본 연구는 과업 관여도가 다른 네 코너 어휘차트 활동이 초등 영어 학습자의 어휘지식 습득 및 정의적 영역에 미치는 영향을 알아보고 EFL 상황에서 효과적인 어휘학습 방안을 모색해 보는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1) 네 코너 어휘차트 활동은 초등 영어 학습자의 어휘지식 습득에 영향을 주는가? 2) 네 코너 어휘차트 활동의 과업 관여도에 따라 초등 영어 학습자의 어휘지식 습득 정도가 다른가? 3) 과업 관여도가 다른 네 코너 어휘차트 활동에 대해 학습자들은 어떠한 정의적 반응과 평가를 보이는가? 4) 과업 관여도가 다른 네 코너 어휘차트 활동 시 학습자의 영어능숙도에 따라 어휘지식 습득 정도 및 정의적 반응이 다른가?
위의 연구 문제에 대한 답을 찾기 위해 먼저 서울특별시 관악구 I 초등학교 4학년 학습자를 대상으로 한 개의 통제집단과 두 개의 실험집단을 선정하여 18주간 실험을 진행하였다. 통제집단은 교과서 및 CD-ROM을 활용해 주로 의사소통 활동 속에서 암시적으로 어휘를 학습하게 하였다. 반면, 실험집단은 교과서 분석을 통해 과업 관여도가 낮다고 판단되는 활동 대신 네 코너 어휘차트 활동을 진행하여 어휘를 학습하였다. 본 연구에서는 네 코너 어휘차트를 인덱스카드의 앞면에 목표어휘를 적고 뒷면에는 ① 그림, ② 동의어 혹은 연상단어, ③ 목표어휘를 포함한 어구, ④ 정의를 기록하는 개인 사전으로 정의한다. 실험집단 A는 보조자료를 베껴 쓰는 수준으로 낮은 과업 관여도를 갖는 네 코너 어휘차트 활동을 실시하였다. 이에 비해 실험집단 B는 보조자료를 참고하되 학습자가 자신의 언어로 어휘차트를 구성하게 하는 높은 과업 관여도의 활동을 진행하였다. 실험처치에 의한 세 집단의 장·단기 어휘지식 습득 정도를 비교·분석하기 위해 사전검사, 직후 및 지연 사후검사를 실시하였는데 이 때 학습자들의 어휘지식은 수용적·생산적 측면으로 분류해 측정되었다. 각 검사 결과는 일원배치 분산분석(One-way ANOVA)을 활용해 분석하였다. 한편, 과업 관여도가 다른 네 코너 어휘차트 활동이 학습자들의 정의적 영역에 미치는 영향을 알아보기 위해서는 폐쇄형·개방형 설문지와 사후 심층 면담을 활용해 양적·질적 자료를 수집하였고 대응표본 t 검정 및 질적 분석방법을 활용해 분석하였다. 마지막으로 학습자의 영어능숙도별 어휘지식 습득 정도 및 정의적 반응을 비교하기 위해서는 비모수적인 방법인 Wilcoxon signed rank test를 활용해 양적 자료를 분석하고 이를 질적 자료와 비교·분석하였다. 연구 결과를 바탕으로 도출한 결론은 다음과 같다.
첫째, 네 코너 어휘차트 활동은 초등 영어 학습자의 어휘지식 습득에 효과가 있었다. 둘째, 과업 관여도가 높은 네 코너 어휘차트 활동이 과업 관여도가 낮은 경우보다 학습자의 생산적 어휘지식 습득에 더 효과적이었다. 셋째, 네 코너 어휘차트 활동에 참여한 두 실험집단 모두 통제집단과 달리 어휘학습에 대한 흥미 및 자신감이 향상된 것으로 나타났다. 또한 과업 관여도가 높은 네 코너 어휘차트 활동 시 학습자들은 더 긍정적인 정의적 반응과 평가를 보였다. 넷째, 과업 관여도와 상관없이 두 실험집단 모두 상위, 중위수준의 학습자가 수용적·생산적 어휘지식 측면에서 유의미한 향상을 보였다. 또한 학습자 수준별로 정의적 반응 양상도 다르게 나타났다. 상위수준 학습자는 과업 관여도가 높은 네 코너 어휘차트 활동에서, 중위수준 학습자는 두 과업 관여도 모두에서 정의적 반응이 향상 된 것을 확인할 수 있었다. 한편 하위수준 학습자는 두 가지 과업 관여도의 네 코너 어휘차트 활동에서 정의적 영역의 유의미한 향상을 가져오지 못한 것으로 나타났다.
본 연구의 결론이 초등 영어 어휘교육에 주는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 네 코너 어휘차트 활동은 초등 학습자들의 장·단기 어휘지식 습득에 유용하게 활용될 수 있다. 또한, 네 코너 어휘차트의 구성방식을 결정할 때 과업 관여도를 높이는 요인들을 포함시킨다면 생산적 어휘지식을 더욱 효과적으로 습득하는 데 도움이 될 것으로 보인다. 둘째, 정의적인 측면에서는 네 코너 어휘차트를 활용하여 어휘학습 흥미와 자신감을 높일 수 있다. 특히 높은 과업 관여도의 네 코너 어휘차트 활동을 활용한다면 더 긍정적인 정의적 반응 변화를 가져올 수 있을 것이다. 그러나 이처럼 네 코너 어휘차트 활동이 어휘지식 습득과 정의적 영역에 미치는 효과를 극대화하기 위해서는 학습자들의 수준에 대한 고려 역시 반드시 선행되어야 할 것이다. 본 연구 결과로 미루어 보아 네 코너 어휘차트 활동은 상위 및 중위수준의 학습자에게 적용될 때 더욱 효과적으로 어휘지식을 향상시킬 수 있을 것으로 보인다. 정의적 영역에서 긍정적인 향상을 이끌어내기 위해서는 상위수준의 학습자에게는 과업 관여도가 높은 네 코너 어휘차트 활동을 적용하는 것이 더 효과적일 것이다. 또한 두 가지 과업 관여도에 대해 모두 긍정적인 정의적 반응을 보였던 중위수준의 학습자의 경우에는 본인의 인지적 수준에 따라 자율적으로 과업 관여도를 선택해 네 코너 어휘차트 활동을 하도록 하는 것이 더 바람직할 것으로 보인다. 마지막으로 하위수준 학습자들의 경우 네 영역을 모두 쓰도록 하기 보다는 자신들의 어휘학습에 가장 효과적이었다고 밝히며 큰 흥미를 보인 그림그리기 영역을 적극 활용해 인지적 부담감을 줄일 필요가 있다.
주요어: 과업 관여도, 네 코너 어휘차트 활동, 어휘 습득, 정의적 영역, 초등 영어
* 본 논문은 2019년 5월 서울교육대학교 교육전문대학원 위원회에 제출된 교육학 석사학위 논문임.
The purpose of this study is to investigate the effects of the Four Corners Vocabulary Chart activities with different task-induced involvement on the vocabulary acquisition and affective domains of elementary English learners and to find out the effective vocabulary learning method in EFL context. To attain the aforementioned objective, the following research questions were proposed: 1) Does the Four Corners Vocabulary Chart activities affect the vocabulary acquisition of the elementary English learners? 2) Is the degree of the elementary English learners’ vocabulary acquisition different, depending on the task-induced involvement of the Four Corners Vocabulary Chart activities? 3) What are the different affective responses and evaluations that learners give on the Four Corners Vocabulary Chart activities, with different task-induced involvement? 4) Does the English proficiency of the learner vary the degree of vocabulary acquisition and the affective responses when participating in the Four Corners Vocabulary Chart activities with different task-induced involvement?
To answer the above questions, an 18-week experiment was performed involving learners in the 4th grade of ‘I’ Elementary School in Seoul. The learners were divided into three groups, two experimental groups and one controlled group. The experimental groups learned vocabulary using the Four Corners Vocabulary Chart activities with different task-induced involvement; while the controlled group learned vocabulary implicitly using text books and CD-ROM title. The Four Corners Vocabulary Chart is a personal dictionary which has the target word written on the front, with four different things on the back ① pictures, ② synonyms or related words, ③ phrases with the target word and ④ the definition of the target word. Experimental group A, which participated in the Four Corners Vocabulary Chart activities with the low task-induced involvement, had copied the supplementary material. Experimental group B, which participated in the activities with the high task-induced involvement, had made the vocabulary chart using their own ideas.
Firstly, to compare the three groups’ degree of short and long-term vocabulary acquisition, the learners were tested three times with the pre-test, the immediate and delayed post-tests. Learners’ vocabulary knowledge was investigated separately into receptive and productive aspects. Each test result was analyzed using One-way Analysis of Variance(ANOVA). Secondly, surveys and interviews were also carried out with the learners to find out the effect of the Four Corners Vocabulary Chart activities with different task-induced involvement on the learners’ affective domains. The result was analyzed using a paired t-test and qualitative analysis. Lastly, this study compared the degree of vocabulary acquisition and affective responses of learners who have different English proficiency using the Wilcoxon signed rank test and qualitative materials. Here are the results of the data analysis:
First, the Four Corners Vocabulary Chart activities had effect on the elementary English learners’ short and long-term acquisition of the vocabulary knowledge. Second, the Four Corners Vocabulary Chart activities with high task-induced involvement were more effective in the acquisition of the productive vocabulary knowledge than ones with the low task-induced involvement. Third, the experimental groups showed better interest and confidence on vocabulary learning than the controlled group. Furthermore, learners showed more positive affective responses when they participated in the Four Corners Vocabulary Chart activities with the high task-induced involvement. Fourth, learners with high and middle level showed statistically meaningful improvement in the aspect of receptive and productive vocabulary knowledge. In addition, affective responses depend on the learners’ level were also different. High level learners improved their affective responses positively in the activities with the high task-induced involvement. Middle level learners improved their affective responses positively in the activities with both task-induced involvement. Low level learners did not improve their affective responses with both task-induced involvement.
The implications of this study for elementary English vocabulary education are as follows. First of all, the Four Corners Vocabulary Chart activities can be utilized for the short and long-term vocabulary acquisition of elementary English learners. Furthermore, it will be more effective to acquire productive vocabulary knowledge when we use the activities with the high task-induced involvement. Second, elementary learners can improve the interest and confidence on vocabulary learning with the Four Corners Vocabulary Chart activities. Especially, the activities with the high task-induced involvement will be more helpful for a change in positive affective responses. Above all, we should consider the learners’ level first to maximize the effect of the Four Corners Vocabulary Chart activities. Based on the results of this study, it will be more effective to apply the Four Corners Vocabulary Chart activities to high and middle level learners in the aspect of improvement for the receptive and productive vocabulary knowledge. To positively improve affective domains, it is better to apply activities with the high task-induced involvement for high level learners. Furthermore, it will be better to provide the chances to choose the task-induced involvement of the activities upon their own cognitive level for middle level learners who showed positive affective responses on both task-induced involvement. Finally, for low level learners, it will be better to utilize the drawing part in which they showed the most active interest, rather than to make them filling out every part of the chart. Making picture vocabulary charts will not only ease low level learners’ cognitive burden but also help them remember the meaning of the vocabulary.
Key Words: affective domains, elementary English, task-induced involvement, the Four Corners Vocabulary Chart activities, vocabulary acquisition
* A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 4Ⅱ. 이론적 배경 51. 어휘학습 방법 5가. 명시적·암시적 어휘학습 5나. 개인화된 어휘학습 7다. 체계적·심층적 어휘학습 92. 네 코너 어휘차트 10가. 어휘공책 10나. 그래픽조직자 11다. 네 코너 어휘차트 구성요소 14라. 네 코너 어휘차트를 활용한 사후활동 163. 과업 관여도 174. 어휘지식 19가. 수용적 어휘지식과 생산적 어휘지식 19나. 어휘지식 평가도구 20Ⅲ. 연구 방법 231. 예비 연구 23가. 연구 문제 23나. 연구 대상 24다. 연구 도구 및 연구 절차 25라. 결과 및 논의 28마. 결론 및 보완점 292. 연구 모형 303. 연구 기간 및 절차 324. 연구 대상 335. 연구 설계 35가. 어휘 선정 36나. 수업 설계 396. 자료 수집 43가. 양적 자료 43나. 질적 자료 477. 자료 분석 방법 47Ⅳ. 연구 결과 및 논의 501. 네 코너 어휘차트 활동에 따른 단기 어휘 습득 양상 50가. 집단 간 어휘지식 사전 동질성 검증 50나. 단기 수용적 어휘지식 습득 양상 52다. 단기 생산적 어휘지식 습득 양상 532. 네 코너 어휘차트 활동에 따른 장기 어휘 습득 양상 55가. 장기 수용적 어휘지식 습득 양상 56나. 장기 생산적 어휘지식 습득 양상 583. 네 코너 어휘차트 활동이 학습자의 정의적 영역에 미치는 영향 62가. 어휘학습에 대한 흥미 변화 62나. 어휘학습에 대한 자신감 변화 64다. 네 코너 어휘차트 활동에 대한 흥미 변화 66라. 네 코너 어휘차트 활동의 효용성에 대한 인식 변화 674. 학습자 영어능숙도에 따른 어휘 습득 및 정의적 영역 변화 양상 71가. 어휘 습득 양상 71나. 정의적 영역 변화 양상 76Ⅴ. 결론 및 제언 89참고 문헌 94ABSTRACT 102부록 107