본 연구는 기업의 조직문화와 집단효능감 및 관리회계정보특성이 조직학습을 통하여 경영성과에 미치는 영향을 실증적으로 분석하였다. 기업조직 내에서는 다양한 사고방식을 가진 여러 세대의 조직구성원들이 기업의 목표를 달성하기 위하여 노력하고 있다. 복잡하고 다양한 업무환경 속에서 경영성과를 향상시키기 위해서는 구성원들 사이의 팀워크 및 협업이 필요하다. 조직문화는 조직구성원들이 특정 상황에서 의사결정을 할 때 그 기업의 목표와 가치에 따라 일관된 행동을 하는가의 기준이다. 전통적인 업무방식을 고집하거나 이기적인 개인주의에 집착하는 것은 경영성과의 향상에 방해가 될 수 있다. 조직구성원들이 과업을 수행하는 과정에서 집단효능감과 관리회계정보특성은 공유된 신념과 정보를 조직 내에 확산시켜 구성원들의 학습을 유발하며 과업수행능력을 강화한다. 특히 본 논문에서는 조직학습이 경영성과에 영향을 미치는 핵심적인 요소로 보았다는 점에서 중요한 의미가 있다. 본 연구는 핵심요소들의 관계에 대한 가설을 검증하기 위하여 설문지를 이용하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0과 AMOS 21.0을 활용하여 요인분석을 실시하였다. 구조방정식 연구모형을 이용하여 수집된 자료와 연구모형의 신뢰성과 타당성을 검증하고, 적합도 지수를 검토하였으며 가설을 검증하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 기업의 개발문화가 조직학습에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 조직문화는 조직구성원들마다 인지하는 유형별 차이가 존재하며, 조직학습에도 변화를 줄 수 있다. 그러나 합의문화 와 합리문화에 대한 가설은 유의하지 않아 기각되었다. 둘째, 집단효능감이 조직학습에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 집단효능감이 조직학습의 성취도와 만족도를 높이는 데 매우 중요한 영향을 미치고 있다. 셋째, 관리회계정보특성이 조직학습에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 무엇보다도 경영활동에 관한 정보의 범위와 정보의 적시성이 조직학습을 촉진하고 만족도를 높인다는 측면에서 상당한 의미가 있다. 넷째, 조직학습이 경영성과에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 조직의 적응과 변화를 이끌기 위해서는 조직학습이 필수적이며, 조직은 성과를 향상시키기 위하여 구성원들에게 구체적이고 정확한 학습을 유도하여야 한다. 요약하면, 조직의 성과를 향상시키기 위해서는 조직문화의 유형과 집단구성원 간의 높은 효능감 그리고 관리회계정보의 적확한 특성이 요구된다. 이러한 요소들이 긍정적으로 작용하기 위해서는 기업이 변화하여야 한다. 즉, 기업조직이 과거의 조직문화에 집착하기보다는 미래를 설계하고 준비하여야 한다. 이러한 전환 과정에서 조직학습은 오류를 줄이고, 성과를 향상시키는 중요한 역할을 한다. 본 연구는 기업현장의 실무자와 최고경영자 그리고 조직구성원들에게 조직학습이 경영성과를 향상시킬 수 있다는 확신을 가지고 핵심적인 성과향상전략을 수립할 수 있도록 뒷받침하는 실증적 근거를 제시하였다.
This study analyzes the effects of organizational culture, group efficacy, and the characteristics of management accounting information on the managerial performance through organizational learning. Members in an organization cooperates to achieve goals together. A modern business organization faced with a complex task environment needs cooperation and great teamwork among its members across different generations for the better performance. Organizational culture provides certain criteria, based on which organizational members are judged if their behavior is well aligned with the organizational goals and values. Obsession with the traditional ways of organizational culture or with the selfish individualism would hinder the improvement in the managerial performance. Group efficacy and the characteristics of management accounting information help members share organizational values and information, and, in turn, help them enhance their learning ability and competence in the workplace. This study, in particular, focuses on the role of organizational learning which is known to be one of the most important factors in improving the managerial performance. A questionnaire was designed to collect data for analyzing the relationship among the research variables and distributed to the managers working in business organizations around Daegu and Kyungbuk area. The reliability and the validity of research variables were verified by the factor analysis and the data fitness index. The soundness of data ensured a structural equations modelling. The results of the study are as follows. First, the developmental culture in an organization has positive effects on organizational learning. It is because organizational members recognize differences in various types of organizational culture, which may affect the level of organizational learning. The hypotheses about the effectiveness of the consensus culture and the rational culture, however, are rejected. Second, the group efficacy has significantly positive effects on organizational learning. Specifically, the group efficacy improves the levels of achievement and satisfaction in organizational learning, which would help organizational members achieve their goals. Third, the characteristics of management accounting information have significantly positive effects on organizational learning. The scope and the timeliness of the management accounting information, among other characteristics, cultivate the organizational learning and increase the level of satisfaction with it. Fourth, organizational learning has significantly positive effects on the business performance. This implies that organizational learning is essential in order to induce organizational changes and adaptive power in response to the fast-changing business environment. It is necessary for the management to encourage organizational learning in an explicit and concrete manner. In summary, the proper type of organizational culture, a high level of group efficacy and the relevant characteristics of management accounting information are vital factors for the improvement in the managerial performance. If the management of the business organization wants to utilize these factors, it has to break up with an obsolete organizational culture and get ready to change in a new environment. Organizational learning, in a time of change, plays an important role in reducing errors and improving the managerial performance. This study is expected to provide empirical evidence on the role of organizational learning so that the top management as well as other members of the business entities can establish strategic plans with confidence in order to enhance the managerial performance.
목차
Ⅰ. 서 론 11.1 연구의 배경 및 목적 11.2 연구의 차별성 31.3 연구의 방법 및 구성 4Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 52.1 조직문화 52.1.1 조직문화의 개념 52.1.2 조직문화의 중요성 72.1.3 조직문화의 구성요소 92.1.4 조직문화의 유형 112.1.5 조직문화 관련 선행연구 142.2 집단효능감 162.2.1 집단효능감의 개념과 정의 162.2.2 집단효능감의 과업별 분류와 신념 182.2.3 집단효능감의 형성 과정 212.2.4 집단효능감 관련 선행연구 232.3 관리회계정보특성 242.3.1 관리회계정보의 개념 242.3.2 관리회계시스템의 정보특성 242.3.3 관리회계정보특성 관련 선행연구 272.4 조직학습 282.4.1 조직학습의 정의 282.4.2 조직학습의 필요성 282.4.3 조직학습의 특징 292.4.4 조직학습의 방법 322.4.5 조직학습 관련 선행연구 35Ⅲ. 연구의 모형 및 가설 363.1 연구모형의 설정 363.2 가설의 설정 373.2.1 조직문화와 조직학습 간의 관계 373.2.2 집단효능감과 조직학습 간의 관계 383.2.3 관리회계정보특성과 조직학습 간의 관계 383.2.4 조직학습과 경영성과 간의 관계 40Ⅳ. 실증분석 414.1 연구의 설계 414.1.1 연구의 대상 및 특징 414.1.2 측정도구의 구성 414.1.3 변수의 조작적 정의 454.2 자료의 수집 및 분석 514.3 표본의 특성 524.3.1 표본의 일반적인 특성 524.3.2 표본의 소속기업 특성 544.4 측정도구의 신뢰성 및 타당성 검증 564.4.1 신뢰성 검증 564.4.2 타당성 검증 614.5 연구가설의 검증 654.5.1 구조방정식 모형의 적합도 검증 654.5.2 가설 검증 654.5.3 대체모형 분석 및 직접효과 검증 704.5.4 제조기업의 산업별 조절효과 검증 734.5.5 조직규모에 따른 조절효과 검증 75Ⅴ. 결 론 795.1 연구결과의 요약 795.2 연구의 공헌점 815.3 연구의 한계점 및 향후 연구 방향 82참고문헌 84부 록 99영문초록 106국문초록 110