‘스타트업’이라는 새로운 형태의 조직이 빠르게 확산되고 있다. 초기 창업팀과 경영진의 역할은 초기 단계의 기업인 스타트업의 생존과 성장에 있어 결정적이다. 스타트업 창업팀과 초기경영진을 연구했던 국내외 58개 문헌에 따르면 창업팀 구성의 ‘다양성’에 대한 연구가 가장 활발히 이루어졌다. 특히 성별, 연령, 전공, 전문분야, 창업 전 경험과 같은 ‘표면적 다양성’을 주로 연구했다. 이에 반해, 창업팀 구성원 간의 가치, 성격, 사고방식과 같은 ‘심층적 다양성’을 다룬 연구는 거의 없었다. 심층적 다양성은 표면적 다양성보다 팀 역동에 보다 큰 영향을 미칠 수도 있다는 점을 고려하여 본 논문에서는 스타트업 창업팀 내의 심층적 다양성 및 심층적 동질성에 대해 연구했다. 본 논문은 총 3개의 연구로 구성되어 있다. 연구 1은 스타트업 창업팀 내에서 어떤 심층적 다양성과 심층적 동질성이 필요한지 살펴 보았다. 이를 위해 실제 창업자들을 대상으로 반구조화 인터뷰를 진행한 후 현상학적 방법론을 통해 분석했다. 연구 2는 연구 1에서 도출한 심층적 다양성과 동질성 필요 영역에 대한 정량적 검증을 시도했다. 특히 심층적 다양성과 동질성의 각각 필요 영역 간에 상대적 중요도를 살펴봤다. 연구 3에서는 심층적 다양성 필요 영역 중 가장 필요하다고 확인 되었던 ‘상대 의견 수용’이 창업팀 응집성 및 창업팀 창의성에 미치는 효과를 정량적인 연구를 통해 살펴보았다. 이를 위해 ‘상대 의견 수용’에 큰 영향을 미칠 수 있는 심리적 구성 개념인 ‘원만성(Agreeableness)’을 사용하여 검증했다. 심층적 다양성과 동질성에 대한 국내 및 해외 연구가 부족하므로 연구 1에서는 20명의 현장 창업자들과 스타트업 생태계 관련자들을 대상으로 대면 인터뷰를 진행하여 탐색적인 질적 연구를 진행했다. 그 결과, 스타트업의 생존 및 성장에 필요한 총 8개의 심층적 다양성 영역이 확인 되었다. 이는 4개의 개인 특성 요인들(외향성, 의견 수용, 위험 감수, 낙관주의)과 4개의 업무 관련 요인들(사업 관련 의견, 속도 중시, 큰 그림 중시, 시간관점)로 구분할 수 있었다. 또한, 창업팀 구성원들 간에 동질성이 필요한 영역 총 6개도 도출 되었다. 이는 3개의 개인 특성 요인들(성실성, 집합주의, 윤리기준)과 3개의 업무 관련 요인들(사업 비전, 외부 투자에 대한 시각, 출구 전략)로 구분할 수 있었다. 연구 2에서는 연구 1에서 도출된 결과를 정량적으로 검증하고 다양성 및 동질성 필요 영역별 상대적 중요도를 파악하고자 했다. 이를 위해 총 30명의 스타트업 경영진 및 관련자를 대상으로 설문조사를 진행했다. 그 결과, 낙관주의와 속도 중시를 제외한 나머지 6개의 다양성 필요영역(상대 의견 수용, 큰 그림 중시, 위험감수, 시간관점, 사업 관련 의견, 외향성의 순서)에서 모두 다양성이 필요하다는 점이 정량적으로 확인되었다. 통계적으로는 유의미하지 않았던 나머지 2개 영역에서도 경향성은 지지 되었다. 또한, 동질성 필요영역에서는 윤리기준과 집합주의를 제외한 나머지 4개의 동질성 필요영역(성실성, 사업 비전, 외부투자, 출구전략의 순서)에서 모두 동질성이 필요하다고 확인되었다. 통계적으로는 유의미하지 않았던 나머지 2개 영역에서도 경향성은 지지 되었다. 연구 3에서는 심층적 다양성의 필요 요인들 중에서 가장 중요도가 높다고 확인 되었던 ‘상대 의견 수용’을 집중적으로 살펴보았다. 더불어 이 요인에 영향을 줄 수 있는 심리학적 구성 개념인 ‘원만성’을 선택하여 연구했다. 특히 원만성 정도의 다양성은 기존 연구에서 양날의 검의 효과를 보여주었기 때문에 본 연구를 통해 집중적으로 확인하고자 했다. 이를 위해 원만성의 다양성이 스타트업 창업팀의 내부 역동에 미치는 영향을 확인하기 위해 30곳의 스타트업에 소속된 창업팀 총 120명을 대상으로 설문 조사를 진행했다. 그 결과, 창업팀 내 원만성의 다양성은 창업팀의 응집성과 창의성에 정적인 관계를 보였다. 또한, 창업팀의 응집성은 창업팀 내 원만성의 다양성과 팀 창의성 간의 관계에서 매개효과를 보였다. 국내 스타트업 창업팀 심리학 연구가 단 1개에 불과한 현실에서 본 연구는 국내에서 매우 드문 조직심리학 연구를 진행했다. 특히 지금까지 주를 이루던 표면적 다양성이 아닌 심층적 다양성의 영역을 연구했으며, 나아가 심층적 동질성이 필요한 영역도 함께 도출했다는 의의가 있다. 본 연구에서 살펴본 창업팀 구성에 대한 시사점들은 스타트업의 성장과 생존을 돕고, 대기업이 스타트업型 소규모 조직을 내부에 구축하는 시도들에 대해서도 실천적 함의를 제공한다.
Start-ups organizations are increasing rapidly. The founding team plays a critical role in the survival and the growth of an early-stage start-up. Based on the review of 58 journal articles that studied start-up cofounding teams, it was identified that founding team composition and internal diversity were the most frequently studied subject. However, most of the previous research only focused on surface-level diversity, such as gender, age, race, functional background, or previous experience. Only a few studies investigated deep-level diversity in areas of value, personality, or thinking style. This dissertation studied deep-level diversity and homogeneity within start-up founding teams because deep-level diversity could have a more substantial impact on the founding teams’ dynamics than the surface-level diversity. This dissertation consists of three studies. Study 1 explored the contents of deep-level diversity and homogeneity required within start-up founding teams. Semi-structured interviews were conducted to entrepreneurs, and the data was analyzed using phenomenological methodology. Study 2 validated this finding based on a quantitative methodology. Relative importance was also examined amongst the different area of deep-level diversity and homogeneity. Study 3 examined the effect of agreeableness diversity within founding teams to team cohesion and creativity. It is because agreeableness could be a strong predictor of ‘agreeable to others’ opinion,’ which was identified as the most essential deep-level diversity factor. Since this topic is rarely studied, we first conducted an exploratory qualitative study by interviewing with twenty start-up founders and venture capitalists in Study 1. As a result, a total of eight deep diversity areas were identified to benefit start-ups’ survival and growth. Eight deep-diversity required areas were then categorized into four individual characteristic related factors (extraversion, agreeable to others’ opinion, risk-taking, and optimism) and four work-related factors (business-related opinion, speed orientation, big-picture orientation, and time perspective). In addition to the deep-level diversity, six areas of deep-level homogeneity were identified. Similarly, these were then categorized into three individual characteristic related factors (conscientiousness, collectivism, and ethics bar) and three work-related factors (business vision, perspective on external investment, and exit strategy). In Study 2, thirty start-up co-founders and start-up related individuals were surveyed to verify results from Study 1. The second purpose of Study 2 was to identify the relative importance amongst each of the deep-level diversity and homogeneity required area. The result showed that six areas of deep-level diversity were statistically confirmed to be necessary. It was in the order of agreeable to others’ opinion, big-picture orientation, risk-taking, time perspective, business-related opinion, and extroversion. Although not statistically significant, trends were also supported that optimism diversity, and speed orientation diversity was required in start-up cofounding teams. In respect to deep-level homogeneity required areas, four areas were statistically confirmed as important homogeneity factors in start-up founding team. This was in the order of conscientiousness, business vision, perspective on external investment, and exit strategy. Although not statistically significant, trends were supported that homogeneity in collectivism and ethics bar were also required. Study 3 selected one deep-level diversity; agreeable to others’ opinion and examined its effect on the founding teams’ cohesion and team creativity. It was because Study 2 showed that agreeable to others’ opinion was the most required deep-level diversity factor. An existing psychological construct of ‘agreeableness’ was used to examine this. It is because agreeableness could impact an individuals’ tendency to agree with others’ opinion. Survey data was collected from 120 founding team members across 30 different start-ups. In result, diversity in agreeableness within the founding team had significant positive relations with both founding team cohesion and team creativity. Moreover, the founding team cohesion mediated the relation between the founding team’s agreeableness diversity and team creativity. There was only one psychology study in Korea that looked into start-up founding teams. It makes this study a rare psychological study in this field. In particular, this research contributed to the deep-level diversity literature because previous studies mostly studied surface-level diversity. Also, this study adds value that it also explored homogeneity within start-up cofounding team. This study’s implications in founding team composition would have practical insights in helping start-ups’ survival and growth. Furthermore, it has implications when large companies attempt to build a start-up like small teams within the organization.
국문 초록 i제 1장. 연구배경 및 목적 1제 2장. 기존 연구 개관 5제 3장. 연구 1 221. 연구 목적 222. 연구 방법 233. 결과 304. 논의 55제 4장. 연구 2 611. 연구 목적 612. 연구 방법 613. 결과 654. 논의 68제 5장. 연구 3 721. 연구 목적 722. 연구 방법 763. 결과 804. 논의 81제 6장. 종합 논의 86참고 문헌 94Abstract 118부 록 121