교육에 대한 한국 사회의 관심은 그 어느 이슈보다 높으며, 이러한 교육에 대한 열의는 교육 기관이 양적으로 크게 팽창할 수 있는 중요한 동인이 되었다. 그러나 이러한 양적인 성장과는 달리 현재 고등교육은 많은 문제점에 직면하고 있다. 따라서 오늘날 대학교육의 성과는 대학뿐만 아니라 정부차원에서 매우 중요한 과제로 대두되고 있다. 이에 정부는 다양한 사업과 정책을 통해 고등교육을 지원하고 있다. 정부는 고등교육에서 가장 중요한 재정 지원자의 역할을 하고 있으며, 정부의 재정지원사업은 오늘날 대학에게 매우 중요한 자원이라고 할 수 있다. 따라서 본 연구는 재정지원사업에 따른 대학성과의 변화 추이와 선정 유무 및 횟수에 따른 집단 간 차이를 분석하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 재정지원사업의 선정 유무와 횟수에 따라 집단 간 대학성과가 10년 간 어떻게 변화하는지 추이를 분석하고, 둘째, 선정 유무에 따른 집단 간 대학성과의 차이를 분석하였으며, 셋째, 선정 횟수에 따른 집단 간 대학성과의 차이를 분석하였다. 연구대상 및 연구방법은 다음과 같다. 연구대상에 해당하는 대학은 2017학년도 대학알리미 공시대상학교 중 4년제 일반대학으로 선정하였다. 또한, 교육부가 주관한 일반 재정지원사업 중 단 년도 사업금액이 10억 원 이상이며, 사업의 진행 기간이 2008년부터 2017년까지인 총 10년의 기간으로 설정하였다. 연구방법으로는 10년 간 재정지원사업 선정 유무와 횟수에 따른 집단 간 대학성과 추이를 분석하기 위해 변인의 기술통계량을 측정하였다. 또한 재정지원사업 선정 유무에 따른 집단 간 대학성과의 차이를 분석하기 위해 집단 간 평균비교(t-test)를 실시하였으며, 재정지원사업의 선정 횟수에 따라 집단 간 대학성과의 차이를 분석하기 위해 분산분석(ANOVA)을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 재정지원사업의 선정 유무에 따른 10년 간 추이는 다음과 같다. 재학생충원율은 두 집단 모두 증가하였으며, 선정 집단이 미 선정 집단보다 더 높게 나타났다. 전임교원확보율 또한 두 집단 모두 증가하였으며, 선정 집단이 미 선정 집단보다 높게 나타났다. 학생1인당장학금은 두 집단이 비슷한 양상으로 증가하지만, 큰 차이는 나타나지 않았다. 학생1인당교육비는 꾸준히 증가하였으며, 선정 집단이 미 선정 집단보다 더 높게 나타났다. 취업률은 2010년에 전체적으로 하락하였으나 점차 증가하였고, 선정 집단의 평균이 더 높았다. 중도탈락률은 미 선정 대학이 선정 대학보다 더 높게 나타났다. 마지막으로 교사(校舍)시설확보율은 두 집단 모두 증가하였다. 둘째, 재정지원사업의 선정 횟수에 따른 10년 간 추이는 다음과 같다. 재학생충원율은 네 집단 모두 증가하는 것으로 나타났으며, 이 중 20회 이상 선정된 대학이 가장 높게, 미 선정 대학이 가장 낮은 것으로 나타났다. 전임교원확보율 또한 네 집단 모두 증가하였으며, 20회 이상 선정된 대학이 가장 높았다. 학생1인당장학금은 네 집단이 모두 비슷하게 증가하였으나, 집단 간 차이는 크게 나타나지 않았다. 학생1인당교육비는 선정 횟수가 증가할수록 교육비가 높게 나타났다. 취업률은 네 집단 모두 비슷하게 증가하였으나, 2010년에 모든 집단의 지표가 하락하였다. 중도탈락률은 선정 횟수가 적을수록 높게 나타났다. 교사(校舍)시설확보율은 미 선정 대학을 제외한 나머지 집단은 비슷한 것으로 나타났다. 셋째, 재정지원사업의 선정 유무에 따른 집단 간 차이는 다음과 같다. 재학생충원율과 중도탈락률은 매년 집단 간 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 다음으로 학생1인당교육비와 취업률은 일부 연도에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 교사(校舍)시설확보율은 2014년부터 집단 간 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 그러나 전임교원확보율과 학생1인당장학금은 집단 간 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 넷째, 재정지원사업의 선정 횟수에 따른 집단 간 차이는 다음과 같다. 재학생충원율과 학생1인당교육비, 중도탈락률은 매년 집단 간 유의미한 차이를 나타냈다. 취업률의 분석 결과, 2010년부터 집단 간 유의미한 차이를 나타냈다. 교사(校舍)시설확보율은 2012년부터 유의미한 차이를 나타냈다. 선정 유무에 따른 집단 간 차이 분석 결과와 마찬가지로 전임교원확보율과 학생1인당장학금은 유의미한 차이를 나타내지 않았다. 지금까지의 선행연구들은 대학성과를 분석함에 있어서 다양한 재정지원사업에 주목하지 않았다. 주로 단일 사업의 평가 지표가 대학 교육 여건이나 성과에 영향을 주었는지 혹은 지표간의 관계 분석을 통해 지표의 영향력을 검증하는 데만 그쳤다는 한계가 있다. 이러한 한계점을 극복하여 본 연구는 10년 동안의 다양한 재정지원사업에 따른 대학성과의 추이 및 차이 분석하고 이를 통해 재정지원사업과 대학성과 간의 관계에 대한 이해를 더욱 높이고자 한다. 또한 재정지원사업의 전략적 접근을 통해 대학성과를 향상시키기 위한 이론적, 실무적 시사점을 도출하고자 한다.
Korean society''s interest in education is hotter than any other issue, and this enthusiasm has become an important driving force for educational institutions to expand its numbers. Unlike this growth, however, higher education now faces multiple problems. Therefore, the achievement of university education today is a very crucial task at the government level as well as at the university. As a response, the government is supporting higher education through various projects and policies. The government plays the role of the most essential financial supporter in higher education, and the government''s financial support projects are the most crucial asset for universities today. Therefore, the following research questions were set up to analyze the trends of university performance caused by the financial support project and the difference of groups in accordance to whether it was selected and how many times it was selected. First, we analyzed the trends of how intergroup college performance changed over 10 years according to whether it was selected and how many times it was selected as financial support projects, and secondly, we analyzed the differences in university performance among groups according to the whether it was selected, and thirdly, we analyzed the differences in university performance among groups according to how many times it was selected. The subjects and methods of study are as follows. The universities subject to the study were selected as the four-year general universities among the University Alimi''s designated schools that disclosed their information in 2017. In addition, among the general financial support projects organized by the Ministry of Education, a project amount for a single year was established to be more than 1 billion won and the period for the business was set to be the total of 10 years from 2008 to 2017. As a research method, the descriptive statistics of a variable were measured in order to analyze the university performance and trends among groups according to whether it was selected and how many times it was selected to hold financial support projects over a period of 10 years. In addition, in order to analyze differences in university performance among groups according to whether it was confirmed as a financial support project, the average comparison between groups was conducted, and ANOVA (ANOVA) was executed to analyze differences in university performance among groups according to the number of times the financial support projects were officially selected. The results of the study are as follows. First, the following is the trend for 10 years depending on whether it was selected as a financial support project. The student recruiting rate has increased in both groups, and the group that was selected showed higher rates that the group was not. The number of full-time faculty members has also increased, with the number of selected groups higher than that of the group that was not. The per-student scholarship has increased in a similar way for the two groups, but not much difference has emerged. The cost of education per student has steadily increased, and the group that was selected showed higher numbers than the group that was not. The employment rate declined overall in 2010 but gradually increased as time went by with the average of the selected group being higher. The dropout rate was higher in the group that was not selected than the selected group. Finally, the rate for securing the teacher facilities has increased in both groups. Second, the following is the trend over the next 10 years depending on the number of financial support projects selected. The student recruitment rate has increased in all four groups, with the highest number appearing in the university that was selected more than 20 times and the lowest number visible in the university that was not. The percentage of full-time faculty members has also increased in all four groups, with the university that selected more than 20 times showing the highest number. The per-student scholarship has increased similarly for all four groups, but the differences between groups were not significant. The cost of education per student became higher as the number the university was selected increased. The employment rate increased similarly for all four groups, but the index for all groups fell in 2010. The dropout rate was higher for the university that was not selected many times. The rate for securing the teachers'' facilities is similar between the groups except for universities that were not selected. Third, the differences between groups according to whether it was selected to hold financial support projects are as follows: The student recruitment rate and the dropout rate are found to have significant differences between groups every year. Next, education costs and employment rates per student were found to show major differences in certain years. For securing the teachers'' facilities, there have been significant differences between groups since 2014. However, there is no significant difference between the full-time faculty members’ rate and the scholarship per student. Fourth, the differences between groups depending how many times it was selected as a financial support project are as follows: The rate of student recruitment, per-student education, and the rate of dropout showed significant differences between groups every year. Analysis of employment rates showed major differences among groups since 2010. The rate for securing the teachers'' facilities has shown significant differences since 2012. Similar to the analysis of differences among groups according to whether it was selected or not, the rate of full-time faculty members and per-student scholarship did not show significant differences. Prior studies that were conducted did not pay attention to various financial support projects in analyzing university performance. These researches are limited as they only discussed whether the assessment indicators for a single project affected the educational conditions or performance of a university, or merely verified the influence of the indicators through analysis of inter-index relations. Overcoming these limitations, this research aims to further expand the scope of the study by analyzing trends and differences in university performance resulting from various financial support projects over the past 10 years. Therefore, it would further enhance the understanding of the relationship between financial support projects and university performance. Also, it aims to derive theoretical and practical implications for improving university performance through strategic approaches to financial support projects.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 53. 용어정의 6Ⅱ. 이론적 배경 71. 대학성과의 개념 72. 대학성과 측정 지표 93. 재정지원사업 개념 및 현황 154. 선행연구 분석 25Ⅲ. 연구방법 281. 연구 대상 282. 연구 모형 323. 변인 정의 334. 분석 방법 36Ⅳ. 연구결과 371. 재정지원사업의 선정 유무 및 횟수에 따른 대학성과 추이 372. 재정지원사업의 선정 유무에 따른 집단 간 대학성과 차이 453. 재정지원사업의 선정 횟수에 따른 집단 간 대학성과 차이 56Ⅴ. 논의 671. 재정지원사업의 선정 유무 및 횟수에 따른 대학성과 추이 672. 재정지원사업의 선정 유무에 따른 집단 간 대학성과 차이 763. 재정지원사업의 선정 횟수에 따른 집단 간 대학성과 차이 78Ⅵ. 요약 및 결론 811. 요약 812. 결론 83참고문헌 86Abstract 92