메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

봉혜윤 (홍익대학교, 홍익대학교 건축도시대학원)

지도교수
윤은경
발행연도
2019
저작권
홍익대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수42

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
국내 공공청사는 1990년대부터 시작된 지방자치제도 이후 업무, 기능, 공간 등 많은 변화가 나타나고 있다. 이전의 보수적이고 단순한 기능과 형태의 닫혀있던 공공청사가 경직된 이미지에서 벗어나 주민들을 위한 주민 편의와 지역 소통에 도움을 주고 삶의 질을 높일 수 있도록 지원, 참여의 공간으로 발전하는 모습을 볼 수 있다. 시간이 흐를수록 주민을 위한 공간의 비중은 더욱이 높아지게 되었고, 이러한 공간적 변화를 수용하고 사회적 활동의 중심 역할을 수행할 수 있는 장소를 공용 공간으로 보고, 공용 공간의 프로그램 및 이용에 대한 관심이 커지고 있다. 최근 공공청사의 공용 공간은 다양한 서비스 기능 요구에 따라 그 요구들을 충족시키기 위해 공간을 확보 하고자 대형화, 복합화가 되며 지역 중심지의 공공적 거점으로서 넓은 범위로 확장되고 있다.
최근 새롭게 지어지는 신축 시청청사들이 주민과 공무원의 관점에서 고려하지 않은 무분별한 끼워 맞추기식 프로그램 배치로 시청청사 공용 공간의 이용률이 떨어지고, 늘어난 프로그램에 따른 공용 공간의 넓은 면적 증가와 높아진 사업비 때문에 호화청사 시설을 계획하는 문제점이 나타났다. 또한 시청청사 공용 공간 시설의 이용 경험과 인식에서는 여전히 딱딱하고 권위적이며 주민 사용 공간이 협소해 방문하고 싶지 않다, 등 불편을 호소하는 주민이 나오며 공용 공간이 주민의 요구에 부합하지 않은 공간이 되고 있다.
본 연구는 시청청사 공용 공간의 성격과 용도에 적합한 프로그램과 공간구성이 계획되기 위해 필요한 기초자료 및 방향을 제시하고자 주민들에게 적합한 공간으로써 활용되고 있는지 현황과 문제점을 살피고 공용 공간의 활용도와 효용성을 높이고 현 시대해 부합하는 프로그램과 공간구성을 도출하기 위해 공용 공간의 공간 특성에 따라 프로그램과 공간 구성을 나누어 공간이 어떻게 작용하고 구체화 되었는지 연구하였다.
선행연구를 통해 공용 공간의 공공성, 상징성, 문화성, 교류성 공간 특성과 서비스, 공유, 휴게, 지역정보, 홍보, 예술, 교육, 복지, 집회, 상업 프로그램이 나타났으며 이를 바탕으로 국내ㆍ외 시청청사 공용 공간을 조사, 비교 및 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 공용 공간에 공공성을 고려하여 서비스, 공유, 휴게 프로그램에 접근을 고려한 공간 배치와 동선을 이용, 아트리움, 로비 공간구성을 통해 주민의 충분한 접근을 유도할 수 있어야 한다. 또한 휴게 프로그램 공간의 개방을 고려하여 공무원과 주민의 접촉 기회를 높여 시청청사 공용 공간이 권위적인 인식에서 벗어나 활동하기 쉽고 가까운 대상으로 인식시킬 수 있어야한다.
둘째, 상징성 특성이 적용된 프로그램은 지역의 특색, 문화를 파악하여 정체성을 확보하고 지역의 현황, 역사를 전시 및 판매, 추모, 관광객에게 안내 기능을 하는 지역정보, 홍보 프로그램들이 있어야 하며, 공용 공간을 통하여 지역에 대한 인상을 줄 수 있어야한다. 또한 주민이 쉽게 모일 수 있는 공간, 공유 프로그램 또는 집회 프로그램에도 지역의 상징적 형태, 장식이나 오브제등을 활용하여 상징성이 들어가 자연스럽게 공간을 이용하는 이용자가 지역의 구성원으로서 정체성과 소속감을 느낄 수 있도록 해야한다.
셋째, 문화성 특성을 통해 주민들이 일상생활 속에서 도 쉽게 창의적인 문화 활동을 할 수 있도록 배려하여 예술, 교육, 복지 프로그램을 더 다양하고 주민의 능동적인 참여가 가능하도록 개선해야 한다. 또한 주민의 불편함을 해소하기 위해 문화성이 적용된 프로그램의 공간 구성을 유연하고 가변적인 공간으로 변화, 새로운 프로그램 수용 및 창조가 가능한 환경으로 조성시킴으로서 공간의 면적 제한을 극복하고 주민의 요구를 충족시킬 수 있음과 동시에 공용 공간의 이용률을 높일 수 있도록 해야 한다.
넷째, 공용 공간의 교류성 특성의 프로그램들이 거리감 있다는 인식에서 벗어나 자연스럽게 다른 사람과 관계를 갖고 소통할 수 있는 기회를 만들어 내고 사회적 상호작용으로 확장되기 위해서는 집회 프로그램이 독립적이고 고립된 공간 구성에서 벗어나 공간의 영역과 영역이 서로 연계를 가지고 순환 구조를 가지며 상호작용 할 수 있는 활동적인 공간으로 변화하여야 한다. 또한 상업적 성격으로 주민의 교류와 상호작용을 돕는 성격을 가진 상업 프로그램이 주민의 편의와 상업, 문화를 적절히 결합시켜 구성하여 시청청사 공용 공간을 이용하고 있지만 마치 복합 문화 시설에서 즐기고 있는 것처럼 느낄 수 있어야 한다. 상업프로그램과 집회 프로그램을 주민이 이용하기 위한 정보 교류의 장이 되어야 한다.
위와 같은 연구를 바탕으로 인천 시청청사 공용 공간을 선정하여 주민과 공무원이 함께하는 시처청사 공용 공간을 계획하였으며 내용은 다음과 같다.
‘공공성’의 적용으로, 공간 내 “동선 유도”와 “시선의 이어짐”이 나타나도록 하였다. 프로그램과 프로그램 사이를 이어가는 동선 활용, 궁금증을 유발하여 시청 내부로 끌어들이도록 유도하고, 투명재료를 이용하여 로비에서부터 전 층 시야를 개방, 공무원과 주민의 시선이 이어져 공공성이 더욱 높아지도록 하였다.
‘상징성’의 적용으로, 공간 내 “상징물”과 “오브제를 활용”, 인천의 상징 인천대교의 형태를 오브제화, 친근하게 다가갈 수 있도록 변형하여 시각적으로 보이도록 하였으며 안내데스크, 카페와 계단식 라운지의 형태를 상징적인 모양의 형태로, 2층 천정의 오브제와 조명을 오브제화 하여 자연스럽게 상징을 느낄 수 있게 하였다.
‘문화성’의 적용으로, 공간에서 다양한 프로그램이 나타날 수 있도록 적용시켜 “가변 가능한 공간”으로 변화할 수 있도록 설계하였다. 이동성벽이나 가구, 폴딩 도어를 활용하여 공간 안에서 다양한 문화를 즐길 수 있도록 하였다.
‘교류성’의 적용으로, “공간이 서로 연계” 될 수 있도록 하였다. 바닥, 천정, 벽의 높이 차이를 활용, 교류할 수 있는 공간을 연계시켜 나타내어 사람들이 부담없이 만나고 마주치고 모여 서로를 공유할 수 있도록 계획하였다.
앞으로 시청청사의 공용 공간은 주민의 참여를 끌어내고 수용하는 공간으로서 사회 구성원의 삶의 질을 높일 수 있는 공간의 의미가 더욱 중요시될 것이다. 본 연구를 통해 시청청사 공용 공간에 공간의 특성에 부합한 프로그램을 배치하고 각 특성과 프로그램에 맞게 공간을 구성함에 따라 이용률을 높이고 공용 공간에 대한 불만 등을 해소할 수 있기를 기대한다.

Since the local autonomy system, which began in the 1990s, many changes have emerged in domestic public government complexes, in areas such as duty, function, and space. The previously conservative and simple functions and forms of enclosed public government offices are deviating from its inflexible image and have begun to develop into a space for participation and support to residents by enhancing resident convenience and regional communication, ultimately improving people''s quality of life. As time passed, the proportion of space for residents has further increased, and while being seen as a public space that provides a place to embrace such spatial changes and play a central role in social activities, there is a growing interest in the use and program of public spaces. Recently, public spaces in public government offices have become larger and more complex in order to secure space to meet the needs of various service functions and have expanded to a broader scope as a public hub of regional centers.
Recently, the newly built City Hall offices'' reckless placement of programs unconcerned of the point of views of residents and government officials has led to the reduction in the use of the public space at the City Hall, and the problem of planning luxurious building facilities had emerged due to enlarged public space and increased business costs.
In addition, the public space is becoming a space that does not meet the needs of the residents as there have been residents who complained that they do not want to visit such public spaces because their experience and awareness of the public space facilities at the City Hall remain to be strict and authoritative and also due to the small amount of space designated for resident use.
This study, in order to propose fundamental data and direction required for planning of programs and space composition appropriate for the characteristics and usage of City Hall public space, and to examine the status and problems regarding the appropriateness of such space for residential use, to enhance the usability and utility of public spaces, and to derive programs and space composition conformable to the current era, investigated how such spaces interact and actualize by dividing program and space composition based on spatial characteristics of public spaces.
Prior research showed spatial characteristics of publicity, symbolism, cultural character, and interchangeability, and in terms of programs, there were service, sharing, resting space, regional information, promotion, arts, education, welfare, assembly, and commercial programs; and through these studies, we investigated, compared, and analyzed the public spaces of domestic and foreign City Halls and reached the following conclusions.
First, it must provoke sufficient access of residents through atrium and lobby space composition, and spatial arrangements and moving lines by taking account of the public characteristics of public spaces considering access to services, sharing, and rest programs. Moreover, the public space of the City Hall should break away from its authoritative recognition and be recognized as a place that is easy to utilize and in close proximity by increasing the opportunity for contact between government employees and residents in consideration of the opening of resting space program.
Second, programs with symbolistic characteristics should procure identity through the identification of regional characteristics and culture and should consist of regional information and promotional programs that function to guide tourists in terms of the exhibit, sales, and memorial of regional situation and history, ultimately to give an impression of the area through public spaces. In addition, regional symbols, decorations, or objects should be integrated into places where residents easily gather such as sharing programs and assembly programs so as to allow users of that space to spontaneously feel a sense of identity and belonging as members of the region.
Third, improvement should be made on art, education, and welfare programs in terms of diversity and so as to enable proactive engagement of residents; and through cultural characteristics, residents must easily be able to get involved in creative cultural activities in their daily lives. In addition, the space composition of cultural programs should be transformed into flexible and variable one, and by creating an environment where embracing and creation of new programs are made possible, it shall overcome area limitation of space and meet the needs of the residents; and at the same time, the utilization rate of public space shall be increased.
Fourth, in order for programs of interchangeable characteristics of public spaces to create opportunities for people communicate and build relationships with one another spontaneously and to expand into social interactions, assembly programs must be transformed from independent and isolated spatial configurations to active spaces in which the areas and regions of space can interact with one another with a circulation structure. Also, commercial programs with the characteristics of helping residents communicate and interact with each other should consist of a proper combination of residents'' convenience, commerce, and cultural factors so that users of the space may feel as if they are enjoying a complex cultural facility although they are utilizing public space of City Halls. Commercial and assembly programs should serve as a venue for the exchange of information among residential users.
Based on the studies above, we''ve selected the public space at the City Hall Incheon and planned for a public space where residents and officials come together; the details of the plan are as follows.
With the application of "publicity," we aimed to present "inflow inducement" and "eye connection" within the space. The movement lines between programs were made use to attract people to the City Hall by provoking their curiosity, and the use of transparent materials to open the whole floor view from the lobby to enable eye connection between government officials and residents so as to enhance publicity.
With the application of ''symbolism'' through the utilization of ''symbolic icons'' and ''objects'', the structure of Incheon Bridge, the symbol of Incheon, was transformed into a visual object that makes the space easily approachable with increased familiarity; The information desk, cafe, and terraced lounge were shaped into symbolic forms, and the object and lighting of the two-story ceiling were objectified so that the symbols could be perceived spontaneously.
With the application of ''cultural characteristics'', various programs were designed to appear in the space to enable its transformation into a "variable space." Various cultures could be enjoyed within the space by the utilization of mobile city walls, furniture and folding doors.
With the application of ''interchangeability'', spaces are enabled to be "linked together". It was designed with the utilization of the height differences between floors, ceilings, and walls by linking spaces so as to allow people to interact, meet, and share with each other without any burden.
In the future, the meaning of the public space of the City Hall will become more significant as a space that attracts and embraces the participation of residents and a space that enhances the quality of life of members of society. Through this study, via the arrangement of programs conformable to the spatial characteristics of the public space of City Halls and the composition of space appropriate for the characteristics of each program, we hope to increase the utilization rate and resolve complaints concerning public spaces.

목차

제 1장 서론 1
1.1 연구 배경 및 목적 2
1.2 연구의 범위 및 방법 4
1.3 연구 진행 흐름도 6
제 2장 공공청사에 대한 이론적 고찰 7
2.1 공공청사의 이해 8
2.1.1 공공청사의 개념 및 정의 8
2.1.2 공공청사의 역사 10
2.1.3 국내 공공청사의 변천 14
2.2 공공청사의 역할 및 기능 17
2.2.1 공공청사의 역할 17
2.2.2 공공청사의 기능 19
2.3 공공청사의 분류 21
2.3.1 공공건축의 이해와 분류 21
2.3.2 공공청사의 용도별 분류 24
2.3.3 공공청사의 기능별 분류 25
2.4 시청청사의 이해 26
2.4.1 시청청사의 개념 및 정의 26
2.4.2 시청청사의 역할 및 기능 28
2.4.3 시청청사의 공간 구성 29
2.4.4 시청청사 방문목적과 공용 공간 이용 32
2.5 소결 35
제 3장 시청청사 공용 공간의 이론적 고찰 37
3.1 시청청사 공용 공간의 이해 38
3.1.1 공용 공간의 정의 38
3.1.2 공용 공간의 발전 41
3.1.3 공용 공간의 역할 및 기능 46
3.2 시청청사 공용 공간 선행 연구 분석 48
3.2.1 시청청사 공용 공간의 프로그램 구성 48
3.2.2 시청청사 공용 공간의 공간 특성 53
3.3 시청청사 공용 공간의 프로그램과 공간구성 59
3.3.1 공공성이 적용된 프로그램과 공간구성 59
3.3.2 상징성이 적용된 프로그램과 공간구성 62
3.3.3 문화성이 적용된 프로그램과 공간구성 65
3.3.4 교류성이 적용된 프로그램과 공간구성 68
3.4 소결 70
제 4장 시청청사 공용 공간의 프로그램과 공간구성 사례조사 73
4.1 사례 대상범위 및 분석 방법 74
4.2 국내 시청청사 공용 공간의 프로그램과 공간구성 사례조사 76
4.2.1 광주 시청청사 76
4.2.2 천안 시청청사 78
4.2.3 성남 시청청사 80
4.2.4 서울 시청청사 82
4.3 국외 시청청사 공용 공간의 프로그램과 공간구성 사례조사 84
4.3.1 런던 시청청사 84
4.3.2 트빌리시 시청청사 86
4.3.3 니우에헤인 시청청사 88
4.3.4 브렌트 시청청사 90
4.4 분석의 종합 92
제 5장 공간계획 및 디자인 97
5.1 계획의 개요 98
5.2 대상지 선정 및 분석 99
5.2.1 대상지 선정 99
5.2.2 대상지 분석 100
5.2.3 대상지 설계 범위 102
5.3 공간계획 103
5.3.1 디자인 컨셉 103
5.3.2 컨셉 프로세스 104
5.3.3 공간 프로그래밍 및 동선 108
5.4 디자인 전개 110
5.4.1 평면 계획 110
5.4.2 입단면 계획 112
5.5 투시도 114
5.6 패널 118
제 6장 결론 120
참 고 문 헌 123
ABSTRACT 128

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0