청소년의 자살사고에 미치는 요인으로 우울과 일상적 스트레스, 신경증 성향 간의 관계를 알아보고자 하였다. 3개월 간 2회 조사를 실시하는 단기 종단적 연구로써 청소년의 자살사고의 변화 및 이에 영향을 미치는 요인을 알아보고자 하였다. 대구·경북 소재 4개의 고등학교에 재학 중인 남녀 고등학생 427명을 대상으로 자살사고 척도, 우울 척도, 일상적 스트레스 척도, 신경증 척도로 구성된 자료를 수집하였다. 성별과 학년 간에 자살사고 현황을 알아보았으며 측정 변인들 간의 상관분석을 실시하였다. 그리고 주요 관심사인 시점 1 및 시점 2의 자살사고에 영향을 미치는 요인을 규명하기 위하여 위계적 회귀분석을 실시하였다. 결과는 다음과 같았다. 성별과 학년에 따른 자살사고의 차이는 나타나지 않았다. 자살사고와 우울, 일상적 스트레스, 신경증 간에는 유의한 정적 상관을 나타냈다. 위계적 회귀분석의 결과 고등학생의 우울과 일상적 스트레스, 신경증 성향 순으로 시점 1의 자살사고를 유의미하게 설명했다. 시점 2의 자살사고는 시점 1의 자살사고, 우울, 일상적 스트레스, 신경증 성향 순으로 유의한 설명량을 보였다. 단, 시점 1과 시점 2간의 자살사고는 변화 없이 3개월간 유지되는 양상이었다. 이러한 연구결과를 바탕으로 시사점과 후속 연구에 대한 제언을 논의하였다.
핵심어: 청소년, 자살사고, 우울, 일상적 스트레스, 신경증, 단기종단 연구
This study aimed to find out the relationship between depression, daily stress, and neurotic tendencies as a contributing factor to adolescents'' suicidal ideation. It conducted survey twice over three months as a short-term longitudinal design. It was designed to find out the changes and factors that affect suicidal ideation in adolescents. 427 male and female high school students in four high schools in Daegu and North Gyeongsang Province collected data consisting of suicide ideation scale, depression scale, daily stress scale, and neurotic tendency scale. The current status of suicidal ideation surveyed across gender and grade, there were no differences. Correlational and hierarchical regression analysis were performed to identify the factors that affect suicidal ideation at time 1 and 2 which are the main concerns. The results were as follows; There were significant positive correlations among suicidal ideation, depression, daily stress, and neurotic tendencies. According to the hierarchical regression analysis at time 1, depression, daily stress, and neurotic tendencies led them to suicidal ideation. The suicidal ideation at time 2 showed a significant amount of explanation in the order of suicidal ideation at time 1, depression, daily stress, and neurotic tendencies. However, the suicidal ideation between time 1 and 2 was maintained for three months without change. Based on these findings, we discussed current issues and suggestions for further research.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구 목적 4Ⅱ. 이론적 배경 51. 신경증 경향 52. 일상적 스트레스 63. 우울 104. 자살사고 12Ⅲ. 연구방법 161. 연구대상 및 기간 162. 연구도구 163. 분석 방법 19Ⅳ. 연구결과 201. 조사 대상자의 특성 및 기술 통계치 202. 성별, 학년의 시점 간 자살사고 특성 223. 주요변인의 상관관계 분석 244. 고등학생의 자살사고와 우울, 일상적 스트레스, 신경증 성향의 관계 26Ⅴ. 논의 30참고문헌 33영문초록 41부 록 42