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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김선응 (충남대학교, 忠南大學校 大學院)

지도교수
조혁수
발행연도
2019
저작권
충남대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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Due to the worldwide distribution of the Internet and smartphones since the 2000s, online marketing of exports to businesses has long been established as a necessary marketing technique. Countries around the world offer various export marketing policies and subsidies to encourage corporate exports, but many are still spending the money on exhibition participation such as offline marketing, and the rate of using for trade B2B e-Marketplace is low. But trade B2B e-Marketplace is becoming important continuously, because it is representative online marketing method that serves as an international market for companies to promote their products and collect market information without participation of exhibitions. Considering the above circumstances, making an Analysis of factors affecting trade B2B e-Marketplace utilization, at the same time, An Empirical Analysis of the Effects of the Linkage between trade B2B e-Marketplace and Exhibition is very necessary.
The purpose of the study is to demonstrate the effect of the link use of trade exhibition and trade B2B e-Market places while empirical analysis on the capabilities of companies, the characteristic of products and the characteristic of trade B2B e-Marketplaces. The questionnaire was conducted between November 1, 2017 and December 31, 2017 for small and medium-sized companies promoting products in the trade e-marketplace. The collected questionnaire was 144, but ten unfaithful responses were excluded. Major analysis techniques were used by SPSS and AMOS.
Four hypotheses were adopted as a result of verification of the hypothesis specified from 1 to 8, based on prior research and research models. The business experience, popularity of e-marketplace, and the value[cost] for differentiated information of the trade B2B e-Marketplace affects the utilization of trade B2B e-marketplaces.
Furthermore, the characteristics of the consumer goods in the product and the use of government and institutional support policies and the level of product standardization do not directly affect the utilization of the trade B2B e-Marketplace. This means that the use of government and institutional support policies does not lead to utilization of trade B2B e-marketplaces and companies from various product lines can derive utilization performance from the trade B2B e-Marketplace.
In addition, the linkage use of the trade exhibition does not directly affect the utilization performance of trade B2B e-Marketplaces. This means that the participation of exhibition to derive the utilization performance of exhibition does not lead to utilization of trade B2B e-Marketplaces.

목차

제1장 서론 1
제1절 연구의 배경과 목적 1
제2절 연구의 방법과 구성 4
제2장 이론적 고찰 6
제1절 e-마켓플레이스의 개념과 현황 6
1. e-마켓플레이스 개념 6
2. e-마켓플레이스 현황 10
제2절 e-마켓플레이스 관련 선행연구 14
제3장 e-마켓플레이스 활용 및 전시회 활용 요인 16
제1절 기업의 역량과 e-마켓플레이스 활용정도 17
1. 무역경험 17
2. 지원정책 활용 19
제2절 제품의 특성과 e-마켓플레이스 활용정도 21
1. 제품의 표준화 단계 21
2. 제품의 소비재 특성 23
제3절 e-마켓플레이스의 특성과 활용정도 25
1. 지명도 25
2. 이용정보의 가치[가격] 26
제4절 e-마켓플레이스 활용정도와 활용성과 28
제5절 e-마켓플레이스와 무역 전시회 29
제4장 실증연구 분석 30
제1절 자료수집 30
제2절 신뢰성 및 타당성 분석 35
1. 신뢰성 분석 35
2. 타당성 분석 36
제3절 인과관계 분석 39
1. 상관관계 분석 39
2. 구조방정식 모형 분석 40
제4절 가설검증 및 실증분석 결과 43
제5장 결론 45
제1절 연구의 요약 및 시사점 45
1. 연구의 요약 46
2. 연구의 시사점 48
제2절 연구의 한계점 및 향후 연구방향 50
참고문헌 51
Abstract 58
설문지 61

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