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논문 기본 정보

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학위논문
저자정보

김현구 (영남대학교, 영남대학교 대학원)

지도교수
정호열, 박주현
발행연도
2019
저작권
영남대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수31

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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Recently, deep learning has become increasingly popular in the field of vision based object classification, detection, and recognition as well as image generation. This dissertation deals with camera based traffic light (TL) recognition and light detection and ranging (LiDAR) based color image generation methods using deep learning networks for automotive vehicle systems.
In this study of the deep leaning based TL recognition, first of all, We have analyzed what color space is efficient. Six color spaces and three ensemble network models are applied and analyzed. Our simulation results show that the best performance is achieved with the combination method of RGB color space and Faster R-CNN with Inception-Resnet-v2. However, the conventional method has limited performance in several traffic lights with both small size and types of yellow, green-left, and off. To solve the problem, novel two-staged deep learning based TL recognition methods are proposed. To efficiently reduce the number of weight parameters and computational complexity, semantic segmentation technique and fully convolutional network (FCN) are applied. A binary-semantic segmentation network is proposed to detect small size TLs. We also propose a novel TL classification network including a convolution layer with three filters of (1×1). The simulation results show that the proposed TL recognition method outperforms the conventional Faster R-CNN network model with Inception-Resnet-v2 in terms of recognition performance, and it remarkably reduces the computational complexity and hardware requirements. The TL recognition method achieves up to 44.5% in overall mAP and 70.16% in mAP@0.5. Especially, the empirical results show that the proposed method gives great improvement for the detection and recognition of small TLs. The proposed method can also be implemented in real-time processing with the sacrifice of a minor decrease in recognition performance.
In the study of the deep leaning based color image generation from Lidar data, we propose a color image generation method from LiDAR 3D reflection intensity. The proposed method consists of 3D-to-2D projection and an image generation network (IGN). For the IGN, symmetric and asymmetric structured FCN are compared. Especially, an asymmetrically structured FCN is designed considering the sparseness of the projected reflection image. Through simulations, it is shown that the proposed method generates fairly good visual quality of images while maintaining almost the same color as the ground truth image. In particular, the asymmetrically structured FCN with a deeper decoder than encoder generates a higher-quality color image. Until the total number of layers reaches a certain number, the quality of the generated image monotonically increases. The proposed asymmetric FCN based color IGN model achieves up to 19.38 dB in peak signal-to-noise ratio and 0.5 in structural similarity index. In addition, the proposed IGN can generate shadow-free color images from LiDAR sensor data. We expect that the proposed method can generate daytime color images at night because the same LiDAR data can be obtained whether it is day or night.

목차

Ⅰ. 서 론 1
1.1 연구 배경 1
1.2 연구 목적 2
1.3 논문 구성 4
Ⅱ. 딥러닝 기반 신호등 인식을 위한 최적 컬러 공간 분석 5
2.1 서론 5
2.2 신호등 인식을 위한 색-공간 사용에 관한 관련 연구 8
2.3 효율적인 색-공간 선정을 위해 제안된 신호등 인식 방법 11
2.3.1 색-공간 13
2.3.2 신호등 인식을 위한 앙상블 네트워크 15
2.4 실험 결과 및 분석 20
2.4.1 평가 데이터 구성 20
2.4.2 학습을 위한 하이퍼-파라미터 22
2.4.3 평가 지표 24
2.4.4 색-공간에 따른 신호등 인식 결과 분석 26
2.4.5 테스트 이미지 샘플 기반 신호등 인식 결과 32
2.5 결론 35
Ⅲ. 제안된 딥러닝 기반 신호등 인식 방법 36
3.1 서론 36
3.2 딥러닝 기반 신호등 인식 관련 연구 38
3.3 제안된 신호등 인식 방법 39
3.3.1 신호등 후보 검출 단계 40
3.3.2 신호등 종류 판단 단계 42
3.3.3 학습 및 추론 과정 45
3.4 실험 결과 및 분석 47
3.4.1 평가 데이터 구성 및 평가 지표 48
3.4.2 신호등 후보 검출 성능 결과 분석 49
3.4.3 신호등 인식 성능 결과 분석 52
3.4.4 하드웨어 요구 성능 결과 분석 56
3.4.5 신호등 인식 방법에 따른 연산량 분석 58
3.4.6 테스트 이미지 샘플 기반 신호등 인식 결과 60
3.5 결론 62
Ⅳ. 라이다 센서 데이터를 활용한 딥러닝 기반 카메라-유사-화질의 컬러 영상 생성 방법 63
4.1 서론 63
4.2 관련연구 66
4.2.1 라이다의 반사율 세기 정보 기반 영상 생성에 관한 연구 66
4.2.2 딥러닝 기반 컬러 영상 생성에 관한 연구 67
4.3 제안된 라이다의 반사율 세기 정보 기반 컬러 영상 생성 방법 68
4.3.1 3D-to-2D 투영 방법 70
4.3.2 딥러닝 기반 제안된 컬러 영상-생성-네트워크 71
4.3.3 학습 및 추론 과정 76
4.4 실험 결과 및 분석 78
4.4.1 평가 데이터 구성 78
4.4.2 학습을 위한 하이퍼-파라미터 81
4.4.3 평가 지표 82
4.4.4 제안된 대칭구조의 영상생성 네트워크의 실험 결과 분석 83
4.4.5 제안된 비-대칭구조의 영상생성 네트워크의 실험 결과 분석 85
4.4.6 보간법 기반의 기존의 방법들과의 성능 비교 90
4.4.7 손실 함수에 따른 영상-생성-네트워크의 성능 비교 94
4.5 결론 96
Ⅴ. 종합 결론 97
참 고 문 헌 100
영 문 초 록 116

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