오늘날 백화점은 이용고객에게 편의성과 즐거움을 줄 수 있는 서비스와 환경을 제공함으로써 단순히 제품을 구매하는 것 이상으로 소비 경험 자체를 즐길 수 있는 환경으로 변화하고 있으며 이를 이용하는 소비자의 행태와 요구 역시 다변화하고 있다. 이에 백화점 공간과 관련하여 판매자 입장에서는 더 많은 소비자를 백화점으로 유인하고 오랜 시간 체류하도록 하여 제품 구매와 함께 매장에 대한 긍정적 인상 형성을 통해 재방문을 유도하는 것이 필요하며 소비자 입장에서는 이용만족도를 최대한 높일 수 있는 계획방안을 모색하는 것이 요구된다. 본 연구의 주요 목적은 백화점 실내휴게공간의 물리적 특성과 소비자의 이용행태 및 인식을 파악하는 것이다. 이를 위해 서울에 소재한 백화점을 대상으로 백화점 실내휴게공간의 물리적 계획 및 디자인 특성과 고객의 이용행태, 실내휴게공간에 대한 인식과 요구를 정성적으로 조사하는 한편, 라이프스타일 유형 등에 기반한 고객 특성을 중심으로 백화점 및 실내휴게공간 이용행태와 요구를 정량적으로 파악하고자 하였다. 이를 토대로 향후 백화점 이용고객의 만족도를 높이는데 기여할 수 있는 실내휴게공간 계획 및 디자인 개선방안을 모색하고자 한다. 연구의 목적을 수행하기 위해 문헌조사, 현장관찰 및 면접조사와 설문조사 방법을 병행하였다. 선행연구문헌에 대한 이론적 고찰을 통하여 백화점의 개념, 역사, 유형 및 공간구성, 실내휴게공간의 역할과 기능, 백화점 이용자 행태 등에 관한 내용의 기초조사를 하였다. 현장조사 대상지는 접근용이성, 백화점 브랜드와 위치의 다양성 등을 고려하여 서울에 소재한 대규모 도심종합백화점에 해당하는 대표적인 3 대 브랜드 백화점을 선정하여 관찰조사와 면접조사를 병행 실시하였으며 각 백화점별 실내휴게공간의 물리적 계획특성, 공간디자인 특성 및 이용자 행태를 파악하였다. 한편 일반 소비자의 백화점 실내휴게공간 이용행태와 인식 등을 파악하기 위해 웹서베이 방식을 이용한 설문조사를 실시하였다. 설문지는 남녀 성비를 고르게 하여 각 연령대별로 60명씩 총 240명의 조사대상자를 표집하였다. 위와 같은 연구 방법을 통해 얻은 조사결과를 토대로 결론을 종합해 보면 다음과 같다. 첫째, 백화점 내 각 층별 또는 실내휴게공간의 위치유형별로 주된 고객 특성과 이들의 휴게공간 이용행태 등을 감안하여 향후 공간계획에 반영할 필요가 있다. 둘째, 면접조사 결과 상당수 응답자들이 주위에 노출된 휴게공간의 개방적 구조로 인해 심리적 불편함을 토로하는 경우들이 많았던 점을 반영하여 최소한의 시선 차단을 위한 시설물의 설치 방안 등이 모색되어야 할 필요가 있다. 셋째, 전체적으로 실내휴게공간 내 비치된 가구의 수와 크기가 작아 이용자들이 불편함을 느끼는 경우가 많았다. 색채는 세 백화점 모두 무채색이나 중성색 계열로 계획되어 조용하고 엄숙한 느낌을 주고 있었으며 대부분 모던 스타일의 딱딱하고 간결하며 직선적인 요소를 적용하고 있었다. 장식 및 조경은 휴게공간 이용자의 휴식행위에 도움을 줄 수 있는 요소이나 롯데벡화점을 제외하고는 이에 대한 관심과 배려가 크게 드러나지 않았다. 이러한 부분들에 대한 이용자들의 지적도 상당수 있었던 점을 감안하여 기존의 휴게공간에 대한 리모델링이나 개조 작업이 이루어질 경우 2 차적인 디자인 요소에 대한 이용자 요구를 적극 반영할 필요가 있다. 넷째, 기존에 제공되고 있는 층별 실내휴게공간에 대한 보다 면밀한 분석 평가를 토대로 주중에 비해 이용률이 높아지는 주말에 대비해 형태 변형이나 좌석 추가 등이 가능한 유닛가구 등의 도입을 통해 다양한 이용객들의 행태 특성과 요구에 부합되는 디자인방안이 적용되어야 할 것이다. 다섯째, 장시간 대기하며 기다리는 고객(특히 남성)들을 위해 휴대폰 충전시설이나 안마의자, 게임기 등의 시설을 도입할 필요가 있었으며 쇼핑백 많이 들고 다니는 고객(특히 여성) 들을 위해 가구류 등의 추가 보완할 필요가 있다. 다음으로 백화점 실내휴게공간 일반적 이용자를 대상으로 한 설문조사 결과를 종합하면 다음과 같다. 첫째, 응답자의 라이프스타일을 파악하기 위한 요인분석으로 건강 및 여가 지향형,과시적 유행추구형, 실용적 기능추구형, 경제적 실속형, 단순?편리추구형, 안정적 보수형의6가지 유형을 도출하였다. 이를 기반으로 군집분석을 실시한 결과 5개의 군집을 추출하였으며 각각의 성향에 따라 군집1은 건강트렌드 및 여가생활지향 집단, 군집2는 보수적 성향 집단, 군집3은 경제적 실용성 추구 집단, 군집4는 과시적 유행추구 집단, 군집5는 안정 및 편리성 추구집단으로 구분할 수 있었다. 5개 군집 유형별 응답자의 사회인구학적 특성을 분석한 결과 남/여 차이를 나타나 이들 고객의 세부집단의 특성을 고려하여 주된 이용시간, 이용목적, 행위 등을 지원하는 공간계획과 서비스 제공방안이 모색되어야 한다. 둘째, 응답자의 백화점 실내휴게공간 이용행태와 인식 특성을 파악한 조사 결과 백화점 실내 휴게공간의 다양한 목적을 충분히 수용할 만한 시설이나 면적 등을 확보할 필요가 있다. 셋째, 대부분의 응답자들은 백화점 실내휴게공간 이용에 대해 만족한다고 하였으나 일부 응답자는 개방적 구조의 휴게공간 구성으로 프라이버시 확보가 안되어 산만하고 시끄러우며, 의자나 테이블, 편의시설 등이 부족함을 지적하여 이에 대한 디자인적 보완이 필요하다. 넷째, 성별에 따른 백화점 이용행태의 차이를 보면 성별에 따라 반영된 요구사항 등이 명확하여 일부 층에는 반 개방 또는 독립실 형태의 남성, 여성 전용공간(특히 임산부 배려)을 제공하는 것도 필요할 것이다. 다섯째, 응답자 연령대에 따른 백화점과 실내휴게공간 이용행태를 분석한 결과 연령대별로 좀 더 차별화된 휴게공간이 계획, 제공될 필요가 있다. 여섯째, 성별의 따라 백화점 이용목적, 선호하는 실내휴게공간의 위치와 이용시간 등에 차이가 나타났으며 남성 또는 여성전용 휴게공간의 설치 요구가 다수 있음을 반영하여 앞으로 이러한 공간계획 방안을 고려할 필요가 있다. 본 연구를 통해 소비의 시대로 불리는 오늘날 빠른 속도로 다양화, 다변화하고 있는 우리 사회의 라이프스타일의 변화, 소비자요구 및 행태의 변화 등을 다각적 방식으로 심층 분석하는 한편 우리 생활문화에 부합하는 백화점 실내휴게공간의 디자인 개선방향을 사용자 중심적 관점에서 실증적으로 제안함으로써 소비자의 이용만족도와 삶의 질을 향상시킬 수 있는 바람직한 소비공간 창출에 기여할 수 있을 것으로 기대한다.
Today, department stores are transforming into an environment where consumers can enjoy their own experiences of consumption beyond simply purchasing products by providing services and environments that give convenience and enjoyment to their customers, as well as diversifying the behavior and demands of consumers who use them. Regarding department store space, sellers need to attract more consumers to department stores and stay for a long time, thereby inducing revisit through the formation of a positive impression on the store along with purchases of products, and consumers need to seek planning measures to increase their satisfaction level as much as possible. The main purpose of this study is to identify the physical characteristics of the interior rest area of the department store and the consumer''s usage behavior and awareness. To that end, the company wanted to qualitatively investigate the physical planning and design characteristics of the indoor lounge at the department store in Seoul, the customer''s usage behavior, recognition and demand for the indoor lounge, and quantitatively identify the usage patterns and demands of the department store and indoor rest area based on the lifestyle type. Based on the plan, the company aims to explore ways to improve the design and planning of indoor rest areas that can contribute to improving the satisfaction of future department store customers. In order to carry out the purpose of the study, a combination of literature surveys, field inspections, interview surveys and survey methods were used. Through theoretical consideration of the prior research literature, the basic survey was conducted on the concept, history, type and space composition of department stores, the role and function of indoor rest areas, and user behavior of department stores. Considering accessibility and diversity of department store brands and locations, the sites for field survey were selected by selecting three major brands of department stores corresponding to Seoul-based large-scale urban comprehensive department stores, conducting both observation and interview surveys, and identifying physical planning characteristics, space design characteristics and user behavior of each department store. On the other hand, the survey was conducted using the Web Survey method to find out the general consumers'' behavior and awareness of indoor rest areas in the department store. The questionnaire selected a total of 240 people, 60 for each age group, with gender ratios being even. Based on the findings obtained from the above research methods, the conclusions are as follows. First, it is necessary to reflect it in future space plans considering the main customer characteristics of each floor of the department store or the type of location of the indoor rest area, and their use of the rest area. Second, it is necessary to find ways to install facilities to block minimum gaze, reflecting the fact that many respondents complained of psychological discomfort due to the open structure of the rest area exposed by the interview survey. Third, the number and size of households in indoor rest areas as a whole were small, which often made users feel uncomfortable. All three department stores were planned in a colorless or neutral line, giving them a quiet and solemn feeling, mostly applying modern-style hard, concise and straight elements. Decorations and landscaping have not shown much interest and consideration in the rest areas except for Lotte Veccano. Given that there have been a considerable number of comments from users on these areas, it is necessary to actively reflect the user''s demand for secondary design elements when remodeling or renovating existing rest areas is carried out. Fourth, based on the evaluation of a more detailed analysis of the existing floor-to-floor indoor rest area, the application of the design method that conforms to the behavior characteristics and needs of various users through the introduction of unit furniture, which allows for shape deformation or additional seating, in case of a weekend when the utilization rate is higher than during the week. Fifth, there was a need to introduce mobile phone charging facilities, massage chairs, and game consoles for long-awaited customers (especially men) and supplement furniture for customers (especially women) who carry a large shopping bag. Next, the results of a survey of general users of the department store''s indoor rest area are as follows. First, six types of health and leisure-oriented, poetic trend-seeking, practical function-seeking, economic solidity, simple and expedient pursuit and stable conservatism were derived by analyzing factors to identify respondents'' lifestyles. Based on this, five clusters were extracted from the cluster analysis, and depending on their propensity, group 1 was divided into health Trends and leisure-oriented groups, group 2 was conservative, group 3 was economic practicality-seeking groups, group 4 was ostentatious trend-seeking groups, and cluster 5 was classified as stability and convenience-seeking groups. The analysis of respondents'' social demographic characteristics for each of the five cluster types indicates differences between men and women, and considering the characteristics of these customers'' detailed groups, spatial planning and service provision should be sought to support their main use time, purpose of use and behavior. Second, it is necessary to secure sufficient facilities or areas to accommodate the diverse purposes of the indoor lounge area of the department store as a result of the survey on the behavior and perception characteristics of the indoor lounge in the department store by respondents'' department store. Third, most respondents said they were satisfied with the use of the indoor rest area in the department store, but some respondents pointed out that privacy was not secured due to the open structure of the rest area, and that chairs, tables, and amenities were insufficient, so design supplement is needed. Fourth, the difference in department store use behavior by gender makes it clear, such as requirements reflected by gender, so it would be necessary to provide semi-open or independent room-type space for men and women (especially pregnant women). Fifth, more differentiated rest areas need to be planned and provided according to the analysis of the use of department stores and indoor rest areas according to the age group of the respondents. Sixth, it is necessary to consider such a space plan in the future, reflecting the differences in the purpose of department stores, the location and time of the preferred indoor rest area depending on gender, and a number of requests for the installation of male or female-only rest areas. Through this research, we hope to contribute to creating a desirable consumer space that can improve consumer satisfaction and quality of life by analyzing in-depth the lifestyle changes of our society, which are rapidly diversifying and diversifying, and the design improvement directions of the indoor resting space in the department store that conforms to our life culture from a user-centered perspective.
목차
제 1 장 서 론 11. 연구의 배경과 필요성 12. 연구목적과 연구문제 31) 연구목적 32) 연구문제 33. 연구의 기대효과 54. 용어정의 5제 2 장 이론적 배경 61. 백화점의 개념과 역사 61) 백화점의 개념 62) 백화점의 역사와 발전과정 72. 백화점의 유형 91) 입지 특성에 의한 분류 102) 규모 특성에 의한 분류 103) 경영 특성에 의한 분류 103. 백화점의 공간구성 114. 백화점 휴게공간 131) 백화점 휴게공간의 개념 132) 백화점 휴게공간의 기능 143) 백화점 휴게공간의 유형 164) 백화점 실내휴게공간 구성요소 175) 백화점 실내디자인 스타일 255. 소비자의 백화점 이용행태 271) 라이프스타일에 따른 소비자 구매행동 특성 272) 성별에 따른 소비자 구매행동 특성 293) 백화점 이용 소비자의 행위 유형 324) 백화점 이용목적에 따른 소비자 유형 346. 백화점 실내휴게공간 관련 선행연구 357. 국내외 백화점 실내휴게공간 최근 사례 391) 해외 사례 392) 국내 사례 45제 3 장 연구 방법 521. 문헌조사 522. 현장조사 521) 사례지 선정 및 조사개요 522) 관찰조사 543) 면접조사 553. 설문조사 56제 4 장 조사 결과 581. 현장조사 결과 581) 관찰조사 결과 592) 면접조사 결과 873) 현장조사 소결 942. 설문조사 결과 991) 설문조사 개요 992) 설문조사 결과 1003) 소결 148제 5 장 결론 및 제언 151참고문헌 157부 록 162국문초록 173ABSTRACT 177