최근 정부와 대학이 대학생을 위한 창업지원 정책을 마련하고 이를 위한 창업환경을 조성해나감에 따라 이제 대학에서는 창업을 자신의 진로 대안 중 하나로 고려하고 있는 대학생들을 어렵지 않게 찾아볼 수 있다. 이렇듯 대학생들은 취업, 대학원 진학 중심의 양상과는 다른 진로결정의 행보를 보이고 있지만, 진로교육 및 상담 분야에서는 아직까지 창업을 자신의 진로로 결정한 대학생들에 대한 연구가 거의 전무하여 이에 대한 실제적인 이해와 이를 뒷받침할 이론적 근거를 제시하고 있지 못하고 있는 실정이다. 따라서 창업을 자신의 진로로 결정한 대학생들에 대한 연구의 필요성이 제기되었다. 이에 본 연구는 우리나라 대학생들이 어떻게 자신의 진로로 창업을 결정하게 되었는지 탐색하고자 한다. 이에 더하여 본 연구는 근거이론 접근을 사용하여 창업결정 대학생의 입장에서 이들의 창업결정과정 경험을 밝힘으로써 한국의 사회·문화적 맥락에 적합한 실체이론을 개발하고자 하였다. 연구를 위해 세평적 사례선택과 눈덩이 표집 방법을 활용하여 창업결정 대학생 총 16명을 연구대상으로 선정하였다. 이들을 대상으로 2∼3회에 걸친 개인별 면담을 실시하고, 그 자료를 근거이론의 방법(Strauss & Corbin, 1998)에 따라 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 자료분석 결과, 개방코딩을 통해 총 420개의 개념, 40개의 하위범주, 16개의 범주가 생성되었다. 축코딩 과정에서 근거이론의 패러다임 분석을 통해 대학생의 창업결정과정을 살펴본 바, 중심현상은 ‘좌절 경험을 통한 대안 찾기, 창업이라는 진로 발견’으로 나타났다. 이를 야기하는 인과적 조건은 ‘줄 세우기 교육 좌절’, ‘규격화된 인물을 길러내는 학교교육체제’, ‘학과선택의 절대기준, 취업’이었다. 대학생들이 창업결정을 하는데 미치는 맥락적 조건은 ‘대학입시 결과에 대한 자기수용 여부’, ‘현재 전공과 맞지 않는 나의 모습 직면’, ‘내면화된 사회적 기준의 전복’이었다. 참여자들은 ‘창업생태계 호전’, ‘정상성의 신화에 따른 흔들림’, ‘가족부담의 해방’을 중재적 조건의 영향을 받으면서, ‘창업 의지에 날개 달기’, ‘창업가 접촉기회 및 긍정적 피드백’, ‘창업가로서 능력검증’, ‘사회적 자원의 적극적 동원’의 작용/상호작용 전략을 사용하였다. 이러한 과정을 거쳐 참여자들에게 나타난 결과는 ‘창업을 통해 나의 길가기’, ‘현실적 창업토대구축’이었다. 둘째, 본 연구에서 과정분석을 통해 나타난 대학생들의 창업결정과정의 주요단계는 ‘진로 재탐색’, ‘창업의 일시적 선택’, ‘창업 준비 행동’, ‘창업결정 공고화’ 4단계의 과정으로 구분되어 진전되는 양상으로 나타났다. 본 연구의 결과에 대해 결론 및 논의에서는 대학생의 창업결정과정의 패러다임 모형과 4단계 과정에 대한 분석결과에 대해 논의하였다. 본 연구는 대학생의 창업결정과정에서 나타난 경험을 근거이론의 방법을 통해 심층적으로 살펴봄으로써, 창업을 자신의 진로로 결정한 대학생에 대하여 실체적 정보와 지식을 제공하고, 이에 따른 시사점을 제공하였다는 점에서 그 의의가 있다.
Due to recent government and university policies and the environment, it is not difficult to find college students who are now considering starting a business as one of their career alternatives. College students are apparently on a career path that is different from their previous focus on employment and graduate school. However, in the field of career education and counseling, there is still little research on their career decisions, and they do not provide practical understanding and rationale to support them. Therefore, there was a need for research on college students who decided to start their own business. Therefore, this study seeks to explore how university college students decided to start their own business. In addition, this study sought to develop an actual theory suitable for the social and cultural context of Korea by using a grounded theory based approach to express their experiences in the process of start-up decision-making from the perspective of university students. For the study, a reputation case selection and snowball sampling method were applied to select a total of 16 college students who decided to start their own businesses. They were interviewed two to three times and the data were analyzed according to a grounded theory(Strauss & Corbin, 1998). In summary, the results of this study are as follows. First, as a result of the data analysis, a total of 420 concepts, 40 subcategories and 16 categories were created through open coding. When we looked at the decision-making process of college students through paradigm analysis of a grounded theory in the axial coding process, the central phenomenon was found to be "finding alternatives through experience of frustration and finding a career path of start-up." The causal conditions that caused this were ''failure in line-up education'', ''school education system that fosters standardized characters,'' and ''absolute standards of department selection, employment.'' Contextual conditions for college students to make a decision on starting a business were "whether to accept the results of college entrance exams,", "confrontation of inappropriate current majors" and "overturning of internalized social standards." The participants were influenced by interventional conditions by ''improving the startup ecosystem'', ''shaking by the myth of normalcy'' and ''liberating the burden of family''. Participants used the action/interaction strategies of ''weaving wings to the will to start a business'', ''a start-up man contact opportunities and mentoring'', ''verification of ability as a start-up'' and ''active utilization of social resources''. The results shown to participants through this process were ''My Way through Startups'' and ''Realistic Foundation for Startups''. Second, in this study, the major steps in the decision-making process of university students through the process analysis were four courses: ''Research of the Path, Temporary Choice of Start-up'', ''Preparation Action for Start-up'' and ''Commonization of Start-up Decisions''. This research is meaningful in that it provided practical information and knowledge to college students who decided to start their own business by looking at their experiences in the process of determining start-ups through a grounded theory.
목차
Ⅰ. 서론 = 11. 연구의 필요성 및 목적 = 12. 연구문제 = 7Ⅱ. 이론적 배경 = 81. 대학생의 진로결정 = 82. 대학생 창업 의지 및 창업 성공에 관한 연구 = 123. 시사점 = 25Ⅲ. 연구방법 = 281. 근거이론 방법 = 282. 연구과정 = 313. 연구참여자 = 334. 연구자 준비도 및 연구참여자의 윤리적 고려 = 385. 자료수집 = 486. 자료분석 = 51Ⅳ. 연구결과 = 541. 자료의 개념과 및 범주화 = 542. 대학생의 창업결정과정의 패러다임 모형 = 573. 대학생의 창업결정 과정분석 = 137Ⅴ. 결론 및 논의 = 1591. 대학생의 창업결정과정 패러다임 모형에 대한 결론 및 논의 = 1592. 대학생의 창업결정과정 4단계에 대한 결론 및 논의 = 182Ⅵ. 연구의 의의 및 제언 = 1871. 연구의 의의 = 1872. 연구의 한계 및 제언 = 189참고문헌 = 192부록 = 211Abstract = 255