본 연구는 인공지능시대라는 급격하고도 특별한 사회적 변화 앞에 새로운 방식의 기독교교육, 특별히 성서교육이 진행되어야 한다는 사실을 바탕으로, 융복합적 성서교육의 모형을 제시하는 데 그 목적이 있다. 인공지능시대는 인간의 삶에 위기와 기회의 장을 동시에 제공할 것으로 예상된다. 우선, 위기는 인공지능이 오류를 일으키거나 범죄에 활용될 경우 인간에게 막대한 피해를 입히게 될 수 있다는 것, 인공지능이 인간의 많은 일자리를 대체하여 일자리가 감소된다는 것, 일할 수 있는 사람들과 일하고 싶어도 일할 수 없는 사람들 간의 새로운 계급화가 이루어질 수 있다는 등의 문제로부터 기인한다. 그러나 동시에 기회도 존재한다. 앞으로 인간은 인공지능을 통해 기존에 경험해 보지 못했던 삶의 편의를 제공받고, 삶의 질이 높아질 수 있으며, 새로운 일자리들이 생겨날 수 있을 것이기 때문이다. 이처럼 양면적 성격을 지니고 있는 인공지능시대에 대해 이해하는 것은 시기적으로 매우 중요하다고 할 수 있다. 분명한 것은 인공지능시대가 이미 우리 삶에 도래했고, 앞으로 지속적이면서도 급격한 사회의 변화를 일으키게 될 것이기 때문이다. 이러한 맥락에서 현재 사회는 시대적 대응을 위해 교육 변화를 추구하고 있다. 교육을 통해 긍정적 미래를 맞이할 수 있기 때문이다. 그런 의미에서 기독교교육, 특별히 성서교육도 변화되어야 할 필요가 있다. 성서는 기독교 신앙 교육의 가장 중요한 토대이자 기독교 공동체의 유지와 존속에 중요한 기반이기 때문이다. 기존의 성서교육은 교사 중심의 지식·교리 전달식 교육이 진행되었는데, 이것은 학습자들의 흥미와 자발적 참여의 의지를 떨어뜨리고, 신앙심 발전을 이끌어내는 데 한계를 지니고 있는 것으로 평가되기 때문이다. 또 이것은 교회 감소와 위기의 원인으로 나타나고 있다. 이를 위해 본 연구는 리차드 아스머의 ‘합의 모델’을 가지고, 네 가지의 비판적 과제, 곧 기술적-경험적 과제, 해석적 과제, 규범적 과제, 실용적 과제를 수행하는 방식으로 연구를 진행하였다. 먼저, 기술적-경험적 과제를 수행하기 위해 인공지능시대의 도래와 그에 따른 교육 변화의 필요성을 제시하였고, 해석적 과제를 수행하기 위해 인공지능시대와 성서교육의 현황을 파악하였다. 이후, 규범적 과제를 수행하기 위하여 신학적 관점, 특별히 삼위일체론과 포스트 휴머니즘의 관점에서 인공지능시대를 조명해 보고, 이에 적합한 교육으로서 융복합교육에 대해 살펴보았다. 이러한 과정을 토대로 실용적 과제 수행의 결과로 융복합적 성서교육모형을 제시하였다. 융복합적 성서교육모형은 교육 목적과 목표, 교육 내용과 방법, 교사와 학습자, 환경과 평가로 구성해 보았다. 먼저, 교육 목적은 인공지능시대에 요구되는 인간상으로 필자가 개념화한 호모 콩코르스를 지향하는 것이고, 교육 목표는 관계적, 평등적, 개방적, 연결적, 창의적, 협력적 역량 강화를 통해 융합적 인간, 곧 호모 콩코르스를 양성하는 데 있다. 이를 위한 교육 방법으로는 다양한 교수학습법 가운데 프로젝트기반학습, 특별히 라머 연구진이 제시한 방법을 가지고 교육 내용을 마련해 보았다. 이때, 대상 연령은 학령기와 청소년기로 제한하였다. 이후, 교사와 학습자의 자질, 역할, 자세, 태도 등에 대해 살펴보고, 또 교육 환경과 평가는 어떻게 구성될 수 있는지 제시하였다. 이상의 과정을 통해 인공지능시대 융복합적 성서교육의 모형을 수립하였다. 본 연구의 의의는 기독교교육학 분야에서 인공지능시대에 대한 분석적 연구를 진행했다는 것이고, 또 융복합교육을 활용한 새로운 성서교육의 방향성과 구체적 모형을 제시했다는 데 있다.
The purpose of this study is to present a model of convergence biblical education as a new biblical education model required in the era of artificial intelligence. The current era of artificial intelligence is expected to provide human life with crises as well as opportunities. One of the crises is that artificial intelligence can cause errors or be used for crimes causing a lot of damages to human being. In addition, artificial intelligence can replace many human jobs. This might be a crucial issue since it can lead to new classifications between those who are able to work and those who are not. At the same time, however, beneficial opportunities can be given. In the future, artificial intelligence will offer human life convenience. This will improve the quality of life. Also New jobs can be created. As such, the era of artificial intelligence has a two-sided personality. It can be clearly argued that the era of artificial intelligence has already arrived and it will bring about lasting and drastic social changes in the future. In this situation, in order to prepare for a more positive and hopeful future, it is necessary to develop a new model of biblical education. This paper employs Richard Osmer''s consensus model, which suggests four tasks(descriptive-empirical, interpretive, normative, and pragmatic), as the methodology to suggest a new biblical educational model. First, this paper presents the advent of the artificial intelligence era and the corresponding need for educational change in order to conduct descriptive-empirical task. Also, this study investigates the current status of the artificial intelligence era and biblical education to carry out interpretive task. Third, in order to do normative task, this paper delves into reviewed the artificial intelligence era on the basis of theological perspective, especially of the theology of trinity and post-humanism and argues convergence education as an appropriate educational theory. As a result of performing practical task suggested by Richard Osmer, this thesis, finally, proposes convergence biblical education model. The model of convergence biblical education consists of educational purpose, goal, method, contents, teacher, learner, environment, and evaluation. First of all the purpose of the convergence biblical education aims at a convergence human, "Homo Concors", a human required in the age of artificial intelligence. Also, the goal is to cultivate a convergence human, Homo Concors through Relationship, Sharing equally, Openness, Networking, Creativeness and Operation with. Besides, this study takes project-based learning as the contents of convergence biblical education. At this time, the target age is confined to school children and adolescence. ascertain the qualifications, roles, postures and attitudes of teachers and learners, and present how the educational environment and evaluation can be organized. A model of convergence biblical education for the artificial intelligence era can be established through the process above. The significance of this paper is that it researches the advent of the artificial intelligence age and its characteristics in the field of Christian education and suggests the orientation and specific model of new biblical education by utilizing convergence education model.