메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이건우 (강릉원주대학교, 江陵原州大學校)

지도교수
유구종
발행연도
2019
저작권
강릉원주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수7

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
This study was analyzed the activities ''structure and components of the coding education'' for the plan for practice of young children coding robot activities. And also identified the focus of the young children coding robot activities on the teacher learning support behavior and the mathematical problem-solving ability of the young children.
Accordingly, the study was conducted for 12 weeks after a six-week preliminary study of 43 children aged 5 and two teachers from the experimental group and the comparative group.
A mathematical problem-solving ability of young children was analyzed through the verification of the effects of the two groups for the post-inspection, and differences in the interaction patterns of teacher-young children study support through a two-way measurement of young children coding robot activities.
The results were as follows.
First, the study found that young children coding robot activities based on ''collaborative problem-solving learning'' has a positive impact on the interactions between teacher learning support behavior. Sub-port analysis shows statistically, there are significant differences in concept descriptions, feedback, and language modeling among groups.
Second, it was analyzed that for the experimental group, there were statistically significant differences in the learning support behavior in the period as a result of the verification of the specific differences between each session of the learning assistance interaction.
Lastly, it was analyzed that the activities of the young children coding robot based on the ''cooperative problem-solving learning'' had a positive effect on the young children''s mathematical problem-solving ability
According these results, the use of child coding robot activities based on ''collaborative problem solving learning'' theory was discussed.

목차

목 차
ABSTRACT ⅰ
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 4
3. 용어의 정의 5
Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 협동학습 및 문제해결학습의 개념과 모형 7
1) 협동적 문제해결학습의 개념 7
2) 협동학습 및 문제해결학습의 모형 8
3) 협동적 문제해결학습과 유아코딩로봇활동 전개 11
2. 교사 학습지원 행동의 정의 및 요소 14
1) 학습지원 행동의 정의 14
2) 학습지원 행동 구성요소 14
3. 유아의 수학적 문제해결력 15
4. 유아코딩로봇활동의 요소 및 효과 18
1) 코딩교육의 현황 18
2) 유아코딩로봇활동의 정의 19
3) 유아코딩로봇활동의 요소 19
4) 유아코딩로봇활동과 학습지원 행동, 수학적 문제해결력 21
III. 연구 방법 및 절차 23
1. 연구 대상 23
2. 연구도구 23
1) 측정도구 23
2) 실험도구 28
3. 연구절차 33
1) 예비연구 34
2) 사전검사 34
3) 적용처치 35
4) 사후검사 49
4. 자료 수집 49
1) 자료 수집 방법 49
2) 학습지원 행동 측정 50
5. 자료 처리 및 분석 51
Ⅳ. 연구결과 및 해석 52
1. 협동적 문제해결학습에 기반한 유아코딩로봇활동이 학습지원 행동에 미치는 영향 52
1) 집단 간 학습지원 행동 사전 동질성 검증 52
2) 활동 유형별 집단 간 학습지원 행동 사후검사 분석 결과 53
3) 회기별 학습지원 행동 분석 58
2. 협동적 문제해결학습에 기반한 유아코딩로봇활동이 유아의 수학적 문제해결력에 미치는 영향 69
1) 수학적 문제해결력에 미치는 영향 70
2) 수학적 문제해결력 구성요소별 집단 간 차이 검증 70
3. 협동적 문제해결학습에 기반한 유아코딩로봇활동 양상 71
1) 유아코딩로봇활동에서 나타난 학습지원 행동과 그 의미 72
2) 유아코딩로봇활동에서 나타난 수학적 문제해결과정과 그 의미 74
Ⅵ. 논의 및 결론 78
1. 요약 78
2. 논의 및 결론 79
2. 제언 83
○ 참고문헌
○ 부록

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0