본 연구는 직장인들의 삶의 의미를 높이기 위하여 그들의 관광정체성과 관광태도의 영향력 하에 행복지향성의 매개 역할을 규명하고자 수행되었다. 연구대상은 충남, 충북, 인천, 대전에 소재하는 18개의 직장을 대상으로 유의표집(purposive sampling)을 수행하였으며, 최종 분석에 활용된 대상자 수는 294명이다. 수집된 자료는 SPSS PC Win. 23 프로그램을 통하여 기술 통계분석, 신뢰도분석, 차이검정(t-test, One-way ANOVA)을 실시하였으며, AMOS PC Win. 23을 통하여 구조방정식 모형을 분석하였으며 이중매개 효과분석은 Bootstrapping을 통하여 검증하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 직장인의 관광정체성은 하위영역인 정서적 애착 및 자아조눙감 모두 성별, 연령대, 결혼상태 및 월급여에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 직장인의 관광태도는 하위요인인 일상탈피요인이 월급여에 따라 차이를 보였다. 구체적으로 소득 수준이 낮은 집단이 높은 집단보다 더 높은 것으로 나타났다. 그러나 관광태도의 하위요인인 지식획득요인, 건강관리요인, 친화단합요인, 자아현실요인, 보상심리요인은 일반적특성에 따라 차이를 보이지 않았다. 셋째, 직장인의 행복지향성은 월급여에 따라 차이를 보였으나 성별, 연령대, 결혼상태에 따라서는 차이를 보이지 않았다. 구체적으로 월급여가 250만원 이하인 집단과 401만원 이상인 집단이 251만원~400만원 집단보다 더 높은 것으로 나타났다. 넷째, 직장인의 삶의 의미는 하위영역인 의미의 존재와 의미의 추구 모두 성별, 연령대, 결혼상태 및 월급여에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 다섯째, 주요 변인의 상관분석을 실시한 결과 대부분의 변인 사이에서 유의한 정적인 상관관계를 나타내었다. 이중 삶의 의미의 하위 요인인 의미의 존재와 의미의 추구가 가장 높은 상관관계를 나타내었다. 여섯째, 직장인의 관광정체성과 관광태도가 그들의 삶의 의미에 미치는 영향에서 행복 지향성은 간접매개 효과를 나타내었다. 구체적으로 관광정체성은 행복지향성에 부적인 영향을, 관광태도는 행복지향성에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 행복지향성은 삶의 의미에 정적인 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 한편, 관광태도는 삶의 의미에 직접적인 영향력이 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 토대로 후속 연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 연구대상이 충남, 충북, 인천, 대전에 소재하는 직장에 재직 중인 직장인을 대상으로 수행되었다. 따라서 전국의 모든 직장인을 대표하기에는 무리가 있으며 일반화하기에는 한계가 있다. 차후에는 전국적인 표집을 통하여 표본의 대표성을 높일 필요가 있고 지역별 비교 분석도 이루어져야 할 것이다. 둘째, 직종별 비교 연구의 필요성이 있다. 본 연구에 따르면 관광정체성이 행복지향성에 부정적인 영향력을 미치는 것으로 나타나 기존의 선행연구 결과와는 일치하지 않는다. 따라서 직종별 세부 분석 연구도 이루어질 필요가 있다. 셋째, 본 연구는 직장인들의 관광 관련 변수인 관광정체성과 관광태도가 삶의 의미에 미치는 영향력에서 행복지향성의 역할을 규명한 최초의 연구이다. 하지만 기존의 선행연구와 본 연구를 비교해 보았을 때 삶의 의미에 미칠 또 다른 변수가 존재할 것으로 판단된다. 차후에는 다양한 매개변수를 규명해낼 필요성이 있다.
The purpose of this study is to identify the mediating role of happiness orientation under the influence of tourism identity and tourism attitude in order to increase the meaning of life of workers. The subjects of this study were purposive sampling of 18 work places in Chungnam, Chungbuk, Incheon and Daejeon. The number of subjects used in the final analysis was 294. Statistical analysis, reliability analysis, and t-test (One-way ANOVA) were conducted through the SPSS PC Win 23 program. The structural equation model was analyzed through AMOS PC Win, and the mediator effect analysis was verified by bootstrapping. The conclusion of this study is as follows. First, there was no statistically significant difference in the tourism identity of the employees according to gender, age, marital status, and monthly salary in the sub - domains emotional attachment and self - esteem. Second, the factors influencing daily abstinence were subordinate factors such as monthly salary. Specifically, low income group showed higher income than high income group. However, knowledge acquisition factor, health care factor, affinity unification factor, ego reality factor, and reward psychological factor, which are sub - factors of tourism attitude, did not differ according to general characteristics. Third, the happiness orientation of the employees differed according to monthly salary, but there was no difference according to sex, age group, and marital status. Specifically, the monthly salary of less than 2.5 million won and the monthly salary of more than 401 million won were higher than those of 2.51 million to 4 million won. Fourth, the meaning of life of the worker did not show statistically significant difference according to sex, age, marital status, and monthly salary in the sub-domain existence of meaning and pursuit of meaning. Fifth, correlation analysis of the main variables revealed a statistically significant correlation between most variables. The existence of meaning and seeking of meaning, which are sub - factors of meaning of life, showed the highest correlation. Sixth, happiness orientation had an indirect mediating effect on the meaning of the workers'' tourism identity and tourism attitude. Specifically, tourism identity has a negative effect on happiness orientation, and tourism attitude has a positive influence on happiness orientation. In addition, happiness orientation has a static influence on the meaning of life. On the other hand, tourism attitude has a direct influence on the meaning of life. Based on these results, suggestions for future research are as follows. First, this study was conducted on the workers who were working in the job sites in Chungnam, Chungbuk, Incheon and Daejeon. Therefore, it is difficult to represent all employees in the nation, and there is a limit to generalization. In the future, it will be necessary to increase the representativeness of the sample through nationwide sampling and regional comparative analysis should be done. Second, there is a need for comparative research by job type. According to this study, tourism identity has a negative influence on happiness orientation, which is not consistent with previous research results. Therefore, it is necessary to conduct a detailed analysis by job type. Third, this study is the first study to identify the role of happiness in the impact of tourism - related variables such as tourism identity and tourism attitude on the meaning of life. However, when comparing the previous research with this study, it is considered that there will be another variable that will affect the meaning of life. There is a need to identify various parameters in the future.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 23. 용어의 정의 2Ⅱ. 이론적 배경 41. 삶의 의미 42. 삶의 의미 관련 변인 43. 관광정체성, 관광태도, 행복지향성 및 삶의 의미 간의 관계 6Ⅲ. 연구 방법 91. 연구 모형 92. 연구 대상 93. 자료수집 방법 104. 조사 도구 115. 자료 분석 13Ⅳ. 연구 결과 151. 주요 변인들의 일반적 경향 152. 직장인들의 일반적 특성에 따른 변인들의 차이 163. 변인 간 상관관계 274. 측정모형 검증 285. 연구모형 검증 316. 매개효과 검증 41Ⅴ. 논의 및 결론 421. 논의 422. 결론 45참고문헌 48영문초록 51부록 54설문지 54