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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

정영재 (충남대학교, 忠南大學校 大學院)

지도교수
조윤라
발행연도
2019
저작권
충남대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수5

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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Structural relationship among Relationship Marketing, and Customer Satisfaction, Customer Trust, Re-use Intention and Word-of-Mouth Intention of Adult Ballet Academy
Young-Jae Jung

Department of Dance, Graduate School
Chungnam National University
Daejeon, Korea


(Supervised by Professor Yunla Cho)


The purpose of this study is to investigate the structural relationship between relationship marketing and customer satisfaction, customer trust, re-use intention and word-of-mouth intention of ballet academy. specifically, relationship marketing is the independent variable, customer satisfaction and customer trust are the parameters, and re-use and word-of-mouth intention are the dependent variables. The subjects of this study were 4 customer of Ballet Academy in Seoul in 2019, and selected 361 of the 400 samples except for 39 samples that were not suitable for the study among the 400 samples collected through the convenience sampling method. At the time of the questionnaire survey, the customers who use the ballet Academy made the ballet lessons before and after the lesson was taught. After informing the ballet instructor and the operator beforehand about the meeting time, And then distributed and recovered.
Data processing methods were analyzed according to the study purpose using SPSS 24.0 and Amos 24.0 programs. Statistical analysis used for data analysis was frequency analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, And the structure equation model. The following conclusions were drawn in this study through the above research methods and procedures.
First, relationship marketing partially influences customer satisfaction.
Second, relationship marketing influences customer trust.
Third, customer satisfaction influences re-use intention.
Fourth, customer satisfaction influences word-of-mouth intention.
Fifth, customer trust influences re-use intention.
Sixth, customer trust influences word-of-mouth intention.

Keywords: Relationship marketing(관계마케팅), Customer satisfaction(고객만족), Customer trust(고객신뢰), Re-use intention(재이용의도), Word-of-mouth intention(구전의도)

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 6
3. 이론적 근거 및 연구가설 6
4. 용어의 정의 12
5. 연구의 제한점 13
Ⅱ. 이론적 배경 14
1. 관계마케팅 14
1) 관계마케팅의 개념 14
2) 관계마케팅의 실행요인 16
3) 관계마케팅의 전문성 17
4) 관계마케팅의 물리적시설 18
5) 관계마케팅의 유대관계 18
6) 관계마케팅의 가격 19
2. 고객만족 20
3. 고객신뢰 22
4. 재이용의도 24
5. 구전의도 26
Ⅲ. 연구방법 29
1. 연구대상 및 표집방법 29
2. 연구도구 30
1) 개인적 특성 31
2) 관계마케팅 31
3) 고객만족 32
4) 고객신뢰 32
5) 재이용의도 32
6) 구전의도 32
3. 설문지의 타당도 및 신뢰도 33
1) 탐색적 요인분석 33
2) 신뢰도 분석 36
3) 확인적 요인분석 37
4. 연구절차 41
5. 자료처리 42
Ⅳ. 연구결과 44
1. 상관관계 분석결과 44
2. 연구모형의 적합도 검증 45
3. 연구가설의 검증 47
1) 관계마케팅이 고객만족에 미치는 영향 47
2) 관계마케팅이 고객신뢰에 미치는 영향 49
3) 고객만족이 재이용의도에 미치는 영향 50
4) 고객만족이 구전의도에 미치는 영향 50
5) 고객신뢰가 재이용의도에 미치는 영향 50
6) 고객신뢰가 구전의도에 미치는 영향 51
Ⅴ. 논의 52
1. 관계마케팅과 고객만족의 관계 52
2. 관계마케팅과 고객신뢰의 관계 53
3. 고객만족과 재이용의도의 관계 54
4. 고객만족과 구전의도의 관계 55
5. 고객신뢰와 재이용의도의 관계 57
6. 고객신뢰와 구전의도의 관계 58
Ⅵ. 결론 및 제언 60
1. 결론 60
2. 제언 61
참고문헌 63
Abstract 81
부록 83

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