원으로 국제화에 어려움을 겪는 중소기업 및 벤처기업의 경우 추구하는 국제화 기회에 따라 적합한 기업가의 역량을 활용하고, 필요한 역량을 갖춘 인재를 채용함으로써 보다 성공적인 국제화가 가능할 것으로 기대한다. 주제어: 국제기업가정신, 기업가 역량, 국제화 기회, 국제화 성과, 적합성
Research of international entrepreneurship is changing its focus from international new ventures to entrepreneurs and their capabilities and behaviors (Oviatt and McDougall, 1994). However, the existing literature explains entrepreneurs’ capabilities in operationalizing the specific attributes of international entrepreneurship, yet mainly from functional aspects. Also, only few researches discuss what capabilities are needed by international entrepreneurs to capture internationalization opportunity and the fit between the opportunities and capabilities of entrepreneurs. Thus, the purpose of this study is to analyze the relationship among international entrepreneurship, internationalization opportunity, and international performance based on preceding researches. First, the study analyzed major papers published on 7 SSCI-level international business journals between 1996 and 2015 to identify the global attributes of international entrepreneurship, classified the types of opportunities of internationalization, and set a research model and research hypothesis. Second, the research conducted a test on its reliability, validity, and hypothesis using SPSS 22.0 statistical package and AMOS. Third, it examined the relationship among international entrepreneurship, internationalization opportunity and internationalization performance based on the analysis results. This study carried out a survey on the CEOs of small/medium-sized export firms and venture companies and used a total of 150 survey questionnaires on the hypothesis test. The study results can be summarized as follows. First, the study chose ‘innovativeness’, ‘risk-taking action’, and ‘alertness’ as the general attributes of international entrepreneurship and drew ‘networking capability’, ‘international experience’, and ‘cultural adaptability’ as global attributes, structuring 6 elements in total. Second, this research classified internationalization opportunity into 4 types which were ‘innovative opportunity’ and ‘arbitrage opportunity’ for the capturing of opportunity, and ‘attractive opportunity’ and ‘efficient opportunity’ for the exploitation of opportunity, depending on the conditions of achieving performance. Third, the study indicated that higher innovativeness, risk-taking action, and alertness had more positive (+) influence on innovative opportunity and arbitrage opportunity but did not have any significance influence on attractive opportunity and efficient opportunity. Next, international entrepreneurs’ more abundant networking capability and international experience had a more positive (+) influence on innovative opportunity and arbitrage opportunity, while cultural adaptability did not have an influence. Also, networking capability, international experience, cultural adaptability all had positive (+) influence on attractive opportunity and efficient opportunity too. Fourth, there was a high correlation between the international entrepreneurship and the capturing and exploitation of internationalization opportunity in the high-performance group, which means that the higher the fit between the international entrepreneurship and internationalization opportunity is, the higher the internationalization performance becomes. Lastly, the mediating effects of internationalization opportunity were mostly dismissed, while innovativeness had a complete mediating and networking capability and international experience had partially mediating effects. Therefore, the study results imply the importance of the fit between international entrepreneurship (a company’s internal strength) and internationalization opportunity (an external environment), rather than that international entrepreneurship has a direct influence on internationalization performance. This research has the following academic and practical implications. It systematically organized the components of international entrepreneurship, which has been researched in segments, and drew global attributes. Thus, the study developed the types and measurement indicators of internationalization opportunities which are expected to help further enhance entrepreneurship research. It especially has academic significance as it built a unique causality between international entrepreneurship and opportunity by connecting them through their capturing and exploitation. In terms of this study’s practical contribution, the small/medium-sized companies and venture firms who are facing difficulties in internationalization due to limited resources will be enabled to succeed in internationalization, by using entrepreneurs’ appropriate capabilities according to the internationalization opportunity they pursue and by hiring people with necessary skills.
Keywords: International Entrepreneurship, Entrepreneurial Capability, Internationalization Opportunity, Internationalization Performance, Fit
목차
목 차제 1 장. 서론 1제 1 절. 연구배경 및 목적 1제 2 절. 연구방법 및 구성 4제 2 장. 이론적 배경 6제 1 절. 기업가정신에 관한 이론적 고찰 61. 기업가정신의 개념 정의 62. 기업가정신의 선행 연구 93. 국제기업가정신 111) 국제기업가정신의 개념 정의 112) 국제기업가정신의 구성 요소 143) 국제기업가정신의 선행 연구 204) 국제기업가정신과 신생벤처기업 254. 국제기업가정신의 속성 도출 331) 국제기업가정신과 기회 332) 기회 인지 프로세스 343) 기회 인지의 주요 요인 364) 국제기업가정신의 일반적 속성과 글로벌 속성 도출 38제 2 절. 국제화 기회에 관한 이론적 고찰 521. 국제화 동기 522. 국제화 기회의 선행 연구 573. 국제화 기회의 유형 분류 614. 국제화 기회와 성과와의 관계 71제 3 절. 국제화 성과에 관한 이론적 고찰 72제 4 절. 전략적 적합성에 관한 이론적 고찰 73제 3 장. 연구 방법 75제 1 절. 연구모형 75제 2 절. 연구가설 771. 국제기업가정신과 국제화 기회 간의 관계 772. 국제화 기회와 국제화 성과 간의 관계 813. 국제기업가정신, 국제화 기회, 국제화 성과 간의 관계 84제 3 절. 변수의 조작적 정의 및 설문지 구성 861. 변수의 조작적 정의 861) 국제기업가정신 862) 국제화 기회 903) 국제화 성과 934) 통제 변수 932. 설문지 구성 93제 4 절. 조사방법 951. 조사대상 및 자료수집 952. 분석방법 95제 4 장. 실증분석 96제 1 절. 표본의 특성 96제 2 절. 신뢰도 및 타당도 분석 971. 국제기업가정신의 신뢰도 검증 및 탐색적 요인분석 972. 국제화 기회의 신뢰도 검증 및 탐색적 요인분석 993. 국제화 성과의 신뢰도 검증 및 탐색적 요인분석 1004. 확인적 요인분석 100제 3 절. 상관관계분석 102제 4 절. 연구모형 및 가설 검증 1031. AMOS에 의한 분석 1032. 모형의 적합도 검증 1033. 가설 검증 1041) 국제기업가정신과 국제화 기회 간의 영향관계 1042) 국제기업가정신과 국제화 기회의 적합성 1063) 국제화 기회와 국제화 성과 간의 영향관계 1094) 국제기업가정신과 국제화 성과 간의 영향관계 1095) 국제기업가정신과 국제화 성과 간의 관계에서 국제화 기회의 매개적 역할 110제 5 장. 결론 121제 1 절. 연구 결과 요약 및 시사점 121제 2 절. 연구의 한계점 및 향후 연구 방향 125참고문헌 128[부록] 설문지 157Abstract 162