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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김진홍 (수원대학교, 수원대학교 대학원)

지도교수
이찬
발행연도
2019
저작권
수원대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수16

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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The present PhD thesis aims to evaluate SRF(Solid Refuse Fuel) cogeneration plant performance with the changes of solid refused fuel composition and exhaust gas heat recovery system type, and the process optimization of plant accordingly, by combining the Thermoflex code, a commercial software for power cycle performance evaluation, and an in-house calculation method for heat recovery system. Performance analyses were carried out on a 20 MW-class SRF co-generation plant operated by KDHC and in Gwangu, Korea. Prior to parametric and case studies, the prediction accuracies of the present analysis method is verified by comparing the predicted results and real plant operation data. From the present analysis results, as the moisture content of SRF is increased, the electrical power, the heat output and the overall efficiency of SRF co-generation plant are decreased. According to the performance analysis results on co-generation plants with three different exhaust-gas heat recovery systems, CS(Condensing Scrubber), HTC(High Temperature Waste Condensing Heat Utilization) and HRS(Heat Recovery System), when the moisture content of SRF is changed, the co-generation plants with exhaust-gas heat-recovery systems are operated at much higher overall efficiencies than that with no exhaust-gas heat-recovery. Among three exhaust-gas heat-recovery options, the plant with HRS shows the highest overall efficiency of 103% based on LHV and the CS system recovers the most of wast heat in terms of sensible heat. When the hydrogen content of SRF is increased, the power generation efficiency of cogeneration plant is increased and the amount of latent heat recovery through HRS is also increased. The 5% increase in hydrogen content of fuel results in the increase of total cogeneration efficiency by 2%.

목차

1. 서 론 1
1.1 연구 배경 및 목적 1
1.2 연구 범위 및 방법 5
1.3 선행연구 9
1.3.1 폐기물 연료에 관한 선행연구 9
1.3.2 발전소 공정최적화에 관한 선행연구 13
2. SRF 열병합발전소의 개요 17
2.1 SRF 열병합발전소 정의 17
2.2 SRF 열병합발전소 특징 17
2.3 SRF 열병합발전소 현황 20
3. 폐기물 고형연료의 이론적 고찰 23
3.1 폐기물 고형연료 정의 23
3.2 폐기물 고형연료 특징 26
3.3 폐기물 고형연료 생산 및 사용현황 33
4. 배기가스 열회수시템의 이론적 고찰 39
4.1 배기가스 열회수시스템 개요 39
4.2 배기가스 열회수시스템 종류 및 특징 40
4.2.1 Condensing Scrubber 40
4.2.2 High Temperature Waste Condensing Heat Utilization 54
4.2.3 Heat Recovery System 63
4.3 공정최적화를 위한 배기가스 열회수시스템 분석 72
5. SRF 열병합발전소 공정최적화 분석 74
5.1 공정최적화 해석모델의 이론 74
5.2 공정최적화 성능해석 조건 및 모델링 80
5.3 공정최적화 성능해석 수행 및 결과 94
6. 결 론 121
참 고 문 헌 125
ABSTRACT 127

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