1994년 100周年과 2014년 120周年에 즈음하여 東學農民戰爭에 대한 연구들이 활발하게 진행되었다. 이러한 결과로 內浦地域(혹은 湖右地域 or 湖西地域) 동학농민전쟁에 대해서도 걸맞은 동학농민전쟁 연구의 진행도 고조되었다. 그러나 100년 전 호우지역 전체적인 지리적 인식의 부재와 여러 동학지도자들의 활동에 대한 분석적이지 못한 채 마무리된 연구물들은 거족적으로 참여한 내포지역 동학농민전쟁의 성격이나 의의를 아직도 분명하게 규명해 내지 못하고 있다. 이는 동학농민전쟁에 대한 호남중심의 사고에 기인 바가 크며 때문에 상대적으로 내포지역 소홀한 관심과 일시적이고 간헐적인 연구의 진행으로는 내포지역 동학농민전쟁이라는 거대담론을 올바로 담아내지 못하는 것은 물론이고 미시적인 내포지역의 특징과 성격을 정확하게 분석하고 규명하지 못하는 한계로 작용되고 있다.
내포지역은 호남지역과는 달리 1894년 9월 그믐 최시형의 訓示文이 전달되었고 10월 1일 태안과 서산을 시작으로 다발적인 기포가 전개되었다. 19세기 후반 내포지역은 合德民亂에서 드러난 바와 같이 재지 양반들과 지방관들이 결탁한 가렴주구와 횡포가 극심하였다. 그 때문에 내포지역 민중들은 자연스럽게 동학에 입도하였고 새로운 이상사회를 꿈꾸기 시작하였다. 그리하여 내포지역에서는 德包와 禮包, 山川包 등 대표적인 포접 조직이 완성되어 개별적이고 자치적인 활동을 강화해 나갔다. 4월 이승우의 부임으로 동학도들의 탄압이 가시화되자 이에 편승한 양반들의 핍박으로 급기야 院坪都會가 발발하였고 일본군의 경복궁 점령 소식까지 들려오고 淸日戰爭까지 발발하자 민중들은 술렁거리기 시작하였다. 이에 정부에서는 선무사를 통해 백성들을 안정시키는 한편, 執綱을 설치하여 관민들이 서로 협조하길 바랐으나 10월에 들어 상황이 급변하고 지방의 관군들이 동학도를 처형하고 정부에서 파견된 별유관이 동학도 30여 명을 체포·구금하고 처형하겠다고 공언하는 지경에 이르렀다. 이에 최시형은 ‘팔도의 도인들이 위기에 처했으니 각 큰 포접별로 모여서 스스로 살길을 도모하라’는 訓示文을 전국에 하달하였다. 이렇게 하여 내포지역 곳곳에서도 기포가 시작되었고 여미벌에서는 15,000여 명의 모여 동학농민군을 탄생시켰다. 이들은 이후 勝戰谷에서 官爵里에서 일본군과 유회군을 연이어 무찔렀으나 결국 홍주성전투에서 토병들과 유회군 그리고 일본군으로 구성된 연합군의 守城戰에 막혀 패퇴함으로써 종말을 고하고 말았다.
위와 같이 전개된 내포지역 동학농민전쟁 과정을 연구하면서 본고에서 밝혀낸 성과는 다음과 같다. 첫째, 餘美坪大都會의 의미와 중요성에 대하여 최초로 인식하였고 여기에서 탄생한 ‘동학농민군’들의 움직임에 관해서 전투 진행 단계별로 분석·정리하였다. 특히 박인호의 덕포를 중심으로 동학농민군이 탄생하고 관작리 전투에서 군대식으로 조직되어 홍주성 전투를 치르기까지 기간을 농민전쟁으로 규정하고 각각의 전투에 대해 의미를 정리하였다. 둘째, 泰安起包와 瑞山起包는 禮包와 德包가 주체가 되어 전개한 개별적인 사건이라는 사실을 밝히고 그럼에도 한날, 한시에 서산과 태안지역에서 똑같이 고을 수령과 양반들은 물론 별유관까지 타살하면서까지 과격한 기포를 시작할 수밖에 없었던 이유가 무엇이었는지 분석·정리하였다. 셋째, 내포지역 동학농민전쟁 발발에는 최시형의 훈시문이 결정적으로 작용을 하였고 다행스럽게도 그 내용이 온전히 전해지고 있다는 사실에 기반하여 내용을 면밀하게 분석하여 의미를 찾으려 하였으며 그동안 분분했던 훈시문과 기포령의 관계를 어떻게 정립해야 하는지에 대한 새로운 해석을 제안하였다. 넷째, 본 연구의 과정에서 「避亂錄」을 연구하게 되면서 서산에 거주하던 金玄濟의 기록이었음을 밝혀냈고, 이에 근거하여 내포지역 유림들의 대응과 피란실태까지 분석·정리하였다. 다섯째, 山川包 首接主 李昌九에 대하여 접근하여 그의 출신과 활동 등에 대해 정리하였고 박인호, 박희인 등이 호남지역의 동학 지도자들과 비교하여 드러나는 차이점과 한계점은 무엇이었는 정리하였다. 여섯째, 합덕민란이 내포지역 재지양반들의 가렴주구로 비롯된 대표적인 사건이었음을 분명히 하고 여기에 참여했던 농민들이 동학군들로 변모해 가는 과정을 정리하였다. 일곱째, 내포지역 동학농민전쟁 기간 내내 중심기구로 존재하였던 도소에 존재와 역할에 대하여 내포지역의 사료들을 중심으로 실체에 다가가고자 하였다. 특히 내포지역의 동학농민군들이 모이고, 행동하고, 흩어지는 중심에는 都所보다는 都會가 항상 존재하고 있었음을 밝혔다.
위와 같은 성과들을 바탕으로 본고에서 정리한 ‘내포지역 동학농민전쟁’의 성격과 의의는 다음과 같다. 첫째, 내포지역에서는 起包부터 戰爭까지 비교적 짧은 시간에 진행되었다. 그러나 내포지역 동학도들은 전국적으로 시작된 거국적인 움직임에 자발적으로 참여하여 어느 곳보다 못하지 않은 치열한 전쟁을 치러냈다. 둘째, 내포지역 동학 지도자들은 전국의 어느 곳에 지도자들보다도 동학교단의 지침에 의거 斥洋斥倭, 輔國安民, 除暴救民 정신을 철저하게 이행하였다. 셋째, 내포지역에서는 기포와 동시에 수령과 선무사를 ‘打殺’하는 등 다른 지역에 비하여 매우 극단적인 방법으로 기포하였다. 넷째, 내포지역에는 재지양반들의 향권을 장악하고 있어 유회군을 중심으로 반동학적 움직임이 거세게 작동될 수밖에 없었고 반상 간의 갈등도 심하게 표출되었다. 다섯째, 내포지역에 동학이 전파되고 동학농민전쟁이 진행되기까지 모든 사건의 중심에는 都會가 존재하였다. 내포지역의 都所들은 일반적으로 한 지역에 고정되어있었으나 都會는 상황에 따라 특정한 장소에서 일시적으로 열리기도 하였다.
In 1994 and 2014, the Donghak Peasant War had been actively studied in commemoration of the 100th and the 120th anniversary of the war. As a result, the study of the Donghak Peasant War in Naepo, also known as Howoo or Hoseo, had been heightened as well. However, the researches still fails to clearly identify the characteristics and meanings of the Naepo Donghak Peasant War in which the peasants had participated throughout the region, as they lacked overall geographical awareness of the Howoo region and analysis of the Donghak leaders’ activities 100 years ago. This is largely due to the Honam-centric thinking about the Donghak Peasant War. The relatively negligent interest in the Naepo region and the temporary and intermittent research process not only fail to properly capture the grand discourse of the Donghak Peasant War in Naepo, but also fail to accurately analyze and identify the nature and characteristics of the Nepo region with a microscopic view. The Choi Si-hyung’s instructions were delivered to the Naepo region at the end of September in 1894, unlike the Honam region, and Gipo (the uprising of Po) unfolded simultaneously starting on October first in Tae-an an Seo-san. In the late 19th century, the Naepo area was severely affected by the extortion and tyranny caused by the collusion between the local noblemen and officials, as revealed in the uprising of Hap-deok. Because of that, the people of Naepo region naturally turned to Donghak and began to dream of a new ideal society. Thus, the representative Po-Jeop organizations, such as Deok-po, Ye-po, Sancheon-po, were completed in the Naepo area to strengthen individual and autonomous activities. In April, Lee Seung-woo''s appointment as the governor made the oppression of the Donghak people visible. Under the persecution by the local noblemen who climbed on the bandwagon, Wonpyongdaedohoi broke out at last. The people heard the news of the occupation of Gyeongbokgung Palace by the Japanes army, and began to stir when the Sino-Japanese War broke out. In response, the government wanted to stabilize the people by sending special envoys and set up Jibgang to have the officials and people cooperate with each other. But the situation changed rapidly in October. The government army in the provinces executed Donghak followers, and the officials dispatched from the government proclaimed that they would arrest, detain and execute more than 30 Donghak followers. In response, Choi Si-hyung sent a nationwide message, saying, "As the Donghak followers of the whole country are in danger, gather together in large groups of Po or Jeop to find a way to live on their own." In this way, Gipo (the uprising of Po) began all over Naepo, and more than 15,000 peasants gathered together in Yeomibeol and gave birth to an army of Donghak Peasants. Later, they defeated the Japanese army and the Yuhoe army one after another in Seungjeongok and Gwanjakri. But, in the Battle of Hongju Fortress, the army of peasants was blocked, defeated and brought to an end by the allied forces composed of the native troops, the Japanese army, and the Yuhoe army which took advantage of fortress defense tactics.
In this paper, the following achievements have been made during the study of the above-developed process of the Donghak Peasant War in Naepo. Firstly, the meaning and importance of Yeomipyeongdaedohoe are newly recognized in this paper. The movements of ''Donghak Peasant Army'' born there are also analyzed and organized according to the developmental stages of the war. In particular, this paper defines the period in which the Donghak Peasant Army was born around Deokpo, the Park In-ho’s main center of activity, organized in a military style in the Battle of Gwanjak-ri, and fought the Battle of Hongju Fortress as a Peasants’ War, and clarifies the meaning of each battle. Secondly, this paper finds that Taean Gipo led by Ye-po and Seosan Gipo led by Deok-po were separate events, although they began at the same time on the same day in Taean and Seosan, and analyzes and organizes the reason why the violent Gipo in which even the government officials and the noblemen of the counties were executed had to begin. Thirdly, this paper also clarifies that the Choi Si-hyung’s instructions played a decisive role in the outbreak of the Donghak Peasant War, and finds the meanings of the instructions by carefully analyzing the contents, on the basis of the fact that fortunately the contents are being fully handed down. This paper also proposes a new interpretation of how to establish the relationship between the instructions and Gipo-ryeong, although there are conflicting opinions on the issue. Fourthly, in the course of this study, Piranrok is also studied and it is found that Piranrok was written by Kim Hyun-je, who lived in Seosan. Based on this, the Confucian scholars’ response under the circumstances and the true state of refuge are analyzed and organized. Fifth, this paper, by approaching Lee Chang-gu, the head Jeobju of Sancheon Po, reveals his origins, activities, etc. It also investigates what are the differences and limitations of Park In-ho and Park Hee-in in comparison to the leaders of the Honam region. Sixth, this study clarifies that Habdeokminran was a representative incident caused by the extortion by the local noblemen in Naepo, and organizes the process of transforming in which the peasants who participated in the revolt changed into the soldiers of Donghak. Seventh, this study tries to find out what is the truth about the existence and the role of Doso, which existed as the central organization throughout the Donghak Peasant War in Naepo, using the historical data of the Naepo area. In particular, this study reveals that there was always Dohoe rather than Doso in the center of the scenes in which the Donghak peasants in Naepo gathered, scattered and acted.
Based on the above achievements, the characteristics and significance of the ''Donghak Peasant War in the Naepo region'' organized in this paper are as follows. First, in the Naepo region, the process from Gipo to the war proceeded in a relatively short time. But the Donghak followers in Naepo voluntarily participated in the movement that began to spread throughout the country, fighting a war as fierce as any other war. Second, the Donghak leaders of Naepo shared the spirit of ostracizing the West and Japan, promoting the national interests and providing for the welfare of the people, and eliminating violence and saving the people. They put the spirit into practice under the Donghak doctrine more thoroughly than any other leader in the country. Third, the peasants in Naepo revolted around ‘Po’ in an extreme way compared to other regions by beating the special envoys to death as soon as the Gipo occurred. Fourth, in the Naepo area, the local noblemen seized the local administrative power, forcing anti-Donghak movements around the Yuhoe army to be activated aggressively, and the conflicts between the noblemen and the commoners were also severely revealed. Fifth, Dohoe existed at the center of all the events in which Donghak spread in Naepo and the Donghak Peasant War was going on. Although the Dosoes in Naepo were generally fixed in one area, the Dohoes were sometimes held temporarily in particular locations depending on the circumstances.