경제성장에 따른 국민소득의 향상과 식생활 방식의 변화는 유기농, 친환경 농산물의 소비가 늘어나기 시작했으며, 이에 베이커리에서도 유기농원료를 사용한 제품들이 출시하기 시작하였다. 이러한 환경에서 유기농 베이커리 제품에 대한 소비자 인식과 구매프로세스를 파악하고자 하였다. 본 연구는 계획행동이론을 바탕으로 소비자의 유기농 베이커리 제품 구매프로세스에 대한 경로와 가격민감도에 대한 조절효과를 검증하여 베이커리 산업에서 유기농 원료에 대한 활성화를 위한 방안을 제시하고자 하는데 그 목적이 있었다. 설문조사 대상은 유기농 베이커리 제품 구매 경험이 있는 수도권 지역의 남녀 20세 이상의 소비자를 대상으로 하였다. 설문조사는 유기농 베이커리 제품 이용 고객에게 최대한 많은 응답 대상자를 확보하기 위해 Online, Offline 방법을 동시에 진행하여, 2019년 5월 15일부터 17일까지 3일간 예비조사 후 참여자들의 의견을 반영하여 설문지 문항을 수정 한 후, 본 조사는 2019년 5월 22일부터 26일까지 5일간 327부(100%)의 유효 표본으로 SPSS Statistics Version 24.0 프로그램과 AMOS Version 24.0 프로그램을 사용하여 수집된 자료를 분석하였다. 본 연구의 결과와 시사점은 다음과 같다. 첫째, 유기농 베이커리 제품에 대한 계획행동이론의 적용은 유기농관심도, 지각된 통제감, 구매행동의도에 이르는 경로는 기각되었으나, 그 외의 경로는 모두 채택되었다. 구매이유인 건강?식품안전?환경관심도와 유기농관심도가 구매동기, 구매행동의도에 이르는 경로에서 정(+)의 영향을 미친다는 것도 확인되었다. 이를 통해 유기농 베이커리 제품의 구매프로세스 활성화를 위해서 건강?식품안전?환경관심도와 유기농관심도를 활용해야 한다는 것이다. 또한 유기농 베이커리 제품에 대한 행동적 태도의 요인은 구매행동의도에 이르는 경로에 강한 영향력을 나타냈으므로 이 결과를 바탕으로 소비자에게 유기농 제품에 대한 행동적 태도를 높이기 위해 소비자들에게 유기농 베이커리 제품에 대한 올바른 정보가 소비자의 소비태도를 변화 시킬 수 있다는 것을 시사한다. 둘째, 가격민감도에 따라서 유기농 베이커리 제품의 구매프로세스에 유의미한 차이를 나타냈다. 가격민감집단은 유기농관심도에서 지각된 통제감, 구매행동이유에 이르는 경로가 기각되었으며, 가격둔감집단은 건강?식품안전? 환경관심도에서 구매동기 변수인 주관적 규범, 지각된 통제감에 이르는 경로가 기각되었으며, 주관적 규범에서 구매행동의도에 이르는 경로에서 기각 되었다. 이 결과로 가격민감집단과 가격둔감집단에 대하여 유기농 베이커리 제품의 활성화를 위해 다른 접근 방식의 마케팅이 필요하다는 것을 시사한다. 본 연구의 결과를 바탕으로 유기농 베이커리 제품의 활성화를 위하여 유기농 원료에 대한 바른 정보 전달과 많은 소비자들이 접할 수 있는 가격 정책으로 유기농 베이커리 제품의 활성화에 기여할 것으로 판단된다.
The improvement of national income and changes in diet due to economic growth began to increase consumption of organic and eco-friendly farm products, and thus products using organic materials began to be released in bakeries. Thus, it was necessary to understand consumer awareness and purchasing processes for organic bakery products. Based on the theory of planning behavior, the purpose of this study was to validate the path to consumers'' organic bakery product purchasing process, demographic differences, and control effect of price sensitivity, so as to suggest the revitalization of organic raw materials in the bakery industry. The pilot test was conducted for 3 days from May 15 to 17, 2019, and the questionnaire was supplemented and revised according to the results of the preliminary survey. The main survey was conducted for 327 men and women aged 20 and older in the Seoul metropolitan area who had experience purchasing organic bakery products for 5 days from May 22 to 26, 2019. All 327 questionnaires were used in analysis, and the data were analyzed using I M SPSS version 24.0, AMOS version 24.0. The results and implications of this study were as follows. First, the application of the theory of planned behavior to interest in organic bakery product, perceived behavioral control and purchasing behavioral intention were rejected, but all other hypotheses were adopted. It has also been confirmed that health, food safety, environmental concern and organic concern, which are the purchasing reasons, had positive effects on the path to purchase global motives and purchase behavioral intention. In order to revitalize the purchasing process of organic bakery products, health, food safety, environmental concern and organic concern should be utilized. Attitudes toward behavior had all strongly correlated with the path to purchase behavioral intention, suggesting that the right information about organic bakery products can change consumer’s spending attitudes in order to increase their behavioral attitude toward organic products. Second, there were significant differences in the purchasing process of organic bakery products according to their price sensitivity. The price-sensitive groups have been denied routes from organic concern to perceived behavioral control, and from perceived behavioral control to the purchase behavioral intention. The price insensitive group was rejected in the path from health, food safety, environmental concern to subjective norms and perceived behavioral control. It was also rejected in the path from subjective norms to purchase behavioral intention. The result suggests that different approaches of marketing are needed to revitalize organic bakery products in price-sensitive and price insensitive group. Based on the results of this study, it is expected that the correct delivery of information on organic ingredients and the price policies available to many consumers will contribute to the revitalization of organic bakery products.