메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

연민희 (충남대학교, 忠南大學校 大學院)

지도교수
박우훈
발행연도
2019
저작권
충남대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수2

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (5)

초록· 키워드

오류제보하기
본 논문은 雲養 金允植(1835~1922)의 문학 유산 중 산문 작품을 연구 대상으로 선정하여, 그것의 내용, 구성, 수사 등을 분석하고자 하는 의도에서 시작하였다. 이러한 작업을 바탕으로 김윤식의 산문이 이룩한 문학적 성취를 학인하고 나아가 그가 한국 한문학사상에서 점유하고 있는 문학사적 위상을 정립하고자 함이 실질적인 목적이었다. 연구의 결과를 정리하여 결론으로 제시한다.
김윤식 산문의 창작 배경과 산문 전반을 살펴보기 위해 김윤식이 살았던 구한말의 시대배경, 김윤식의 가계와 생애, 학문적 연원과 교유관계로 나누어 살펴보고 그의 산문작품도 개괄적으로 정리하였다. 그는 선대인 김식과 김육으로부터 내려오는 가학과 스승인 유신환과 박규수에게서 전수받은 학맥을 이어 자신만의 사상과 학문을 구축하였다. 그리고 교유관계는 매우 다양하여 국내외 정치, 문화, 학문 등 다양한 사람과 교류하였을 뿐만 아니라 청나라와 일본의 정치적 인물과 학자들과의 교류도 활발하였다.
김윤식은 산문에 대해 독자적이고 수준 높은 이론을 정립하였고, 깊이 있는 비평의식을 가지고 있었다. 그는 기자 이후로 삼국과, 고려, 조선의 문풍을 서술하고 고려부터는 문장가들을 상세하게 예를 들어 그들의 문장을 평가하였다. 산문의 원류를 개괄적으로 간략하게 정리하면서 시대적 특징 또한 정확하게 제시하였다. 이러한 종류의 산문은 약술한 산문사라고 할 정도로 그의 비평적 안목이 높았음을 보여주는 증거이다. 김윤식은 道와 文을 상보적 관계로 인식하였고 因文入道의 사고에 입각하여 문학의 효용성을 인정하였다. 문장의 최종 목적은 도를 드러내는 것이지만 그것이 문을 통해서 더욱 확고해진다는 생각을 견지하였다. 그리고 학문과 문장은 ‘原非二致’ 즉 하나의 이치에서 나온 것이기에 근본이 되는 학문만 강조한다든지, 근원을 버려둔 채 문장 익히는 것에만 힘을 기울이는 것에서 벗어나 두 개의 비중을 어느 한쪽에만 편중시킬 것이 아니라 골고루 갖추는 것이 필요하다고 역설하였다.
김윤식의 산문 내용에 있어 특이점은 현실인식과 개화사상에 관한 것들이 많다는 점이다. 그는 東道西器論에 입각해 儒學의 道를 근본으로 삼고 그 위에 서양의 새로운 것을 더하여 융합하고자 하였다. 또한 그는 학교 교육을 통한 근대 문명을 지향하였으며, 西器를 수용하여 新敎育을 제창하였고 조선의 주체적 時務觀을 확립하고자 하였다. 이러한 그의 정신은 현실에 대한 개혁의지로까지 이어졌다.
김윤식 산문의 구성 양상을 분석하여 문장 구조의 독창성과 미학을 고찰해보았다. 그는 기승전결의 4단 구성법을 토대로 하여 그 속에 다양한 수사법을 적용하여 자신이 말하고자 하는 글의 주제를 선명하게 드러내었고, 추보식 전개 방식으로 시간 순서와 공간 순서가 어우러지게 하였다. 이는 물리적 시간의 흐름에 따라 기술하는 방식으로 김윤식은 이러한 방식을 제문이나 유람기에 적용시켜 시간적 순서에 따르는 구성과 공간적 순서에 따른 구성법을 사용하여 작품을 구조화하고 시간과 공간의 순차적 흐름에 따라 기술하여 독자로 하여금 눈으로 따라가 함께하는 현장감을 살렸다. 또한 의론과 사실의 기록을 적절히 조화시켜 변화를 꾀함으로써 독자에게 긴장감을 안겨주기도 하였다. 그는 타당한 규범과 기준 아래 자신의 논의를 효과적으로 드러내기 위한 다양한 방법의 글쓰기 방식을 시도하였는데 그 중의 하나가 바로 논리 전개의 확장이다. 이러한 방법은 하나의 작은 일을 미루어 세상의 이치로 확대되어 부분에서 전체로 이동하기도 하고, 일반적 견해에서 좀 더 심화되고 구체적인 논리로 옮겨가기도 하며, 대등한 사례를 병렬적으로 연결하여 더 큰 이치를 표현하는데 주력하였다.
김윤식 산문의 표현 기교에 두드러지게 나타나고 있는 수사 기법을 네 가지로 나누어 고찰해보았다. 먼저 김윤식은 인용과 예시의 수사를 통해 자신의 논리에 대한 타당한 근거로 삼고자 하였다. 이는 복잡하고 길게 서술해야 할 말을 짧은 문장으로 압축할 수 있는 방법으로, 특히 경전이나 고사의 인용은 독자들이 일찍부터 그 의미를 알 수 있기에 김윤식이 말하고자 하는 주제에 쉽게 접근하게 하는 도구로 사용되었다. 그리고 이러한 인용과 예시의 수사는 문장에 무게감을 주고 내용을 풍부하게 해주며 다양한 변화를 통해 자신의 이론을 객관적으로 증명시키게 된다. 그리고 자신의 논의를 설득시키는 방법으로 문답법을 자주 사용하였다. 문답법의 사용에 있어 다른 작품들은 묻는 자와 대답하는 자를 정해놓고 같은 규칙에 따라 묻고 대답한 반면, 김윤식은 자문자답의 형식으로 시작하여 타문자답으로 변화를 줌으로써 독자로 하여금 작자의 의론에 기대감을 갖게도 하고, 자신을 삼자화하여 자신의 논의에 객관성을 유지하면서 독자를 논리적으로 설득하기도 하였다. 또한 직서ㆍ억양ㆍ반복 등 다양한 수사기교를 사용하여 문장의 기세나 흐름에 변화를 줌으로써 독자로 하여금 긴장감과 흥미를 유발시키기도 하였다. 대우구를 자주 사용하여 자유로운 형식으로 긴장감이 줄어드는 위험을 피하고 산문에 약간의 규율을 적용시켜 문단의 변화를 꾀하며, 아름다운 리듬감을 가미하여 산문에서의 가독성을 높이는데 일조하기도 하였다. 이처럼 김윤식은 자신이 말하고자 하는 바를 독자들에게 잘 전달하기 위해 다양한 수사법을 적용하여 변화를 꾀하고 산문의 완성된 수사미를 도모하는 산문 창작 기법을 구사하고 있음을 볼 수 있었다.
김윤식 산문의 특징과 문학사적 위상을 살펴보았다. 김윤식 산문의 특징은 학문일치를 위한 글쓰기 방식, 정연한 논리구조, 騈儷體式 대우구를 통한 형식미가 돋보인다. 내용에 있어서는 전통적인 산문체에 격변기의 한 특징인 東道西器的 개혁 사상을 반영한 점이다. 그리고 개화지식인으로서 東道西器論 아래 고문을 창도하고 조선의 마지막 대제학으로 정통 고문가의 입장에서 도를 전할 수 있는 글을 써서 유학자적 위상을 견지하고 있음을 파악할 수 있게 하였다. 제가들의 평에 의하면 浮華함을 배격하고 實事를 추구하는 ‘經世之文’으로의 실용성과, 기이한 정취를 담은 ‘奇偉之文’으로서의 문학성을 높이 평가했다고 볼 수 있다. 당대의 일본 한학자들도 김윤식의 문장에 대해 ‘한 시대의 宗匠’, ‘典型’ 등의 표현 등을 써서 높이 평가하였으며, 김윤식의 작품 중 ?八家涉筆?과 ?十六私議? 등 구체적인 작품을 들어 호평하기도 하였다.
이상의 평가로 볼 때 김윤식의 학문과 문장에 대한 위상이 당시에도 인정을 받았을 정도로 높았음을 알 수 있다. 그의 문학적 성취에 대해서는 한ㆍ일 문사들이 누구도 부정할 수 없을 정도로 높게 평가하고 있다는 것을 알 수 있다.

In this study, we establish the literary-historical status of Wunyang Kim Yun-sik (雲養 金允植)(1835~1922) by analyzing his prose works according to content, structure, and rhetorical aspects.
Firstly, the historical context of the latter Joseon empire that Kim Yun-sik lived in, Kim’s family and life, and his academic origins and relationships were examined for Kim’s literary backgrounds. His prose works were organized accordingly. Kim completed his philosophy and academics through a combination of the family works passed on from his ancestors Kim Shik(金湜) and Kim Yuk(金堉) and academic lines passed on from his teachers Yoo Shin-hwan(?莘煥) and Park Gyu-soo(朴珪壽). His personal connections were very diverse in that not only did he interact with a variety of people in politics, literature, and academics, but also with political figures and scholars of Qing and Japan.
Secondly, we established theories regarding the prose of Kim followed by a sense of literary criticism. Kim Yun-sik described the literary styles of works after Gija Joseon, including the Three Kingdoms era, Goryeo era, and Joseon era, where he evaluated the works in detail with examples starting from the works of the Goryeo era. He was able to effectively organize the initial flow of the prose while accurately capturing the historical characteristics. His works could be considered a briefly described history of prose, which can be considered as evidence for his rich understanding of prose and deep literary insights. He regarded Dao(道) and Mun(文) as complementary concepts. Based on the ancient writing theories of Inmunyipdo(因文入道), Kim believed that the purpose of 文 is to portray 道, but also that Dao(道) is highlighted by 文. Furthermore, because academics and writings are from a unified origin(原非二致), Kim emphasized that a balance between the two was necessary.
Thirdly, the prose of Kim Yun-sik is unique in that there are numerous points about awareness of the reality and enlightenment. Under the theory of Eastern moral and western technology(東道西器論) spirit, Kim aimed to build new thoughts from the west on top of Dao(道) of Sino-Korean Confucianism(儒學) foundations. In addition, he sought modern civilization through education and proposed new education(新敎育) by accepting western technology(西器) while trying to deal with affairs(時務) of Joseon independently. Such spirits of Kim lead to an increased aspiration for reformation in reality.
Fourthly, we analyzed the structure of the prose of Kim Yun-sik to investigate the aestheticism and originality of his sentence structure. Based on the four-stage structure of Giseungjeongyeol(起承轉結), Kim utilized numerous rhetorical devices to clearly visualize the themes of his writing, while making use of chronological developments to integrate both time and space orders. Kim incorporated such methods of following the physical time flow on his funeral orations and travel memoirs to create a structure that increases the presence of the readers. He also integrated dialogues and records of facts together to create tension in the reader. Under appropriate rules and standards, he attempted to differentiate his writing styles to effectively deliver his arguments, where expansion of logical deployment is one such example. In this method, Kim focused on expanding small events to a law in the universe, transcending an ordinary opinion into a more specified and intensified logic, and paralleling similar episodes to realize a bigger concept.
Fifthly, we divided the rhetorical devices of Kim Yun-sik into four and examined each. To begin with, Kim Yun-sik utilized quotations and illustrations to support his logical statements. This was used to compress what would have been complex and lengthy into something short and concise. This was especially used to approach his themes easily as the readers already know the meaning behind classical texts. Such rhetoric of quotations and illustrations enriched the content and added weight to the sentences, allowing Kim’s theories to be demonstrated objectively through multiple variations. Kim also used question-and-answer exchanges to get his arguments through. While the usual question-and-answer exchanges are rule-based and are made between a predetermined questioner and answerer, Kim Yun-sik’s question-and-answer exchanges started from a self question-and-answer and transitioned to a situation where questions were asked by others to raise expectations of the readers regarding the author’s intentions. It was also used to detach the author to logically persuade the readers while maintaining objectivity. Furthermore, various rhetorical devices such as forthright statements, intonations, and repetitions were used to add variations to the energy and flow of the writing piece and intrigue the readers with tension and engagement. Frequent verbal antithesis was used to add a little discipline to the writing for variations in paragraphs, drifting away from the simplicity that structure free writing displays. It was also used to add beautiful rhythm and increase readability. Therefore, we can see that Kim Yun-sik demonstrated a prose writing technique that utilizes a variety of literary techniques and seeks rhetorical perfection in order to deliver his message to the readers clearly.
Lastly, we examined the characteristics and the literary-historical status of Kim Yun-sik’s prose. The prose of Kim shows a structural beauty through a writing style dedicated to the unification of Hak(學) and Mun(文), organized logical structure, and Byeonryeo(騈儷體)antithesis. Content-wise, his prose incorporates traditional prose style and the theory of Eastern moral and western technology(東道西器) reformation thoughts together. As an enlightenment scholar, Kim advocated the theory of Eastern moral and western technology(東道西器) ancient writing. As the last Daejehak of Joseon, he wrote works that could spread 道 under the perspectives of an authentic ancient writer that adheres to his Confucian status. We can see that the scholars take highly of the practicality of Gyeongsejimun(經世之文) that rejects Fuhua(浮華) and seeks Silsa(實事), and the literary values of Giwijimun(奇偉之文) that holds an odd atmosphere.
We hope to see the research on the prose of Kim Yun-sik(金允植) be systemized and objectified by analyzing more resources in the future.

목차

Ⅰ. 序論 1
1. 硏究史 檢討 및 問題 提起 1
2. 硏究目的 및 硏究方法 8
Ⅱ. 文學的 背景과 作品 槪觀 11
1. 家系와 生涯 11
2. 學問的 淵源과 交遊 15
1) 學問的 淵源 15
2) 交遊 18
3. 散文 作品 槪觀 21
1) 雲養集의 발간 경위 21
2) 散文 槪觀 22
Ⅲ. 金允植의 散文 理論 27
1. 文章의 源流 28
2. 因文入道 31
3. 道文一致의 作文 39
Ⅳ. 東道西器의 融合的 思考 46
1. 學校 敎育을 통한 近代 文明 指向 46
2. 新六藝의 敎育 50
3. 主體的 時務 58
4. 現實에 대한 改革意志 67
Ⅴ. 文章展開의 構成 方式 80
1. 起承轉結의 有機的 構造 80
2. 追步式 敍述 91
3. 議論과 事實의 調和 98
4. 論理 展開의 擴張 108
Ⅵ. 學文一致를 위한 修辭 技法 117
1. 引用과 例示法 117
2. 多樣한 問答法 127
3 直敍ㆍ抑揚ㆍ反復法 138
4. 騈儷體式 對偶法 152
Ⅶ. 金允植 散文의 特徵과 文學史的 位相 161
1. 散文의 特徵 161
2. 文學史的 位相 167
1) 開化知識人으로서의 東道西器論的 古文唱導 167
2) 諸家들의 評價로 본 金允植 文學의 位相 170
Ⅷ. 結論 175

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0