최근 급변하는 현대사회는 디지털 기술의 발전과 융합적 사고를 통해 산업 전반에서 4차 산업 혁명을 대비하고 있다. 이러한 시대의 흐름에 따라 사고의 전환과 기술의 혁신을 이루는 이종산업 간의 교류가 요구되고, 패션산업에서도 시공간을 초월하는 가상의 이미지를 현실로 소환하여 기존의 사고방식을 전복하는 새로운 표현방식이 등장한다. 파타피직스적 사고는 시공간의 중첩과 확장을 가능하게 한 창조적이고 자유로운 정신의 표현이자 기술의 결합체로서 인간의 내면에 잠재되어 있던 복잡 미묘한 의식 세계를 현실에서 표출한다. 파타피직스는 디지털 시대로 접어들면서 다양한 조형예술 분야에 적용되고 있으며, 패션 분야에서도 디자인을 비롯하여 파타피직스를 활용한 패션커뮤니케이션은 산업적, 심리적, 심미적 관점에서 새로운 역할을 수행하고 있다. 패션디자인은 디자이너의 독특한 상상력과 미적 취향을 구현할 수 있고, 가상과 현실의 중첩이라고 하는 파타피직스의 관점에서 바라볼 수 있는 미적 범주를 갖고 있다. 본 연구는 은유와 암유의 방법으로 추상적인 것을 구체화하는 메타포의 확장된 개념인 파타포에서 학문적 법칙을 통해 등장한 파타피직스의 개념과 가상철학을 고찰하고, 미술, 영화, 게임, 광고, 건축분야에서 나타나는 파타피직스의 조형예술 분야에서 표현특성을 분석하여 현대 패션에 나타난 파타피직스의 표현유형과 의의를 도출하는데 연구의 목적을 두었다. 연구 방법으로는 가상, 파타포, 파타피직스 등의 주제어로 국내외 전문서적, 논문, 저널, 기사, 웹사이트 등을 통해 현대 패션에 나타난 파타피직스의 표현유형을 조사하였으며, 디지털 기술을 접목한 패션디자인들이 많이 등장하기 시작한 2000년 이후 발표된 패션디자인과 패션커뮤니케이션의 사례를 연구범위로 하여 분석하였다. 알프레드 자리에 의해 정립된 파타피직스의 표현유형은 사고의 전환을 통해 가상이미지를 현실세계와 과감히 결부시켜 표현하는 시각적 방법이라고 정의할 수 있으며, 오늘날 과학 기술을 활용하여 상상과 현실 사이에 형이상학적 유사성을 도출하여 가상과 현실을 중첩시켜 표현하는 공감각적 방법으로 발전하였다. 이는 사회적, 문화적 문제를 해결하는 데 직접 관여하기보다 다양한 가상의 솔루션을 제공함으로써 20세기 이후 미술, 영화, 게임, 광고, 건축 등의 조형예술 분야에 큰 영향을 미치고 있다. 조형예술 분야에 나타난 파타피직스는 과학적 사고를 근거로 한 상상적 경험을 현실로 구현하고 관습과 전통의 파괴와 결합, 재현적 재구성과 다양한 물질, 비물질의 활용으로 가상 효과를 통해 형태의 부조리성을 가진다. 그리고 가상현실과 증강현실 기술을 활용하여 가상의 현실화를 보여주며, 이를 통해 시공간의 가상적 표현특성을 보인다. 수용자의 지각에 따른 능동적 조작과 다원적 관점에서의 인식을 통해 지각적 상호작성을 가진다. 이처럼 조형 예술 분야에 나타난 파타피직스는 상상적 경험성, 형태의 부조리성, 시공간의 가상성, 지각적 상호작용성의 표현특성을 나타낸다. 조형예술 분야에서 사례분석을 통해 나타난 표현특성을 바탕으로 현대 패션에서 파타피직스의 표현유형에 따른 특징은 다음과 같다. 첫째, 상상적 경험의 형상화는 디지털 기술을 통해 타 분야의 조형물, 가상의 모상 등 입체적인 외피와 컬러가 인체의 실루엣에 재현되고, 입체적인 형태분석을 바탕으로 패턴의 변형과 절개를 통해 가상의 캐릭터와 이미지가 현실에서 구현되는 것에서 나타난다. 물질과 비물질의 융합적 사고를 바탕으로 현실에서 불가능한 분위기를 연출하거나 현실에서의 찰나의 순간을 지속적인 상황으로 표현가능하게 하면서 시공간을 초월한 현실과 가상의 중첩을 나타낸다. 인터렉티브 센서를 활용하여 인간의 물리적인 행동에 의해 문양이 변하는 가변성을 가지는 의복이 나타나고, 증강현실 기술을 접목한 패션쇼로 디지털 이미지의 가상공간과 실제 모델들의 움직임이 혼재된 상상적 경험의 시공간이 표현된다. 둘째, 부조리한 형태미는 예술작품을 모티브로 한 현실과 비현실, 정상과 비정상의 경계를 모호하게 만드는 비정형적 형태의 의복, 다양한 소재의 활용으로 빛의 반사와 부조적인 표면의 변화를 통해 가상적이며 환상적으로 표현한 패션 등에서 나타난다. 또한 발광소재의 트리밍 사용으로 발산되는 빛의 변환과 반투명한 브러쉬의 파장이 빛과 어둠 사이에서 형태의 모호성을 띠게 하거나 기계적 기술을 접목하여 중력을 거스르는 진자 운동을 하는 모델 연출 등 논리적이고 객관적인 물리 법칙을 거스르는 패션쇼 등을 통해 나타난다. 셋째, 다양한 의복 구성 조각들의 융합과 해체로 대상이 확장되고 시공간에 구애받지 않는 다양한 오브제의 공존과 연출이 표현된다. 또한 디지털 기술과의 결합으로 청각, 후각, 촉각을 자극하는 런웨이를 연출함으로써 시공간을 가상적으로 확장하거나, 정교한 그래픽 모델링 기술로 현실과 가상의 경계를 사라지게 한다. 넷째, 증강현실을 이용한 패션쇼를 통해 런웨이 현장에서 상품에 대한 정보를 관람객들에게 즉각적으로 제시하고 찰나의 순간을 연장하여 자세하게 의상을 살펴보도록 기획하여 수용자와의 상호작용과 몰입을 높일 수 있다. 패션 VMD에도 가상현실 피팅룸의 등장으로 고객에게 다양한 제품 체험의 기회를 제공하고 패션필름은 360 ? 필름 카메라를 사용하여 수용자로 하여금 원하는 방향으로 시선 이동이 가능하게 한다. 현대 패션에서 사례분석을 통해 나타난 파타피직스의 표현유형을 토대로 도출한 의의는 다음과 같다. 첫째, 상상이 현실에서 중첩된 파타피직스적 표현은 패션과 시공간, 디지털 기술, 비물질 등이 융합된 형태로 표출된다. 디지털 기술의 접목으로 생성된 가상 복제본은 시각적 기술과 패션의 융합을 통해 전혀 새로운 차원의 미적 표현을 가능하게 하고, 패션디자인에 대한 시적 시각을 제공한다. 아울러 새롭게 생성된 디지털 이미지를 활용해 상상적 경험을 전달하는 도구로서 표현의 극대화를 통해 새로운 형태미를 창조한다. 둘째, 다양한 공감각적 이미지의 뉴미디어들이 패션매체들을 통해 표현되면서 소비자들은 패션정보를 습득하고 감각적 체험을 할 수 있으며, 이는 브랜드에 대한 흥미와 호감도를 높여 매출 증대를 가져온다. 또한 디지털 기술이 접목된 다양한 매체에서 나타난 파타피직스 이미지는 브랜드 이미지를 상승하고 소비자에게 각인되는 데에도 큰 기여를 한다. 이처럼 파타피직스는 디지털 기술을 통한 감각적 자극과 가상의 경험을 가능케 함과 동시에 브랜드이미지와 상품 정보를 소비자에게 효율적으로 제공함으로써 전략적 홍보 측면에서 중요한 역할을 하고 있다. 셋째, 현대패션에 나타난 파타피직스 이미지는 패션 상품을 물질적 차원 이상의 대상으로 치부하며 직접적 제품 정보에 대한 설명과 소구보다 감정적 이미지를 형상화함으로써 소비자들에게 해석의 기회를 제공하고 수용자와의 공감대를 형성하는데 기여한다. 가상현실 공간에서의 상호작용은 다양한 사회적 이슈를 패션산업에 접목시켜 소비자의 공감을 이끌며 문제 해결을 촉구하는 공감대를 형성한다. 이와 같이 본 연구는 다양한 조형예술 분야에서 도출된 파타피직스 표현특성의 범주를 근간으로 현대 패션에 나타난 파타피직스의 표현유형과 의의를 규명하였다. 급변하고 있는 현대사회는 혁신전인 사고의 전환과 과감한 시도를 필요로 하고, 디지털 기술과 함께 새로운 뉴미디어의 지속적인 등장으로 과거 은유와 암유라는 상상을 통해 표현하는 메타피직스의 한계를 넘는 파타피직스가 요구되고 있다. 즉, 파타피직스는 현실과 가상이 혼재되는 새로운 세계의 존재성으로서, 발달된 첨단 디지털 기술은 가상의 정체성이 현실의 한계를 초월하여 실재와 중첩되어 표현되는데 주요한 기여를 하고 있는 것이다. 최근 융합적 사고의 중요성이 대두되고 있는 시점에서 파타피직스는 과학적 근거를 가진 모든 일반적 상황을 초월하는 확산적 사고를 통해 패션 디자인 분야에 색다른 영감을 제공하며, 디자이너의 독창적인 상상과 표현을 가능하게 하는 다양한 시도는 디자인에 관한 새로운 관점과 해결책을 모색하는데 기여할 것이다. 또한 패션커뮤니케이션 분야에서도 파타피직스의 접근은 시각적 표현 영역의 확장을 위한 미적 체계화를 수립하는데 아이디어를 제공할 것이다.
The rapidly changing modern society is preparing for the fourth industrial revolution in the across industries through the development of digital technology and the integrated thinking ability. According to the trend of this age, the philosophy of pataphysics is an expression of creative and free spirit that enabled the overlap and expansion of time and space. As a union of technology, pataphysics can expresses the complex mental world which was latent in the inside of human being in reality. The purpose of this study is to categorize expression types in the field of formative arts with philosophical concept of appearance, and to derive the expression types and significance of pataphysics in modern fashion. Pataphysics has become possible to express variously according to the development of digital technology with fusion of scientific thinking and imagination in the past. For instance, augmented reality combines virtual objects onto real-world environments to further increase of realistic effects, it can be provided additional information that is difficult to obtain by the real world, and conveys for marketing purposes. In addition, digital technology has been applied to various formative arts and has played a new role in industrial, psychological and aesthetic aspects. Since the 20th century, pataphysics has been influential in the field of formative arts such as art, movies, games, advertising and architecture by providing a virtual solution. In the field of formative arts, pataphysics embodies imaginative experiences based on scientific and logical thinking. It is shown the absurdity form through virtual effects by combination with destruction of tradition, reconstruction and utilization of various materials. Also, virtual reality and augmented reality technology are used to show virtual environments, which enables the expansion of time-space. In this way, pataphysics which is seen in the field of formative arts categorized into four types of expression : shape of imaginary experience, absurd morphology, virtual expansion of time-space, and structuring of perceptual interaction. Based on this category, the features of the expression types of pataphysics in modern fashion are as follows. First, the shape of imaginative experience is reproduced in the silhouette of the human body by three-dimensional skin and color such as sculptures of other fields and imaginative patterns by digital technology. Based on three-dimensional morphological analysis, it is shown that virtual characters and images are realized in reality with pattern transformation and cuts. By the fusion of material and non-material, it represents an impossible atmosphere in reality, or it can be expressed the moments of reality in a continuous situation and a superposition of reality and virtual beyond transcendence. These fashion shows that combine augment reality technology and the time-space of imaginative experience in which the virtual environment of digital images and the movement of actual models are mixed. Second, the absurd morphology is the virtual reality through the reflection of the light and the uneven surface by using various materials and informal forms of clothing which obscure the boundary between normal and abnormal. In addition, the translucency of the light emitted by the trimming of the luminescent material and the translucency of the brush wavelengths are ambiguous in shape between light and darkness. And it expresses the idea that is out of physical laws such as performance of a pendulum movement against gravity by mechanical technology. Third, the objects are expanded by fusion and disassembly of various pieces of clothes, and the coexistence and production of various objects that are out of space and time are expressed. In combination with digital technology, modern fashion show creates runways that performs to virtually extend time-space, and it extends boundaries between reality and imagery with sophisticated graphical techniques. Fourth, through the fashion show using the augmented reality, it is possible to present the information about the goods to the audience immediately on the runway, and to plan the detail of the costume to increase the interaction and the immersion with the audience. In the field of fashion VMD, virtual reality fitting room provides customers with various product experience opportunities, while fashion film uses 360 film camera to allow viewers to move their gaze in a desired direction. The meaning of pataphysics in modern fashion is as follows. First, the pataphysical expression that the imagination overlaps in reality are expressed as a fusion of fashion, time-space, digital technology, and non-material. The virtual replica created by the combination of digital technology enables a totally new aesthetic expression through fusion of visual technology and fashion, and provides a poetic view on fashion design. It also creates a new style of image through maximizing expression as a tool to convey imaginative experiences using newly created digital images. Second, consumers can acquire fashion information and sensory experiences as new media of various sensory images are expressed through fashion media. This can increase sales by interest and appreciation of the brand. In addition, the image of pataphysics, which is seen in various media with digital technology, makes an important contribution to the rise of brand image and imprinting on consumers. In this way, pataphysics plays an important role in strategic PR by providing sensory stimulation and virtual experience through digital technology, while providing brand image and product information for consumers efficiently. Third, pataphysics image, which is seen in fashion, make fashion goods more than material level, and shape emotional image which contributing interpretation opportunity to consumers and forming consensus with audience. Interaction in the virtual reality space makes a consensus to encourage consumer empathy and solves problems by combining diverse social issues into the fashion industry. In conclusion, this study has identified the expression types and meanings of pataphysics in modern fashion based on the category of expressions of pataphysics derived from various art forms. Unlike metaphysics, which is expressed through the imagination of metaphor, pataphysics is the existence of a new world in which reality and virtual are mixed, and advanced digital technology in which virtual identity overlaps reality.
I. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구의 내용 및 방법 5II. 이론적 고찰 71. 가상의 개념과 철학적 사고 71) 가상의 개념 72) 가상에 대한 철학적 사고 9(1) 20세기 이전 9(2) 20세기 이후 122. 파타피직스의 개념과 배경 161) 파타피직스의 개념 162) 파타피직스의 배경 193. 가상과 파타피직스의 관계 27III. 조형예술 분야에 나타난 파타피직스 291. 미술 292. 영화 343. 게임 404. 광고 465. 건축 50Ⅳ. 현대 패션에 나타난 파타피직스의 표현유형 551. 상상적 경험의 형상화 562. 부조리한 형태미 633. 시공간의 가상적 확장화 694. 지각적 상호작용의 구조화 75Ⅴ. 현대 패션에 나타난 파타피직스의 의의 811. 콘셉트 표현의 극대화를 통한 새로운 이미지 창조 812. 공감각적 이미지를 통한 전략적 홍보 역할 843. 감각적 상호소통을 통한 공감대 형성 86Ⅵ. 결론 및 제언 891. 결론 892. 제언 96참고문헌 98Abstract 110