광주지역은 근현대 시기 수많은 명창·명인이 활동하고 국악을 전승해왔던 국악 전승의 중심지였다. 그러나 오늘날의 광주지역은 과거와 달리 국악 중심도시로서의 명성이 상당히 위축되었다. 본 연구에서는 과거 국악, 특히 판소리 전승의 구심점이었던 광주지역의 위상과 가치를 드러내 전통문화 중심도시로서 광주지역이 지닌 강점을 찾고, 향후 이를 발전시켜 나갈 수 있는 방법을 모색해 보고자 하였다. Ⅰ장에서는 본 논문의 연구 목적과 필요성을 제시하고, 그간의 선행연구를 검토하였다. 또한 연구의 배경, 연구대상, 방법을 정리하였다. 특히 논문의 제목과 내용에 주로 서술되는 ‘광주지역’은 단순한 지역적 범위가 아닌 문화적 범주로서의 판소리권역을 의미하는 개념이며, 주변지역(나주·담양·함평·화순·장성 등)을 아우르는 중심지이자 명창들의 근거지, 소리 학습지, 주요 활동지역을 포함하는 용어로 사용함을 밝혔다. Ⅱ장에서는 20세기 초부터 현재까지 광주를 중심으로 한 광주지역 판소리의 역사적 전개를 살펴보았다. 판소리의 전승활동은 공연, 교육, 경연대회 등 다양한 성격으로 결집된 전승공동체를 통해 이루어졌다. 각종 기관, 단체 등의 전승공동체는 본질적으로 ‘판소리의 보존과 전승’이라는 공동적인 목적을 지향하고 있으며, 판소리를 문화적 소산으로 존립시키고 오늘까지 지속 가능하게 한 가장 중요한 요소라고 할 수 있다. Ⅲ장에서는 광주지역 판소리 전승의 사승관계 성립과 현재적 전승과정을 살펴보았고, 지역의 대표적인 명창들의 생애사를 조망하여 광주지역 판소리 전승의 특징과 의미를 알아보았다. 특히 과거부터 현재까지 광주지역을 대표하는 유파는 ‘서편제’ 계열임을 확인할 수 있었다. Ⅳ장에서는 광주지역의 공연문화 속에서 판소리의 활약과 판소리 전승 구심점으로서 광주의 역할을 통해 판소리의 문화사적 위상과 가치를 확인하고, 향후 광주지역 판소리의 위상을 지켜나가기 위한 과제를 제시하고자 하였다. 현대 판소리의 정점에 올라있는 수많은 명창들 중에 광주지역을 거치지 않은 사람이 없을 만큼 현대사에서 광주지역이 지닌 판소리사적 위상은 매우 중요하다. 현대는 판소리 전승의 위기라고 인식되고 있지만, 광주지역 국악인들은 판소리 전승 단절의 위기를 절감하면서 위기 극복을 위한 노력을 지속해 왔다. 또 광주·전남의 사람들은 자신들의 지역 문화예술이 갖는 우수성을 잘 인지하고 있으며, 이를 계승·발전시키고자 하는 의지도 강하게 갖고 있다. 본고는 20세기 광주지역 판소리 전승과 문화적 양상을 정리하고, 점차 소멸 위기로 몰리는 전통문화(판소리)의 지속적인 전승과 보전을 위해 광주지역에서 고민해야 할 과제를 제시하고자 하였다. 광주지역의 판소리는 20세기의 다양한 사회적·문화적 흐름과 밀접하게 관련되어 있어, 결과적으로 광주지역의 판소리 전승과 문화를 살펴보는 것은 20세기 전통문화의 흐름을 이해하는데 있어서도 중요한 가치가 있다. 이러한 점에서 본 연구는 호남을 대표하는 광주지역을 중심으로 한 판소리 전승의 역사적 전개와 문화적 양상을 살펴보고 판소리사적 위상과 가치를 확립한 데 의의가 있다. 또한 아직 연구 성과가 부족한 광주·전남지역 판소리 연구를 지원하는 원천자료로서의 역할도 수행할 수 있을 것으로 기대한다.
The region of Gwangju was the center of transmission of gukak(Korean traditional music) where many masters and master singers of pansori had engaged in gukak and handed down gukak. However, unlike the past, reputation of today''s Gwangju as central city of gukak suffered a great deal. Accordingly, this dissertation tried to find strong points of Gwangju as central city of traditional culture and methods for its future development, revealing the status and value of Gwangju where played a key role in transmission of past gukak, especially pansori. Chapter 1 proposed the purpose and necessity of this thesis and reviewed previous researches. In addition, this chapter delineated the background, research subjects and directions of this dissertation. Especially, Gwangju in this thesis, was defined as an area of pansori where is not simple range of the region but the range of culture; as well as, as the center included surrounding area such as Naju, Damyang, Hwasun, Jangseong and so on, it was defined as a terminology covering the base of master singers, place for learning pansori and important business area of master singers. Chapter 2 described how the history of pansori in Gwangju had been developed from 1906 to the present. Pansori has been handed down by the community of transmission assembled various characteristics such as the performance, the education, the contest and etc. The community of transmission like every kinds of institutions, groups and so on essentially aims to ''preserve and pass down pansori'' in union; as a result, it can be shown as the most important element, which be able to exist pansori as cultural product and continue to perform pansori until today. Chapter 3 delineated the way of entering into relations between masters and pupils and the process of contemporary transmission in pansori of Gwangju. And then it inquired the characteristic and meaning of pansori''s transmission in Gwangju, shedding light on the life history of representative master singers in Gwangju. Especially, this chapter confirmed that, from past to today, the representative school of pansori in Gwangju was ''Sopyonje''. Chapter 4 identified the status and value of Gwangju pansori''s cultural history, considering its role as the center of business and transmission of pansori in performing culture of Gwangju. In addition, this chapter tried to suggest future tasks for enhancement of status of pansori. In modern history, the status of pansori''s history in Gwangju is very important because no one among contemporary master singers of pansori have passed through Gwangju. Today is regarded as the crisis of pansori''s transmission. However Korean classical musicians continued to make an effort in order to overcome this crisis, feeling the crisis of pansori''s transmission keenly. Fortunately, people in Gwangju and Jeollanam-do province are knowing excellence of cultural arts in their region well and are having the strong will for development and transmission of pansori. This thesis described transmission of pansori and cultural aspect in Gwangju for the twentieth century and tried to identify problems and solutions, which should be considered in Gwangju, in order to continuously pass down and preserve traditional culture(pansori) that are in danger because of tendency of laying stress on regional culture. Pansori in Gwangju is closely related to various social and cultural flow of the twentieth century; as a result, considering transmission and culture of pansori has an important value in understanding the flow of traditional culture of the twentieth century. Therefore, the purpose of this dissertation is to consider activities and cultural aspects for pansori''s transmission in Gwangju, representative of Honam area and to establish the status and value of Gwangju in the history of pansori. However, this thesis further might be used as material source that supports active research of pansori in Gwangju and Jeollanam-do province where results of related research are lack.
목차
(국문초록)Ⅰ. 서론 · 11. 연구 목적 · 12. 연구사 검토 · 43. 연구 방법 · 13Ⅱ. 20세기 광주지역 판소리 관련 활동과 전개 · 171. 광주의 지역적 특징과 판소리 활동의 전개 범위 · 172. 20세기 전반 판소리 관련 단체의 조직과 활동 · 211) 광주지역 협률사의 조직과 활동 · 212) 광주권번의 설립과 활동 · 283. 20세기 후반 판소리 관련 활동과 전승 양상 · 351) 판소리 관련 단체·기관의 설립과 활동 · 352) 판소리의 공교육화를 위한 노력 · 483) 광주광역시무형문화재의 지정과 지원 · 514) 광주지역 중심 판소리 경연대회 · 60Ⅲ. 광주지역 판소리 전승구도와 명창들의 활동양상 · 671. 광주지역 판소리 전승구도의 성립과 배경 · 672. 광주지역 판소리 명창의 주요 전승 계보 · 711) 김창환제 전승 계보와 주요 명창 · 752) 김채만제 전승 계보와 주요 명창 · 813) 정응민제 전승 계보와 주요 명창 · 944) 기타 광주지역의 명창과 명고 · 1073. 광주지역 판소리 전승의 특징과 전개 · 1131) 20세기 초 김창환, 김채만의 귀향과 활동 · 1132) 해방 전후 박동실, 정광수의 판소리 교육 · 1153) 한국전쟁 후 정광수와 공대일의 활약 · 1164) 1980년대 이후 임방울의 재조명과 판소리 전승 변화 · 117Ⅳ. 광주지역의 판소리사적 위상과 과제 · 1211. 광주지역의 판소리사적 위상 · 1211) 판소리 중심의 국악애호지역 · 1212) 판소리 전수교육과 전승활동의 중심지 · 1253) 서편제 판소리 전승의 구심점 · 1284) 현대 판소리사를 이끈 명창들의 배출지 · 1312. 광주지역 판소리의 지속적 전승을 위한 과제 · 133Ⅴ. 결론 · 138참고문헌 · 142(Abstract)(부록)