논 문 요 약 유아교육과정에서 ‘놀이’의 의미 탐구 - Huizinga와 Caillois의 놀이 이론을 중심으로 - 홍 정 아 부산교육대학교 교육대학원 유아교육전공 ( 지도교수 김 소 향 ) 유아교육과정에서의 놀이는 놀이 그 자체의 중요성보다는 놀이가 유아의 발달과 성장에 미치는 영향에 대해 중요한 것으로 인식되어왔다. 놀이는 유아교육과정에서 강력한 교육수단으로서의 연구와 놀이를 활용한 유아교육 방법에 대한 관점으로 놀이의 가치가 파악되어 왔다. Huizinga와 Caillois는 놀이의 본질로부터 놀이의 특징을 찾았으며, 놀이하는 인간으로서 문화와 사회에서 놀이를 통해 어떻게 소통하는지 사회문화적 관점에서의 놀이를 연구하였다. 이에 Huizinga와 Caillois의 놀이 이론을 중심으로 사회문화적 관점에서의 놀이가 유아교육과정에 주는 시사점을 알아보고자 하였다.
이 같은 연구 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. Huizinga의 문화적 관점에서의 놀이와 Caillois의 사회적 관점에서의 놀이의 차이와 이 두 관점인 사회문화적 관점에서의 놀이의 의미는 어떠한가? 1-1 Huizinga의 문화적 관점에서의 놀이의 의미는 어떠한가? 1-2 Caillois의 사회적 관점에서의 놀이의 의미는 어떠한가? 1-3 Huizinga와 Caillois의 사회문화적 관점에서의 놀이의 의미는 어떠한가? 연구문제 2. Huizinga와 Caillois의 놀이 이론을 중심으로 유아교육과정에서 놀이의 의미는 어떠한가? 2-1 유아교육과정에서 사회문화적 관점에서의 놀이의 의미는 어떠한가? 2-2 사회문화적 관점에서의 놀이가 유아교육과정에 주는 시사점은 어떠한가?
연구문제에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, Huizinga는 놀이가 문화 형성을 위한 필요조건이라고 주장하며, 놀이를 법, 정치, 종교, 예술, 전쟁 등 문화적 원동력의 관점으로 놀이의 중요성을 재 정의하며, 학문적으로 분석하였다. 수단으로서의 놀이가 아닌 본능적이고 문화 창조의 원동력인 놀이를 Huizinga는 호모 루덴스를 통해서 주장하였다. 둘째, Caillois는 “놀이와 인간”에서 사회학이 놀이로부터 비롯되었다고 주장하며, Huizinga의 놀이 이론을 비판적으로 분석·계승하여 체계적으로 발전시켰다. 사회적 문명은 놀이에서 생성되며, 문화의 놀이적 특성은 시대에 따라 그 중요성이 달라진다는 것이다. 셋째, 사회문화적 관점에서의 놀이의 본질은 재미, 몰입으로 놀이는 재미를 최우선적으로 추구하나, 놀이 행위 그 자체에 의미를 추구하기도 한다. 같은 문화를 공유하고 살아가고 있는 사회구성원들 간에는 내면화되어 있는 공동된 규칙이 있는데, 이런 놀이 규칙에 의해 문화와 사회 속에서 놀이를 통해 자기 규제와 도덕적 습관 등 고등정신을 내면화하게 해준다. 이런 사회문화적 상호작용은 놀이를 통해 문화로 이어지며, 사회문화적 구성원 간의 상호작용 정신을 내면화하는 토대를 구성한다. 넷째, Huizinga와 Caillois의 사회문화적 관점에서의 놀이는 문화와 시대를 반영하는 사회문화적 상호작용이라는 것이다. 사회문화적 관점에서의 놀이는 인간이 놀이를 통해 문화와 사회에 내면화되는 토대가 된다는 것이다. 이는 유아교육과정에서 사회문화적 구성주의 관점에서의 놀이와 일맥상통하는데, 사회문화적 구성주의에서는 인간이 성장하고 발달하기 위해 사회문화적 맥락 안에서 지식의 구성을 놀이를 통한 상호작용으로 이루어진다고 하였다. 유아는 놀이를 통해 문화와 사회에 내면화되어 내려오는 규칙에 따르도록 된다는 것이다. 다섯째, 사회문화적 관점에서의 놀이가 유아교육과정에 주는 첫 번째 시사점은 놀이는 놀이 행위 그 자체를 의미하며, 놀이 자체가 바로 목적이 되어야 한다. Huizinga와 Caillois는 놀이를 문화·역사적, 사회학적 학문으로 연구하였다. 사회문화적 관점에서 놀이는 재미를 최우선적으로 추구하나, 놀이 행위 그 자체에 의미를 추구하기도 하였다. 유아교육과정에서 놀이는 유아에게 생활인 동시에 학습과 연결시켜주는 중요한 매개체가 되기 때문에 놀이를 강조하여 왔다. 하지만, 유아는 놀이를 통해 스스로 지식을 구성하고 주변 세계를 이해하며 놀이에 재미를 느끼며 주체적이고 능동적으로 참여하기 때문에 놀이는 그 자체로 유아의 목적이 된다는 것이다. 놀이는 교육이나 훈련의 수단이나 방법이 아닌, 놀이 행위 그 자체로서 본능적인 놀이 그 자체가 교육이라는 개념이 놀이중심 유아교육과정의 바탕이 되어야 한다. 두 번째 시사점은 놀이에는 놀이자간 합의된 규칙을 가진 행위이다. Huizinga와 Caillois의 사회문화적 놀이에서 주장한 놀이에는 일정한 규칙이 있었다. 이는 같은 문화를 공유하고 살아가고 있는 사회구성원들 간에 내면화되어 내려오는 공동된 규칙이 있다는 것이다. 이는 유아교육과정에서 사회문화적 구성주의 관점에서의 놀이와 일맥상통하는데, 이런 놀이 규칙에 의해 문화와 사회 속에서 놀이를 통해 자기 규제와 도덕적 습관 등 고등정신의 내면화가 가능하게 되는 것이다. 또한, 규칙은 사회문화적 상호작용인 놀이를 통해 문화로 이어지고 사회문화적 구성원 간의 상호작용 정신을 내면화하는 토대를 구성하기 때문에 유아교육은 놀이가 중심이 되어야 한다. 세 번째 시사점은 놀이는 재미와 몰입을 주는 행동으로 자유롭다. Huizinga와 Caillois의 사회문화적 놀이에서 주장한 놀이의 본질은 재미, 몰입이고, 유아교육 학자들이 주장하는 놀이의 개념으로서 정의내린 놀이의 기본인 재미, 즐거움으로 오는 긍정적 정서와 행동의 자유로부터 놀이의 공통점을 찾을 수 있다. 유아의 재미와 자유로움을 바탕으로 하는 놀이가 중심이 되는 유아교육과정이야말로 유아의 발달과 성장에 필수불가결한 기본 토대가 된다는 것이다.
* 키워드 : 하위징아, 카이와, 놀이, 사회문화적 놀이, 놀이중심 유아교육과정
* 이 논문은 2019년 5월 부산교육대학교 교육대학원 위원회에 제출된 교육학석사학위 논문임.
ABSTRACT A Study on the Meaning of ''a Play’ in Early Childhood Curriculum - Focusing on the Play Theory by Huizinga and Caillois - Hong, Jeong Ah Major in Early Childhood Education Graduate School of Education Busan National University of Education Supervised by Professor : Kim, So Hyang In early childhood curriculums, play is considered important due to its influence on young children''s development and growth rather than play itself. Play is regarded as valuable because of its being worthy of research as a powerful means of education and from the perspective of early childhood education methodology. Huizinga and Caillois focused on the substance of play to define its characteristics and made research on play from a sociocultural standpoint of how humans communicated as homo ludens in their culture and society through play. The purpose of this study was to examine the implications of play for early childhood curriculums from a sociocultural perspective based on the play theories of Huizinga and Caillois.
The following research questions were posed: 1. What are the differences between play from Huizinga''s cultural perspective and that from Caillois'' social perspective and its meaning from a sociocultural perspective that is the combination of the two? 1-1. What is the meaning of play from Huizinga''s cultural perspective? 1-2. What is the meaning of play from Caillois'' social perspective? 1-3. What is the meaning of play from the sociocultural perspectives of Huizinga and Caillois? 2. What is the meaning of play in early childhood curriculums based on the play theories of Huizinga and Caillois? 2-1. What is the meaning of play in early childhood curriculums from the sociocultural perspective? 2-2. What are the implications of play for early childhood curriculums from the sociocultural perspective?
The findings of the study on the research questions were as follows: First, Huizinga argued that play is a requisite for building a culture. He redefined play from a standpoint of cultural driving force for law, politics, religion, the arts and war and made an academic analysis of it. He advocated homo ludens to assert that play is not a means but instinctive and a motive power of culture creation. Second, Caillois argued in his book "Les jeux et les hommes" that social science originated in play. He analyzed and inherited Huizinga''s play theory from a critical viewpoint and developed it in a systematic way. According to him, social civilization is generated by play, and the importance of the playful characteristics of culture changes according to the times. Third, the substance of play from the sociocultural perspective is fun and flow. Play seeks after fun above all, but it pursues the meaning of an action itself at the same time. There are common internalized rules among social members who share the same culture, and absolute play rules make it possible to internalize higher spirits such as self-regulation and moral habits through play in culture and society. Such sociocultural interactions lead to culture through play and enable sociocultural members to internalize interactive spirits. Fourth, as for play from the sociocultural perspective of Huizinga and Caillois, it is sociocultural interactions that reflect contemporary culture and age. In the sociocultural perspective, play lays the foundation for man''s internalization of culture and society. This is in line with play in early childhood curriculums from a sociocultural constructivist perspective. In sociocultural constructivism, it''s argued that humans interact with one another through play to construct knowledge in the given sociocultural context to grow and develop. In other words, it''s said that young children internalize rules to follow them in a liberal and amusing manner through play in their culture and society. Fifth, the first implication that play has for early childhood curriculums from the sociocultural perspective is that play itself is worthy of academic research, and that the concept which playing itself is education should be established. Huizinga and Caillois made research into play as cultural, historical and sociological studies. In the sociocultural perspective, play is in pursuit of fun first of all, but it also seeks after the meaning of an action itself. It''s argued that in early childhood curriculums, play is the very lives of preschoolers. That is, play is the core of an early childhood curriculum. A play-centered early childhood curriculum doesn''t just aim to let children play. That should be based on a concept that play is instinctive and education in itself, not a mere means or way of education or training. The second implication is that there are absolute rules on which those who play agree with one another. Certain rules exist in play that is asserted in the sociocultural play of Huizinga and Caillois. In other words, there are common rules that social members who share the same culture internalize and that have been passed down from generation to generation. Absolute play rules make it possible to internalize higher spirits like self-regulation and moral habits through play in culture and society. The absolute rules lead to culture through play that is sociocultural interactions and become a basis for them to internalize interactive spirits. For these reasons, early childhood education should be centered on play. The third implication is that play is an act to provide fun and flow, and that it is free. The substance of play that is asserted in the sociocultural play of Huizinga and Caillois is fun and flow, and scholars of early childhood education defined fun and joy as the basics of play. Thus, there is something in common among them that play is characterized by positive emotions and freedom of action. In a word, a play-centered early childhood curriculum that revolves around young children''s fun and freedom lays the mandatory foundation for their development and growth.
* Keywords : Huizinga, Caillois, Play, Sociocultural Play, Play-centered Early Childhood Curriculum * A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 73. 연구내용 84. 연구방법 85. 연구제한 96. 용어정의 9Ⅱ. 놀이에 관한 고찰 111. 문화적 관점에서의 Huizinga의 놀이 112. 사회적 관점에서의 Caillois의 놀이 183. Huizinga와 Caillois의 사회문화적 관점에서의 놀이 23Ⅲ. 유아교육과정에서의 놀이 281. 놀이의 개념 및 특성 282. 놀이의 중요성 및 가치 353. 놀이에 대한 관점의 변화 384. 유아교육과정에서 사회문화적 관점에서의 놀이 415. 사회문화적 관점에서의 놀이가 유아교육과정에 주는 시사점 53IV. 요약 및 결론 65참고문헌 74Abstract 85