본 연구의 목적은 생활 중심 주제통합 교육과정의 운영이 지적장애학생 자기관리 핵심역량에 미치는 효과를 분석하려는 것이다. 연구의 목적을 위하여 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 생활 중심 주제통합 교육과정이 지적장애학생의 자아정체성 형성에 영향을 미치는가? 둘째, 생활 중심 주제통합 교육과정이 지적장애학생의 자신감 획득에 긍정적인 영향을 미치는가? 셋째, 생활 중심 주제통합 교육과정이 지적장애학생의 자기조절능력에 영향을 미치는가?
본 연구의 대상은 전라남도 S특수학교 중학과정 1학년에 재학 중인 지적장애학생 3명이다. 그리고 생활 중심 주제통합 교육과정이 지적장애학생의 자기관리 핵심역량에 긍정적인 영향을 미치는지 알아보기 위하여 중다기초선설계를 적용하였다. 생활 중심 주제통합 교육과정은 ‘국어, 수학, 사회, 과학, 진로와 직업’ 교과의 성취기준 중에서 생활 영역과 관련된 활동으로 구성하였다. 그 결과 선정된 생활 영역은 ‘건강과 안전, 경제생활, 여가생활, 대인관계 및 예절, 지역사회 서비스 이용’ 등의 5개 영역이었다. 영역별 프로그램은 6차시의 프로그램으로 총 30차시의 활동으로 계획되었다. 연구 결과는 기초선, 영역별 중재, 유지단계의 자기관리 핵심역량의 점수를 비교하였다.
이를 통한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 생활 중심 주제통합 교육과정 운영은 지적장애학생의 자아정체성 형성에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 생활 중심 주제통합 교육과정 운영은 지적장애학생의 자신감 획득에 긍정적인 영향을 미쳤다. 셋째, 생활 중심 주제통합 교육과정 운영은 지적장애학생의 자기조절능력에 긍정적인 영향을 미쳤다.
본 연구의 결과를 종합하면, 일상생활과 관련된 교과간 주제통합 교육과정을 제공하였을 때 지적장애학생의 자기관리 핵심역량 향상에 효과적임을 확인할 수 있었다. 이것은 지적장애학생을 위한 지역사회 중심의 교육목적에 부합하는 교육방법이었다. 그리고 교과의 계열성과 위계성이 강한 수업을 따라가지 못하는 지적장애학생들에게 생활 속 능력 향상을 위한 효과적인 교수학습 방법으로 활용될 수 있다. 결론적으로 본 연구는 생활 중심 주제통합 프로그램이 지적장애학생의 자아정체성, 자신감, 자기조절 등의 자기관리 핵심역량을 향상시키는데 효과적임을 증명한 것에 의의가 있다.
The purpose of this study was to analyse the effects of the implementation of life themes integrated curriculum on the core competency of self management for the students with intellectual disability. For the purpose of the study, the following research problems were established as follows. First, does the life themes integrated curriculum affect the self identity formation among students with intellectual disability? Second, does the life themes integrated curriculum affect on the self confidence acquisition among students with intellectual disability? Third, does the life themes integrated curriculum affect on the self regulation formation among students with intellectual disability?
The subjects of this study were three intellectually disabled students attending the first grade of the S Special School in Jeollanamdo in Korea. In addition, the multiple baseline design was applied to see if life themes curriculum positively affected the core competency of self management for the students with intellectual disability. The life themes integrated curriculum consisted of activities related to the living area among the achievement criteria of the ''Korean language, mathematics, society, science, career and occupation'' course. As a result, the selected living areas were five areas: health and safety, economic life, leisure, interpersonal relationships and etiquette, and the use of community services. The life themes integrated curriculum were consisted of the six program and each program were planned 5 sessions. The results of the study compared the scores of the core competences of self-management in the baseline, intervention and maintenance phase.
The results of this study were as follows. First, the operation of life themes integrated curriculum had a positive effect on the self identity formation among students with intellectual disability. Second, the operation of life-oriented subject-integrated curriculum had a positive effect on the self confidence acquisition among students with intellectual disability. Third, the operation of life-oriented subject-integrated curriculum had a positive effect on the self regulation formation among students with intellectual disability.
In summing up the results of this study, it was found that the program was effective in improving the core competency of self management for the students with intellectual disability when it provided them with the interdisciplinary curriculum related to their daily life themes. This was a method of education consistent with community-centered educational objectives for students with intellectual disabilities. And it can be used as an effective teaching method to improve one''s ability in life for the students with intellectual disability who cannot keep up with classes that are highly sequential and hierarchical contents. In conclusion, this study was meaningful in proving that the life themes integrated curriculum was effective in improving the core competency of self management for the students with intellectual disabilities, such as self identity, self confidence and self regulation.
Ⅰ. 서론 11. 연구 목적 및 필요성 12. 연구 문제 53. 용어의 정의 6Ⅱ. 이론적 배경 81. 지적장애학생의 이해 82. 생활 중심 교육과 기능적 교육과정 123. 주제통합 교육과정 144. 자기관리 핵심역량 195. 선행연구 분석 21Ⅲ. 연구 방법 241. 연구대상 242. 연구설계 253. 연구도구 264. 연구절차 345. 자료처리 36Ⅳ. 연구 결과 371. 자아정체성 형성에 미치는 효과 372. 자신감 획득에 미치는 효과 403. 자기조절 능력에 미치는 효과 43Ⅴ. 논의 461. 연구방법에 대한 논의 462. 연구결과에 대한 논의 47Ⅴ. 결론 및 제언 501. 결론 502. 제언 51참고문헌 53부록 60ABSTRACT 79