외모가 사회적 경쟁력으로 대두되면서, 외모관리 중요성에 대한 사회적 인식이 확산됨에 따라 사회적 경쟁력을 강화시키고, 사회적 성과를 창출하기 위하여, 외모를 관리하는 직장인 남성들이 점차 증가하고 있다. 외모관리는 신체이미지와 자아존중감의 긍정적 정서를 향상시키는 것에 도움이 될 수 있다. 최근 외모를 개선함으로써 자신에 대해 보다 더 긍정적인 이미지를 형성하게 하며 긍정적 정서를 향상시킬 수 있는 패션테라피 프로그램에 대한 관심이 확대되고 있다. 패션테라피 프로그램에 대한 연구는 주로 여성 환자와 일반 여성을 대상으로 시도되었으며, 직장인 남성을 대상으로 시도된 패션테라피 프로그램 연구는 거의 찾아볼 수 없었다. 특히, 직장인 남성의 신체이미지와 자아존중감을 향상시킬 수 있는 패션테라피 프로그램의 개발과 그 효과에 대해 다룬 연구는 매우 미비한 실정이다. 따라서, 본 연구에서는 직장인 남성을 위한 패션테라피 프로그램을 개발하였으며 개발된 패션테라피 프로그램이 직장인 남성의 신체이미지와 자아존중감을 향상시킬 수 있는지 그 효과를 검증하였다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 직장인 남성의 신체이미지와 자아존중감, 외모관리 동기 및 성과의 구성요인과 관계를 알아보고, 신체이미지와 자아존중감 수준 집단별 외모관리 동기 및 성과의 차이를 알아보는 것이다. 둘째, 직장인 남성의 패션테라피 활용 실태와 패션테라피 필요성 및 요구방안을 도출하고 이를 바탕으로 한 패션테라피 프로그램을 개발하는 것이다. 셋째, 개발된 패션테라피 프로그램의 효과를 실험 강의를 통해 검증하는 것이다. 본 연구의 연구 절차는 직장인 남성을 위한 패션테라피 프로그램을 개발하는 과정과 개발된 패션테라피 프로그램의 효과 검증을 위한 과정의 두 단계로 이루어졌다. 패션테라피 프로그램을 개발하는 과정에서는 대구와 경북 지역의 직장인 남성 80명을 대상으로 신체이미지와 자아존중감, 외모관리 및 동기의 구성요인과, 신체이미지와 자아존중감 수준 집단별 외모관리 동기 및 성과 차이와 패션테라피 활용 실태 파악을 위하여 2018년 12월 28일부터 2019년 6월 12일까지 설문 조사를 실시하였다. 직장인 남성이 인식하는 패션테라피 필요성과 패션테라피 요구방안을 알아보기 위하여 대구와 경북 지역의 직장인 남성 8명을 대상으로 2019년 1월 2일에 심층 면접을 실시하였다. 패션테라피 프로그램의 적용은 대구와 경북 지역의 H회사 직장인 남성 5명을 대상으로 2019년 1월 3일부터 1월 31일까지 1차 패션테라피 프로그램을 실시하였으며, 대구와 경북 지역의 K대학교 직장인 남성 6명을 대상으로 2019년 5월 15일부터 6월 5일까지 2차 패션테라피 프로그램을 실시하였다. 패션테라피 프로그램 효과 검증을 위하여, 단일집단 사전-사후 설계를 이용하여 개발된 패션테라피 프로그램을 직장인 남성 11명에게 적용하였다. 패션테라피 프로그램을 실시하기 전·후 참가자별로 신체이미지와 자아존중감에 대한 사전 검사와 사후 검사를 실시하여 개발된 패션테라피 프로그램의 효과를 검증하였다. 패션테라피 프로그램 효과 재검증을 위하여 4주차 프로그램 실시 후 참가자와의 개인 면담을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, ‘직장인 남성의 외모관리 필요성 탐색’, ‘직장인 남성의 가치를 향상시킬 수 있는 배색 코디 스타일링’, ‘체형 보완 스타일링과 퍼스널 스타일링’, ‘비언어적 요인를 활용한 이미지 메이킹’의 4주 프로그램으로 구성된 패션테라피 프로그램은 직장인 남성의 신체이미지와 자아존중감 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 낮은 신체이미지 집단과 낮은 자아존중감 집단의 경우 패션테라피 프로그램 실시 후 신체이미지와 자아존중감이 더욱 유의하게 향상된 것으로 나타났다. 셋째, 패션테라피 프로그램에 참여한 직장인 남성들은 자신에게 더욱 어울리는 스타일을 찾고 직장에서 도움이 되는 스타일링을 알게 되어 본 연구에서 개발한 패션테라피 프로그램을 의미 있는 프로그램이라 인식하였다. 결론적으로, 본 연구는 직장인 남성의 신체이미지와 자아존중감 향상을 위해 패션테라피 프로그램을 개발하여 그 효과를 확인하였으며, 그들의 긍정적 정서 향상에 도움이 되는 프로그램임을 확인하였다는 측면에서 의의가 있다. 본 연구의 시사점은 외모관리나 패션에 관심이 미흡한 직장인 남성을 대상으로 진행된 패션테라피 프로그램 개발의 기초 연구로서의 의미가 있다고 할 수 있다. 그리고 외모관리를 통해 직장인 남성의 긍정적 정서 향상과 더불어 사회적 경쟁력과 성과를 창출할 수 있는 외모관리 방안에 대한 전략적 지침을 제공하였다는 점에서 의의가 있다.
As appearance has been recognized as an issue involving social competition, social awareness about the importance of appearance management has been raised, and thus, the number of men, who manage their appearance, has been on the increase to enhance social competitiveness and achieve social success. Appearance management can help improve positive emotions on body image and self-esteem. The public has recently become interested in fashion therapy programs which can promote more positive self-images as well as positive emotions by improving the appearance. Previous studies on fashion therapy program have been conducted mainly for female patients and ordinary women with lack of research on fashion therapy programs targeting male worker. In particular, little research has been conducted to examine the development and effect of a fashion therapy program, which can promote positive body images and self-esteem of male worker. Thus this study has developed a fashion therapy program for male worker, and further verified whether the developed fashion therapy program could promote positive body images and self-esteem of male worker. This study is aimed as follows. First, it is to investigate the factors affecting motivation and performance for body image, self-esteem, appearance management as well as their relationship, and further examine differences in motivation and performance for appearance management by groups according to body image and self-esteem levels. Second, it is to survey the current status of fashion therapy for male worker, and further derive the necessity and requirements for fashion therapy, thereby developing a fashion therapy program based on the results. Third, it is to verify the effectiveness of the developed fashion therapy program through experimental lectures. This study consists of two stages as the process of developing a fashion therapy program for male worker, and the process of verifying the effectiveness of the developed fashion therapy program. In the course of developing the fashion therapy program, a questionnaire survey was conducted from December 28, 2018 to June 12, 2019, with 80 male worker who work in the Daegu and Gyeongbuk region regarding factors affecting body image and self-esteem, and appearance management; differences in motivation and performance for appearance management by groups according to body image and self-esteem levels; and the current status of fashion therapy. Furthermore, an in-depth interview was conducted on January 2, 2019, with 8 male workers who worked in the Daegu and Gyeongbuk region in order to identify the necessity and requirements for fashion therapy, which male worker had recognized. For the application of the fashion therapy program, the first fashion therapy program was performed from January 3 to January 31, 2019 with 5 male workers who worked at H Company in the Daegu and Gyeongbuk region. Subsequently, the second fashion therapy program was performed from May 15, 2019 to June 5, 2019 with 6 male workers who worked at K University in the same region. To verify the effectiveness of the fashion therapy program, the fashion therapy program developed by using one-group pretest-posttest design was applied to 11 male workers. The effectiveness of the developed fashion therapy program was verified by performing a pretest and a posttest on body image and self-esteem of each participant before and after the application of the fashion therapy program, respectively. In order to re-validate the effectiveness of the fashion therapy program, a personal interview was conducted with each participant after performing the 4-week program. The results of this study are as follows. First, the 4-week fashion therapy program has shown an effect on promotion of positive body image and self-esteem of male worker, consisting of four weekly subjects such as ‘introducing the necessity of appearance management of male worker,’ ‘color coordination styling that can enhance the value of male worker,’ ‘body shape-complementing styling and personal styling,’ and ‘image building utilizing non-verbal factors.’ Second, the group having poor body image and the group with poor self-esteem showed a significant promotion in positive body image and self-esteem after experiencing the fashion therapy program. Third, the male worker who had participated in the fashion therapy program recognized the fashion therapy program developed in this study as meaningful because the male worker had discovered a style that is more suitable for them and learned the styling that helps them at work. This study is significant in that it has identified the effectiveness of the fashion therapy program developed to promote positive body image and self-esteem, further confirming that this fashion therapy program contributes to enhancing their positive emotions. The results of this study would be meaningful as basic research for the development of a fashion therapy program for male worker, who had not been interested in appearance management or fashion. Furthermore, this study is meaningful in that this study has provided the strategic guidance for the appearance management of male worker, which can enhance positive emotions and social competitiveness, and further achieve social success through appearance management.
목차
목 차제 1 장 서론 1제 1 절 연구의 필요성 및 목적 1제 2 절 연구 문제 4제 2 장 이론적 배경 6제 1 절 패션테라피 6제 2 절 신체이미지 18제 3 절 자아존중감 23제 4 절 패션테라피 프로그램 효과와 신체이미지, 자아존중감 관계 26제 3 장 연구 방법 30제 1 절 연구 절차 30제 2 절 직장인 남성을 위한 패션테라피 프로그램 개발 32제 3 절 연구의 윤리적 고려 39제 4 장 연구 결과 40제 1 절 직장인 남성의 신체이미지 및 자아존중감과 외모관리 동기 및성과 간의 관계와 차이 40제 2 절 직장인 남성의 패션테라피에 대한 인식과 필요성 51제 3 절 직장인 남성을 위한 패션테라피 프로그램 구성과 개발 결과 57제 4 절 패션테라피 프로그램 실시와 효과 검증 결과 69제 5 장 결론 75제 1 절 요약 75제 2 절 연구의 시사점 77참고문헌 79부록 91영문초록 114국문초록 119