본 연구는 급속도로 과열되고 양극화 되어가는 서비스 위탁시장을 바르고 안전한 이상적인 시장으로 만들기 위해 진행되었다. 무엇보다 전문성이 없는 회사들이 줄어든 수입보전을 위한 수단으로 소비자의 안전보다 개인의 이익을 위해 위탁관리 되고 있어 고객들은 낮은 수준의 서비스를 제공 받고 있다. 또한, 한정된 기존의 자판기 시장 개척에만 주력하여 발생되는 과열투자로 인한 낭비를 없애고, 재계약 또는 장기적인 관계유지의 필요성을 인식하였다. 따라서 이러한 문제를 바탕으로 본 연구는 전국에 자판기가 설치되어 운영되고 있는 기업을 대상으로 다차원적 신뢰와 다차원적 전환비용이 관계지속의도에 미치는 요인들의 효과를 실증적으로 규명하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정된 각각의 가설들을 구체적으로 분석한 결과 다음과 같다. 첫째, 기업특성요인(기업평판, 대안의 매력도, 맞춤서비스 제공의도)은 다차원적 신뢰(전문성 신뢰, 호의성 신뢰, 진실성 신뢰)에 미치는 긍정적 영향력의 차이를 보면 먼저 기업특성의 기업평판은 다차원적 신뢰 중 전문성 신뢰와 호의성 신뢰 그리고 진실성 신뢰에 매우 긍정적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 특히 기업평판은 신뢰의 차원 중에서 전문성 신뢰에 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타나 기업평판은 전문성 신뢰의 선행요인 임을 확인하였고, 대안의 매력도는 다차원적 신뢰에 아무런 영향을 미치지 못하는 것으로 확인되었다. 특히 신뢰의 차원 중 진실성 신뢰에 가장 큰 영향을 미칠 것으로 기대되었지만 지지 되지 않았다. 이러한 결과는 자판기 유통산업에서 위탁기업의 90%가 중소기업이며 대부분 인간관계로 거래가 유지되는 현실에서 기존의 수탁기업 또는 소수의 수탁기업에서 제공하는 혜택만으로 대안의 매력도를 비교하기 어렵기 때문으로 추정된다. 그리고 일반적으로 자동판매기 운영 위수탁 거래에서 거래 상대방의 진실성은 당연한 것으로 받아들이기 때문에 영향을 미치지 못한 것으로 볼 수 있다. 맞춤서비스 제공의도가 다차원적 신뢰 중 전문성 신뢰와 호의성 신뢰 그리고 진실성 신뢰에 긍정적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 특히 맞춤서비스 제공의도는 신뢰의 차원 중에서 호의성 신뢰에 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 다차원적 신뢰(전문성 신뢰, 호의성 신뢰, 진실성 신뢰)가 다차원적 전환비용(경제적, 절차적, 관계적)에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 추론하였다. 따라서 소비자 관점에서 연구되어오던 다차원적 전환비용을 기업 간 거래에 적용해서 해당 변수와 이론들의 적용범위를 확장하고 다차원적 신뢰가 다차원적 전환비용의 선행요인이 될 수 있음을 밝히고자 하였다. 분석결과 다차원적 신뢰 중 전문성 신뢰가 경제적 전환비용, 절차적 전환비용, 관계적 전환비용에서 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이는 운영관리자의 전문성 보유 정도가 해당 운영관리자에 대한 신뢰에 영향을 미친다고 실증분석한 Cook과 Wall(1980)의 연구와 일치하는 결과이다. 다차원적 신뢰 중 호의성 신뢰가 증가하면, 경제적 전환비용과 절차적 전환비용 그리고 관계적 전환비용의 수준을 높일 것으로 보았으나, 모두 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 그 이유로는 실무적 관점에서 수탁기업의 호의성에 대한 위탁기업의 가치평가 요소로서의 중요도는 높지 않고, 상대적으로 거래 전환을 통한 이익이 더 크다는 생각의 차이 때문에 영향을 미치지 못하는 것을 의미한다. 다차원적 신뢰 중 진실성 신뢰가 경제적 전환비용과 절차적 전환비용 그리고 관계적 전환비용에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 마지막으로 다차원적 전환비용이 관계지속의도에 미치는 영향력의 차이점을 검증한 결과 다차원적 전환비용이 관계지속의도에 미치는 영향은 매우 긍정적으로 나타났다. 이는 다차원적 전환비용이 관계지속의도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타나 경제적 전환비용, 절차적 전환비용, 관계적 전환비용은 관계지속의도의 핵심 선행요인으로 밝혀졌다.
According to the 2017 service industry survey, some 350 companies are participating in the roughly 126 billion won market in Korea. Recently, the Commission on Shared Growth recommended the industry to the Ministry of Small and Medium Venture Businesses as a suitable breadwinner, apparently due to a continued decrease in market size, reduced market share of small-scale vending machine operators due to the retention of large companies'' sales, and small-scale businesses. Under these circumstances, this study was conducted to find out what characteristics of vending machine operators have a major impact on the trust and conversion costs of consignors. Service supplier’s characteristics were divided into the corporate reputation (hypothesis 1), alternative attractiveness (hypothesis 2), and the willingness to customize (hypothesis 3), and the differentiating effect of these characteristics on the multi-dimensional trust such as competence, benevolence, and integrity, and the effect of multi-dimensional trust on multi-dimensional switching cost such as economic, procedural and relational switching cost (hypothesis 4~6). In addition, the effects of multi-dimensional switching costs on the relationship continuity(hypothesis 7) were identified. The survey was conducted on all companies that installed and operated vending machines across the country and verified the hypothesis by analyzing the structural formula using the questionnaire in part 211 of them for analysis, and all hypotheses except hypothesis 2 and hypothesis 5 were supported. The results of hypothesis testing are as follows. First, the difference in positive influence of service supplier’s characteristic factors (corporate reputation, and willingness to customize) on multi-dimensional trust (competence, benevolence, and integrity) has confirmed that the corporate reputation has a very positive effect on multi-dimensional trust. In particular, it has been confirmed that the corporate reputation has a greater influence on competence among the level of trust, and that the attractiveness of the alternative has no effect on multi-dimensional trust. Though it was expected to have the greatest impact on trustworthiness, but not supported, among the dimensions of trust. It is estimated that this result is due to the fact that 90% of consignees in the vending machine distribution industry are small and medium-sized enterprises, and that it is difficult to compare the attractiveness of alternatives with the benefits provided by existing consignors or a small number of consignors in the real world where transactions are maintained through human relations. And in general, the integrity of the counterparty in a consignment transaction for the operation of the vending machine could not be considered to have affected it because it would take for granted. It has been confirmed that the intention of providing tailored services has a positive effect on trust in competence, benevolence, and integrity among multi-dimensional trust. However, willingness to customize would have the greatest impact on trust in benevolence was not statistically significant. Second, it was inferred that multi-dimensional trust (competence, benevolence, and integrity) has a positive effect on multi-dimensional switching costs (economic, procedural and relational). Therefore, the Board decided to expand the scope of the variables and theories by applying multi-dimensional switching costs that have been studied from B2C perspective to B2B, and to demonstrate that multi-dimensional trust can be a prerequisite for multi-dimensional switching costs. The analysis found that professional trust among multidimensional trust has a positive effect on both economic switching costs, procedural switching costs and relational switching costs. This is consistent with a study by Cook and Wall (1980), which analyzed that the degree of professionalism of an operations manager affects confidence in the operations manager. The increased confidence in favor of multi-dimensional trust was expected to increase the level of economic switching costs, procedural switching costs and relational switching costs, but not all of them were found to have an impact. That is because, from a practical standpoint, the importance of the consignment entity as a valuation component of the goodwill of the trustee is not high and does not affect it because of differences in the notion that the gains from the transaction conversion are relatively greater. It has been found that trust in veracity among multidimensional trust has a positive effect on economic switching costs, procedural switching costs and relational switching costs.
목차
목 차Ⅰ. 서론 11.1 연구의 필요성 및 목적 11.2 연구의 방법 41.3 논문의 구성 5Ⅱ. 이론적 배경 62.1 자동판매기 유통업 62.1.1 국내 자동판매기 유통업의 산업구조 및 특징 62.1.2 자동판매기 유통업에서의 계약구조 72.1.3 자판기 유통업체 선택 시 고려요인 102.2 이론적 배경 및 주요변수 122.2.1 관계마케팅 122.2.2 신뢰의 개념 및 구성요인 132.2.3 신뢰의 형성요인 162.2.3.1 거래기업의 평판 162.2.3.2 대안의 매력도 172.2.3.3 맞춤서비스 제공의도 182.2.4 관계성과 192.2.4.1 전환비용 192.2.4.2 관계지속의도 21Ⅲ. 연구모형 및 가설 설정 233.1 연구모형 233.2 가설설정 243.2.1 거래기업의 특성이 신뢰에 미치는 영향 243.2.1.1 거래기업평판이 신뢰의 전문성 차원에 미치는 영향 243.2.1.2 대안의 매력도가 신뢰의 진실성 차원에 미치는 영향 253.2.1.3 맞춤서비스 제공의도가 신뢰의 호의성 차원에 미치는 영향 263.2.2 신뢰가 전환비용에 미치는 영향 273.2.3 전환비용이 관계지속의도에 미치는 영향 30Ⅳ. 연구 방법 324.1 연구 설계 324.1.1 표본의 선정 및 자료수집 방법 324.2 변수의 측정과 설문구성 344.2.1 변수의 조작적 정의 및 측정 344.2.1.1 거래기업 특성 344.2.1.2 다차원적 신뢰 354.2.1.3 다차원적 전환비용 354.2.1.4 관계지속의도 364.2.2 설문지 구성 38Ⅴ. 실증분석 405.1 표본의 특성 405.2 자료 분석 및 가설검증 435.2.1 측정 도구의 신뢰성과 타당성 검증 435.3 가설검증을 위한 경로모형 분석 485.3.1 연구모형 적합도 검증 485.4 가설검증 결과에 대한 논의 51Ⅵ. 결론 및 제언 536.1 연구 결과의 요약 536.2 연구 결과의 시사점 566.2.1 이론적 시사점 566.2.2 실무적 시사점 576.3 연구의 한계점 및 향후 연구 방향 59참고문헌 61부록 78영문초록 84국문초록 87