본 연구는 중학교 1, 2학년을 대상으로 청소년의 또래동조성 및 자기통제력과 집단따돌림과의 관계에서 갈등협상전략의 조절효과를 검증하는 데 목적이 있으며, 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 또래동조성 수준에 따라 집단따돌림은 의미있는 차이가 있는가? 둘째, 자기통제력 수준에 따라 집단따돌림은 의미있는 차이가 있는가? 셋째, 갈등협상전략에 따라 집단따돌림은 의미있는 차이가 있는가? 넷째, 갈등협상전략은 또래동조성 및 자기통제력과 집단따돌림과의 관계를 의미있게 조절하는가? 연구대상은 대구광역시 8개 구군 중 동구, 서구, 남구, 달서구에 소재한 6개 중학교 청소년 900명이며, 이들 중 827명의 자료를 분석하였다. 사용된 도구는 이수봉(2017)이 재구성한 또래동조성 척도, 남현미(1999)가 재구성한 자기통제력 척도, 본 연구자가 재구성한 집단따돌림 척도, Rahim(1983)이 개발하고 서해인(2016)이 사용한 갈등협상전략 척도이다. 본 연구에서는 측정도구의 타당도와 신뢰도를 검증하기 위하여 예비조사를 실시하였으며, SPSS 23.0 프로그램을 사용하여 기술통계, 이원변량분석(2-Way ANOVA), Scheffe 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과와 논의를 토대로 도출한 결론은 다음과 같다. 첫째, 또래동조성 수준에 따라 집단따돌림은 차이가 있다. 또래동조성‘상’집단이‘중’집단과‘하’집단보다‘중’집단은‘하’집단보다 집단따돌림 경험(중복, 가해, 피해)이 의미있게 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 자기통제력 수준에 따라 집단따돌림은 차이가 있다. 자기통제력이‘하’집단이‘중’집단과 ‘상’집단보다 ‘중’집단은‘상’집단보다 집단따돌림 경험(중복, 가해, 피해)이 의미있게 더 높은 것으로 나타났다. 셋째, 갈등협상전략에 따라 집단따돌림은 의미있는 차이가 있다. 지배형을 주로 사용하는 집단의 집단따돌림 경험(중복, 가해, 피해)이 의미있게 높은 것으로 나타났고, 양보·타협형을 주로 사용하는 집단의 집단따돌림 경험(중복, 가해, 피해)이 의미있게 더 낮은 것으로 나타났다. 넷째, 집단따돌림 경험(중복, 가해, 피해)에 대해 갈등협상전략은 또래동조성과 의미있는 상호작용이 있는 것으로 나타났다. 상호작용 양상은 집단따돌림 중복, 가해, 피해집단에 따라 상이한 차이가 있으며, 각 집단별로 갈등협상전략의 조절기능은 차이가 있다. 이러한 결과는 집단따돌림을 비롯한 청소년의 문제행동과 관련하여 또래동조성은 부정적인 기능을 하고 자기통제력은 긍정적인 기능을 하고 있음을 시사한다. 그리고 갈등협상전략은 특히 집단따돌림과 관련하여 긍정적 전략인 협력형과 양보·타협형이 또래동조성의 부정적 영향을 중재하는 기능을 하고 있음을 나타낸다. 그러나 집단따돌림의 가해와 피해, 중복경험 집단에 따른 차별적인 결과는 나타나지 않았으며, 이는 집단따돌림을 전체적으로 해석할 필요성을 시사한다. 그리고 집단따돌림 중복, 가해, 피해경험 집단에 따라 또래동조성과 갈등협상전략 간의 상호작용은 차이가 있으며, 각 집단별로 다른 갈등협상전략을 조절변인으로 사용할 필요가 있음을 나타낸다.
The purpose of this study is to investigate the moderating effect of conflict negotiation strategies on the relationship between peer conformity, self-control and bullying with adolescents among the first graders and second graders of middle schools. The research questions are as follows. First, is there a significant difference among the levels of peer conformity on bullying? Second, is there a significant difference among the levels of self-control on bullying? Third, is there a significant difference among the conflict negotiating strategies on bullying? Fourth, is there a significant interaction on the relationship between conflict negotiating strategies and peer conformity, self-control on bullying? The subjects of this study are 900 adolescents of 6 middle schools located at Dong-gu, Seo-gu, Nam-gu, and Dalseo-gu among 8 sub-districts and counties of Daegu Metropolitan City, out of which data from 827 adolescents are used for analyses. The used tools are the peer conformity scale reconstructed by Lee Su-bong (2017), the self-control scale reconstructed by Nam Hyun-mi (1999), the bullying scale reconstructed by the researcher and the conflict negotiating scale developed by Rahim (1983) and used by Suh Hae-in (2016). To test the validity and reliability of the measuring tools, we performed preliminary survey in this study, and carried out the descriptive statistics, two-way ANOVA, and Scheffe post-hoc individual test by using the SPSS 23 program. Basing on the results and discussions, the conclusions as follows: First, there are a significant difference among the level of peer conformity of adolescents on bullying. The group with higher peer conformity score is found to experience bullying significantly more than the group with middle and lower peer conformity score, while the group with middle peer conformity score is found to encounter bullying (duplication, attack and damage) more than the group with lower peer conformity score. Second, there are a significant difference among the level of self-control of adolescents on bullying. The group with lower self-control score is found to experience bullying significantly more than the group with middle and higher self-control score, while the group with middle self-control score is found to experience bullying (duplication, attack and damage) more than the group with higher self-control score. The damage caused by bullying and the experience of bullying the peers show the same results. Third, there are a significant difference among the conflict negotiating strategies of adolescents on bullying. For the group using dominance type, the bullying experience (duplication, attack and damage) are significantly higher and for the group using yield and compromise, the bullying experience(duplication, attack and damage) are significantly lower. Fourth, conflict negotiating strategies have a significant interaction with peer conformity on bullying (duplication, attack and damage). Each type of interaction is various on accordance to bullying duplication, attack and damage groups. Aforesaid results suggest that schools and adolescent education sites would need to make efforts to help strengthen adolescents‘ peer conformity and self-control that directly leads to reduction of the bullying experience(duplication, attack and damage). And there would need to integrate duplication, attack and damage about the bullying of adolescents and to provide the differential treatment the conflict negotiation strategies.